איך מתגברים על יובש בעיניים כתוצאה משימוש במסכים?

מתיו פרי בימי "חברים" העליזים | צילום מסך
מתיו פרי בימי "חברים" העליזים | צילום מסך

בחודשיים האחרונים כולנו בילינו הרבה יותר מול מסכים, מי בזום ומי בנטפליקס, ואחת מתופעות הלוואי היא עיניים עייפות ויבשות. אז מה עושים?

88 שיתופים | 132 צפיות

בתקופה האחרונה כולנו היינו מצויים הרבה בבתים, וילדים, הורים, סבים וסבתות שהו זמן רב יותר מהממוצע מול מסכי הטלוויזיה, המחשב, הטאבלט וכו'. גם בימים אלה ילדים רבים מצויים רוב הזמן מול המסכים בלמידה מרחוק ואת סבא וסבתא פוגשים לרוב באמצעות הזום.

כתוצאה מהשינוי, רוב האנשים חווים בתדירות גבוה יותר ובעוצמה רבה יותר סימפטומים כמו יובש בעיניים, אי נוחות ועייפות העיניים, מאמץ עיניים מוגבר, קושי למקד את העיניים וכאבי ראש, צוואר וכתפיים. חומרת הסימפטומים עולה משמעותית ככל שהשימוש במסכים גובר.

ברור כי קיים קשר בין שימוש מוגבר במסכים לבין עין יבשה וישנה אפילו תסמונת הנקראת "ראיית המחשב" או "מאמץ העיניים הדיגיטלי" (Computer Vision Syndrome-cvs), שהיא שילוב של בעיות ראיה ועיניים הנגרמות כתוצאה משימוש ממושך במסכים. התופעה נפוצה מאד ומופיעה אצל 90% ממי שחשוף למסכים באופן ממושך.

שימוש במסכים באופן קיצוני גורם למספר בעיות:

1. יובש בעיניים: הבעיה השכיחה ביותר. מופיעה ב-20% מהמקרים. הבעיה נגרמת עקב בעיה במצמוץ והימצאות חשמל סטטי שגורם לסביבה יבשה.

2. בעיית מיקוד עיניים: קריאה מצג מחשב שונה מקריאה מעיתון או מספר. המסך קטן יותר וכך גם הטקסט שמופיע ולכן אנו צריכים להחזיק את המסך קרוב יותר לעיניים. כשהדבר נעשה לאורך זמן רב, נוצרות דרישות ויזואליות על מנת להתפקס וזה מאמץ את העיניים.

גם זווית הראיה מול המחשב רחבה יותר מאשר בספרים ולכן אנו עושים יותר תנועות של העיניים ימינה ושמאלה שגורמות למאמץ יתר. בנוסף, הקונטרסט בין הטקסט לבין הרקע הוא קטן יותר, האותיות על המסכים עשויות מפיקסלים רבים שמקשים על התמקדות העיניים.

3. קוצר ראיה מוגבר: שימוש ממושך במסכים מגדיל את קוצר הראיה כי המאמץ שנדרש לצורך התמקדות בעצמים קרובים לאורך זמן רב, גורם לנעילה של מערכת ההתפקסות, כך שנתפקס רק על עצמים קרובים. כתוצאה מכך אנו רואים טוב למרחק קרוב אך מטושטש למרחק, וזה יוצר קוצר ראיה מדומה שמביא לעליה במספר המשקפיים. אם לא ננטרל את השימוש במסכים, המספר עלול לעלות והסימפטומים עלולים להחמיר. חשוב לציין כי עד היום לא נעשה שום מחקר על כך שעבודה מול מחשב גורמת לקוצר ראיה יותר מצורות עבודה אחרות מקרוב, כמו למשל קריאת ספרים.

4. כאבי גב, כתפיים, צוואר וראש. 

איך מטפלים?

דרך הטיפול המומלצת להקלה על הסימפטומים היא שילוב של כמה דברים:

1. בדיקה אצל רופא עיניים: מומלץ להיבדק ע"י רופא עיניים לצורך אבחון, ייעוץ ומתן פתרונות ממוקדים ולהיבדק גם במרפאה ייעודית לעין יבשה, כמו זו שהוקמה בביה"ח וולפסון, המציעה אבחון אישי ומדויק של הסיבות ליובש תוך שימוש במכשור מתקדם וטיפול חדשני.

2. זילוף תחליפי דמעות: במטרה להוסיף לחוץ לעין שמתייבשת, בעת עבודה מול מסך מומלץ לטפטף בכל 20 דקות. ישנם מספר סוגים של תחליפי דמעות, טיפות, ג'לים או משחות, וחשוב לציין כי בתחליפים ללא חומר משמר ניתן להשתמש ללא הגבלה.

דמעות מלאכותיות | צילום: יח"צ
דמעות מלאכותיות | צילום: יח"צ

3. הפסקות יזומות: מה שנקרא שיטת 20-20-20 – בכל 20 דקות לבצע הפסקה של העבודה מול המסך למשך 20 שניות ולהסתכל על חפץ במרחק של 20 רגל (כ-6 מטר). ניתן גם לסגור את העיניים למשך 20 שניות.

4. הקפדה על מצמוץ תכוף: במהלך עבודה מול מסך למצמץ בכל 4-3 שניות.

5. התאמת סביבת העבודה לעבודה ממושכת: להתאים את בהירות המסך ולשנות את צבע הרקע מלבן בוהק לאפור. מומלץ גם לצרף מסנן שיפחית את רמת הסינוור מהמסך. בנוסף, נחליש את תאורת החדר למחצית (יש מספיק אור מהמסך גם כך). רצוי גם להתאים את מיקום המסך ולהניחו 70-50 ס"מ מהעיניים ובגובה של לפחות 15 ס"מ מתחת לגובה העיניים. האופטומטריסטית ענבל ששון, המנהלת המקצועית של חטיבת העיניים בקבוצת לפידות, יבואנית תחליפי הדמעות סיסטיין, מציעה לקהל המבוגר להקפיד על גודל הטקסט בסמארטפון ועל הניגודיות שלו, כך שלא יגרמו לסינוור או מאמץ מיותר "הקפידו שתצוגת המסך תהיה נוחה ולא חשוכה. דאגו לשמור על מסך הטלפון נקי באמצעות מטלית או מגבונים יעודיים והימנעו עד כמה שניתן מהשתקפויות המפריעות לעיניים להתמקד".

דרך נוספת להתמודדות עם הסימפטומים היא הרכבת משקפיים מיוחדים עם עדשות מצופות בפילטר כחול שמגבירות את הניגודיות ומונעות סינוור.

* ד"ר לילי קרמונה היא רופאת עיניים בכירה, מומחית למחלות הקרנית והמקטע הקדמי, מנהלת מרפאת עין יבשה בבי"ח וולפסון.