אמבר הרד נגד העולם: איך מתלוננות צריכות להתנהג היום כדי שנאמין להן?

ג'וני דפ ואמבר הרד בבית המשפט | צילום: Gettyimages
ג'וני דפ ואמבר הרד בבית המשפט | צילום: Gettyimages

שמועות על הסנפת קוקאין בדוכן העדים, עיניים יבשות לצד קול חנוק והבעות פנים היסטריות. אמבר הרד היא עדה מגוחכת במשפט מול בעלה לשעבר ג׳וני דפ - אבל האם זה אומר בוודאות שאיננה קורבן?

88 שיתופים | 132 צפיות

עוד לפני שעלתה לדוכן העדים, נגזר גורלה של השחקנית אמבר הרד בת ה-36. לא גורל המשפט, יש לציין – שמתנהל בחודש האחרון בינה לבין בעלה לשעבר, השחקן המפורסם ג'וני דפ – הוא זה שנגזר. גורלה שלה, הציבורי והמקצועי, הולך וגווע בקצב מסחרר מול המצלמות שמשדרות כל חלקיק מהמשפט לעיני הצופים הלהוטים ברחבי העולם.

>> בארה"ב שמים סוף להפלות ורומסים את חייהן של מי שכבר נולדו. בקרוב אצלנו?

נחזור קצת אחורה: דפ והרד התחילו לצאת בשנת 2012, לאחר שהכירו על סט הצילומים של הסרט "יומני הרום" בו כיכבו יחד. בשנת 2015 הם נישאו, וכשנה לאחר מכן הגישה הרד תביעה לגירושין וצו הרחקה בטענה שספגה אלימות מדפ במהלך נישואיהם הקצרים.

אמבר הרד היא טרף קל. היא מלודרמטית, העדויות נגדה מציגות אותה כבת זוג רעילה וכאישה לא חביבה באופן כללי, אבל האם היותה אדם לא טוב אומרת שהיא איננה קורבן?

 

דפ תבע את הרד ב-2019 על השמצה, בגלל טור שכתבה בוושינגטון פוסט בשנת 2018. הרד מתארת את עצמה באותו טור כקורבן של אלימות במשפחה, מבלי להזכיר במפורש את שמו של דפ או את מעורבותו באירועי ההתעללות שחוותה. כמובן שההקשר לא היה מורכב לגילוי, ולטענת דפ אף הוריד אותו משולחנות המלהקים, ובפרט – גרם לדיסני להוציא אותו מהתוכניות העתידיות להמשך סדרת הסרטים המצליחה "שודדי הקאריביים".

הרד לא נשארה חייבת, תבעה תביעה נגדית, וההגנה שלה מתמקדת בטענות על כך שדפ נהג להתעלל בה פיזית ומינית. המשפט בין השניים החל ב-11 באפריל 2022, ומרכזו כעת הוא בהאשמות של השניים זה את זה בהתעללות במשפחה, משום שגם דפ צבר הוכחות על התנהגות אלימה של הרד כלפיו לאורך נישואיהם.

עוד הרבה לפני אפריל האחרון, דעת הקהל הציבורית הייתה בפינה של דפ באופן מובהק. סרטונים קונספירטיביים ברשתות החברתיות מראים את אצבעו החבושה של דפ בהשקות סרטים, מנסים לעקוב אחר השינוי באופיו החביב לכדי איזו מלנכוליה קורבנית, מאתרים צלקות של פנס בעין או תמיכה שקטה של סלבריטאים אחרים בו בפומבי שלכאורה היו מודעים למתרחש. על אף כל זאת – לי, כצופה, לכל הפחות, לא היה ברור מאיפה נובעת השנאה היוקדת של הציבור האמריקאי להרד – עד פתיחת המשפט.

