סוזאן על-חלל: הכירו את אחת הנשים המשפיעות במגזר הערבי

145k עוקבות לא טועות. סוזאן מזאוי | צילום: אלון שפרנסקי
145k עוקבות לא טועות. סוזאן מזאוי | צילום: אלון שפרנסקי

אשת הפרסום והתקשורת הערבייה-ישראלית, סוזאן מזאוי, היא אחת הנשים החזקות והמשפיעות בחברה הערבית. בריאיון ל"את" היא מדברת על קהילת המשפיעניות שהקימה, על ארבע ההפלות שעברה, על מקרי הרצח במגזר והאם יש כיוון לפוליטיקה

88 שיתופים | 132 צפיות

"אני מאמינה שהייעוד שלי הוא להשפיע בתוך החברה הערבית עם פוקוס על הנשים", מצהירה סוזאן מזאוי, אשת פרסום ותקשורת ערבייה-ישראלית ואושיית רשת עם השפעה מכרעת במגזר הערבי והנשי בפרט. "כדי שהן יובילו את השינוי בחברה שלנו וישפיעו על השיח במקום בו הוא מתרחש, ברשת החברתית".

>> רנא רסלאן: "אני ערביה ישראלית שמאמינה בשלום ומגנה בכל תוקף את חמאס"

"כדי לבדוק את הנכסיות שלי ואת התפיסות אודותיי בחברה הערבית", ממשיכה מזאוי, "מיניתי צוות ניטרלי וגייסתי מכון מחקר מקצועי גיאוקרטוגרפיה, שלא מכיר אותי והתוצאה הייתה ש-52% מהנשים הערביות בישראל נחשפות לתכנים שלי ומדרגות אותם כאיכותיים ואמינים".

מעריכה שעולם המשפיעניות יחלוף. סוזאן מזאוי | צילום: אלון שפרנסקי
מעריכה שעולם המשפיעניות יחלוף. סוזאן מזאוי | צילום: אלון שפרנסקי

לאור הנתון המדהים הזה, מזאוי זיהתה את ההזדמנות שההשפעה הגדולה שלה זימנה לה, אז היא אספה לחיקה קבוצה של משפיעניות והקימה את "סוזאנ'ס טים", קבוצה שבאה למנף את הנשים הישראליות-ערביות, להעניק להן מרחב ו-say: "הקבוצה התחילה עם 500 משפיעניות ערביות מכל הארץ שנבחרו בקפידה ושנתפסות כאמינות" היא מסבירה. "והיום המספר גדל והוא עומד כבר על מעל 600. מדובר בקבוצת נשים, שיש להן השפעה מוכחת במעגלים השונים עם אלפי עוקבות ושהן יכולות להוביל מהלכים בתחומי הבריאות, המשפחה, הספורט, התזונה, הטיפוח, אורח חיים בריא ועוד. כל אחת בתחום שקרוב לליבה. זו לא קבוצה ממוסחרת, למרות שהן מספרות על מוצרים – הכל אותנטי ולא נעשה בשביל כסף או קופונים. הן מעבירות את התוכן, מביעות את דעתן המקצועית והן יכולות להגיד כל מה שהן רוצות, גם אם הן לא אהבו. מי שמתגמל אותן זו אני".

משפיעניות הרשת הן כאן כדי להישאר?
"לדעתי עולם המשפיעניות יחלוף. זו תופעה שלא תאריך ימים, כמו שהאוכל יחזור מגורמה לאותנטי, כך תחזור ההשפעה דרך משפיענים ל- Back to Basic והכוח האמיתי של מפה לאוזן האותנטי, יחזור".

בעברה ולאורך 16 שנים היא הייתה שדרנית רדיו בקול ישראל בערבית, בפריים טיים של הבוקר, ושדרנית טלוויזיה מצליחה בתוכניות תרבות שונות, כולל במקבילה הערבית לגיא פינס. בתקופת הקורונה היא שימשה ראש מערך ההסברה לחברה הערבית של משרד הבריאות. כיום היא מרצה מבוקשת בפני פורומים נשיים במגזר, על הכוח הנשי והיא גם הפנים של הדיוטי פרי לחברה הערבית והיא עוד הרבה יותר מכל אלה.

