סלמה בלייר: "הרופאים התעלמו מהסבל שלי ותייגו אותי כמישהי שנואשת לתשומת לב"

סלמה בלייר לאחר שאובחנה עם טרשת נפוצה | צילום: VALERIE MACON/AFP via Getty Images
סלמה בלייר לאחר שאובחנה עם טרשת נפוצה | צילום: VALERIE MACON/AFP via Getty Images

השחקנית סלמה בלייר הייתה כוכבת ענקית בניינטיז ובתחילת שנות האלפיים. עכשיו היא מככבת על שער מגזין ווג הבריטי בליווי מקל הליכה, ומספרת איך במשך 40 שנה לא אבחנו שהיא סובלת מטרשת נפוצה

88 שיתופים | 132 צפיות

סלמה בלייר, שחקנית הקולנוע האמריקאית-יהודיה שלזכותה נזקפים תפקידים בלתי נשכחים בסרטים "משחקי פיתוי", "לא רק בלונדינית" ו-"הלבוי", מככבת על שער גיליון מאי של מגזין ווג הבריטי, ומספרת על ההתמודדות עם המחלה הכרונית ממנה היא סובלת – טרשת נפוצה. השחקנית בת ה-50 אובחנה כחולה בטרשת נפוצה ב-2018, אך מספרת שהתסמינים החלו כשהייתה בת שבע בלבד. במשך 40 שנה כשלו הרופאים באיבחון המחלה, וכעת, במסגרת פרויקט מיוחד של ווג, היא שוברת שתיקה.

>> מיקה בן שאול: "הנפש שלי נפגעה אבל הגוף שלי שלם"

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית של מערכת העצבים, שבה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים המרכזית. בלייר מספרת בראיון שלה לווג על התסמינים שהחלו בגיל צעיר, והצביעו על כך שהיא סובלת מטרשת נפוצה. כשהייתה בת שבע, מספר איברים בגופה חדלו לתפקד – עין ימין, רגל ימין ושלפוחית השתן. אימה של בלייר, שהייתה "דמות מורכבת, ועם זאת היא אהבה אותי מאוד" כפי שבלייר מתארת אותה, דאגה שמא ביתה סובלת מסרטן, ובמקביל, הביעה תסכול נוכח צרכיה הגוברים של הבת. מנגד, בלייר מספרת שהרופאים התעלמו מהסבל שחוותה ותייגו אותה כמישהי שנואשת לתשומת לב. "אם את בן ויש לך את הסימפטומים האלה, תקבלי הפנייה לMRI, אבל כשאת בת מתייחסים אליך כאל משוגעת", מספרת בלייר.

סלמה בלייר על שער גיליון מאי של ווג הבריטי | צילום: Adama Jalloh
סלמה בלייר על שער גיליון מאי של ווג הבריטי | צילום: Adama Jalloh
סלמה בלייר, 2002 | צילום: Jeff Kravitz/FilmMagic, Inc for GettyImages
סלמה בלייר, 2002 | צילום: Jeff Kravitz/FilmMagic, Inc for GettyImages

"כמי שבתור ילדה היתה מעוררת באמצע הלילה בגלל התקפת צחוק היסטרי, ובתור אישה בוגרת פורצת מדי פעם בבכי בלתי נשלט, חשבתי שאני פשוט בן אדם מאוד מאוד רגיש", נזכרת בלייר. כיום מסתבר, שעיכוב של 40 שנה באבחנה גרם לה לפגיעה באונה הקדמית – מצב שמקביל לפגיעה מוחית. "מהצד, ניתן היה לחשוב שאני בחורה רגילה. בפועל, במשך כל הזמן הזה הייתי בעלת מוגבלות". על פי הנאמר בכתבה, הודות לטיפולים שעברה בלייר בשנים האחרונות, הטרשת שלה נכנסה להפוגה, אך עם זאת, מצבה הבריאותי נותר בלתי יציב – בימים טובים היא צוחקת, יוצאת מהבית ומבלה עם חברים, ובימים רעים היא מקיאה, מתמוטטת על המיטה, ולא אוכלת.

בתמונת בשער מצולמת בלייר כשהיא נעזרת במקל הליכה. ההופעה הפומבית הראשונה שלה עם מקל, בשנת 2019, במסיבת האוסקר של המגזין ווינטי פייר, עוררה סערה. ארבע שנים מאוחר יותר, בלייר מספרת שלא היה לה ספק שתצטלם כשהמקל לצידה. "אני מחוברת רגשית למקל שלי, ואני מרגישה שזו המחויבות שלי להסיר את הסטיגמה ולעזור לאנשים שמרגישים חוסר ביטחון על כך שהם נעזרים במקל הליכה". שחקנית מוכרת נוספת שסובלת מטרשת נפוצה ונראתה נעזרת במקל הליכה היא כריסטינה אפלגייט, חברתה הטובה של בלייר. אפלגייט אובחנה עם טרשת נפוצה בשנת 2021 וסיפרה שבזכות בלייר, הבינה שהסיפטומים שלה עלולים להיות סימן לטרשת נפוצה.

גיליון מאי אליו הצטלמה בלייר הוא גיליון מיוחד של מגזין ווג הבריטי, אשר הוקדש לנשים מעוררות השראה בעלות מוגבלויות פיזיות. בנוסף לבלייר, הצטלמו לגיליון אלי גולדשטיין, דוגמנית הביוטי של ג'וצי, הדוגמנית ארון רוז פיליפ, הדוגמנית ג'סטינה מיליס ועוד.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by British Vogue (@britishvogue)