רגע לפני החורף: הצמחים שיעזרו לחזק את מערכת החיסון

די לאפצ'י: כך תחזקו את מערכת החיסון לפי רפואת הצמחים הסינית | צילום: שאטרסטוק
די לאפצ'י: כך תחזקו את מערכת החיסון לפי רפואת הצמחים הסינית | צילום: שאטרסטוק

נמאס לכן להצטנן ולהשתעל כל החורף? זה הזמן להכניס לתפריט צמחי מרפא - משורש אסטרגלוס ועד סמבוק שחור. המדריך המלא

88 שיתופים | 132 צפיות

רגע לפני הימים הקרים ביקשנו משרון קוצר, הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים', לספר לנו על  צמחי המרפא שיעזרו לשפר ולחזק את מערכת החיסון שלכן, חלקן גם ישמרו על רמות שומנים מאוזנות בדם, ילחמו בסטרס ואף יעלו את רמות האושר – דבר שהוא תמיד מומלץ, לא רק בחורף.

צמחי מרפא שיחזקו את מערכת החיסון

פטריית ריישי

פטריה זו נחשבת ברפואת הצמחים הסינית כמאזנת ותומכת במצבים כרוניים של חולשה. לפי מסורת של מאות שנים הריישי מעלה את אנרגיית החיים (הצ'י) ומסייעת להתמודד עם מצבי עייפות, חולשה ורמת אנרגיה נמוכה.

בהיבט המחקרי, הפטרייה נבדקה בהקשר של השפעתה המיטיבה על מערכות גוף ותהליכים פיזיולוגיים שמערבים את הכבד והלבלב, תהליכי קרישת דם, ניצול גלוקוז ואינסולין על ידי תאי הגוף, איזון בלוטת התריס ועוד. על מרכיבי הפטרייה הנחקרים נמנים רב-סוכרים שנבדקו ונמצאו כבעלי השפעה חיסונית מעצימה. כיום יש מחקרים שאף תומכים בשימוש המסורתי של הפטרייה בכל הקשור לאיזון רמות השומנים והסוכר בדם  – מדדים הקשורים לתזונה ולאורח החיים בעידן המודרני בכלל.

תה ממיצוי פטריית ריישי | צילום: שאטרסטוק
תה ממיצוי פטריית ריישי | צילום: שאטרסטוק

עוד כתבות מעניינות
התופעה שיכולה להציל את חייך, ולא הכרת
איך ליהנות מסקס גם בגיל המעבר?
4 מזונות על שכדאי להכניס לתפריט

שורש אסטרגלוס
מקורו של השורש ברפואה הסינית והוא נחשב לאחד מהצמחים שמחזקים את כוח העמידות והחוסן. המרפאים הסיניים מרבים להשתמש בו במצבים אלרגיים מגוונים, כמו למשל נזלת אלרגית עונתית ואסטמה על רקע אלרגי. גם מחקר קליני מבוקר שבדק את יעילות הטיפול בצמח במצבי נזלת אלרגית עונתית הראה הפחתה משמעותית בתסמינים האלרגיים שהתבטא בפועל במדדי הנוגדנים בדם. מחקרים שבדקו את מנגנון הפעולה של רכיבי הצמח הצביעו על שיפור בתגובת תאים במערכת החיסון שנקראים פגוציטים – אלו הם תאים בלעניים שתפקידם לבלוע וירוסים וחיידקים שפולשים אל הגוף, והם מהווים חלק חשוב מהמערך החיסוני של הגוף.

שורש אסטרגלוס | צילום: שאטרסטוק
שורש אסטרגלוס | צילום: שאטרסטוק


סמבוק שחור

רגע לפני שעונת האפצ'י מגיעה, כדאי לכם להכיר את הסמבוק השחור. צמח הנמצא בשימוש מסורתי מזה דורות רבים ונחשב כתומך במערכת החיסון, מגן מפני פלישת וירוסים, מפחית גודל וליחה ומקל על שיעול, הצטננויות ושפעות. אחד מהמחקרים הקליניים שבחן את הפעילות האנטי-ויראלית של הסמבוק השחור מול כמה סוגים של נגיף השפעת, הראה כי בקבוצת המחקר שטופלה בצמח נצפתה הקלה משמעותית בכמעט 94% מהמקרים אחרי יומיים והחלמה מלאה ב-90% מהמקרים אחרי שלושה ימי טיפול.

