ביקרנו ביריד העיצוב במילאנו. איזה טרנדים לקחנו הביתה?

תערוכת העיצוב במילאנו 2022 | צילום: ברברה ברזין
תערוכת העיצוב במילאנו 2022 | צילום: ברברה ברזין

מערכות ישיבה רכות ומפנקות, גופי תאורה מוטרפים, הרבה רטרו והמון המון צבע. מעצבת הפנים ברברה ברזין ביקרה בתערוכת העיצוב הנחשבת בעולם וחזרה עם הטרנדים שייכנסו אלינו הביתה

88 שיתופים | 132 צפיות

אחרי שנתיים של ביטולים, דחיות, אירועים היברידיים ואירועי אונליין קיבלנו בחזרה את יריד העיצוב הגדול בעולם. תערוכת העיצוב SALONE DEL MOBILE במילאנו נחשבת לגדולה ולחשובה בסצנת העיצוב הבינלאומית, וניכר כי מעצבי ומותגי העל מבקשים להשאיר את המגפה מאחור ולהציף את העולם בעיצובים מונומנטליים, גדולים מהחיים וצבעוניים במיוחד.

>> לחיות בגליל ולהרגיש בסטוקהולם

כמו בעולם האופנה, גם עיצוב הפנים ועיצוב המוצר מתנהלים בסינוס: מגמות שנחשבו עד לפני דקה לעל-זמניות, פסות מהעולם ומתחלפות במגמות שכבר דאגו להספיד אותן. התערוכה שהתחילה בשבוע שעבר והסתיימה שלשום היא ללא ספק מהמגוונת, הססגונית והצבעונית אי פעם. העיר לבשה חג ומיטב היצרנים, מותגי הענק ומעצבי העל הציגו בה תצוגת תכלית של פתרונות מודולריים, יישומים מעניינים ויוצאי דופן של חומרים טבעיים ומלאכותיים, שלל עיצובי רטרו באינטרפרטציה חדשה ושימוש בצבעים נועזים. זאת אחרי שנים של שימוש בסכמות צבעים מונוכרומטיות בכיכובם של האפור, הלבן והשחור. בד בבד חל מעבר חד מעיצובים מודרניים, חדים, נקיים ומונוכרומטיים לעיצובים רכים, מעוגלים ונשיים.

הרבה רטרו. תערוכת העיצוב במילאנו 2022 | צילום: ברברה ברזין
הרבה רטרו. תערוכת העיצוב במילאנו 2022 | צילום: ברברה ברזין

לתערוכה, שחגגה השנה 60, הגיעו לא פחות מ-400,000 מבקרים בהם יבואנים, אדריכלים, מעצבים וחובבי עיצוב (שטסו במיוחד מקצות העולם – מהמזרח התיכון ועד המזרח הרחוק). המארגנים, שחוו בשנתיים האחרונות לא מעט מפחי נפש, דאגו לספק להם (ולמאות אלפים נוספים שצפו בה באונליין) כמות אדירה של תערוכות, אירועים ומייצגים.

אקדים ואומר שכמו כל תערוכה גם SALONE DEL MOBILE לא מתיימרת להציג פתרונות פרקטיים בלבד. מטרת העל היא לפתוח את הצ'אקרות ואת הראש לרעיונות חדשים, לבלבל ולאתגר את החושים. הרבה מהמיצגים הם קונספטואליים ונוגעים באספקטים פילוסופיים (כמו תהליכים גלובליים, אקולוגיה ואלמנטים מדולריים), ופחות בפרקטיקה. התצוגה ממחישה שאפשר ורצוי להשתמש בהכל מהכל ולהכל – אין חומר ייעודי שנכון רק למטבח או לחדר הרחצה. תפקידם של המעצבים והאדריכלים הוא לחזור מהתערוכה היישר לשולחן העבודה ולתרגם את המיצגים לתוצרים פרקטיים יומיומיים. אז מה חיכה לנו שם?

זריקת צבע. תערוכת העיצוב במילאנו | צילום: ליר שטיינר, האדיבות ביה"ס של ברברה ברזין
זריקת צבע. תערוכת העיצוב במילאנו | צילום: ליר שטיינר, האדיבות ביה"ס של ברברה ברזין

צבע. הרבה צבע

הצבעוניות, שבתי עיצוב רבים דאגו למסמס ולהחביא בשנים האחרונות, מזדחלת מתחת לדלת ומרימה ראש. האפור הפופולרי הולך ודועך ומפנה את מקומו לשמחת חיים מעוררת התרגשות. זה ניכר בכל החזיתות: החל מטקסטיל וטפטים צבעוניים עתירי דוגמאות ועד למטבחים וחדרי רחצה – שם רואים שילובים מעלפים של חזיתות, כגון משטחים וכיורים בצבעים שונים (כמו ירוק, כתום, זהב וורוד מעושן) המתקיימים יחד בהרמוניה בחלל אחד. את הספות האפורות מחליפות ספות ורודות וירוקות. אני מניחה שיש יותר מגורם אחד שהוביל לשינוי המבורך הזה, אבל יותר מהכל הנפש האנושית רוצה שינוי – התעייפנו מהאפור, צבע שצריך להישאר בשמיים או באספלט. אפור הוא דאונר – מוריד אנרגיה, מדכא והגיע הזמן להשתחרר ממנו.

