זהירות, שמש! איך נשרוד את הקיץ בשלום

ברוק שילדס בצעירותה | צילום מסך מתוך הסרט "הלגונה הכחולה"
ברוק שילדס בצעירותה | צילום מסך מתוך הסרט "הלגונה הכחולה"

נכון, היא עוזרת ליצירת ויטמין D שמסייע במניעת מחלות וגם טובה נגד דיכאון, אבל השמש עלולה גם לגרום לסרטן העור. קבלו 12 כללים לחשיפה נכונה לשמש

88 שיתופים | 132 צפיות

היא מאירה, היא מחממת, בלעדיה אין חיים, אבל החשיפה לשמש יכולה גם להיות מסוכנת. מאד. שבוע המודעות לסרטן העור, שחל החודש, מחדד עוד יותר את משנה הזהירות שעלינו לנקוט בעת החשיפה לשמש. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן המעודכנים לחודש יוני 2019, כ-154 חולי מלנומה חדשים מתגלים מדי חודש ובכל חודש מתים 17 ישראלים מהמחלה. 

בעבר ישראל הייתה במקום השלישי בעולם, אחרי אוסטרליה וניו זילנד, במספר החולים החדשים מדי שנה, אבל הפעילות של האגודה למלחמה בסרטן הביאה להגברת המודעות ויצרה שינוי דרמטי. התוצאה: הרוב הגדול של החולים (91%) מאובחנים בשלב מוקדם וכיום ישראל מדורגת במקום ה-20 בעולם בתמותה מסרטן העור עם שיעור של 1.8 למאה אלף תושבים. 

גורם הסיכון העיקרי למחלה הממאירה הוא חשיפה לא מבוקרת לקרינה האולטרה סגולה של השמש (UV) או חשיפה לקרינת UV מלאכותית (מיטות שיזוף או מנורות הפולטות קרינה אולטרה סגולה). חשוב לציין כי חשיפת יתר לשמש בילדות ובנערות מעלה את הסיכון לחלות במלנומה ממאירה בשלב מאוחר יותר בחיים. בין הידוענים היותר מפורסמים שחלו בסרטן העור אפשר למנות את מלאני גריפית, קלואי קרדשיאן (שבתמונה למטה אפשר לראות שהיא עדיין בשמש, אבל מקפידה על כובע רחב שוליים ועל שרוולים ארוכים), ברוק שילדס ויו ג'קמן.

View this post on Instagram

Do Not Disturb Please

A post shared by Khloé (@khloekardashian) on

 

"אנחנו חיים במדינה שיש בה 280 ימי חשיפה לשמש בשנה וחשוב שנדאג לשמור על עצמנו ושנעשה את המקסימום למנוע מחלות קשות בעתיד", אומרת ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור, שמעניקה כמה עצות זהב שיעזרו לנו לעבור את הקיץ בשלום. 

יש בכל זאת משהו טוב בחשיפה לשמש?
"כן. מטבוליזם של ויטמין D המתקבל מהשמש תורם רבות לתהליכי הגוף, חשיפה לשמש מפחיתה את רמת הדיכאון, מעודדת מצב רוח טוב ומשפיעה לטובה במצבים של אנמיה. ועדיין יש לזכור: שיזוף בשמש צריך להיות מועט ולא בשעות שבהן השמש יוקדת". 

ומה הכי רע?
"חשיפה קבועה לשמש וגם חשיפה לפרקים יכולה לגרום לנזקים מיידיים כמו כוויות, התייבשות של העור, גרד, שלפוחיות וכתמים. לטווח הארוך ההשלכות יבואו לידי ביטוי בקמטוטים ובקמטים, חוסר אחידות בגוון, פיגמנטציה, נגעים טרום סרטניים, דיכוי מערכת החיסון שמפחיתה את היכולת של הגוף להתמודד עם וירוסים (כמו הרפס למשל) ועד סוגים שונים של מחלות, כמו זאבת שהשמש עלולה לגרום להתפרצות שלה וגם סרטן עור מסוג מלנומה, שיכול להיות אגרסיבי וקטלני". 

מי נמצאים בסיכון גבוה במיוחד מחשיפה לשמש?
"ילדים, בעלי עור בהיר במיוחד, ג'ינג'ים, אנשים עם מספר רב של שומות בגוף, בעלי מקצועות שחשופים תדיר לשמש כמו חקלאים, נהגי אוטובוס וכאלה שעיקר עבודתם בחוץ כשהשמש קופחת. עוד צריכים להיזהר מושתלי אברים ואנשים שנוטלים תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית". 

הסבירי בבקשה על ההבדלים בין סוגי הקרינה?
"קרני UVA – קרינה על סגולה מסוג  A (קרני שמש ארוכות שמהוות 95% מהקרינה המגיעה לכדור הארץ). קרניים אלה חודרות עמוק יותר ואחראיות על הזדקנות העור, קמטים וקמטוטים. הן גם מחריפות את ההשפעה המסרטנת של קרני ה-UVB.
קרני UVB – קרינה על סגולה B (קרני שמש קצרות שמהוות 5% מהקרינה המגיעה לכדור הארץ). קרניים אלה גורמות ליותר כוויות מאשר קרני ה-UVA והן אחראיות במידה רבה על היווצרות סרטן העור.