שתיים מתומכותיו של ג'וני דפ מחוץ לבית המשפט | צילום: Shutterstock
שתיים מתומכותיו של ג'וני דפ מחוץ לבית המשפט | צילום: Shutterstock

הרד היא לא רק עדה קשה לצפייה, כפי שגילינו כשעלתה אל הדוכן, אלא גם אדם קשה לצפייה כשהיא "בעורה האמיתי" מחוץ לדמות על מסך הקולנוע (גם כאן אפשר לעצור ולתהות – האם הרד של היכל המשפט היא דמות משוחקת בפני עצמה? אבל את זה נשאיר למומחי שפת הגוף ולשופטת). הרשת שטופה בסרטונים שמראים אותה מביימת פוזות למצלמות הסטילס במהלך המשפט, פורצת במה שאי אפשר שלא להגדיר כבכי שנראה מזויף בעיניים יבשות במהלך חלקים מעדותו של דפ – וכל זאת מבלי להתייחס לעובדה שעורך הדין הראשי שמייצג אותה הוא דמות גמלונית, שמתבלבל הרבה בדבריו, שואל שאלות משונות ואפילו התנגד לשאלה שהוא עצמו שאל כשתשאל את דפ על דוכן העדים. אה, ובשלב הזה עוד בכלל לא שמענו אותה מדברת.

עדותו של דפ לא עברה חלק כלל, אמנם קדמו לה עדים נוספים רבים וראיות שהעידו לטובתו – העוזרת האישית של הרד, אחותו, חברו הטוב ביותר ואף פסיכולוגית פורנזית מוערכת שהביאה הערכה לפיה הרד סובלת מהפרעת אישיות גבולית והיסטריונית. בנוסף, נחשפה הקלטה קולית בה הרד מודה שהכתה אותו, ואחת נוספת בה היא אומרת לו שאיש לא יאמין לו אם ינסה להיחשף כקורבן התעללות במשפחה.

עם זאת, השחקן נאלץ להתמודד עם ראיות שהראו התנהלות בעייתית תחת השפעת כמויות אדירות של סמים ואלכוהול, תמונות של חבלות שנגרמו לכאורה על ידו בגופה של הרד, הודעות טקסט בהן הוא "מתבדח" עם חברו הטוב על הרצון לשרוף את הרד בעודה חיה ולקיים יחסי מין עם הגופה – ועוד ועוד. והרשת – בשלה, מתמקדת בקטעי העדות המצמררים של דפ בהם הוא מתאר כיצד אצבעו נחתכה כשהרד השליכה עליה בקבוק, או בסיפור המחריד על כך שהרד השאירה צואה במיטתו לאחר ריב סוער – ומחבקת אותו חיבוק וירטואלי אימתני.

כשהגיע תורה של הרד לעלות לדוכן בשבוע שעבר, היא שיחקה לחלוטין לידי ההערכה הפסיכולוגית שהובאה לגביה. האופן שבו היא מתארת את האירועים (המזוויעים, ועל כך בעוד רגע) שחוותה לצד דפ בנישואיהם, הוא מגומגם והיסטרי. סיפוריה מלווים בהבעות ועוויות פנים תיאטרליות, קינוח אף בלתי פוסק, מעברים תכופים בין צחוק לניסיון בכי – תמיד בעיניים יבשות – ומה שנראה אפילו כמו הסנפת חומר מסוים מפיסת טישו במהלך מתן העדות. כל אלו מעצימים ומגדילים את נפחו של ההוריקן התקשורתי, בעיקר ברשתות החברתיות, שהולך וסוגר עליה כאישה אכזרית וחסרת לב, שנקמתה מוגשת לה קרה עכשיו ועליה לאכול אותה בשקט.

אבל – הסיפורים. אם מנתקים לרגע את יכולות הסטורי-טלינג הלוקות בחסר רב של הרד, ומתמקדים בסיפורים שהיא מספרת על חייה עם דפ, נחשפת תמונה קשה מאוד. אונס על ידי בקבוק שהוחדר לאיבר מינה, השלכת צבע לתוך ארון הבגדים שלה, עריכת מה שנקרא "חיפוש גופני" עליה מתוך מחשבה שהחביאה בתוכה שקית קוקאין של דפ, סטירות חוזרות ונשנות, גם במהלך טיסות משותפות של הזוג, תלישת חלקים מהשיער ושבירת האף שלה.

