איך לגדל בנות חזקות ושמחות?

איך לגדל בנות שמחות וחזקות | צילום: Shutterstock
איך לגדל בנות שמחות וחזקות | צילום: Shutterstock

אכלת יוגורט, שתית מיץ פטל ועשית כל דבר כדי שתצא לך בת. בסוף זה קרה, מה עושים עכשיו? כמה עקרונות שיעזרו לך לגדל בנות חזקות, שמחות ובטוחות בעצמן

88 שיתופים | 132 צפיות

מים רבים עברו בנהר מאז שבבית הספר שלנו נשלחו נערות ללמוד את תפקידיהן הנשיים העתידיים בשיעור כלכלת בית, בעוד שהגברברים הצעירים נשלחו לשיעור נגרות. נולדת למין מסוים ומזה נגזרו תפקידיך העתידיים. אבל האם הורים יכולים לנשום לרווחה שימים אלו חלפו כלא היו? ד"ר יהודית אברהמי עינת, חוקרת ומלמדת חינוך לשוויון בין המינים ויועצת בנושא לנשיא מכללת "אורט בראודה", טוענת שלא ממש. "שיח השוויון נשאר רק ברמה ההצהרתית, אבל ברמה ההתנהגותית והרגשית לא התקדמנו הרבה".

אם כן, איך אנחנו כהורים נחנך את בנותינו שהן שוות, ראויות, ושהשמים הם הגבול? ואיפה אנחנו טועים ומעבירים להן מסרים המחברתים אותן לתפקידים מסורתיים ולהישארותן במשבצת הנשית הצרה? "הורים צריכים לעשות בדיקה עם עצמם ועם הסביבה שבה הם חיים", מסבירה ד"ר אברהמי עינת. "כולנו מצהירים שאנחנו רוצים שהבנות שלנו יהיו בעלות עוצמה, דימוי עצמי טוב ודימוי גוף חיובי. אבל האם בקישקעס אנחנו רוצים שהבת שלנו תעבוד בעתיד במשרה מלאה, בעבודה מדעית למשל, או מעדיפים שהיא תבחר במשרה חלקית ואת עיקר זמנה תקדיש לבית? גם משרד החינוך מיישר קו עם התקינות הפוליטית המערבית, אבל כשהמורה של נכדי מודיעה שהיא לא תחלק עכשיו את הפרסים כי היא הביאה רק מדבקות של בנות, מה המסר שהיא מעבירה? שיש עולם אחד לבנים ועולם אחר לבנות ולא מערבבים ביניהם. באותה נשימה היא גם מנציחה את התפיסה של מה שנחשב של בנות לא מעניין, ושווה פחות". אז מה עושים? ד"ר אברהמי עינת מציעה חמישה קווים מנחים:

1. חשפו את הבנות לכמה שיותר תחומי עניין. הבינו שהתנהגותן היא תוצאה של הבניה תרבותית ולא של הטבע. אל תגבילו את הילדה למשחקים שקשורים רק לבובות. קנו לה גם משחקי הרכבה וחשיבה. הרי במה עוסק החינוך לשוויון? באושר ובמימוש מלא של הפוטנציאל שטמון בנו.

2. כשאתם מחמיאים לילדה על מראה חיצוני, לשם תכֻוון תשומת הלב שלה. אם אתם מחמיאים לה על היכולות, אתם נותנים ערך למהות שלה. לא אחת יש מתח בין הורים לאנשי החינוך סביב הסוגיה הזו. למשל, אם הגננות נוטות להגיד לילדה "כמה יפה את נראית הבוקר" או "כמה יפה השמלה שאת לובשת". אם יש מתח בין המסרים בבית למסרים של צוות החינוך, כדאי לבקש מהצוות לשים לב לעניין.

3. דאגו שהבגדים של הילדה יהיו נוחים לפעילות. אם יהיו פעילויות שהילדה לא תוכל להשתתף בהן מכיוון שהיא לא לבושה בהתאם, זה יעביר לה את המסר שיש פעילויות שלא נועדו לה.

4. הקפידו שהציפיות מהבת לא יהיו שונות מהציפיות מהבן, אם זה בהקשר טכני או גופני, ואם בפיתוח תכונות אופי כמו לקיחת אחריות, פיתוח עצמאות וכדומה. שימו לב אם אתם אומרים לילד שמספר שמציקים לו "תרביץ בחזרה", ואילו את אחותו אתם מעודדים לבוא ולהגיד אם מישהו מציק לה.

5. מסר לאימא: בתך נושאת אלייך את עיניה וממך היא לומדת לתפוס מקום. בדקי עד כמה את מושפעת מהציפיות המסורתיות מנשים. למדי לקבל את עצמך. כשאת תקבלי את עצמך, הילדה תקבל את עצמה. בדקי אם את לוקחת זמן לעצמך ואם את מפתחת את עצמך. כשעשיתי את הדוקטורט שלי, בנותיי עזרו לי. הן למדו לכבד את העשייה שלי, להיות גאות בי, ולא לכעוס שאימא כרגע לא פנויה.

>> מה לעשות כשעושים על הילד שלך חרם?