"נאבקים על הגב שלי ואני מתמוטטת": האימא שהחליטה לתבוע את יפה בן דויד

שני ליבמן ובנה | צילום: מירי וינטר
שני ליבמן ובנה | צילום: מירי וינטר

בתור עצמאית, גרושה ואימא לילד הסובל מתסמונת נדירה וזקוק לחינוך מיוחד, עו"ד שני ליבמן נשברה. כעת היא תובעת את מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד על סך 31,700 ש"ח

88 שיתופים | 132 צפיות

עורכת הדין שני ליבמן כועסת. שביתת המורים האחרונה, רגע לפני סיום שנת הלימודים, הבעירה את חמתה עד שהחליטה לתבוע את מזכ"ל הסתדרות המורים יפה בן דויד. "כמה שגעון גדלות יכול להיות לאשה אחת? את, יפה בן דויד, אומרת לנו בקולך שבלי שביתה לא מדברים איתך?", כתבה ליבמן, "בריונות זאת הדרך שאת מחנכת ילדים נגד אלימות? רק על זה את צריכה להתפטר, את גברת בן דויד היא הבריון שבחצר".

>> יפה בן דויד: "אני לא נחמדה, זה לא התפקיד שלי"

ב-28 ביוני היא הגישה תביעה נגד בן דויד על סך 31,700 ש"ח. ליבמן היא אימא לבן 12 הלומד בכיתה משולבת, ומכיוון שהשביתה חלה גם עליו, היא כעורכת דין עצמאית נאלצה להפסיד ימי עבודה ולממן בעצמה את הטיפולים עבור בנה הניתנים במסגרת החינוכית שלו. בכתב התביעה שהגיעה לבית משפט השלום (לתביעות קטנות) בתל אביב, היא טוענת כי בן דויד השתמשה בה ובבנה ככלי משחק מול הרשויות, ועל כן היא מבקשת מבית המשפט לחייב את בן דויד בנזקים שנגרמו לה – כולל ימי עבודה, עוגמת נפש, הוצאות נלוות, אובדן מוערך של הכנסה עתידית ונזק עתידי.

"יפה בן דויד לא יכולה לעשות מאבק על הגב שלנו. הילדים חיכו בהתרגשות ועוד הייתה חלוקת מתנות למורים, מהכסף שלא הרווחתי בגלל השביתה. אני רוצה את מה שמגיע לי ולילד שלי"

יפה בן דויד | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: שירה לוי, איפור: גל ל־OR KO, ז'קט: קרייזי ליין, שמלה: GANT
יפה בן דויד | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: שירה לוי, איפור: גל ל־OR KO, ז'קט: קרייזי ליין, שמלה: GANT

"ההחלטה הראשונית גמלה בי כשבן דויד הכריזה לראשונה על השביתה", אומרת ליבמן, "אבל אמרתי לעצמי שממילא לא יצא מזה כלום כי יש אצלנו חסינות מזעזעת לעובדי ציבור".

אז מה היה הטריגר הרשמי לתביעה?
"אחרי שנאלצתי לבטל דיון בבית המשפט, שבו ייצגתי אב גרוש שביקש להפחית מזונות בעקבות החלטה על משמורת משותפת אחרת הוא לא ישרוד כלכלית – נשברתי. ליוויתי אותו בכל התהליך והיינו זקוקים לדיון הזה, אמרתי עד כאן. חיבלו לי בעבודה ובפרנסה. גם המזכירה שלי לא הגיעה באותם ימים, כי גם היא אימא לילדים קטנים ויצא שהמשרד היה סגור בלי מענה לטלפונים ובלי לקבל לקוחות. יפה בן דויד לא יכולה לעשות מאבק על הגב שלנו ולצאת בשביתה לקראת סוף השנה. הילדים חיכו בהתרגשות לאירועים של הימים האחרונים, ובפועל היו להם רק מעגלי פרידה בערבים. ועוד הייתה חלוקת מתנות למורים, מהכסף שאני לא הרווחתי בגלל השביתה. אחרי שראיתי את מידת הנזק, הגשתי את התביעה. לא ניפחתי כלום. הסכום הוא צנוע, החישוב נבע מההוצאות הישירות וההכנסות המשוערות שלי. אני רוצה את מה שמגיע לי ולילד שלי".

עו"ד ליבמן, בת 40 מבת ים, סיימה תואר ראשון במשפטים במכללת שערי משפט ותואר שני כפול באוניברסיטת תל אביב בתוכנית משולבת אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו בתחום משפט ציבורי וניהולי. כיום היא עצמאית המנהלת משרד משלה בתל אביב ועוסקת בעיקר בדיני משפחה, ולעיתים גם בתחום הפלילי. היא נישאה בגיל 26 וילדה כעבור שנה את בנה היחיד. לפני שש שנים היא התגרשה מבעלה. "אין לי ספק שכל מה שקרה לנו סביב הילד השפיע על הפירוק, אבל היום הוא אבא פעיל ומעורב ואנחנו במשמורת משותפת".

>> כשמנכ"ל משרד האוצר מזלזל במורים: יכולות לתאר ארגון של גברים שמתעללים בו ככה?

"כבר בגיל ארבעה חודשים הייתה לי תחושת בטן שאליאב הוא לא ככל הילדים, מסביב חשבו שאני מדמיינת ואמרו שאני היסטרית, אבל אחרי גיל שנה התברר למרבה הצער שצדקתי", היא מספרת, "גילו לילד חולשת שרירים וחולשה של המערכת העצבית, האבחנה הסופית הייתה שהוא סובל מתסמונת נדירה בשם 3 EBF שבעולם אובחנו בה 300 ילדים בלבד ובישראל הוא היחיד. הסימפטומים משתנים בין הילדים החולים, יש שהולכים ולא מדברים ויש שסובלים מאוטיזם ופיגור, מקשיים בדיבור ובתכנון מרחבי".

