מיה דגן צודקת, הליהוק של נטע אלחמיסטר הוא מבזה

נטע אלחמיסטר: צילום: דודי חסון. סטיילינג: ראובן כהן
נטע אלחמיסטר: צילום: דודי חסון. סטיילינג: ראובן כהן

הליהוק של נטע אלחמיסטר על תקן האישה היחידה בפאנל השופטים של ריאליטי-קומי חדש היא בדיחה על חשבון קומיקאיות בפרט ונשים בכלל

88 שיתופים | 132 צפיות

הידיעה על כך כי הדוגמנית נטע אלחמיסטר נבחרה לשפוט בריאליטי הסטנד אפ החדש בהנחיית צביקה הדר עוררה בסוף השבוע את חמתה של השחקנית והקומיקאית מיה דגן. אלחמיסטר, שהתנוססה על שער מוסף "7 לילות" של ידיעות אחרונות תחת הכותרת "מלכת הקומדיה", היא האישה היחידה שנבחרה לחלוק את כס השיפוט עם שלושת הגברים שלצידה, בהם הדר עצמו, וצמד היוצרים והקומיקאים גיא עמיר וחנן סביון. דגן לא הצליחה להישאר אדישה והחליטה להעלות סטורי שמבהיר היטב את עמדתה בנושא.

>> מייסדת קבוצת הפייסבוק מאמאצחיק גילתה שגונבים ממנה פאנצ'ים לטלוויזיה

"אני מאוד מעריכה את נטע", כתבה דגן לצד תצלום של תמונת הכתבה המדוברת. "היא כשרונית וחכמה ואלופה בתחומה. מה שקשה לי בכל הסיפור הזה הוא לראות לאן הטלוויזיה שלנו הולכת. איך תרבות האינסטנט השתלטה על חיינו".

צילום מסך מתוך הסטורי של מיה דגן
צילום מסך מתוך הסטורי של מיה דגן

דגן התייחסה גם לשנות העבודה הקשה שנדרשות מקומיקאי על מנת להבין בתחומו. "זו עבודה קשה, מפרכת, סיזיפית, שנים של ניסיון, ערב ערב על הבמה", כדבריה, "וכמו שלא הייתי מצפה שיקחו אותי לשפוט בתוכנית של דוגמניות או בישול כי אין לי את הידע הבסיסי, הייתי מצפה שיקחו לפאנל השופטים אנשים ששנות הניסיון שלהם במקצוע מספיקות כדי לתת ביקורת בונה. יש לי תחושה שהבדיחה פה תהיה על חשבוננו, ועל חשבון האנשים שבאו להגשים את החלום שלהם".

דגן צודקת כמעט במאת האחוזים. תרבות האינסטה והאינסטנט אומנם השתלטה על חיינו, אבל לא היא הסיפור כאן. כאמור, את פאנל השיפוט של התוכנית החדשה "קומדי סטאר" (רשת 13), תחלוק אלחמיסטר עם שלושה גברים. אף אחד מבין השלושה לא נבחר כתוצר של תרבות הליהוק-על-פי-לייקים. יותר מזה, למעט צביקה הדר, ששנות הזוהר שלו הגיעו לשיאן איפשהו בין "הקומדי סטור" ל"כוכב נולד", סביר להניח שהשמות האחרים אפילו לא מצלצלים לכן מוכר. ובכל זאת, לשלושתם מכנה משותף. שלושתם יוצרים, פרפורמרים, אנשי תוכן, ובעיקר – שלושתם קומיקאים.

"לא הייתי מצפה שיקחו אותי לשפוט בתוכנית של דוגמניות", מיה דגן לגולף | צילום: עידו איז'ק
"לא הייתי מצפה שיקחו אותי לשפוט בתוכנית של דוגמניות", מיה דגן לגולף | צילום: עידו איז'ק

למה בכל זאת לא הוחלף אחד מהם בסטפן, בן זיני או עומר אדם? כי שופטים גברים עדיין לא נמדדים על פי כמות העוקבים שלהם באינסטה, וכמות העוקבים שלהם לא מייצגת את מספר התמונות שלהם בבגד ים. הם נמדדים בשנות ניסיון, בהוכחות בשטח ובהבנה בתחום שלשמו הובאו לתוכנית.

