הצד האסתטי בטיפול בסרטן השד

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

סיכוי מופחת לסיבוכים ולזיהומים, תוצאה אסתטית יותר וגם חיזוק הדימי העצמי. לניתוחי שחזור שד שמבוצעים ביחד עם הכריתה יש יתרונות רבים והם גם נמצאים בסל הבריאות

88 שיתופים | 132 צפיות

אחד הנושאים הרגישים ביותר עבור נשים המאובחנות בסרטן שד הוא הפגיעה בדימוי הגוף והחשש ממראה השד לאחר הכריתה. כיום הרפואה הציבורית מאפשרת לנשים אלה לעבור שחזור שד במעמד הכריתה ולהיות שותפות להחלטה על מראה השד לאחריה. ד"ר יורם וולף, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי הלל יפה וד"ר אור פרידמן, מומחה לשחזור שד ביחידה, מסבירים.

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מאובחנות בישראל כ-4,500 חולות בסרטן השד. לא בכדי ניתוח לכריתת שד הפך לאחד הניתוחים הנפוצים ביותר ובהתאם לכך יותר ויותר נשים בוחרות לעבור ניתוח לשחזור השד על מנת להשיב מראה נשי מאוזן. עם הגילוי המוקדם ואפשרויות הטיפול המתקדמות, הגידולים אותם מוציאים הכירורגים מתגלים כשהם יותר ויותר קטנים, מה שמשאיר יותר רקמת שד בריאה אצל האישה.

שחזור שד יכול להתבצע באופן מיידי, דהיינו בזמן כריתת השד ולפני הטיפולים האונקולוגים, או בשלב מאוחר יותר, לאחר השלמתם. חשוב לציין כי מבחינה רפואית הוכח כי שחזור שד אינו מעכב טיפול אונקולוגי ואינו מפחית מיעילות הטיפול במחלה. 

שחזור במעמד הכריתה או אחרי?

בשנים האחרונות הגישה הרווחת והמומלצת היא לבצע שחזור שד במעמד הכריתה. "אונקופלסטיקה" היא שיטה בה מתבצע ניתוח אחד המשלב את הפן הכירורגי אונקולוגי יחד עם הפן האסתטי. "אישה המיועדת לעבור ניתוח לכריתה חלקית או מלאה של השד, מקבלת הסבר מלא אודות הטיפול ושוקלת יחד עם הצוות הכירורגי, הפלסטי והאונקולוגי את האפשרויות העומדות בפניה: החל מאופן הכריתה, הטיפולים המשלימים וכלה באפשרויות השחזור, תוך התאמה אישית עבורה", מסביר ד"ר אור פרידמן, מומחה לשחזור שד ביחידה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי הלל יפה. "שיתוף הפעולה בין הצוותים הרפואיים והראייה הכוללת של הליך הכריתה והשחזור משפרים את חוויית המטופלת ומאפשרים לה לקבל רצף טיפולי לאורך כל תקופת הריפוי". ד"ר פרידמן מדגיש כי מדובר בראש ובראשונה בניתוח לריפוי סרטן שנעשה בבית חולים ציבורי, אך היתרון הוא שלאישה ניתנת האפשרות לשחזר את השד באותו מעמד, להימנע מניתוח נוסף וכן להיות שותפה פעילה בהחלטה על מראה החזה שלה לאחר הכריתה, בדומה לניתוח פלסטי פרטי, רק שמכוסה לחלוטין על ידי סל הבריאות. "יש שירימו גבה ויטענו כי העיקר הוא להוציא את הגוש הסרטני, אך עם השיפור ביכולות והקדמה אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לחשוב מעבר ולשפר גם את איכות החיים, כלומר הדימוי העצמי והמראה הנשי שיישארו הרבה אחרי הניצחון על המחלה", מדגיש ד"ר פרידמן.

לדבריו מצטרף ד"ר יורם וולף, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית: "בדומה למרכזים מובילים בארץ ובעולם, אנו מעניקים שירות כולל והוליסטי, המרכז תחת קורת גג אחת את כל הגורמים המטפלים במחלות שד. אנו מתאימים את הטיפול המדויק לכל מטופלת ומנסים להמתיק כמה שניתן, את הגלולה המרה ששמה 'סרטן שד'". 

עוד מציין ד"ר וולף כי שיחזור במעמד הכריתה נמצא כבטוח ויעיל יותר. הסיכוי להתפתחות זיהומים או דימום בניתוח אונקופלסטי נע בין 3%-15% בעוד שאחוז הזיהומים בניתוחים לשחזור שד הנעשים לאחר תקופה מסוימת עומד על כ-30%. בנוסף, שחזור הנעשה בשלבים מאוחרים יותר, בפרט לאחר טיפול קרינתי, הינו קשה ומורכב יותר בשל הרקמה הצלקתית והמוקרנת של השד, ולכן תוצאות השחזור יהיו פחות אסתטיות. כמו כן, בשחזור מיידי ניתן להשתמש ברקמות מהשד עצמו באמצעותן ניתן להשיג מראה יפה יותר.

היתרונות 

לשיטה האונקופלסטית מספר יתרונות: 

 

  • החלמה מהירה יותר מהניתוח והתמודדות טובה יותר עם יתר הטיפולים (כימותרפיה, הקרנות) בשל אספקת דם תקינה יותר. 
  • סיכוי מופחת לסיבוכים וזיהומים. 
  • שימור דימוי הגוף של המטופלת, שכן היא יוצאת מהניתוח עם מראה שד תקין ויפה.
  • מינימום צלקות – הצלקות הטיפוסיות לניתוחים אונקופלסטיים הן אותן הצלקות המאפיינות ניתוחי חזה אסתטיים ולכן נמנעת הסטיגמה שמלווה צלקות מניתוחי סרטן מסורתיים.

השיטות 

ישנן מספר שיטות נוספות לביצוע שחזור שד:

 

  • שחזור באמצעות משתל סיליקון – גודל השתל יבחר, במידת האפשר, בהתאם לרצון המטופלת וכן בהתאם לעודפי העור שיוותרו לאחר הכריתה.
  • שימוש ברקמות דופן הבטן התחתונה (בנשים הסובלות מעודפי עור ושומן בשיפולי הבטן התחתונה).
  • שימוש בשריר הגב עם משתל.

לסיכום, מציינים השניים: "חשוב שנשים חולות סרטן הנמצאות לפני ניתוח כריתה חלקית או מלאה של השד, יפנימו כי גם כאן יש להן את הכוח והאפשרויות להחליט על גופן. כיום לכל אישה יש את הזכות לבצע שחזור שד במעמד הכריתה בבית חולים ציבורי".