"נמאס לי!": ליהיא לפיד בפוסט אמיץ נגד מכונת הרעל

ליהיא לפיד | צילום: JACK GUEZ/Gettyimafes
ליהיא לפיד | צילום: JACK GUEZ/Gettyimafes

ליהיא לפיד שוברת שתיקה ומגנה את מכונת הרעל שמאחורי המתקפה השקרית והמסיתה שהיא עוברת ברשת, בעקבות השמלה שלבשה לשבוע האופנה בתל אביב. זה מה שקרה באמת

88 שיתופים | 132 צפיות

חמישה שבועות ארוכים וכואבים חלפו מאז השבת הארורה של השבעה באוקטובר, שגבתה את חייהן וחייהם של למעלה מ-1,400 נרצחות ונרצחים, לצד אלפים רבים של פצועות ופצועים וכ-240 חטופות וחטופים, בהם תינוקות, ילדים, נשים וגברים מכל הגילאים כולל קשישים – אבל גם העובדה שישראל מדממת את לבה, לא עוצרת את מכונת הרעל לפעול מסביב לשעון. על המוקד: ליהיא לפיד.

>> התשובה שלה לזארה? קיילי ג'נר מרגשת את העוקבות בישראל

מוקדם יותר הערב (11.11), פרסמה לפיד, סופרת, כותבת, צלמת ופעילה חברתית מוערכת (וזוגתו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד), פוסט חריג מדם לבה. "נמאסתם! מכונת הרעל – די!", כותבת לפיד, "אפילו כשיש מלחמה – כשהנשמה נקרעת באבל וכאב, כשכולנו הולכים מוכי יגון בין בתי קברות לגיוס דברים שצריכים המפונים – ממציאת חדרים במלון למשפחות של ילדים עם מוגבלויות, דרך שיחות עם מי שנשרף ביתם, לבין דאגה מטורפת לחיילים – עכשיו הזמן שמכונת הרעל החליטה להפיץ עלי שקר".

ליהיא לפיד בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023 | צילום: Haydon Perrior haydonperrior
ליהיא לפיד בשבוע האופנה קורנית FAC תל אביב 2023 | צילום: Haydon Perrior haydonperrior

"לקחו סרט שאני מניפה דגל ישראל, כתבו שאני עם דגל פלסטין, ומאז אני לילות על לילות כותבת לאנשים שזה שקר – ונמאס לי, אני מודה", מתארת לפיד את הרפש התורן ששחררה מכונת הרעל, ומחליטה לא לשתוק יותר: "נמאס לי להיות זו שתמיד מוותרת ומחייכת. נמאס לי לראות את כל השלטים של 'יחד ננצח'. ככה לא ננצח".

מתברר שכבר כמעט שמונה חודשים לפיד עוברת מסכת הטרדות והטרלות ברשת הגובלת בהסתה. כל זה החל לאחר הופעתה על המסלול בגאלת שבוע האופנה בתל אביב, שם צעדה בשמלת "12 השבטים" בעודה מניפה את דגל ישראל בגאווה, והתחדש עם פרוץ המלחמה. כן, מה ששמעתן. "הנה התמונות שלי עם הבגד שעיצבו 12 מעצבים, כמספר שבטי ישראל – לשבוע האופנה שהתקיים במרץ 2023 בתל אביב. הבגד מלא מוטיבים יהודיים, והיה לי כבוד ללבוש אותו ולהניף את הדגל היחיד שאי פעם הנפתי בחיי – את דגל ישראל!", כותבת לפיד. את דבריה היא מגבה בתמונה מהמסלול, תמונה שפורסמה גם אצלנו לאחר התצוגה. בתור מי שהייתה שם וישבה בשורה הראשונה, אני יכולה לספר שזה היה רגע קסום ומרגש עד דמעות, רגע מעורר תקווה לעתיד טוב ונקי יותר, שגרם לי ולכל היושבות והיושבים שבקהל לעמוד על הרגליים ולהריע בתשואות. ולא, לא היה על השמלה אף מוטיב שקשור לפלסטין – למרות שזה הזמן להזכיר ולציין שגם אלפי אזרחים פלסטינים תמימים, בהם המוני ילדים, קיפחו את חייהם במלחמה הזו – ולפיד לא נשאה דגל פלסטין בשום מקום. במילה אחת: פייק.

