גל גדות ולינור אברג'יל דרשו באו"ם: די לאלימות נגד נשים

גל גדות ולינור אברג'יל בכנס אלימות נגד נשים באו"ם. צילום מסך
גל גדות ולינור אברג'יל בכנס אלימות נגד נשים באו"ם. צילום מסך

אתמול נערך כנס באו"ם בהובלתה של לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, בו דרשו הישראליות מהעולם להתייחס לאלימות נגד נשים כאל טרור לכל דבר. באותו זמן אב רצח את בנו בקרית גת

88 שיתופים | 132 צפיות

לינור אברג'יל, מיס עולם לשנת 98, חזרה בפעם המי יודע כמה על סיפורה האישי המצמרר, איך בגיל 18 הייתה קרבן לאונס אכזרי. לינור, חשפה בזמן אמת באומץ רב את סיפורה האישי וזכתה לאהדה גורפת ברחבי העולם. 23  שנים אחרי, היא דיברה בקול שקט קבל עולם כשהנחתה את האירוע העולמי שיצא מבימת האומות המאוחדות בניו יורק  במסגרת אירועי יום האישה הבינלאומי של האו"ם שכותרתו הייתה חדשנות טכנולוגית למניעת אלימות ולהצלת חיים.
האירוע נערך ביוזמת שגרירנו באו"ם גלעד ארדן ובשיתוף פורום מיכל סלה שבראשה לילי בן עמי, אחותה של מיכל ז"ל, שנרצחה על ידי בעלה, ושמקדישה את חייה לנושא. תחת הכותרת "טרור מבית", יצאה אמש הקריאה ממסדרונות האו"ם לאחד כוחות במאבק באלימות נגד נשים ברחבי העולם. מטרת האירוע הייתה לקדם שימוש בטכנולוגיות חדשניות למאבק באלימות נגד נשים ושידע כל גבר אלים שבזכות הטכנולוגיות החדשות ישימו עליו את היד. לינור דיברה על האונס ששינה את חייה לעד, על הקושי, על ההתמודדות, ומתוך דיבורה השקט בקעה הצווחה המהדהדת שלה: 'די לאלימות נגד נשים'.
היא דיברה לעולם מאולפן בישראל, וונדר וומן, גל גדות, דיברה מביתה בלוס אנג'לס. "האירוע הזה חשוב מאוד, יותר מתמיד. מאות אלפי נשים סופגות התעללות או נרצחות על ידי בני זוגן בבתיהן. הגיע הזמן שפורום בינלאומי כמו האו"ם יתערב במלחמה כה מהותית, קרב בן חיים למוות. עלינו לחלוק את הידע והכלים כדי למנוע אפילו מאישה אחת נוספת להיות קרבן לאלימות. לבד אנחנו חזקות, אבל ביחד אנחנו חזקות יותר". לרגע עמדה תחושה באוויר שאולי סוף סוף משהו ישתנה במאבק הבלתי נגמר הזה,  ואולי זה אותו נר קטן שיאיר למרחקים, כמו שאמרה לינור אברג'ל .   .

לילי בן עמי בכנס אלימות נגד נשים באו"ם. צילום מסך
לילי בן עמי בכנס אלימות נגד נשים באו"ם. צילום מסך

באירוע, ששודר מנקודות שונות בעולם, צפו בכירי או"ם רבים, עשרות שגרירים, עובדים מענקיות חברות הטכנולוגיה בעולם ונציגים של הקהילה היהודית  בארצות הברית. אריק גולדשטיין מנכ"ל הפדרציה היהודית בניו יורק אמר: "אנחנו כאן תחת המטריה של משלחת או"ם מכיוון שאנחנו יודעים שאלימות במשפחה היא נושא ללא גבולות. זה נוגע באנשים מכל לאום, מוצא אתני ורקע כלכלי. אנחנו כאן כדי להאיר את מה שלפעמים מנסים להסתיר, וליצור דרך קדימה לכאלה שמרגישים שאין להם מוצא".