 

לעידוד תהליכים קוגניטיביים

בקופה
לאורך שנים ארוכות, המרפאים ברפואת הצמחים ההודית משתמשים בבקופה במטרה להגביר את הפוקוס והמיקוד במקרים בהם קיימת נטייה לפיזור הדעת ולערפול מחשבתי. מסיבה זו הבקופה זכה לכינוי "צמח הזיכרון", ומחקרים שבדקו את המנגנונים של רכיבי הצמח השונים, אכן מצאו כי הם משפיעים על מבנים במוח הקשורים לתפקודי זיכרון ולמידה. מחקרים קליניים שבדקו את השפעת הצמח על משתתפים בריאים בהקשרים קוגניטיביים, מצאו כי הוא תרם לשיפור המיקוד, תהליכי הלמידה של מידע חדש, תהליכי עיבוד מידע ועוד אספקטים שונים של הזיכרון.

צמחי מרפא שמחזקים את מערכת החיסון: תה ממיצוי צמח הבקופה | צילום: שאטרסטוק
צמחי מרפא שמחזקים את מערכת החיסון: תה ממיצוי צמח הבקופה | צילום: שאטרסטוק

 

גינקו בילובה
הוא ידוע בכינויו "עץ החיים" שכן הוא יכול לשרוד עד אלף שנים. לגינקו מיוחסת ברפואה הצמחים המסורתית השפעה על בריאות המוח. מחקרים רבים שבחנו את השפעת הצמח על התהליכים הקוגניטיביים הראו כי יש לו השפעה מיטיבה על סירקולציית הדם במוח וזאת בשילוב עם פעילות נוגדת חמצון, ועל כן  משתמשים בו במקרים המערבים קשיי קשב וריכוז, קושי להתמקד ולהתפקס וכיוצא בזה. מחקרים הצביעו כי נטילתו משפרת את הזיכרון בטווח הקצר וכי הוא מקנה השפעה מגנה על תאי עצב מפני פגיעה.

סנטלה
גם צמח הסנטלה מגיע מהרפואה ההודית המסורתית. הוא קנה לעצמו מוניטין של דורות רבים כבעל השפעה מרגיעה אך גם כזו שמעוררת פעילות מנטלית. המרפאים ההודיים משתמשים בו לתמיכה במקרים של  בעיות שכחה, במצבי סטרס, מצב רוח ירוד, חרדה ואי-שקט. מחקרים קליניים הצביעו כי לאחר חודשיים של נטילת תמצית הצמח חל שיפור במבחנים קוגניטיביים שבדקו את הזיכרון המרחבי, את זמן בחירת תגובה, זיהוי מילים ותמונות ועוד. מחקר נוסף הדגים כי אצל אנשים בריאים שנטלו את תמצית הצמח רמות החרדה פחתו. הסטנלה עשירה במינרלים ובוויטמינים החשובים לבריאות הגוף וגם למוח.

צמחי מרפא שמחזקים את מערכת החיסון: צמח הסנטלה | צילום: שאטרסטוק
צמחי מרפא שמחזקים את מערכת החיסון: צמח הסנטלה | צילום: שאטרסטוק

 

להורדת רמות חרדה ודיכאון

 

מליסה
הטיפול במליסה כצמח מרפא היה קיים עוד לפני עידן ועידנים, והסוד שלו הוא בשמנים הארומטיים שבו. אלו הם המקור לניחוח הלימוני של הצמח ומשפיעים על מערכת העצבים בגוף, תורמים להרפיית השרירים ומשרים תחושת רוגע נעימה. ברפואת הצמחים המסורתית משתמשים במליסה במצבים של חוסר שקט כללי, הצטברות של מתחים, כדי להפיג תחושת מועקה, מצב רוח ירוד ואפילו על מנת לסייע בהתמודדות עם הפרעות בשינה.