"הייעוד שלי הוא להשפיע בתוך החברה הערבית עם פוקוס על הנשים". סוזאן מזאוי | צילום: אלון שפרנסקי
"הייעוד שלי הוא להשפיע בתוך החברה הערבית עם פוקוס על הנשים". סוזאן מזאוי | צילום: אלון שפרנסקי

היא גם זמרת מחוננת שהופיעה בפסטיבל ישראל והתארחה בטלוויזיה הישראלית עם השיר "חבייטאק" של פיירוז. היא בוגרת לימודי כימיה בטכניון, וכשבתיכון לא הייתה מגמת כימיה נלחמה שיפתחו, וזה עבד לה – הן היו ארבע תלמידות במגמה בסך הכל. אם לשלושה, אישה יפה, מרשימה, ורבלית מאוד עם קסם אישי שובה, וכאמור, אושיית רשת בולטת עם 145 אלף עוקבות ועוקבים בפייסבוק ובאינסטגרם. היא גרה עם משפחתה בנצרת, בווילה רחבת ידיים ומעוצבת בטוב טעם, לבושה במיטב מותגי העל, פאשניסטה אנינת טעם.

כמו שכבר אפשר להבין, סוזאן מזאוי (48) היא ערבייה-ישראלית, נוצרייה קתולית ואחת הנשים היותר חזקות בחברה הערבית. היא הבעלים והמנכ"לית של משרד הפרסום "מזאוי פרסומאים" בנוף הגליל, עיר מגוריה. המשרד מתמחה בשיווק, פרסום ומיתוג ונחשב למשרד הגדול ביותר בחברה הערבית, ובין הגדולים בישראל כולה. יחד עם בעלה פדול, מי שהקים את המשרד בארץ לפני 29 שנה, הם חולשים כיום גם על עסקים מצליחים באנגליה ובארצות הברית, כשהוא אמון על החברות מחו"ל והיא על אלה שבארץ, ובסך הכל יש להם עשרות רבות של עובדים.

"מעמד החמולה אצלנו הלך והתרופף במהלך השנים ואנחנו רואים בצורה בולטת את מגמת המודרניזציה. נשים ערביות היום מובילות שינוי בתוך המשפחה. האישה יוצאת לעבודה, משתתפת בפרנסת המשפחה והופכת לעצמאית ומלומדת יותר"

 

חג האם הערבייה

היום, חמישי ה-21 במרץ, מציינים את יום האם הערבייה, בעוד שאצלנו יום האם בוטל מזמן, לטובת יום המשפחה, אצל הנשים הערביות הוא יום חג אמיתי. "זהו יום מאד משמעותי אצלנו", היא אומרת בגאווה. "כל בית דואג להביא מתנה לאם המשפחה, בדרך כלל מתנות מתחום הטיפוח, קוסמטיקה, אופנה תכשיטים יקרי ערך, ומוצרי חשמל, כדי להצדיע לה ולהוקיר את פועלה. הרבה חברות ומותגי יוקרה זיהו את הפוטנציאל העצום של היום הזה בקרב הנשים".

תגידי, עד כמה האישה הערבייה מקפידה על טיפוח?
"אישה ערביה מטופחת מאד בכל גיל, היא לא יוצאת מהבית בלי איפור, גם אם היא הולכת רק לשכנה. אולי תופתעי לשמוע ששוק הקוסמטיקה אצלנו כולל טיפוח איפור ובישום, מגלגל כמיליארד שקל בשנה. אישה ערביה אוהבת מוצרי יוקרה ובשמי נישה ואין לה בעיה להוציא 1000 דולר על בושם יוקרתי ומיוחד. ואפילו חנויות אצלנו מתמחות בבשמי נישה ונפתחים עוד ועוד סניפים, כדי לגרד נתחי שוק. המגזר הערבי מעריך מותגים בינלאומיים ומותגים ישראלים נחשבים בתחום האופנה. מבחינה צרכנית ותרבותית, הפך השופוני אצלנו לחזק מאד, ולכן הרבה חברות ישראלית ובינלאומיות החליטו להשקיע בפרסום בחברה הערבית כי הם הבינו את הכוח והפוטנציאל. אנחנו 21% מהאוכלוסייה בישראל ויש מוצרים שנתח המגזר מהם הוא 40%".