מה זה SPF ומה ההבדל בין המספרים השונים?
"SPF הוא קיצור של Sun Protection Factor. אם על גבי תכשיר מסוים מצוין SPF 15, פירושו של דבר שאנחנו מוגנים פי 15 מהזמן שהיינו מאדימים ללא הגנה. אם למשל היינו מאדימים ללא קרם הגנה לאחר 20 דקות בשמש ומרחנו קרם הגנה 15 אנחנו מוגנים 5 שעות (20 כפול 15 = 300 דקות שהן 5 שעות), אבל בפועל יש לזכור שישנם משתנים נוספים כמו תנאי אקלים, ספיגה מהזיעה וכמובן רחצה בים או בבריכה, ולכן בפועל זה הרבה פחות". 

מה המספר האידיאלי לשימוש יומיומי?
"מחקרים מצביעים על 30-50 SPF".

עד כמה מקדם הגנה שורד את מי הים או הבריכה?
"רצוי לחדש את הקרם עם היציאה מהמים. ישנן חברות שהוציאו קרמים לספורטאים שבאים במגע עם מים וזיעה, שהם בעלי רכיבים פעילים שמקנים יותר הגנה ועמידות". 

כל כמה זמן מומלץ להתמרח?
"בכל שעות היום ויש לחדש את הקרם מדי שעתיים לפחות וגם לאחר כל יציאה ממקור מים". 

האם אנחנו משתזפים גם במקומות סגורים וכשהשמש חודרת מהחלון, למשל בנסיעה ברכב?
"בוודאי. כל מי שנוהג ברכב חשוף לפגיעת קרני השמש. קרני ה-UVB חודרות דרך החלונות שאינם מסננים קרינה. כל מי שנוהג ברכב חשוף לפגיעת קרני השמש". 

נשים רבות נזהרות מהשמש אבל מקפידות על מראה שזוף באמצעות מיטות שיזוף. מה תגידי להן?
"שהטרנד האבסורדי של שיזוף העור כדי לשוות לו מראה יפה ואופנתי גורם לנזקים כבדים לעור ובכלל לגוף. הסיבה: כמות אדירה של קרינה מוקרנת ישירות לעורנו. הנורות הסגולות אינן מיטיבות איתנו והמיטות הן בוסט שיזוף במינימום זמן ועם מקסימום השלכות. מסע הרדיפה אחר עור שזוף כחלק מתכתיבי היופי בקרב נשים וגברים צריך להיפסק, כי הוא יגרום בסופו של דבר לפגיעה אסתטית והתקמטות העור בעתיד". 

מוצרים להגנה מהשמש | צילום: יח"צ
מוצרים להגנה מהשמש | צילום: יח"צ

1. ספריי להגנה מהשמש של איב רושה, מחיר: 99 ש"ח
2. קרם הגנה לפנים של PAYO, מחיר: 69 ש"ח
3. קרם פנים למראה מאט של ניוואה, מחיר: 65 ש"ח
4. תחליב גוף דוחה חול להגנה מהשמש של VICHY, מחיר: 109 ש"ח
5. קרם לחות עם הגנה של סבוקלם, מחיר: 99 ש"ח
6. תחליב הגנה לפנים של קליניק, מחיר: 115 ש"ח
7. קרם לחות עם מקדם הגנה של דוקטור עור, מחיר: 105 ש"ח
8. קרם פנים אנטי אייג'ינג עם מסנן קרינה של ניוואה, מחיר: 65 ש"ח
9. ספריי הגנה מיני סייז לטיולים ונסיעות של סקארה, מחיר: 15 ש"ח
10. ספריי הגנה שקוף של סקין גארד, מחיר: 40 ש"ח
11. קרם לחות פריזמה פרוטקט של דרמלוג'יקה, מחיר: 358 ש"ח

12 כללים שיעזרו לנו לעבור את הקיץ בשלום: 

  1. תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף לשמש בכלל. 
  2. הקפידו על מקדם הגנה כל שעתיים והקפידו לחדש את המריחה גם בשמש וגם אחרי שיצאתם מהים או מהבריכה.
  3. הימנעו מחשיפה לשמש בשעות החמות: מעשר בבוקר ועד חמש אחר הצהריים. 
  4. הקפידו על כובע רחב שוליים. 
  5. אם אתם חייבים להיות בשמש, הקפידו על חולצה בעלת שרוול ארוך על מנת לקבל הגנה מרבית על העור. 
  6. גברים קרחים חייבים למרוח קרם הגנה באזור הקרחת. זה קריטי מאד כי קרקפת חשופה היא פגיעה ויש הרבה מאד אנשים קרחים בגילאי 60-50 עם נגעים טרום סרטניים. 
  7. הקפידו על משקפי שמש.
  8. הקפידו על שתייה מרובה.
  9. דחו את הפעילות הספורטיבית בחוץ לשעות הערב, או הקדימו אותה ללפנות בוקר. 
  10. הקפידו על קרם גוף על כל הגוף, כי החום והשמש מייבשים אותו. 
  11. יש ללחח לעיתים קרובות אזורים שנוטים להתייבש, כמו כפות הרגליים, כפות הידיים והמרפקים.
  12. אם זיהיתם נקודות חן חדשות או נגעים – לכו להיבדק מיד.