צמחי מרפא שמחזקים את מערכת החיסון: שמן אתרי ממיצוי צמח המליסה | צילום: שאטרסטוק
צמחי מרפא שמחזקים את מערכת החיסון: שמן אתרי ממיצוי צמח המליסה | צילום: שאטרסטוק

 

ויתיניה
זהו צמח המגיע ממסורת רפואת הצמחים ההודית: האיורוודה. במערב הוא זכה לכינוי "הג'ינסנג ההודי", בזכות האלמנט הממריץ והתחושה המחזק שהוא משרה, שבד בבד גם מעניקה תחושה מרגיעה. ברפואת הצמחים משתמשים בוויתיניה במקרים של עייפות ותשישות, לתמיכה במצב רוח ירוד, להרגעת תחושה של חוסר שקט וגם במצבים בהם יש נטייה לחולמנות, לערפול מחשבתי ולפיזור הדעת –  כלומר זהו צמח שתומך בתפקוד תקין של מערכת העצבים. כיום, גם המחקר המדעי מגלה עניין בפוטנציאל הרב שטמון בצמח, ומחקרים שונים מצאו כי יש לו השפעה על תהליכים קוגניטיביים, רגשיים וחיסוניים, כגון שיפור רמות הערנות והשפעה המפחיתה רמות של חרדה במצבים יומיומיים המערבים מתח.

ג'ינסנג אמריקאי
זהו צמח שנחשב ברפואת הצמחים המסורתית כתומך בתפקוד תקין של מערכת העצבים, ולכן משתמשים בו על מנת להתמודד עם מצבי לחץ וכדי להעניק תמיכה בתפקודים קוגניטיביים המערבים ריכוז, למידה וזיכרון. במחקר קליני שבדק את השפעת הצמח על התפקוד הקוגניטיבי ומצב רוחם של 32 משתתפים נמצא שיפור בזיכרון העבודה (שמהווה חלק ממנגנון הזיכרון לטווח הקצר) וכן דווח על עלייה בתחושת השלווה הכללית בקבוצה שטופלה בג'ינסנג האמריקאי.

ג'ינסנג אמריקאי | צילום: שאטרסטוק
ג'ינסנג אמריקאי | צילום: שאטרסטוק

 

ואם תכניסו החורף לתפריט שלכן רק צמח מרפא אחד – כדאי שזה יהיה השורש הזה

לסיום, אם יש רכיב צמחי אחד שיכול לתרום לכל אחד מהאספקטים הבריאותיים הללו, והוא נחשב בעשור האחרון לכוכב עולה גם בעיני המחקר המדעי – הלא הוא הכורכומין המופק משורש הכורכום. מחקרים הראו כי לפיגמנט הכתום הזה יש תכונות ביולוגיות שמשלבות פעילות נוגדת דלקת ונוגדת חמצון חזקה בעלת השפעה על שורה של מתווכים דלקתיים שמעורבים בהתפתחות של מחלות רבות, כולל מחלות מטאבוליות, נוירולוגיות, דלקתיות ועוד.

בתחום בריאות המוח למשל, נחקרה השפעתו של הכורכומין במניעת הצטברות של משקעי פלאק (עמילואידים) המהווים גורם ידוע להתפתחות מחלות נוירו-דגנרטיביות. מחקר קליני מבוקר פלסבו שבדק את השפעת נטילת תמצית כורכומין על מבוגרים בגילאי 60-85, מצא כי חל אצלם שיפור משמעותי במדדים של זיכרון, קשב ומצב הרוח בתום חודש מתחילת נטילת התמצית. גם מבחינה חיסונית יש לכורכומין השפעה מעצימה, הנתמכת בעובדה שהוא יכול להפעיל שורה של תאי חיסון בגוף, כגון תאי T ותאי B, שנלחמים ומשמידים מזהמים שפולשים לגוף כגון וירוסים, חיידקים ופטריות, וזאת בשילוב עם פעילות נוגדת דלקת עוצמתית.

ולבסוף, לכורכומין יש אפילו השפעה מרוממת על מצב הרוח, אשר נתמכת במחקרים קליניים ממש מהשנים האחרונות. כך נמצא, כי הכורכומין משפיע על מספר מתווכים עצביים שקשורים למצב הרוח שלנו, ומחקר שהשווה בין נטילת כורכומין לנטילת התרופה פרוזאק מצא כי לשני סוגי הטיפול השפעה דומה בהקשר של הפחתת סימפטומי דיכאון – החל מהשבוע השישי לנטילה.

 

התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע אינו התווייתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם חייבים להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.