כתבת השער

מדוע בחרנו לפרסם כתבת שער עם שרה נתניהו?

שרה נתניהו. צילום: רון קדמי
שרה נתניהו. צילום: רון קדמי

האישה הכי שנויה במחלוקת בישראל לא נוהגת להתראיין לעיתונאים אבל שמחה לשוחח עם סנדרה רינגלר - חברתה. למה פרסמנו את השיחה הזו?

88 שיתופים | 132 צפיות

כל השאלות שהועברו לשרה נתניהו ולא התקבלו עליהן תשובות
ומה נאמר בריאיון? השיחה המלאה בין שרה נתניהו לסנדרה רינגלר

שרה נתניהו היא האישה הכי מסקרנת כרגע בישראל. היא האישה שמעוררת את הרגשות העזים ביותר בקרב הישראלים, בין שאלו רגשות שנאה, כעס ובוז ובין שאלו רגשות אהבה, חמלה והזדהות. היא בעלת השפעה עצומה על המדינה, צמודה למוקד קבלת ההחלטות כבר 13 שנה במצטבר ועל פי דעת מקטרגיה אף מקבלת בעצמה החלטות בעלות משמעות רבה עבור הציבור הישראלי.

נדמה לנו שזו האישה שהציבור הישראלי הכי סקרן לחדור את השריון שבו היא מקיפה את עצמה ולנסות להציץ אל נבכי נפשה ואישיותה. זו הסיבה שאנו ב"את", כמגזין הנשים המוביל בישראל, בחרנו להביא שיחה איתה ככתבת שער במהדורה היוצאת ימים ספורים לפני הבחירות. לצד השיחה צילמנו הפקת אופנה שבה מצולמת נתניהו בבגדי מעצבים ישראלים.

היינו שמחות לפעול במציאות שבה פוליטיקאים מתנהלים אחרת ומשתפים פעולה באופן מלא עם התקשורת, עונים על שאלות קשות של עיתונאים ונותנים דין וחשבון מלא לאזרחים. בנסיבות הקיימות בחרנו להישאר במשחק, גם אם הוא לא מתנהל לרוחנו

חשוב להבין: הטקסט הזה אינו ריאיון עיתונאי. גם השיחה וגם ההפקה נוהלו על ידי סנדרה רינגלר, המועסקת על ידי שרה נתניהו בחמש השנים האחרונות כסטייליסטית האישית שלה. כפי ששתיהן מעידות, במהלך העבודה נוצרו ביניהן יחסי חברות וקרבה. מדובר, אם כך, על יחסי חברות וגם יחסי מרות. כל בר דעת מבין שאין דבר בשיחה ובהפקה שנעשו בלי הסכמתה ואישורה של המרואיינת. זה לא המצב בריאיון עיתונאי רגיל אבל שרה נתניהו לא מאפשרת לתקשורת ראיונות רגילים. היינו מעדיפות לשלוח כתבת שלנו שתעמת את נתניהו עם השאלות שמעסיקות את הציבור הישראלי אך לזה נתניהו לא הסכימה. היא הסכימה לשתף פעולה רק עם חברתה הקרובה.

לא מתראיינים

כבר שנים שראש הממשלה ורעייתו לא מתראיינים לתקשורת, לא עונים לשאלות עיתונאים במסיבות עיתונאים ומתראיינים רק בראיונות שמספקים להם מידה רבה של שליטה. הריאיון שנתן בנימין נתניהו לקרן מרציאנו לאחרונה בחדשות 12 היה היוצא מן הכלל שהדגיש עד כמה מדובר באירוע נדיר במחוזותינו. במציאות הנוכחית ההתנהלות הזו מאומצת על־ידי עוד ועוד פוליטיקאים. כך למשל בחר בני גנץ לפתוח את הקמפיין התקשורתי שלו לא בריאיון עם כתב פוליטי מנוסה אלא בשיחה עם שלמה ארצי וחנוך דאום במוסף 7 ימים של "ידיעות אחרונות", ואת הראיונות הטלוויזיוניים הראשונים שלו לערוצים 11, 12 ו־13 נתן גנץ לתקשורת בתנאים הנוחים לו: ללא כתבים פוליטיים, בריאיון מוקלט מראש באולפן שלו.

היינו שמחות לפעול במציאות שבה פוליטיקאים מתנהלים אחרת ומשתפים פעולה באופן מלא עם התקשורת, עונים על שאלות קשות של עיתונאים ונותנים דין וחשבון מלא לאזרחים. בנסיבות הקיימות בחרנו להישאר במשחק, גם אם הוא לא מתנהל לרוחנו, ולקיים את השיחה עם נתניהו למרות שאינה ריאיון עיתונאי קלאסי. התוצאה שהתקבלה היא הצצה אל הלך הרוח של האישה המושמצת והמרתקת במדינה, אל האופן שבו היא רואה את עצמה, את המותג שרה נתניהו, את הפוסטר שהיא רוצה להציג לציבור – וכך יש לקרוא אותה.