"ההחלטה על התביעה באה ממצוקה נטו. אני לא סיסמא, אני לא מערכת בחירות. יש הרבה אימהות שמתקשות לשים הערב אוכל על השולחן של הילדים שלהן, בגללך, ויש פתרונות אחרים"

 

איך זה מתבטא אצל הבן שלך?
"אצל אליאב יש קושי בהליכה כי הרגל מסתובבת פנימה וחלק ממנה מתפורר. ההברות בורחות לו בדיבור, אבל הוא ילד חכם ונבון עם אינטליגנציה רגשית ומנטלית גבוהה. בשנה הבאה הוא ילמד בחולון, בבית ספר לחינוך מיוחד".

קיבלת תגובות בעקבות התביעה?
"פרסמתי באתר שלי דוגמה לכתב תביעה והזמנתי את כל מי שנפגע לתבוע. קיבלתי כמה טלפונים ויש יותר מ-2,000 הורדות של הקובץ מהאתר".

והתגובות בקהילה המשפטית?
"אמרו שסופסוף מישהו צועק את הצעקה. בפורומים של דיני משפחה כתבו אנשים נוספים על המצוקה ושיתפו הרבה סיפורים עצובים, על איך מחלישים עוד יותר לקוחות רבים שלנו, שגם ככה הם בתקופה לא פשוטה".

שני ליבמן | צילום: יח"צ
שני ליבמן | צילום: יח"צ

התביעה שלך היא בעצם קול צעקה?
"היא קול זעקה שאומר: תקשיבו, אתם נאבקים על הגב שלי ואני מתמוטטת. דיונים רגע לפני פגרת בית המשפט נדחו בחסות בר דויד. מדובר בדיני נפשות, אני מלווה אנשים במשברים קשים ועכשיו צריכה לנגב להם את הדמעות במשך עוד כמה חודשים ולחזק אותם כשאני מרוקנת לגמרי. נשארתי עם הילד בבית, הוא ביקש להזמין אוכל וסרט ב-VOD ולא רק שאני לא מתפרנסת בגלל השביתה, ההוצאות שלי עולות. בן דויד חושבת אולי שהיא עוזרת, אבל היא הורסת אותנו. לנסות לעזור לצד אחד ובדרך לפגוע בשני, זה ממרמר, וזו הפעלת בריונות על המשק ועלינו ועל ילדינו. במדינה שלנו, בה נעשה אי צדק של שנים ורוב האימהות מרוויחות פחות מהאבות, כשיש שביתה מנחיתים את את הילד על האימא. האבא ממשיך לעבוד ולהתפתח והיא נשארת תקועה. אני מייצגת הרבה נשים בהליכי גירושין ואני רואה את הקשיים שלהן משנים שנאלצו לוותר לטובת הבעל ולא ללכת עבודה כי יום עבודה שלו שווה יותר. זו הנצחה מתמשכת של פערים".

אבל את בעד מאבק המורים?
"אני בעד המאבק אבל נגד הדרך שבה הוא נעשה. יש רעה חולה במגזר הציבורי. אני בעד שיעלו למורים את השכר, שישאירו מורים טובים במערכת ושאותם מורים ירוויחו שכר ראוי. מצד שני כשמדברים על משכורות מורים, צריך לזכור את החופשות, החגים ושני חודשי הקיץ שהם מקבלים משכורת ולא עובדים".

"בגיל ארבעה חודשים הייתה לי תחושת בטן שאליאב הוא לא ככל הילדים, מסביב אמרו שאני היסטרית אבל אחרי גיל שנה התברר שצדקתי. גילו לו תסמונת נדירה שבעולם אובחנו בה 300 ילדים בלבד, ובישראל הוא היחיד"

 

מה יהיה ב-1 בספטמבר?
"למרבה הצער אני חוששת ששוב תהיה שביתה".

מתי יערך המשפט?
"אני לא יודעת. טרם הוגש כתב הגנה".

את מעריכה שיש לך סיכוי לנצח?
"אני לא יודעת. אולי יזרקו אותי מכל המדרגות, אבל בעיניי יש פה עילת תביעה ובית המשפט יכריע. הגשת התביעה מבחינתי היא פחות בשביל הכסף, אלא כדי שיבינו שגם המאבק הכי ראוי הופך להיות לא ראוי כשהוא גורם נזק אמיתי וממשי לאחרים. כשאת עובדת במגזר הפרטי ולוקחים לך 500 או 1,000 שקל ביום זה הרבה כסף. מדד הצדק כאן הוא ילד בן 12 שצריך לחיות את חייו ולא ייתכן שיפגעו בו".

תישירי מבט ליפה בן דויד. מה את רוצה להגיד לה?
"שגם אני רוצה הכרה, וההחלטה על התביעה באה ממצוקה נטו. אני לא סיסמא, אני לא מערכת בחירות. יש הרבה אימהות שמתקשות לשים הערב אוכל על השולחן של הילדים שלהן, בגללך, ויש פתרונות אחרים".

מהסתדרות המורים נמסר: "כתב התביעה טרם התקבל. כשיגיע, נלמד אותו ונגיב עליו בבית המשפט".

>> "למה המדינה לא מאפשרת לנו ללמוד ולהיות אזרחים מועילים?"