רצח אסתר אהרונוביץ': נשים בישראל ממשיכות להירצח ללא מענה

אסתר אהרונוביץ' ז"ל | צילום מתוך פייסבוק
אסתר אהרונוביץ' ז"ל | צילום מתוך פייסבוק

שלוש נשים נרצחו בחודש האחרון על פי החשד על ידי בני הזוג שלהן, ולמרות שיש תקציב לטיפול באלימות נגד נשים, כמעט שום דבר לא נעשה. עד מתי?

88 שיתופים | 132 צפיות

אסתר אהרונוביץ' (70) נרצחה אתמול על פי החשד על ידי בעלה שנמלט מהמקום ונתפס לאחר מרדף משטרתי; זה הרצח השלישי רק בחודש האחרון על ידי בן זוג, לכאורה, לצד מריה טל (29) ומיכל סלה (32) שנרצחו בדקירות סכין.
לפני 11 חודשים בדיוק יצאנו לרחובות, עשרות אלפי נשים וגברים, במחאה על אוזלת היד של המדינה בטיפול ברצח נשים ואלימות כלפי נשים במשפחה. על הבמה בכיכר רבין אמרתי את המילים הבאות: "בשבוע שעבר קברנו את יארא בת ה-16, ואת סילבנה, ילדה בת 13. 24 נשים נרצחו מתחילת 2018. ולמרות זאת הקירות בכנסת לא רעדו וגם לא הכיסאות של חברי הממשלה. תקציבים לא הועברו, חוקים שתקועים כבר שנים לא נחקקו. אפילו על הקמת ועדת חקירה הצביעו נגד". 11 חודשים חלפו מאז ולמרות המחאה כמעט שום דבר לא השתנה.

View this post on Instagram

כואב הלב ???? הבוקר קמנו כולנו לבשורה קשה במיוחד, מיכל סלה בת ה-32 נרצחה, לפי החשד, על ידי בעלה כשהתינוקת המשותפת שלהם, רק בת 8 חודשים, הייתה שם בזמן הרצח. “אם זה קרה למשפחה שלנו זה יכול לקרות בכל מקום" הספידה בדמעות אחותה לילי. ״אנחנו משפחה תומכת ואוהבת וקרה לנו הדבר הקשה מכל. האסון הזה חוצה מעמדות, ואם זה קרה אנחנו צריכים לשים סימני שאלה, איך אנחנו עוצרים את האלימות הזאת? הרצח הזה בא לנו בהפתעה. פשוט קטפו אותה מאיתנו, תלשו אותה מהחיים שלנו, אנחנו נאהב את הבת שלה כמו שמיכל אהבה אותה, זה משהו ממיכל שנשאר איתנו לכל החיים". מיכל היא האישה העשירית שנרצחה מתחילת השנה על ידי בן זוגה. בשנת 2018 נרצחו 22 נשים לצד אלפי נשים שסובלות מאלימות והתעללות פיזית ונפשית. ושוב נשאל, עד מתי תמשיך המציאות הכואבת הזו? ״עוד אישה נרצחה והמדינה שותקת״ אמרה חגית פאר, יו״ר נעמת, ״אני קוראת לממשלת ישראל – הקצו את המשאבים הדרושים וזרזו את יישום התוכנית הלאומית למיגור תופעת האלימות נגד נשים והאלימות במשפחה. חייבים לעשות הכל כדי להציל את האישה הבאה״. ????

A post shared by מגזין את (@atmagazine) on

>> מרים פרץ ז"ל הגיעה לחדשות. באלפי נערות שנמצאות במצבה אין מי שיטפל

50 מיליון שקלים תוקצבו לשנת 2019, אבל כמעט ולא מומשו – תקנים שהוקצו לא אוישו, מרכזי חירום שהובטחו לא נפתחו. המדיניות כושלת בטיפול בשלושת המעגלים הנדרשים: במעגל הראשון, אין טיפול מספק במקרה של אלימות במשפחה – אין מספיק מקלטים ופתרונות לנשים שנפגעו מאלימות, המענה מצד המשטרה ובתי המשפט לוקה בחסר ואין טיפול מספק בגברים אלימים וגם לא בילדות ובילדים שנחשפים לזוועות; במעגל השני, בו יש העברה בין-דורית של מעשה האלימות, אין טיפול במי שבעברם גדלו בסביבה אלימה, וללא טיפול הסיכוי שיהפכו להיות אלימים בעצמם גדול שבעתיים; ובמעגל השלישי אין טיפול חברתי רחב, ובראש ובראשונה זועק היעדרו של חינוך לשוויון מגדרי בגילאים הצעירים. כשאנחנו מחנכים את הבנים שלנו לא להביע רגשות, יש לזה מחיר. כשאנחנו מחנכים את הבנות שלנו שהתפקיד שלהן הוא להכיל ולטפל – אנחנו לא נותנים להן את הכלים לזהות מצבים מסוכנים.

כשאנחנו מחנכים את הבנות שלנו שהתפקיד שלהן הוא להכיל ולטפל – אנחנו לא נותנים להן את הכלים לזהות מצבים מסוכנים

אחרי מחאת הנשים הגדולה ראש הממשלה הקים ועדת שרים בראשותו למאבק באלימות נגד נשים, והורה לקדם ב"חקיקת בזק" את חוק האזיקונים. ולמרות זאת, החוק לא קודם, התקציבים לא נוצלו ונשים בישראל ממשיכות להירצח ללא מענה.

אנחנו כאן כדי לדרוש שיספרו אותנו. שהביטחון שלנו והרווחה שלנו – והחיים שלנו! יקבלו חלק מרכזי בסדרי העדיפויות הלאומיים. לא נרפה עד שהתביעה הבסיסית הזאת תיענה.

* עו"ד מיכל גרא-מרגליות היא מנכ"לית שדולת הנשים בישראל.