התוצאה שהתקבלה היא הצצה אל הלך הרוח של האישה המושמצת והמרתקת במדינה, אל האופן שבו היא רואה את עצמה, את המותג שרה נתניהו, את הפוסטר שהיא רוצה להציג לציבור – וכך יש לקרוא אותה

תולדות שרה

שרה נתניהו נמצאת בעין הציבורית כבר יותר מ־25 שנה, ונראה שהדרמה הייתה שם מהרגע הראשון.
בשנת 1993 בנימין נתניהו, בעלה זה שנתיים ומי שהתמודד במירוץ על ראשות הליכוד, סיפר במהדורת החדשות שמסתובבת קלטת מפלילה שלו עם אישה אחרת. שרה נתניהו נפלה מייד למשבצת האישה הנבגדת, אך סלחה לבעלה ואבי שני בניה הקטנים, יאיר ואבנר. נתניהו זכה בראשות הליכוד ומערכת היחסים בין השניים, שהחלה בפגישה במטוס כאשר שרה הייתה הדיילת של ביבי, שרדה. עבור שניהם זה לא היה הסיבוב הראשון, הוא היה נשוי פעמיים ויש לו בת מנישואין קודמים והיא הייתה נשואה פעם אחת לפניו, ללא ילדים.

ב-1996, שלוש שנים אחרי הקלטת הלוהטת, זכה הציבור הישראלי בביטוי הקאלט "בואי שרה'לה, הולכים". נתניהו כבר הייתה אשת ראש ממשלה, והפעם מרכז השערורייה היה היא עצמה. הוגשה נגדה תביעה על־ידי מטפלת ילדיה לשעבר, טניה שואו, שטענה שעברה התעללות ושלילת זכויות. שואו הפסידה במשפט, אך תחקיר מפורט על יחסה של שרה לעובדיה פורסם ב"ידיעות אחרונות", מה שהוביל להופעה מול המצלמות של בני הזוג עם אותו ביטוי אלמותי.

בשנת 2010 הגישה מנהלת משק הבית בקיסריה ליליאן פרץ תביעה נגד שרה נתניהו בבית הדין האזורי לעבודה. פרץ האשימה את נתניהו בהלנת שכר, בתנאי העסקה לא הוגנים, ביחס משפיל ובאלימות מילולית. בתגובה הגישה נתניהו תביעה נגדית, העניין הסתיים בפשרה שפרטיה לא פורסמו. הבאים לתבוע את משרד ראש הממשלה היו עובדי מעון ראש הממשלה גיא אליהו ומני נפתלי. בית הדין לעבודה קיבל את תביעתו של מני נפתלי ופסק להם פיצויים, בין השאר בשל העסקה פוגענית.

שמה של נתניהו עלה כנחקרת בשבעה תיקים נוספים שבסופו של דבר נסגרו על ידי היועץ המשפטי לממשלה. דיווחים הקשורים לרכישות של רהיטי גן ונרות, הזמנת מטפלת סיעודית צמודה לאביה ועוד רוכזו לכדי "תיק המעונות" שנחקר ארוכות במשטרה. לבסוף הוחלט כי ברוב פרטי התיק לא יוגש כתב אישום, למעט "פרשת החמגשיות", שבה שרה נתניהו ועזרא סיידוף, לשעבר סמנכ"ל מבצעים במשרד ראש הממשלה, מואשמים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, במרמה ובהפרת אמונים. לפי כתב האישום, הזמינו השניים ארוחות ממסעדות שף בשווי 360 אלף ש"ח. לאחר הבחירות אמורה להתקיים פגישה נוספת בין נתניהו לפרקליטות שמטרתה להגיע להסדר טיעון שיהיה מקובל על שני הצדדים בפרשת המעונות. הפרקליטות מצידה מתעקשת שנתניהו תודה בעבירה פלילית, הסעיפים החמורים יימחקו ונתניהו תואשם בקבלת דבר בתחבולה או בניצול מכוון של טעות של הזולת שאין בה מרמה.

תיק נוסף הקשור לשרה נתניהו הוא תיק 4000, שבו נשקלת העמדה לדין של בנימין נתניהו בכפוף לשימוע, באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. על פי מה שעלה מחומר החקירה בתיק זה, עסקה משפחת נתניהו באופן יומיומי באופן הסיקור שהיא מקבלת באתר וואלה!, דרשה כי יופיעו שם תמונות מחמיאות שלה וכי יודגש בידיעות שהיא פסיכולוגית בשירות הציבורי. בהקשר דומה הודלפה בשנה שעברה קלטת שבה היא זועמת על יועץ התקשורת האישי שלה על כך שבידיעה שפורסמה עליה ב"ידיעות אחרונות" לא נאמר שהיא פסיכולוגית.

ב-2017 עתר העיתונאי בן כספית לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לחשוף את הסכם העסקתה של נתניהו כפסיכולוגית ילדים חינוכית על ידי עיריית ירושלים.  לפי הדו"ח ששחררה העירייה בהתאם להוראת בית המשפט, היקף עבודתה של נתניהו נאמד בכ-60 שעות בממוצע בחודש. כמו כן התגלה כי היקף המשרה של נתניהו השתנה וירד מחצי משרה לשליש משרה ב-1 בספטמבר 2016.

זו הפעם השנייה שאנחנו מפרסמות שער עם שרה נתניהו. הפעם הקודמת הייתה לפני ארבע שנים, ערב בחירות 2015. גם אז הצטלמה נתניהו להפקת אופנה והועבר אליה שאלון. לאחר הצילומים, רגע לפני הירידה לדפוס, התחרטו בלשכת ראש הממשלה, ביקשו למנוע את הפרסום ואיימו עלינו בתביעה. אנחנו בחרנו לפרסם את הפקת השער לפי הסיכום המקורי, ללא תשובותיה של נתניהו.

כל השאלות שהועברו לשרה נתניהו ולא התקבלו עליהן תשובות
ומה נאמר בריאיון? השיחה המלאה בין שרה נתניהו לסנדרה רינגלר

שער גליון אפריל של מגזין "את" | צילום: רון קדמי
שער גליון אפריל של מגזין "את" | צילום: רון קדמי