"נשים ערביות היום מובילות שינוי בתוך המשפחה". סוזאן מזאוי עם המשפחה | צילום: באדיבות המצולמת
"נשים ערביות היום מובילות שינוי בתוך המשפחה". סוזאן מזאוי עם המשפחה | צילום: באדיבות המצולמת

בעוד נתוני מדד המגדר של מרכז "שוות" לקידום נשים במגזר הציבורי מלמד, שאי השוויון בין גברים ונשים עלה בישראל בשנה האחרונה ואין ביטוי אמיתי לנשים שהן מחצית מהאוכלוסייה, סוזאן מדווחת על אופטימיות בקרב הנשים הערביות כי חל אצלן שיפור לא מבוטל, לפחות במגמת המודעות, ועדיין יש עוד הרבה מה לעשות.

איך ההתקדמות של האישה הערבייה בישראל בא לידי ביטוי?
"מעמד החמולה אצלנו הלך והתרופף במהלך השנים, ואנחנו רואים בצורה בולטת את מגמת המודרניזציה והפרימיומיזציה. נשים ערביות היום מובילות שינוי בתוך המשפחה. הן מקבלות החלטות משמעותיות גם ברמת דפוסי החיים, הבילויים והצריכה. האישה יוצאת לעבודה, משתתפת בפרנסת המשפחה והופכת לעצמאית יותר ומלומדת יותר, לכן גם גיל הנישואין נמצא בעליה מתמדת בחברה הערבית, כמו גם הירידה באחוז הלידות בחברה הערבית שירד מ-29% מכלל הלידות בישראל ל-24% מכלל הלידות. נשים יוצאות לעבודה כי האימא, או החמות שומרות על הילדים ואצלנו גן שנחשב יקר עם שתי ארוחות לפחות עולה רק 1500 ₪ לחודש. גם נשים שלא הולכות לאקדמיה יוצאות לעבוד, יש נהגות אוטובוסים ומלצריות שבעבר לא היו".

מה לגבי השכלה אקדמאית בקרב נשים ערביות?
"מעל 58 אלף סטודנטים ערביים לומדים במוסדות האקדמאיים הישראליים ומהווים 17% מכלל הסטודנטים בארץ. מדובר בעליה של 122% מהעשור הקודם. 58% מכלל הסטודנטים הערביים הן סטודנטיות, ויש עוד כ-15 אלף סטודנטים וסטודנטיות שלומדים בחו"ל. יש עליה משמעותית בקרב סטודנטיות ערביות שממשיכות לתואר שני ושלישי. אגב, עדיין המקצועות הבולטים אצל סטודנטיות במגזר הם רפואה ורוקחות, למרות שמתחילים לראות כניסה למקצועות ההייטק".

מה באשר לשלטון המקומי?
"נשים לא מקבלות ביטוי ראוי וזה זניח מבחינת מספרים. יש הרבה מה לעשות בתחום הזה כי יש להן הרבה מה לתרום. מצד שני, תראי מה קורה בכנסת, 30 ח"כיות בלבד לעומת 90 גברים, ויש אצלכם מעט מאד פרופסוריות מן המניין באקדמיה, וגם דירקטוריות בחברות ישראליות יהודיות הן במיעוט, וצריך לזכור שנשים הן מחצית האוכלוסייה".

פוליטיקה מעניינת אותך?
"לא הפוליטיקה של היום. אבל תמיד משאירה אופציות פתוחות".

השופוני הפך לחזק בחברה הערבית. סוזאן מזאוי | צילום: אלון שפרנסקי
השופוני הפך לחזק בחברה הערבית. סוזאן מזאוי | צילום: אלון שפרנסקי

אי אפשר להתעלם ממקרי הרצח הרבים בחברה הערבית, רבים מדי.
"פשיעה קיימת בכל העולם, אבל אחוז הפשיעה במגזר הערבי הוא אכן גבוה משמעותית ועל המדינה מוטלת האחריות למגר את הפשיעה. זה לא פותר את החברה הערבית לקחת אחריות. האימא הערבייה לוקחת תפקיד מאד דומיננטי במשפחה והשינוי צריך להתחיל בבית – עלינו לתת לה כלים לעשות את זה. החינוך בבית והחינוך בבתי הספר מגיל צעיר ואכיפת חוק באופן רציני עם תוכנית מסודרת וייעודית, יביאו בסופו של דבר למיגור הפשיעה".