אפשר לראות את זה גם בתחרויות האוכל, ובכל פאנל גברי שבו משובצת אישה מצודדת אחת ל"ריענון" או לשם יצירת שוויון מדומה. ב"מאסטר שף", לצד חיים כהן, ישראל אהרוני ואייל שני, שלושתם שפים, נמצאת מיכל אנסקי, שהיא אולי אשת קולינריה רהוטה וציורית, אבל שפית היא לא. גם ב"משחקי השף" אין כלל נציגות נשית בקרב השפים, ישנה מירי בוהדנה שמוצבת על תקן מנחה בלבד. אינטליגנטית ומקסימה ככל שתהיה, היא אינה מבינה דבר בשטח העיסוק של התוכנית, כך שמראש לא מצופה ממנה לומר דברי טעם ואיש לא ירגיש בחסרונה אם תיחתך בעריכה.

מארבעה יוצאת אחת. פאנל שופטי מאסטר שף | צילום: עדי אורני
מארבעה יוצאת אחת. פאנל שופטי מאסטר שף | צילום: עדי אורני

לא במקרה כולן גם נשים יפות, ועצם הליהוק שלהן משעתק את המסר הישן נושן: "תהיי יפה ותשתקי". היופי שלהן כשלעצמו איננו בעיה, כמובן, ושלא תשתמע מכאן חלילה קריאה לציד נשים יפות. הבעיה היא בעובדה ששלושתן מתפרנסות מהיופי הזה, בשילוב היעדר ידע רלוונטי מובהק. ליהוקן מבהיר לנו כי בתחום בישול הגורמה, כמו בהומור, לנשים יש מקום רק על תקן קישוט.

אם אלחמיסטר הייתה נבחרת לשפוט, כדבריה של דגן, בתחרות דוגמנות, אין ספק שהייתה מוסמכת לשיפוט ולהכוונת המתמודדים בדרכם המקצועית. אבל בעוד שרותם סלע, למשל, מזוהה לצד דוגמנותה עם יכולות קומיות מוכחות, הקשר בין אלחמיסטר לקומדיה מקרי כמו מילות השיר החדש של נטע ברזילי.

אבל הליהוק שלה לא באמת מפתיע אותי, לא כצופת ריאליטי ולא כסטנדאפיסטית בעצמי. אם תיכנסו לאתרים של מועדוני הסטנדאפ המרכזיים בתל אביב, תגלו מעט מאוד תמונות של נשים. מנהלי ליינים ומועדונים רבים משבצים לליינאפ שלהם דרך קבע אישה אחת בין שלושה, ארבעה, שישה גברים, כאשר לרוב תמוקם האישה במרכז הליינאפ לשם ה"ריענון", משל היית פיסת ג'ינג'ר בארוחה יפנית.

מקסימה ואינטליגנטית אבל לא מבינה כלום באוכל. מירי בוהדנה והקולגות הגבריות מ"משחקי השף" | צילום: אביב חופי
מקסימה ואינטליגנטית אבל לא מבינה כלום באוכל. מירי בוהדנה והקולגות הגבריות מ"משחקי השף" | צילום: אביב חופי

ולא, החוסר בנשים לא נובע מהיעדר נשים סטנדאפיסטיות או מהיעדר סטנדאפיסטיות מצחיקות. הוא נובע מתפיסה מיושנת שעדיין מושלת בקומדיה בארץ, כמו בתחומים רבים אחרים. תפיסה המאפשרת לגבר בראש הפירמידה להגביל את נוכחותה של האישה בקומות שמתחתיו, כדי לא לסכן את מקומו ואת האחווה הגברית השומרת עליו. הטיעון ש"נשים פשוט לא מצחיקות", ממש כמו "אין מוזיקאיות טובות", הסבר נפוץ להיעדרן של הנשים מרשימות ההשמעה ברדיו, מיושן בדיוק כמו התפיסה שהולידה אותו.

מחפשים נשים שמבינות קומדיה? בבקשה: מיה דגן, עדי אשכנזי, ליטל שוורץ, שני כהן, תום יער, עלמה זק, ליאת הר לב, דניאלה לונדון-דקל, יעל הדיה, דנה מודן, יעל פוליאקוב, רבקה מיכאלי, חנה לסלאו, עינב גלילי, מיקי קם, גלית חוגי – להמשיך? ואלה שהוזכרו כאן הן רק המוכרות שבהן. אם תחפשו נשים מקבילות ברמת הפרסום של רוב הפאנל הגברי, תמצאו עוד הרבה כאלה. ולצורך העניין, זה לא משנה מי מצחיקה אתכם יותר או פחות. זה לא עניין של טעם. יש קומיקאיות שממלאות אולמות, כותבות סדרות ומייצרות אשכרה תוכן הומוריסטי, ויש דוגמניות שגורפות עוקבים באינסטה. הבחירה בסוג השני לשיפוט בתחרות סטנד אפ, בין גברים בעלי ידע וניסיון, עושה צחוק מכולנו. בזה מיה דגן צודקת במאה אחוז.

>> ולמה תעשיית המוזיקה בישראל מדירה נשים?