שילובי צבעים ודוגמאות מרימים בחדר הרחצה. תערוכת העיצוב במילאנו | צילום: ליר שטיינר, האדיבות ביה"ס של ברברה ברזין
שילובי צבעים ודוגמאות מרימים בחדר הרחצה. תערוכת העיצוב במילאנו | צילום: ליר שטיינר, האדיבות ביה"ס של ברברה ברזין

השנה הייתה אמורה להיות שנת המטבחים בתערוכה, אך בכנות, דווקא בגזרה הזאת לא נראו שינויים דרמטיים במיוחד, למעט העובדה שהם צבעוניים מאי פעם. בלטו במיוחד מטבחים בגוונים של ירוק מעושן, קורל, אדום וורוד עתיק, המאפיינים לא רק את חזיתות המטבח, אלא גם את הכיורים והברזים. שאלת השאלות היא עד כמה הצבעים האלה יעמדו איתן וישרדו את המים הקשים ומלאי האבנית בישראל החורצים את החומר, במידה והצבע לא מספיק איכותי הכיור נראה תוך זמן קצר ישן ומטונף.

גופי תאורה גדולים מהחיים. תערוכת העיצוב במילאנו 2022 | צילום: ברברה ברזין
גופי תאורה גדולים מהחיים. תערוכת העיצוב במילאנו 2022 | צילום: ברברה ברזין

גופי תאורה גדולים מהחיים

תחום התאורה גם הוא הפתיע, ותצוגת המנורות והשנדלירים מודל 2022-23 הייתה מטורללת במיוחד. כל שנדליר הוא "פיס" מונומנטלי, גרנדיוזי, גדול מהחיים ולא מבויש, הנתלה במקומות לא צפויים. כך למשל, אם עד לא מזמן ראינו את השנדלירים בעיקר מעל פינת האוכל החגיגית, מעכשיו הם יככבו גם במבואת הכניסה או מעל האי במטבח.

שוב הרטרו כאן

הרהיטים בעלי המראה הנוקשה פינו את מקומם לבעלי פינות רכות יותר, וסגנון הישיבה החדש "נשי" בהרבה: הקווים מעוגלים, מתערסלים ומתעגלים ומערכות הישיבה עמוקות, מפנקות ופלאפיות. בדומה לכל תערוכה הסגנונות הם רבים ומגוונים – החל ממודרני ועד לקיטש – אבל הבולט ביותר, שממש כיכב כאן, הוא סגנון הרטרו שזכה לאינטרפרטציה עדכנית שגובתה בחיבורים מעניינים, חומרים חדשניים ופונקציונליות שונה. כך, למשל, רהיט ששימש בעבר כמזנון לתצוגת חפצי נוי משמש עכשיו כפריט לאחסון הלבשה תחתונה.

מערכות ישיבה רכות ו"נשיות". תערוכת העיצוב במילאנו 2022 | צילום: ברברה ברזין
מערכות ישיבה רכות ו"נשיות". תערוכת העיצוב במילאנו 2022 | צילום: ברברה ברזין

ארונות הקיר הופכים לחגיגה

תחום ארונות הקיר הפתיע לטובה. את החזיתות החלקות והאטומות מחליפות אדפטציות מודרניות לארונות, שכיכבו בעבר הבתים באירופה, בדגש על בתים בפרובנס. מרבית הדלתות מורכבות מחזיתות זכוכית בגוונים שונים, מוקפות במסגרות אלומיניום דקיקות. בחלק מהעיצובים משולב גם וילון. המסילות הן עליונות כך שאין מכשולים ברצפה, הכל מואר ומסודר לפרטי פרטים. מדובר בפירוטכניקה שלמה – מוארת, שקופה וצבעונית. ארונות הקיר הופכים ללא ספק לחגיגה.

צמחיה בכל מקום. תערוכת העיצוב במילאנו | צילום: ליר שטיינר, האדיבות ביה"ס של ברברה ברזין
צמחיה בכל מקום. תערוכת העיצוב במילאנו | צילום: ליר שטיינר, האדיבות ביה"ס של ברברה ברזין

קיימות? תלוי את מי שואלים

התערוכה שמה השנה את הקיימות במרכז. כל ביתן עיטר את עצמו בצמחיה ושיחים, אבל אני מודה ומתוודה שהתייחסות עמוקה ומשמעותית במשבר האקלים (ברמת פיתוחים מעניינים, שימוש בחומרים אקולוגיים ומתכלים וכו') לא ממש נראתה שם. מה שכן, אני מאמינה גדולה שהכל מתחיל ממילים, ותערוכה בקנה מידה שכזה – המנקזת אליה מאות אלפים – בהחלט יכולה לסחוף, לחנך ולעורר. כולי תקווה שהתערוכה אכן העלתה במידה כזו או אחרת את המודעות.

ברברה ברזין היא מעצבת פנים ובעלת בית ספר ללימודי עיצוב פנים

>> צימר בגבעתיים: הדירה שנראית כמו מלון בוטיק אירופאי