מה קרה למאמאצחיק?

קרן אלאלוף שרעבי | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: קטי קרמר. שמלה H&M, עגילים סטרדיווריוס , נעליים אדידס אוסף פרטי
קרן אלאלוף שרעבי | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: קטי קרמר. שמלה H&M, עגילים סטרדיווריוס , נעליים אדידס אוסף פרטי

כמעט 36 שעות שקבוצת מאמאצחיק, שבה מעל חצי מיליון חברות, היתה חסומה. תקלה טכנית? חסימה מכוונת של פייסבוק? תפסנו את קרן אלאלוף-שרעבי, מייסדת הקבוצה, לשיחה

88 שיתופים | 132 צפיות

השחקנית קרן אלאלוף-שרעבי, יוצרת תוכן והמאמא הרשמית של קבוצת הפייסבוק הפופולרית "מאמאצחיק", התעוררה בשישי האחרון לבוקר הכי לא מצחיק שהייתה יכולה לחשוב עליו. וזה בלי קשר לחמשת הילדים שכולם טפוטפו בסדר וכנ"ל לבעל התימני שלה, שהיא מעבירה עליו דחקות בקבוצה ("אם הסגר ימשיך, יהיה ילד שישי"). הפעם הבוקר הלא מצחיק היה גם של 530 אלף חברות הקהילה שלה, שגילו כמוה שפייסבוק הודיע שהקבוצה מושהית, חסם אותה ואין יוצא ואין בא. במקרה של אלאלוף-שרעבי גם המסנג'ר שלה נחסם. "בנות הקהילה נכנסו לטירוף. כולנו מכורות לדבר הזה שנקרא מאמאצחיק, יש לנו מדי 28 יום 18 מיליון פוסטים, כניסות ותגובות וזה נהיה פסיכי. לא הבנו מה קרה. עשיתי בירורים וכעבור שעה אחת פייסבוק כתב "מאמאצחיק הוחזרה לפייסבוק. אנו מצטערים על הטעות". אופס. סתם תקלה וסוף טוב הכול טוב? אז זהו, שלא. 

למחרת, שבת בבוקר יום יפה, אחרי 24 שעות של פעילות בקבוצה, שוב נהייה לכולן שחור בעיניים. אלאלוף-שרעבי קיבלה אלפי הודעות שצועקות גוועלד. שוב הפייסבוק חסם את הקבוצה. "את מבינה מה זה לסתום את הפה ל-530 אלף נשים?". אלאלוף-שרעבי ניסתה לבדוק מה קרה עכשיו, אבל מפייסבוק ישראל התברר לה שזה שייך לפייסבוק העולמי. 36 שעות אחרי עדיין לא ברורה לה הסיבה. במשרדים הראשיים של פייסבוק בקליפורניה לא עובדים בסוף שבוע ובינתיים היא מנסה להבין למה הקבוצה נפלה מהרשת ומה קרה פה, ולא מצליחה. 

>> קרן אלאלוף-שרעבי היא האישה החזקה בפייסבוק

באסה.
"אלפי נשים כתבו לי והתלוננו שהן לא יכולות להעביר יום בלי מאמאצחיק, אבל בסופו של יום אחד מהעקרונות המנחים של הקהילה הוא להסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה ולחפש 'מאמאצחיק' בכל סיטואציה שמתרחשת בחיינו. אז למרות שהאינסטינקט הראשוני הוא כרגע לחוות תחושה מאוד לא נעימה, מהר מאוד עיכלנו את המצב ואני רואה שרק דברים טובים יצמחו מההפסקה הקצרה הזאת. בחיים אין רע בלי טוב". 

מה טוב?
"פתאום יש זמן להכיר את הילדים". 

מוזמנות לשתף*קמנו לבוקר שבת של באג לא מהעולם בקבוצה שלנו.חלק לא רואות,חלק כןומה שבטוח שאי אפשר לכתוב בה כלום…

פורסם על ידי ‏מאמאצחיק העמוד הרישמי‏ ב- יום שבת, 17 באוקטובר 2020

תקלה טכנית או חסימה? פייסבוק חוסם כשיש תכנים פוגעניים או לא ראויים, אבל לא בלי סיבה.
"אני לא יכולה לחשוב על קטע כזה שעלה אצלנו. לדעתי זה מחדל של פייסבוק שהכניס 530 אלף נשים לאמוק והיסטריה. הפוסטים שמועלים אצלנו נבדקים ולא עולים לפני אישור. גם אני וגם רויטל עוברות על התכנים ובנוסף יש אצלנו מגשרות שבודקות כל קטע לפני שהוא עולה. גם אם למשל יש קטע שאין בו מספיק הומור, אנחנו נעזור לכותבת לשפצר אותו כדי שיהיה מצחיק". 

יכול להיות שפקששתן משהו? זה לא שלא היו בעבר תלונות על הקבוצה שלכם. למשל אימא לשלושה שגילתה כי צילום שלה בבגד ים נכנס לקבוצה בלי ידיעתה ונשים לעגו למשקל גופה ולבגד הים שלא החמיא לה?
"לא חסמו אותנו בגלל זה. האישה המדוברת עשתה מזה סיפור וזו זכותה. היא ביקשה להסיר והצילום הוסר מיד. בקבוצה עם עשרות אלפים פוסטים נעשות טעויות בשוגג ואנחנו מסירים ברגע שמבקשים. אני בטוחה שלא חסמו אותנו. גם בהודעה שכתבו לנו לא צוין שזה בגלל פוסט אלא שהקבוצה מושהית לבדיקה. כשאת עוברת עבירה אומרים לך מה העבירה ומה הפוסט וכאן אין משהו קונקרטי". 