"פשיעה קיימת בכל העולם, אבל אחוז הפשיעה במגזר הערבי הוא אכן גבוה משמעותית ועל המדינה מוטלת האחריות למגר את הפשיעה. זה לא פותר את החברה הערבית לקחת אחריות"

כשסוזאן פגשה את פדול

מזאוי מספרת שלא נולדה עם כפית זהב בפה, "אבל זכיתי להורים מזהב ולמרות העוני, אני חבה להם את מי שהפכתי להיות", היא אומרת בהתרגשות. היא שלישית מארבעה ילדים, כולם אקדמאים. בילדותה המוקדמת אימה עזרה לאביה בעסק של קבלנות ואינסטלציה, שקרס כשסוזאן הייתה בת 10. לימים גם בריאותו נפגעה. "עברנו ימים קשים שלא היה בבית לחם לאכול, אחות אימי שלא היו לה ילדים אימצה אותנו והייתה דואגת לתזונה שלנו על בסיס יומי. לימים היא מימנה את ההשכלה האקדמאית שלנו. בגיל 11 התגליתי כזמרת מצו-סופרן ומגיל 13 כבר הופעתי בתשלום ונתתי את הכסף להוריי". היא סיימה לימודים בהצטיינות בתיכון הנחשב, נזירות סנט ג'וזף בנצרת. במקביל ללימודים התחילה לעבוד בתקשורת הערבית.

ואז בא פדול?
"כשפגשתי את פדול הבנתי אחרי פחות מחודש שזה הבן אדם שאני הולכת לחיות אתו את החיים. פדול מבוגר ממני בחמש שנים והוא בוגר תקשורת חזותית ושיווק בבצלאל. הכרנו כשבאתי לעבוד אצלו כמזכירה במשרד הפרסום הקטן שהוא הקים שנתיים קודם. שידרתי ברדיו ובטלוויזיה, אבל הייתי חייבת לכלכל את עצמי וחיפשתי עבודה נוספת. ריאיון העבודה איתו היה ערב סילבסטר, התרשמתי ממנו; אדם חכם מאד, איש של אסטרטגיה וקריאטיבי ומבין היטב את עולם הפרסום והמיתוג. אצלו זו הייתה אהבה ממבט ראשון, הוא ביקש שאגיע לעבוד למחרת בסילבסטר, באתי ועבדנו רק שנינו במשרד. אז לא היה מקובל לצאת כזוג לבד, היום זה יותר נפוץ ועדיין נפגשנו בשושו שלושה חודשים מהיום שהכרנו. ישבנו במסעדה במלון דן פנורמה בחיפה והוא אמר לי שהוא אוהב אותי. הייתי בהלם. לא יכולתי כל הערב להוציא הגה מהפה. למחרת הוא בא לבקש את ידי מהוריי ופתאום קלטתי שאני מתחתנת עם הבוס. המשפחה שלו גדולה ומכובדת מאד בעיר והחתונה הייתה בהתאם".

וממזכירה הפכת למנכ"לית?
"את כנראה לא מכירה את פדול. התחלתי מהכי למטה, בלי שום הנחות. עשיתי תפקידים זוטרים ואחרי שהוכחתי את עצמי קודמתי בהדרגה לנהל את הכספים. המשכתי לעולם יחסי הציבור ולאורך השנים התקדמתי. לפני שבע שנים, אחרי שהוכחתי את עצמי גם מבחינה מקצועית, וגם מבחינת יחסי האנוש, ביום האישה קיבלתי את מינוי המנכ"לית" .

"כשפגשתי את פדול הבנתי אחרי פחות מחודש שזה הבן אדם שאני הולכת לחיות אתו את החיים. אז לא היה מקובל לצאת כזוג לבד, היום זה יותר נפוץ ועדיין נפגשנו בשושו שלושה חודשים מהיום שהכרנו"

במשרד הפרסום שלהם יש 25 עובדים, מתוכם 17 נשים ושמונה גברים, כולם אקדמאיים. הם מתמחים בשיווק, פרסום ומיתוג חברות ישראליות ובינלאומיות בשוק הערבי בישראל ובגדה המערבית, וכאמור גם בארה"ב ובאנגליה. בין הלקוחות הגדולים שלהם; שטראוס, איקאה, כלמוביל, דיוטי פרי קבוצת סנו, משרדים ממשלתיים כמו משרד הבריאות ומשרד מבקר המדינה, לוריאל ישראל, גלידות נסטלה, ועוד עשרות חברות. "מטרנה ויוטבתה היו שתי החברות הראשונות שלנו בתחילת הדרך", היא נזכרת, "והן אצלנו עד היום כי איתנו זו חתונה קתולית וכשאתה מביא ללקוח חדשנות וקריאטיביות, הבנה במגזר, שירות ותוצאות, הוא לא עוזב אותך".