"זה היה רגע של אור בתקופה שהעם היה קרוע". טלי דביר לבנת | צילום: שי בראל
"זה היה רגע של אור בתקופה שהעם היה קרוע". טלי דביר לבנת | צילום: שי בראל

גם האקטיביסטית ואשת הקריאייטיב טלי דביר לבנת, אשר יזמה את הרעיון לשמלה עם גילי סיון כהן, נרעשת מהעליהום המרושע והשקרי שמתדלקת מכונת הרעל. "השמלה נוצרה בעקבות הקרע בעם", היא מספרת בריאיון מיוחד ל"את", "חיפשנו דרך לבטא את החיבור המורכב שיש כאן בארץ, ורתמנו בפרויקט מורכב 12 מעצבים מובילים בארץ לטובת הפרויקט – 12 מעצבים עם דעות פוליטיות שונות לחלוטין. מוטי רייף (היזם, המפיק והמנהל האמנותי של שבוע האופנה, ר"ו) היה נפעם מהחיבור – אבל זה קרה".

>> יאיר לפיד בן 60. ליהיא לפיד: "בלי חגיגות כי הלב לא נותן"

"הרגשנו שהכי נכון שליהיא לפיד, כמי שמייצגת תמיד אחווה, ביחד וחיבור, תהיה זו שתלבש את השמלה", אומרת דביר לבנת ושופכת אור על מה שקרה באמת: "ליהיא הסכימה ללבוש את השמלה וכבר באותו בוקר, במרץ 2022, היה בוקר מאוד מורכב בגלל שהיא קיבלה המון הטרלות ברשת סביב זה. היא אמרה שהבוקר שהתחיל בדמעות נגמר בשיא מדהים, והיא כולה באמת השראה ורצון להיטיב עם הסובבים".

הדגל, אגב, לא היה גימיק של ההפקה – אלא רעיון חתרני של לפיד עצמה. "היא החליטה בהחלטה של הרגע לקחת את הדגל למסלול והניפה אותו. זו הייתה יוזמה שלה, והיא הייתה מאוד מדויקת", אומרת דביר לבנת. "זה היה רגע של אור בתקופה שהעם היה קרוע, וזה גרם לתשואות של כל הקהל. מאז אותו ערב, על אף העובדה שהיא החזיקה את דגל ישראל, מכונת הרעל וגיבורי המקלדת לא מפסיקים להטריל ולכתוב כל הזמן שהיא לובשת את דגל פלסטין. למה? על השמלה יש ציטוטים מהתנ"ך – כמו 'ואהבת לרעך כמוך'. טובהל'ה רקמה מגני דוד. נדב רוזנברג מיקם כובע ירוק על השמלה בגלל שזו שמלת מסעות. אז בגלל הצבעוניות של שחור, ירוק ואדום? אין קשר. זה תלוש לגמרי. התלישות הזו לא מנעה ליצירת אלפי תגובות שמסרבות לגווע, כי הן מנוהלות על ידי מכונת הרעל. בחודש האחרון, ממש מאז שהתחילה המלחמה זה חוזר כתגובה לכל דבר שיאיר (לפיד, ר"ו) אומר, מעלים את התמונה הזו מן האוב. מאות ואלפי תגובות בחודש האחרון, זה קורה בלי סוף".

ההשראה של המעצב נדב רוזנברג מהמותג נורת'רן סטאר לשמלת 12 השבטים של ליהיא לפיד | צילום: טלי דביר לבנת
ההשראה של המעצב נדב רוזנברג מהמותג נורת'רן סטאר לשמלת 12 השבטים של ליהיא לפיד | צילום: טלי דביר לבנת
ההשראה של המעצבת אסיה לשמלת 12 השבטים של ליהיא לפיד | צילום: טלי דביר לבנת
ההשראה של המעצבת אסיה לשמלת 12 השבטים של ליהיא לפיד | צילום: טלי דביר לבנת

"הגיע הזמן ליישר קו ולהסביר שהשמלה הזו מבטאת איחוד ויחד – ומה שקרה לנו, הקיטוב, השנאה, אסור שיחזור. אנחנו חווינו כזו טראומה לאומית", אומרת דביר לבנת, "אנחנו חוזרים לאותו מקום בדיוק וזה שובר את הלב".

>> "אנחנו יוצרות את התקווה": הנשים המדהימות שמאחורי החמ"ל היהודי-ערבי

"חשבתי שמה שקרה בשבעה באוקטובר גרם למכונת הרעל להבין שההסתה והפילוג פוגעים בכולנו – אבל כנראה ששנאה חזקה מאהבה", מסכמת לפיד את הפוסט שלה, "אני אמשיך להילחם על הטוב, להניף דגלי ישראל בכל הזדמנות – ואתם תתביישו לכם".

"אני מודיעה שכל מי שיעלה את הסרטון השקרי הזה אני אשמור את שמו. ואחרי שהמלחמה תסתיים, ואחרי שהתותחים יידמו, אני אתבע את כל מי שגם בזמן מלחמה הסית ופילג בינינו", מזהירה לפיד את מי שישתפו פעולה עם מכונת הרעל ומדגישה: "בעיניי הם הסכנה האמיתית למדינה. סכנה לתקווה שיום אחד ביחד, באמת ביחד, ננצח".