איך עיצוב חדר השינה משפיע על איכות השינה

חדר שינה בעיצוב אוה סמואלוב מבית דן דיזיין | צילום: אלעד גונן
חדר שינה בעיצוב אוה סמואלוב מבית דן דיזיין | צילום: אלעד גונן

לפתוח חלונות, לסגור ארונות ולא לשים נעליים מתחת למיטה. כל הדרכים שיעזרו לכן להשיג שינה איכותית

88 שיתופים | 132 צפיות

אי אפשר להתכחש לעובדה ששינה נינוחה ונטולת מתחים היא מצרך מבוקש כרגע. אנחנו לא ממש יכולות לכבות את המחשבות, אבל כן יכולות לנסות לארגן את חדר השינה באופן כזה שיהווה מקום מפלט מרגיע יותר. 

>> כל השיטות לשיפור איכות השינה

"חדר שינה צריך להיות מקום נעים ונוח. מקום של רוגע ושקט", אומרת אווה סמואלוב, מעצבת פנים מבית דן דיזיין סנטר. "זה כמו מקדש למנוחה, לשינה, לאהבה, ולפני שהוא יפה הוא חייב להיות נוח". לדברי סמואלוב, ארגון החדר לשינה טובה מתחיל מבחירת מיטה מתאימה. היא צריכה להיות נוחה, רצוי שתהיה צמודה לקיר ורצוי שהרגליים לא יהיו מופנות לכיוון הדלת. בנוסף, לא כדאי להשתמש במזרון משומש אלא להתעקש על רכישת מזרון חדש, אין למקם מראה מול המיטה, ולא כדאי לאחסן מתחתיה חפצים. "אם יש ארגז מצעים, מובן שאפשר להשתמש בו", היא אומרת. "אבל לא לאחסן שם נעליים ישנות או חפצים שאין להם ערך. כל הדברים האלה פוגעים בתחושת השלווה". כדאי גם לסדר את החדר כך שיהיה מקום שווה משני צידי המיטה, גם אם היא משמשת לבן אדם יחיד. אפשר למקם שידות לא זהות, אבל שיש ביניהן הרמוניה מסוימת. 

חדר שינה בעיצוב אוה סמואלוב מבית דן דיזיין | צילום: אלעד גונן
חדר שינה בעיצוב אוה סמואלוב מבית דן דיזיין | צילום: אלעד גונן

"חדר השינה הוא המקום האחרון שאליו מגיעים אליו בסוף יום, וככזה חשוב שהוא יעטוף בחום ובנעימות את מי שנמצא בו וישכיח ממנו את צרות היום", מוסיפה מור הדר, מעצבת פנים מטעם חברת השיפוץ, פיקוח ועיצוב MAKEOVER. "גם בבוקר יש לחדר זה תפקיד חשוב במילוי הגוף באנרגיה לקראת היום. לכן ההמלצה היא לאוורר את חדר השינה כמה שיותר לפני שאתם הולכים לישון בו". באופן כללי ממליצה הדר לפתוח כמה שיותר חלונות בחדר. "זרימת אוויר טובה אל תוך החדר היא אלמנט הכרחי בפנג שוואי", היא אומרת. "אם אין מספיק אוויר או זרימה טובה של אוויר בחלל שישנים בו, תהיה לכך השפעה ישירה על איכות השינה". סמואלוב ממליצה גם היא על אוורור נכון. "חשוב לאוורר את החדר לאורך היום ולהכניס אוויר טרי מלא באנרגיה", היא אומרת. חשוב גם לסגור דלתות של ארונות לפני שהולכים לישון, ולשמור על סדר כללי. אי סדר נוטה לחדור לתוך השינה שלנו". 

מבחינת צבעוניות, הדר ממליצה על חדר מאוזן עם צבעים ניטרליים ונעימים שלא יסיחו את הדעת בזמן השינה ויאפשרו ליהנות משינה רציפה. סמואלוב ממליצה גם כן על צבעים רגועים, בשילוב עץ או צבעי פסטל, רק לא לדבוק בלבן בוהק. מבחינתה אפשר להכניס בפינה מסוימת בחדר גם צבעי אש עזים יותר – נגיעות של כתום, ורוד, אדום או סגול – כסמלים של זוגיות, אבל לא בצורה מופרזת. 

התאורה צריכה להיות מגוונת – תאורה מתכווננת שמשמשת לצרכים שונים וניתן לעמעם. לדברי סמואלוב, חשוב שתהיה גם תאורת קריאה. "לאור יש השפעה ישירה על מצב הרוח ועל העירנות שלנו", אומרת הדר. "חשיפה לאור חזק עשויה לגרום לאיחור בשעות השינה וכדאי לקחת את זה בחשבון ולהימנע מיצירת תאורה חזקה מדי".

שתי המעצבות מסכימות שחשוב שלא להכניס מכשירי חשמל לחדר השינה. "הוציאו את המכשירים החשמליים מהחדר, בין אם מדובר בהליכון, טלוויזיה או מחשב", אומרת הדר. "המכשירים האלה מכניסים המון חרדה ולחץ לתוך השינה, משפיעים לרעה על האנרגיות, וממש לא מומלץ לישון איתם בחדר". "אם חייבים פינת עבודה", מוסיפה סמואלוב, "כדאי לנסות לבודד אותה בסוג של מחיצה, אפילו שטיח. וכמובן לא לשכוח לכבות את המחשב בלילה".

לטאץ' אחרון, הדר ממליצה על אבזור נכון ונעים להשריית אווירה טובה. "מיטה שנראית טוב, מזרון איכותי, מצעים יפים, כריות נוי וטקסטיל יהפכו את חוויית השינה לערבה ומזמינה", היא אומרת. "שימוש בבד מכניס חמימות ומבליט את הסגנון, ויכול להקפיץ את החדר ולשדרג את העיצוב".

"כל אחד מאיתנו ייקח את העיצוב של חדר השינה לכיוון שלו בהתאם לאופי ולאישיות שלו", היא מסכמת. "לכן מומלץ להיצמד לעקרונות הבסיסים של הפנג שוואי והעיצוב ולייצר חדר שינה מרגיע ומזמין שימלא את הגוף באנרגיות ליום חדש ורענן".

>> האם השמיכה הכבדה היא תחליף לטיפול פסיכולוגי?