קלטה פתאום שהיא מתחתנת עם הבוס. סוזאן מזאוי | צילום: באדיבות המצולמת
קלטה פתאום שהיא מתחתנת עם הבוס. סוזאן מזאוי | צילום: באדיבות המצולמת

עד כמה את מרגישה שייכות למדינה?
"אני גאה להיות אזרחית במדינת ישראל. אין לי ארץ אחרת כמאמר השיר, וכאן הוא ביתי. איכפת לי ממה שקורה כאן וחשוב לי להשפיע. 66% מערביי ישראל רוצים להשתלב באופן מלא במדינה, אם זה באקדמיה, או במשרדי ממשלה וזה מחייב את המדינה לחשוב איך נותנים להם להרגיש את השייכות בזכויות ובחובות. בעיניי, תרומה לקהילה ולחברה בה אתה חי חשובה לעיצוב האישיות. הבת הבכורה שלי יסמין בת 25, התנדבה בגיל צעיר במד"א. היא הייתה תלמידה מצטיינת שיכלה להתקבל מיד לכל אוניברסיטה בארץ או בחו"ל, אך כשהגיעה לגיל 18 היא בחרה בשירות לאומי של שנתיים במד"א כפארמדיקית. בשנת 2020 היא נבחרה להשיא משואה לתפארת מדינת ישראל בעקבות תרומתה לחברה הישראלית והבחירה להנחיל את זיכרון השואה בקרב דוברי ערבית בארץ ובעולם. היא סיימה לימודי תואר שני במנהל עסקים ודאטה אנליטיקס – תואר משולב בין אוניברסיטת מנהיים ביזנס סקול בגרמניה לרייכמן הבין-תחומי בהרצליה".

והילדים הנוספים שלך?
"התאומים שלי, רני ונטלי הם בני 16. עש שהם נולדו, עברתי ארבע הפלות והתפללתי לאלוהים שיביא לי שניים – בן ובת ואלוהים שמע את תפילתי. הם לומדים בבית ספר 'יונייטד' בתנאי פנימייה ובסופי שבוע באים הביתה. בית הספר שם הוא בינלאומי עם ילדים מכל העולם ורק שליש ממנו יהודים וערבים. מה שמיוחד בבית הספר הזה שהוא מאד פלורליסטי, וכמובן שיש את ערך המוסף של היכרות עם תרבויות שונות ופיתוח ראיית עולם רחבה. שני ילדיי, תלמידים מצטיינים, מוזמנים על ידי משרד החוץ להתראיין אודות בית הספר וגם הם יבחרו את דרכם בהמשך. אנחנו אזרחי המדינה על מלא ולא אזרחי לאטה (כטייק על קפה חלש/מוחלש, דב"א)" .

אילו תחושות עלו בשבעה באוקטובר?
"כמו התחושה של כל ישראלי, זה תפס אותנו בהלם מוחלט כשהיינו בחו"ל, ומהר מאד הבנתי שצריך לחזור מהר ככל האפשר ולהתחבר ליוזמות כדי לעזור ולשמור על הביחד. נחשפתי לעוצמה של העם בישראל, זה ריגש אותי ואת משפחתי. הובלנו במשרד קמפיין גדול שמחזק את השותפות בין ערבים ויהודים, ולשמחתנו עשרות מהאנשים בחברה הערבית בארץ הצטרפו בפומבי לאמירה שלנו שמחזקת את שותפות הגורל של ערבים ויהודים יחד. עד היום אנחנו שותפים למהלכים חשובים נוספים שמשמרים את הביחד. שבעה חברים של פדול וחלקם גם שלי, נהרגו במלחמה, אנשי סדיר ומילואים ומצאנו את עצמנו בהלוויות ובשבעה".

אגב, מי מבשל אצלכם בבית?
"האמת? פדול. הוא אבא ובעל מאד מפנק ואין על הבשר שהוא מכין. הוא מגיע הביתה, מפשיל שרוולים ומכין לנו מטעמים, ללקק את השפתיים".