ארדן אמר בין השאר שאנחנו צריכים להילחם בתופעה הבזויה הזאת, כדבריו, באותה צורה שבה אנחנו נלחמים נגד הקורונה ונגד הטרור. : "עלינו לאמץ גישה ומשוואה חדשים כדי למגר את האלימות במשפחה, עלינו להגיע ליעד שבו נשים לא יחיו בפחד, לא רק במילים אלא גם במעשים. הפתרונות הטכנולוגים הקיימים יכולים לזהות התנהגות חריגה בבית ולשלוח התרעה ובכך למנוע את הרצח הבא". והוא הוסיף: "המאבק שלי הוא לגרום למדינות העולם לאמץ את הכלים האלה במלחמה כנגד רצח נשים  להעלות את המאבק בסדר העדיפות העולמי. הטרור בבית הוא טרור ואנחנו לא יכולים לחכות שחיים יהרסו לפני שנפעל".
לינדה תומאס גרינפילד השגרירה החדשה של ארצות הברית באו"ם שזה היה לה האירוע הרשמי הראשון בתפקיד, הכריזה: "ממשל ביידן האריס שם בעדיפות עליונה את עצירת האלימות על רקע מגדרי מחוץ לצללים ולהאיר את הבעיה, וזו התחייבות שחוזרת עשרות שנים אחורה. הגיע הזמן להתייחס לזה כאל מצב חירום".  היא הציגה את הנתון העגום: 137 נשים ברחבי העולם נרצחות מדי יום על ידי בני זוגן. פחות ממחציתן, ביקשו עזרה, היא הודתה והוסיפה שבימי הקורונה המצב  החמיר עוד יותר.  בישראל, ראוי להזכיר, נרצחו אשתקד  25 נשים ורק מתחילת השנה כבר נרצחו ארבע נוספות.

ג'קלין פולר נשיאת הזרוע הפילנתרופית של גוגל העולמית דיברה ממקום מושבה בקליפורניה. "קיבלנו הרבה השראה מהפעילות של קרן מיכל סלה במאבק באלימות נגד נשים ואנחנו שמחים להצטרף ליוזמה  NOTHING ABOUT US WITHOUT US  לנשים שורדות אלימות במשפחה. התוכנית תספק למשתתפות היכרות עם מיומנויות וכלים טכנולוגיים ועסקיים ותתרום לעצמאותן הכלכלית. במסגרת התוכנית נשים ישראליות שורדות אלימות במשפחה יזמו ויפתחו בפעם הראשונה פתרונות טכנולוגיים למיגור אלימות כלפי נשים בהתבסס על ניסיונן האישי, יחד עם צוותי  פיתוח ומומחים מתעשיית ההייטק הישראלית.  היוזמה הזאת משלבת מומחים  מתעשיית ההייטק עם אותן נשים וביחד הם מפתחים כלים טכנולוגיים שנועדו לעזור לנשים להגיע לעצמאות כלכלית  ולצאת ממערכות יחסים אלימות. אנחנו מצפים לראות אלו יוזמות וראיונות נוספים יעלו בעקבות הפעילות המשמעותית הזו שתוכל לשנות חיים של נשים רבות.  באותה הזדמנות היא הכריזה על מענק בסך 300 אלף דולר לפורום מיכל סלה לטובת נשים שורדות אלימות במשפחה.

לינור אברג'יל ולילי בן עמי בכנס אלימות נגד נשים באו"ם
לינור אברג'יל ולילי בן עמי בכנס אלימות נגד נשים באו"ם

שנה וחצי חלפו מאז שמיכל סלה, עובדת סוציאלית, נרצחה באכזריות, על ידי בעלה אלירן מלול בביתם. היא הותירה תינוקת, אז יונקת, שגדלה היום בבית אחת מאחיות המשפחה. לזכרה של אחותה יסדה לילי בן עמי את פורום מיכל סלה, גוף ללא מטרות רווח,  למיגור אלימות במשפחה ולהצלת חיים, באמצעות חשיבה חדשנית מחוץ לקופסא וקידום כלים למניעה והגברת הביטחון בבתים. בן עמי מאמינה שהטכנולוגיה יכולה הייתה להציל את מיכל.  "האקטון מיכל סלה" שנערך בשנה שעברה היה האירוע הראשון שהיא יזמה בשיתוף עם קהילה טכנולוגית של סטארטפיסטים ושנערך בבית נשיא המדינה ראובן ריבלין ובחסותו,  כדי להביא פתרונות חדשניים מצילי חיים בתוך הבית. לילי יודעת שזו רק ההתחלה, אבל המסע המרגש שלה להציל חיים של נשים במעגל האלימות, תופס יותר ויותר תאוצה.  בן עמי קראה למדינות העולם להצטרף  לפורום בינלאומי למטרת שיתוף ידע וקידום חדשנות למניעת אלימות בתוך הבית.

