אחת משבע: כל מה שרציתן לדעת על גילוי מוקדם של סרטן השד

אחת משבע: זו לא קלישאה. צילום: שאטרסטוק
אחת משבע: זו לא קלישאה. צילום: שאטרסטוק

הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה. בכל שנה מאובחנות בישראל כ־4,500 נשים החולות בסרטן השד, הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. זו לא קלישאה - גילוי מוקדם באמת מציל חיים

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי | מרכז רפואי רמת אביב

הסיכון לחלות בסרטן השד גבוה יותר כאשר יש במשפחה מקרה של סרטן השד, והוא אף עולה עם הגיל. כ־80% מהחולות מאובחנות בגיל 50 ומעלה, כ־15% מאובחנות בגילאי 40־49 וכ־6% מהחולות מאובחנות מתחת לגיל 40. בתוך כל המספרים והנתונים הקשים הללו, יש גם נתון מעודד וחשוב: הוכח שגילוי מוקדם מפחית את התמותה מסרטן השד ומאפשר לשנות את מהלך המחלה. למעשה, אם המחלה מתגלה בשלב מוקדם, סיכויי ההחלמה עומדים על 90% ואף יותר.

לכן, מודעות גבוהה לסרטן השד, בדיקות שגרתיות וערנות הן קריטיות. הנחיות משרד הבריאות לנשים בנות 50־74 שאינן נמצאות בקבוצת סיכון, הן לעבור בדיקת ממוגרפיה שגרתית אחת לשנתיים. לנשים בנות 40 ומעלה בסיכון מוגבר למחלה, מומלצת ממוגרפיה אחת לשנה.

כ־15% מאובחנות בגילאי 40־49 וכ־6% מהחולות מאובחנות מתחת לגיל 40. צילום: יח"צ
כ־15% מאובחנות בגילאי 40־49 וכ־6% מהחולות מאובחנות מתחת לגיל 40. צילום: יח"צ

"לאבחון מוקדם יש חשיבות קריטית. הטיפול במקרה כזה הוא מינימלי, הצלקות מינימליות והפתרונות האסתטיים הרבה פחות מורכבים. לעומת זאת, סרטן מתקדם מצריך לעיתים כריתה מלאה וניתוחים אסתטיים מסובכים", מסבירה ד"ר אהובה גרובשטיין, מנהלת מכון הממוגרפיה ולאולטרה סאונד שד במרכז הרפואי רמת אביב ומנהלת יחידת דימות שד בביה"ח בילינסון. "אבחון מוקדם מאפשר לזהות גושים קטנים מסנטימטר או סנטימטר וחצי, ואפילו סרטן שד מסוג DCIS – גידול סרטני הממוקם בצינוריות החלב של השד בלבד. מדובר במחלת סרטן שד הנמצאת בשלב מוקדם ביותר".

אז מה צריך להדליק נורה אדומה, והאם נשים יכולות להסתפק בבדיקה ידנית שהן עושות בעצמן? לדברי ד״ר גרובשטיין, לבדיקה הידנית כמעט ואין משמעות, משום שיש גושים קטנטנים שגודלם מילימטרים ספורים, והם לא ניתנים לזיהוי בבדיקה כזאת. לכן, יש חשיבות עצומה לממוגרפיה ולאולטרה סאונד, ועוד לפני כן, יש חשיבות רבה לערנות של נשים לכל שינוי באזור השד: "ב־10% מהמקרים יש תחושת כאב, וזו יכולה להיות אינדיקציה. בנוסף, צריכה להידלק נורה אדומה במקרה של גירוד בפטמה, פריחה קטנה על הפטמה, שקיעה של העור בנקודה מסוימת, הפרשה מהפטמה ונפיחות בבית השחי".

אבחון מוקדם מציל חיים. צילום: יח"צ
אבחון מוקדם מציל חיים. צילום: יח"צ

מכון דימות שד וממוגרפיה במרכז הרפואי רמת אביב מציע לנשים בדיקת ממוגרפיה ואולטרה סאונד, ובמידת הצורך, גם ביופסיה. יחידת השד מצוידת במכשור מתקדם, אבחון הביופסיה מתבצע במהירות וניתנת תשובה פתולוגית תוך מספר ימי עבודה. הרופאים במכון הם רופאים בכירים, מומחים ברדיולוגיה, והם מלווים את האישה לכל אורך הדרך.

ההחלטה אם לעשות בדיקת אולטרה סאונד בנוסף לממוגרפיה מתקבלת בהתאם לממצאי הממוגרפיה. "בממוגרפיה עלולות להיות טעויות, בעיקר שרקמת השד בעלת סמיכות בינונית או גבוהה", מסבירה ד"ר גרובשטיין. "כאשר רקמת השד שומנית, אמינות הממוגרפיה היא כ־95%, אבל לכ־40% מהנשים יש רקמת שד בדרגת סמיכות בינונית או גבוהה. לנשים אלה, בדיקת אולטרה סאונד מעלה משמעותית את הסיכוי לגילוי. לכן, במרכז הרפואי רמת אביב אנחנו נוטים לבצע את הבדיקות הללו בתדירות גבוהה".

משרד הבריאות אומנם ממליץ לערוך בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים מעל גיל 50, אך לדברי ד"ר גרובשטיין אלה הן המלצות שמתבססות על סטטיסטיקות יבשות והן אינן מביאות בחשבון את המרכיב הגנטי של נשים יהודיות ואת העובדה שבישראל יש נשים רבות שעוברות טיפולי פוריות. לכן, היא ממליצה על ממוגרפיה פעם בשנה לנשים מעל גיל 40.

בשורה התחתונה, אין עוררין על חשיבות האבחון המוקדם, שיכול – פשוטו כמשמעו – להציל חיים.

לתיאום תור 6401222 ־03 |  www.mcra.co.il