רק בעושר ובעוני: מדוע גם סדרות הטלוויזיה נטשו את מעמד הביניים?

"עוזרת בית" | צילום: באדיבות נטפליקס
"עוזרת בית" | צילום: באדיבות נטפליקס

אילי ההון ב"היורשים" מעבירים את הזמן במטוסים פרטיים בעוד "עוזרת בית" פותחת צוהר לתחתית החבית הכלכלית: הסדרות של התקופה עוסקות רק בקצוות. איך קרה שמעמד הביניים הפך משעמם לצפייה?

88 שיתופים | 132 צפיות

אנחנו חיות בתקופה בה סדרה מדוברת למשך שבוע. שתי הסדרות המדוברות של השבוע האחרון היו: מצד אחד, העונה החדשה של "יורשים" (Succession) מבית HBO, החודרת למאבקי השלטון במשפחת אילי הון המעבירים את זמנם במטוסים פרטיים, ומהעבר השני של המדד, "עוזרת בית" (MAID) בנטפליקס, הפותחת צוהר מטונף למתחולל בתחתית החבית הכלכלית. כנראה שאף אחד כבר לא רוצה לדעת מה קורה עם מעמד הביניים והטרדות המשעממות שלו עם הנופשונים והחוגים. כסף, במובנו המיתי, בנוכחותו השופעת או היעדרו המוחלט, הוא נושא חם מאי פעם.

להעביר את הזמן במטוסים פרטיים. "יורשים" | צילום: באדיבות yes
להעביר את הזמן במטוסים פרטיים. "יורשים" | צילום: באדיבות yes

אנחנו לא צריכות להיות מופתעות אם כך, שהטרנד האופנתי הנוכחי הוא "כסף ישן", או ליתר דיוק: מראה של כסף ישן, של הון צבור מדור לדור, בטוח בעצמו, עם סטייל שמוגש באפס מאמץ ובהרבה אפסים בחשבון. אם העשור הקודם, שפתח את האלף, אופיין בצעקנות קרדשיאנית ואווירה נובורישית, זה שהחל מנסה לסמן את עצמו כעשור יותר קלאס: רכיבה על סוסים בשטח האחוזה, משחק גולף ארוך ורגוע, ויסקי וסיגר במועדון החברים, יום נופש בקאנטרי קלאב, לגימת בוז'ולה על היאכטה – כל התענוגות הנינוחים הללו זוכים לעדנה אופנתית מחודשת אצל דור ה Z. את צריכה להיראות יותר הארוורד, פחות הוליווד, קבעו באקדמיה של טיקטוק, ואכן, מגזין INSIDER יודע לספר כי במהלך חודש ספטמבר קפצו המכירות של חצאיות קפלים ב-16% ושל שרשראות פנינים ב 24%.
האופנה החדשה לא מסתכמת רק בחולצות פולו, מכנסי רכיבה, ז'קטים מטוויד וחליפות מלחים לבנות, אלא מגובה גם בהסתערות על מרחבי ה-INDOOR בטפטים פרחוניים ומכתבות וינטג', הכל תחת ההאשטג "אולד מאני". איך אני נראית? ביליון דולר, כי מיליון דולר זה סתם צעקני.

מה מתחולל בתחתית החבית הכלכלית? "עוזרת בית" | צילום: באדיבות נטפליקס
מה מתחולל בתחתית החבית הכלכלית? "עוזרת בית" | צילום: באדיבות נטפליקס

הטרנד האופנתי הנוכחי הוא "כסף ישן", או ליתר דיוק: מראה של כסף ישן, של הון צבור מדור לדור, בטוח בעצמו, עם סטייל שמוגש באפס מאמץ ובהרבה אפסים בחשבון

הטרנד החדש הוא בן דודו הנהנתן של ה"גראנדמילניאל", הסבתא המילניאלית, כינוי לטרנד עיצובי שגם הוא עלה ופרח בשנתיים החולפות, שמוביליו, כמו שניתן לנחש, הם בני עשרים-שלושים שאוהבים קערות אמייל, וילונות כבדים ואוספים של מיניאטורות קריסטל. אלו האנשים שתמצאו שבויים בקורי מקרמה, כשסביבם (תוכלו להבחין ודאי בשיחות הזום), הרבה יותר מדי עציצים.

שני הטרנדים עלו ופרחו בקורונה משלל סיבות: ראשית, הזמן הרב שאנשים צעירים בילו בביתם וההבנה שביתם הוא מבצרם, גרם להם להוציא יותר כסף על ריהוט ואביזרים – טירוף שהעלה את מחירי הווינטג' בעולם כולו, כולל בחנויות דמויות ויצ"ו שאמורות לשרת, כזכור, עניים, ולא עשירים שמחפשים פיסים שכבר לא עושים היום. שנית, בילויים מאווררים כמו שיט או גולף תפסו את מקומם של מועדונים עתירי נגיפים, ובהתאמה הטראפיק באתרי אינטרנט לסקיפר המתחיל, עלו בלמעלה מ 90% בקרב גולשים בגילאי 18-24. מה יש לומר – הם בהחלט יצטרכו את כדור הארץ בשביל כל התחביבים החדשים שלהם. שלישית, לחץ נפשי וחוסר וודאות, תמיד מדרדרים בני אדם לנוסטלגיה, רגרסיה כתגובה לטראומה: אם איני יודעת מה יהיה בעתיד, מוטב שאתנחם במשהו מוכר, משהו שמהדהד את כל הדורות שלפני.

איך אני נראית? ביליון דולר. "יורשים" | צילום: באדיבות yes
איך אני נראית? ביליון דולר. "יורשים" | צילום: באדיבות yes

פן זוהר פחות של ההעדפות האלו הוא הרצון הכבר לא כל כך מודחק שלא להתחכך באחינו ממשפחת האדם. משחק גולף זה לא שוק הכרמל והפריחה של מועדוני החברים – כולל אחד מדובר מאוד שנפתח לאחרונה בבירת הג'נטריפיקציה שלנו, יפו – מעידה על סנוביזם ישן וטוב, מהסוג שמגובה, ברמה לא מדוברת כמובן, ברתיעה פיזית, גועל ואימה מפני הזר הלא מוכר, זה שסתם מתגודד לו ברחוב או במועדון ללא דמי חבר.
נתנחם בכך שלשוחרי המראה של "כסף ישן" אין כסף ישן, גם כסף חדש אין להם מי יודע כמה, יש להם בסך הכל אינסטגרם וכמיהה לאיזו דמות אב או אֵם (בכל זאת 2021) שתחזור לסדר פה את כל הבלגן.

>> פספסת את Hacks? נסי את הסדרה שנותנת בראש לאייג'יזם השובינסטי