"עיצוב הבית מחדש הוא חלק משיקום הנפש הפצועה"

אורלי רובינזון | צילום: גלעד רדט
אורלי רובינזון | צילום: גלעד רדט

כוהנת העיצוב והאדריכלות אורלי רובינזון התגייסה למען מפוני יישובי העוטף והצפון שפונו מבתיהם, והקימה עבורם האנגר עיצוב ענק עם פריטים יפים שיעזרו להם להתמקם מחדש במציאות הבלתי נסבלת

88 שיתופים | 132 צפיות

"בית הוא מבנה קבע המשמש באופן שגרתי למגורי אדם. הבית מספק מחסה מפני גשמים, שלגים, רוחות, חום, קור ופולשים זרים, בין אם בני-אדם או בעלי חיים, ומהווה את מקום המבטחים של האדם ומשפחתו". כך, על כל פנים, נכתב בוויקיפדיה, אך שלושת השבועות האחרונים מוכיחים שוב ושוב שלמציאות יש חוקים משלה, והם לאו דווקא תואמים את הגדרות האנציקלופדיה הגדולה ביותר ברשת.

>> "חיבוק וחיזוק": האישה שהקימה סיירת מתנדבים לניחום אבלים

מאז השבעה באוקטובר עשרות אלפי משפחות בישראל נעקרו מבתיהן. יש מי שהשאירו מאחור בתים שנחרבו כליל, אחרים נאלצו לעזוב בתים שנפגעו באופן חלקי ורבים נוספים – מעוטף עזה ומישובים הסמוכים לגבול הצפון – פונו מטעמים ברורים. לצד משפחות ששוכנו בינתיים בבתי מלון ברחבי הארץ, הודות להירתמות מהירה של חברות בניה וקבלנים, למשפחות רבות נמצא פתרון מגורים שבאופן יחסי ניתן לקרוא לו ארוך טווח בדירות ובתים. כך או כך, בבת אחת מצאו עצמם המפונים בסביבה חדשה ולא מוכרת, שבהתחשב בנסיבות הטראגיות, הפיכתה ל"בית" היא מאתגרת מתמיד.

"אני פוגשת את האנשים האלה כל יום, שומעת סיפורים מסמרי שיער, ומבינה שבשבילם זה ממש שיקום הנפש הפצועה. לייצר סביבת מגורים נעימה ומוגנת זה ממש לא דבר טריוויאלי למי שביתם חרב"

 

סיעור מוחות שניהלה כוהנת העיצוב והאדריכלות אורלי רובינזון עם שני ילדיה, הוליד יוזמה מרגשת שנועדה לסייע למפוני הדרום לייצר בסביבות מגוריהם החדשות תחושה של "בית". "בתי היא משפיענית בתחום העיצוב, בני הוא סטודנט לפסיכולוגיה ובן נוסף משרת כרגע בצבא. ישבנו ביחד, מחורפנים מרוב דאגה, והחלטנו שהדבר הנכון ביותר לעשות הוא להפנות את החרדות לכיוון של עשייה ומתן עזרה בתחום המומחיות שלנו", מספרת רובינזון. עבור מי שנטלה חלק ב-34 ספרי עיצוב בתים, חיה ונושמת סטיילינג כבר למעלה מ-20 שנה ומודעת להשפעתה הקריטית של סביבת המגורים על מגוון תהליכים נפשיים, הבחירה בעזרה מהסוג העיצובי הייתה אך טבעית.

האנגר העיצוב שהוקם עבור המפונים בעמק חפר | צילום: צוות ההאנגר
האנגר העיצוב שהוקם עבור המפונים בעמק חפר | צילום: צוות ההאנגר

"בזכות הנדיבות המופלאה של משפחת כרמי מעין החורש הועמד לרשותנו האנגר ענק בלב עמק חפר. במקביל, יצרנו קשר עם חברות מסחריות שעוסקות בעיצוב לבית, ופרסמנו בקשה לתרומות גם מהציבור הרחב", מתארת רובינזון את הוצאת הרעיון לפועל. ההיענות, לדבריה, היתה מדהימה ומיידית, ותוך ימים ספורים התמלא ההאנגר ברהיטים, שטיחים, גופי תאורה, כלי מטבח ואביזרי עיצוב משלימים – חדשים ויד שנייה. אל צוות המתנדבות והמתנדבים הצטרפה השבוע גם הסופרת והכותבת ליהיא לפיד, שהעלתה לאינסטגרם תיעוד מחמם לב מהשטח. "בעזרת מתנדבים יצרנו כאן חלל שנראה כמו אולם תצוגה משגע עם מלא פינות מלאות בסטייל", אומרת רובינזון, "עשרות משפחות כבר הגיעו לכאן ובחרו לעצמן תכולת בית שלמה. אנחנו נותנים ייעוץ ועזרה בסטיילינג ואפילו ההובלה נעשית בהתנדבות. זה פשוט מחמם את הלב".

מדובר באנשים שחוו טראומה איומה, איבדו בתים, קרובי משפחה וחברים. יש להם בכלל פניות נפשית להתאים בין שטיח לכורסה?
"את לא מתארת לעצמך עד כמה. אני פוגשת את האנשים האלה כל יום, שומעת סיפורים מסמרי שיער, ומבינה שבשבילם זה ממש עיסוק תרפויטי, של שיקום הנפש הפצועה. אנשים מנסים להקים את עצמם מחדש על הרגליים ועיצוב הבית החדש הוא חלק מהותי מהתהליך. לייצר סביבת מגורים נעימה ומוגנת זה ממש לא דבר טריוויאלי למי שביתם חרב, אבל את רואה שהצורך להקיף את עצמך בחפצים, במשהו שאפשר להיאחז בו, הוא צורך אנושי בסיסי".

עד מתי ימשיך ההאנגר לפעול?
"כרגע המיזם מתוכנן לעוד ארבעה חודשים, ואני מזמינה את כל תושבי הדרום שפונו מבתיהם ליצור איתנו קשר ולהגיע".

ליהיא לפיד ואורלי רובינזון עם ילדיה ב"חזית הבית" | צילום: אינסטגרם lihilapid@
ליהיא לפיד ואורלי רובינזון עם ילדיה ב"חזית הבית" | צילום: אינסטגרם lihilapid@
האנגר העיצוב שהוקם עבור המפונים בעמק חפר | צילום: צוות ההאנגר
האנגר העיצוב שהוקם עבור המפונים בעמק חפר | צילום: צוות ההאנגר

ליצירת קשר בפייסבוק של אורלי רובינזון

יוזמי הפרויקט עידו, עדיה ואורלי רובינזון, תורמי ההאנגר משפחת כרמי עין החורש, מנהל ההאנגר עידו רובינזון, מנהלת סושיאל ואחראית חוות משפחות עדיה רובינזון, קמב”צית שינועים מתי גלייזר, קמב”צית ראשית טל ראובן, מנהלת הווייב בהאנגר קלי הרשקו, קמב”צית ראשית קרן אור