מרגש: נשים המתמודדות עם עוני ונכות עיצבו קולקציה מרהיבה

טיטי קונפו, קוצ'ינטה | צילום: איה וינד
טיטי קונפו, קוצ'ינטה | צילום: איה וינד

טיטי וארסמה עשו כברת דרך מלאת תלאות בשביל להגיע מאפריקה לישראל. הן לא תיארו לעצמן שיום אחד פריטים בעיצובן ימכרו באחת מרשתות האופנה והעיצוב הגדולות בארץ

88 שיתופים | 132 צפיות

"יום עבודה בקוצ'ינטה נראה אחרת ממה שרובנו מכירות", אומרות ד"ר דידי מימון-קהן והנזירה והאחות עזיזה קידאנה, ממנהלות ומייסדות קוצ'ינטה, מיזם כלכלי ופסיכו-סוציאלי המבוסס על אמנות ופועל למען נשים אפריקאיות מבקשות-מקלט שעברו דרך רצופת תלאות ומכאובים בדרכן אל החופש. האמניות של קוצ'ינטה מפרנסות את עצמן ואת משפחותיהן באמצעות עיצוב ויצירת מלאכות יד מרהיבות בהשראת התרבות האפריקאית. "מרבית האומניות שלנו מתמודדות עם עוני, חד-הוריות, נכות וטראומה. קוצ'ינטה מבקשת להיות רגישה למורכבויות אלו, ועל כן אנו מאפשרות לנשים להכין את המוצרים אצלנו בסטודיו, או לקחת חומרים, בדים ומכונות תפירה לביתן". בנוסף, בכדי לשפר את הידע שלהן ויכולותיהן, הנשים של קוצ'ינטה משתתפות בקורסים שונים בעברית, אנגלית, מחשבים ועוד, ורוכשות מיומנויות בתחומים שונים.

>> לראשונה בישראל: סוכנות דוגמנות לאנשים עם מוגבלויות

היום רשת גולף & קו השיקה שיתוף פעולה מרגש עם קוצ'ינטה, ויחד חשפו אנשי הרשת ונשות המיזם קולקציית קפסולה משותפת הנקראת "The art of crafting freedom". במסגרת שיתוף הפעולה עוצבו ונוצרו כ- 1,500 פריטים בתהליך של עבודה פרטנית, שערך כחצי שנה. הקולקציה כוללת מגוון פריטי טקסטיל ונוי לבית, כגון: נר בכוס זכוכית מעוטרת, כריות נוי, ראנר למרכז השולחן, סינר, תיק בד ועוד (25-159 ש"ח, להשיג בחנויות גולף אנד קו). כל הפריטים מתאפיינים בדוגמאות אפריקאיות מסורתיות בצבעוניות עזה ומשמחת.

במסגרת שיתוף הפעולה עם גולף, ההכנסות מהפריטים יועברו ישירות לאמניות הספציפיות שעומדות מאחוריהם. ומיהן הנשים שעומדות מאחורי הקולקציה? טיטי, למשל, היא מנהלת קשרי הקהילה של המיזם, שהגיעה לישראל ב-2010 מאריתריאה, כשעל גבה בתה הבכורה. בן זוגה של טיטי חיכה לה ולבתם בישראל, ומאז נולדו להם עוד ארבעה ילדים. בקורונה, כשהרבה ממקומות העבודה נסגרו היא הצטרפה לקוצ'ינטה כמנהלת קשרי קהילה אחרי שעבדה בניקיון.

טיטי קונפו | צילום: איה וינד
טיטי קונפו | צילום: איה וינד

בנוסף לטיטי ישנה גם ארסמה, מנהלת המלאי של המיזם, שהגיעה לישראל מאריתריאה לפני קצת יותר מעשור, וב-2021 התחילה לעבוד בקוצ'ינטה במשרה מלאה. היא למדה סריגה ותפירה, אבל התגלתה כבעלת יכולות יוצאות דופן בקורס מחשוב, ומאז היא אחראית על כל המלאי של קוצ'ינטה – הסטודיו, האונליין והחנות בנווה צדק. יש לציין שטיטי, ארסמה ושאר האמניות של קוצ'ינטה מפרנסות את עצמן ואת משפחותיהן באמצעות עיצוב ויצירת מלאכות יד בהשראת התרבות האפריקאית, וכך זוכות להכנסה קבועה.

מיזם GOLF&CO X KUCHINATE | צילום: עידן מלכה
מיזם GOLF&CO X KUCHINATE | צילום: עידן מלכה
מיזם GOLF&CO X KUCHINATE | צילום: עידן מלכה
מיזם GOLF&CO X KUCHINATE | צילום: עידן מלכה