אין כאן טענה בעד צד אחד או אחר, אלא רק נגד התמונה הפשוטה מדי של הסיטואציה שמוצגת ברשתות החברתיות סביב אחד המשפטים המתוקשרים של העשור האחרון. אמבר הרד היא האישה הראשונה, או לכל הפחות הבולטת ביותר בעשור האחרון, שגם שחקניות שנקטו בעבר בעמדות פמיניסיטיות בולטות (בהן ונסה פאראדי – אם בתו של דפ, הקולגה קירה נייטלי, השחקנית דקוטה ג'ונסון ועוד) מרשות לעצמן לגונן בפומבי על התוקף שלה, לכאורה, מבלי לזכות להשתלחות ציבורית. היא כבר הוצגה בכלי התקשורת מספר פעמים בתור האישה שהביאה לסופו של עידן מי טו, מעצם הסיבה שקל כל כך לא לצדד בה ולראות בה כתוקפנית בסיטואציה. מה הביא אותנו לשם?

הרד היא טרף קל. היא מלודרמטית, העדויות נגדה מציגות אותה כבת זוג רעילה וכאישה לא חביבה באופן כללי, וכשהיא ניצבת מול אחד השחקנים הגדולים והאהובים של שלושים השנים האחרונות – המשחק גמור. אבל השאלה הנשאלת, וזו שכנראה גם תכריע את האופן שבו ייזכר המשפט כשיוכרע בו הדין – האם היותה של הרד אדם לא טוב אומרת שהיא איננה קורבן? האם עידן הרשתות החברתיות, שמאלץ את כולנו להיות מספרי סיפורים מצוינים ואמינים, בדיוק על פי הסטנדרט שהמשפיענים שלנו קובעים לנו – עומד להכתיב מחדש גם איך קורבן אמורה להתנהג כדי שנאמין לה?

התנהלותה הקלוקלת, המפוזרת ובעיקר החריגה, של אמבר הרד מיצבו אותה כאויבת הציבור, על אף שחזותו הזחוחה וה"לא מתרגשת" של דפ יכלה בתרחיש אחר, מול אישה אחרת, ליצור אפקט דומה עבורו

 

מתוך הצילומים מהמשפט עולה כי מערכת היחסים של דפ והרד הייתה רווית התעללות לכל אורכה ורוחבה, משני הצדדים. השניים תיעדו אחד את השני בלי הרף, מתוך ידיעה שמתישהו יש סיכוי סביר שיאלצו להשתמש בתיעודים הללו מול שופטת. אבל התנהלותה הקלוקלת, המפוזרת ובעיקר החריגה, של אמבר הרד לאורך המשפט כולו – מיצבו אותה כאויבת הציבור, על אף שחזותו הזחוחה וה"לא מתרגשת" של דפ יכלה בתרחיש אחר, מול אישה אחרת, ליצור אפקט דומה עבורו.

השאלה על אמינותה של הרד כעדה כבר נענתה בידי הציבור. גם אם דפ לא ינצח במשפט, הוא יוחזר די במהירות לחיק הרך של הוליווד המסחרית, והרד תוקע ממנו ככל הנראה לעד. אבל השאלה הקשה יותר, שהייתי מצפה שתעלה בשלב מוקדם יותר, היא על למה, בשנת 2022 ואחרי מהפכת מי טו אנחנו דנים באמינותה של הרד כקורבן. שני קורבנות של נסיבות אומללות יכולים להתקיים במקביל זה לצד זה, מבלי קשר לאופן שבו הם מציגים את הזוועות שעברו. אז למה במשפט דפ-הרד, שייזכר לעד כמשפט שהתנהל בטיקטוק יותר מאשר בבית המשפט – מספרת הסיפורים הגרועה היא בהכרח שקרנית? ספוילר: תוצאות המשפט הן לא מה שייתן לנו את התשובה.

>> יעל שרר: "לי אף אחד לא עזר בגיל 13, הכל היה נגדי – אבל טיפסתי מתוך בור שחור"