אז מה כן?
"האם הם פרשו לא נכון מילה שנכתבה? אני לא יודעת. הקבוצה כל כך גדולה שיש הרבה באגים. לא יודעת איך השרתים מתמודדים. הסברה שלי היא שזה משהו טכני. אבל זה אבסורד שעוד מעט שתי יממות ש-530 אלף נשים לא יכולות להיכנס ואני לא יכולה לענות להן". 

מה אמרו לך בפייסבוק ישראל?
"פייסבוק ישראל מאוד תומך וסומך על פייסבוק העולמי שיבדוק כמו שצריך ויענה. לפייסבוק העולמי יש 58 מיליון קבוצות". 

ובינתיים?
"אם אנחנו עשינו טעות וצריך לשלם בהשתקה, נחכה בסבלנות". 

שיפוטיות? לא אצלנו

היא הקימה את הקבוצה לפני שלוש וחצי שנים יחד עם בת דודתה רויטל טודרס. בימים רגילים שתיהן נשים עסוקות. קרן שיחקה בעיקר בתיאטרון ובהצגות ילדים, ורגע לפני שהנגיף פרץ לחיינו הייתה אמורה להצטלם לתוכנית טלוויזיה עם אורנה דץ שעניינה שיחת בנות על נשים. רויטל שותפתה היא שותפה בסטודיו לצילום מסחרי ולמשפחות ומנחה סדנאות צילום (בימים אלה בזום). את הקבוצה הן הקימו שלא למטרות רווח והן מסרבות להציף את הקהילה בתוכן שיווקי, אבל כן עושות שת"פים מסחריים בנכסים הדיגיטליים הציבוריים של מאמאצחיק. 

"מראש החלטנו על קבוצה לנשים בלבד בלי שיפוטיות ובלי ביקורת, קבוצה שאין בה טרחנות, אין לכפות דעות, הכול בא בטוב, באהבת חינם וכדי להרים לנשים ושעיקרה הומור מכל הסוגים, גם שחור, גם מקברי", היא מספרת. "יש בקבוצה נשים מגילאי 22 ויש גם בנות 78. לפני 22 אנחנו לא מקבלות. יש כאלה שלא רוצות להיות אימהות, יש לסביות, ויש טרנסג'נדריות, יש מכל העדות וגם צ'רקסיות ודרוזיות, אין מקצוע דומיננטי, יש הכל ואפשר הכל". 

עד הקמת מאמאצחיק הייתה לה קבוצה של טיפוח ובריאות, הפעילה גם כיום, שבה היא מלמדת איך לקנות בזול מוצרים באון ליין, בקבוצה יש 43 אלף נשים והיא התרגלה לנהל קבוצות במספרים האלה. "עם מאמאצחיק נהייתה טרפת מהרגע הראשון. גם פייסבוק נתן לנו חשיפה ותוך כמה שבועות זה נהייה ויראלי עם טראפיק גבוה וכמות המצטרפות הלכה וגדלה. כל אחת שהצטרפה סיפרה לשכנה, לגיסה, לאימא, לסבתא לחמות, לקולגה. אחרי שנה כבר היו לנו 150 אלף חברות ומדי חודש יש עשרת אלפים מצטרפות חדשות בקבוצה. רק מניו יורק יש 9,000 ישראליות לשעבר ויש באוסטרליה וממקומות רבים נוספים בעולם. בחודש יוני חגגתי יום הולדת 45 וקיבלתי מתנה: הקבוצה מנתה באותו יום 500 אלף חברות. באינסטגרם יש לנו 163 אלף ויש עמוד רשמי עם 240 אלף עוקבות". 

ראיתי אצלכם הרבה תכנים שהם לא ממש צוהלים.
"אבל הכל בלי שיפוטיות. חולת סרטן תדבר על הסרטן שלה וגם על הכימו, וגם על אובדן ומוות ולידה שקטה וגם תכניס תמונות מהקבר של הילד, אבל ההתייחסות היא בהומור. ויש פוסטים על מערכות יחסים ועל החמות, הרבה פעמים צרת רבים היא חצי נחמה ובסך הכל זו קבוצה מחרמנת כי כשאנחנו צוחקות הכל בגוף משתחרר ואז יש חשק". 

נו, באמת.
"יצרנו שפה חדשה, 'ברוחה' שמה, כלומר ברוח הקבוצה, זה סלנג שלנו, והרעיון שהופכים גם את הקשה לקליל ומצחיק וכולן מרימות אחת לשנייה".

ואם התפלק למישהי והעירה בסרקסטיות משהו למישהי?
"אם כתבת פוסט ומישהי העירה לך שהוא לא מצחיק, זאת שהעירה לא תהיה בקבוצה יותר. נשים הרבה פעמים שיפוטיות – למה את מניקה ככה, למה את אימא כזאת – הערות כאלה יש בכל מקום, אבל לא אצלנו. אנחנו באנו לכייף וזה לא מתאים לכולן. יש הרבה שהן חסומות". 

גברים מתעניינים? מבקשים להיכנס?
"מנסים בהמוניהם, רוצים להבין על מה הנשים שלהם צוחקות אבל גבר לא יכנס וזה סופי". 

והנה הסוף הטוב: 36 שעות אחרי ההשהייה הסתיימה. מעיין שריג, סמנכ"לית התקשורת של פייסבוק, הגיבה ל"את": "חקירה של הצוותים הגלובליים העלתה כי מדובר היה בטעות שתוקנה והקבוצה חזרה לפעילות".

אלאלוף-שרעבי: "עכשיו אסביר לחברות הקבוצה ש-530 אלף זה לא מספיק. היעד הבא להגיע למיליון חברות. אני בטוחה שזה יקרה מהר מאוד".