באירוע באו"ם היא אמרה: "אני נרגשת מאד להיווכח בתמיכה הבינלאומית מקיר לקיר, במהלכים שמוביל "פורום מיכל סלה" להצלת חיים של נשים בביתן באמצעות יזמות, חדשנות, טכנולוגיה והסברה. האירוע  הערב באו"ם, הוא שיאו של שיתוף פעולה עם השגריר גלעד ארדן אשר נרתם לעמוד איתנו בחזית של המהלך החדשני הזה. מאחורינו עשרות סטרטאפים שפותחו בהאקתון, אקסלרטור  ועוד. היוזמות של פורום מיכל סלה כבר חוצות יבשות בדרך אל היעד שקבענו: אפס נרצחות בשנה. כשאנחנו נסיים- כולנו נגיד "פעם הייתה תופעה של רצח נשים ואלימות בתוך המשפחה".

בכנס הוצגו טכנולוגיות חדשות שאמורות לסייע למניעת האלימות, שפותחו בעזרת פורום מיכל סלה. ואלו הן:

HEAR ME  מערכת מצילת חיים שמסייעת לרשויות עירוניות להילחם באלימות במשפחה על ידי מתן אפשרות לאזרחים לדווח באופן אנונימי על רעשים המלמדים על מצוקה. המערכת פועלת בכמה מישורים על פי רמת הסיכון המתאימה: הקלטה ודיווח אנונימיים, ניתוח קול, שאלונים וכו'. מרכז שליטה לרשויות המקומיות מאפשר לרשות לנהל דיוחים ולפקח על המענה על פי רמות הסיכון השונות.

AWARE  כלי לזיהוי אלימות דיגיטלית בטלפון שמזהה את דפוסי השימוש של המשתמשת ומתריע על שימוש חשוד בטלפון, שעלול להעיד על דפוסים אלימים במערכת יחסים. הכלי שולח התראות לנאמנים שהוגדרו בתהליך ההרשמה ועל ידי זה, מאפשר למי שנמצאת בסכנה, לקבל עזרה חיצונית.

STAY TUNED מפתחת פתרונות לזיהוי מערכות יחסים אלימות ודיווח על מצבי חירום בזמן אמת. האפליקציה משתמשת בטכנולוגיות של זיהוי קולי, ניתוח סאונד ובינה מלאכותית, כדי לזהות מצבי אלימות. המשתמשת מורידה אפליקציה שהופכת לנסתרת לאחר תהליך ON BOARDING קצר, שבו מגדירים אנשי הקשר למקרי חירום ומילות קוד שיפעילו את הדיווח וההקלטה באמצעות טריגרים קוליים, או באופן אוטומטי. הפלטפורמה יודעת לזהות מצבים חריגים ולהתריע לאנשי קשר המוגדרים מראש, לקו השקט של המשטרה ולרשויות הרווחה, דיווח מבוסס מיקום וללא כל תיעוד במכשיר. ההקלטות נשמרות באופן מאובטח בענן ויכולות לשמש כראיות נגד התוקף. שימוש שייאסף בטכנולוגיות בינה מלאכותית על הדאטה, יאפשר לזהות מצבים עם נטייה לאסקלציה מבעוד מועד.

SAFE TALK יועץ וירטואלי עוזר למשתמשים להבין אם מישהו שהם מכירים סובל מאלימות או מצוקה וכיצד הם יכולים לעזור  לו, בעזרת שיחת מסרים פשוטה עם המשתמש על מישהו שמדאיג אותו. המערכת מנתחת ומתריעה אם קיימת סכנה ובמידה וכן, מחברת את המשתמש בצורה אנונימית להדרכה מקצועית כיצד לעזור. השימוש הוא אנונימי, קל לשימוש ולהטמעה בכל פלטפורמה אינטרנטית.

לילי בן עמי אמרה שהיא סבורה שלו היו ברשות מיכל, אחותה ז"ל, משהו מהטכנולוגיות הללו, היא הייתה יכולה להנצל. למרבה הזוועה, בזמן קיום האירוע באו"ם, בישראל, בקריית גת, נרצח נער בן 14 על ידי אביו. שוב הטרור במשפחה קטף נפש רכה, שוב התברר לעולם ביתר שאת עד כמה השינוי הזה דרוש, כשעוד משפחה איבדה את עולמה לעד.

גל גדות ולינור אברג'יל בכנס אלימות נגד נשים באו"ם. צילום מסך
גל גדות ולינור אברג'יל בכנס אלימות נגד נשים באו"ם. צילום מסך

>> סימני אזהרה לאלימות שאת חייבת להכיר