כאב ראש אחד גדול

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

דרכים לטיפול בכאבי ראש אצל ילדים

88 שיתופים | 132 צפיות

יותר מ-90 אחוזים מהילדים בגיל בית הספר מתלוננים על כאבי ראש, והסיבות לכך יכולות להיות שונות ומגוונות: מטרד קל, דאגה לקראת מבחן, חוסר שינה או רעב. אמנם כאבי ראש בשכיחות נמוכה לא צריכים להדאיג, אך בשכיחות גבוהה הם עלולים לאותת על משהו רציני. חשוב מאוד להיות ערים לתסמינים של כאבי הראש ולהתייעץ עם רופא במקרים שבהם הכאבים חזקים או תכופים.

כאבים עיקריים ומשניים

הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי ראש בילדים אינה שונה מזו המאפיינת מבוגרים – מתח. כאבי ראש אלה נגרמים ממתיחה של שרירי הצוואר, הכתפיים והראש, הנובעת לעיתים מהישארות זמן רב באותה תנוחה, כמו בעת משחקי וידיאו או ישיבה ממושכת מול המחשב.

הגורמים לכאבי ראש אצל ילדים

חוסר או עודף בשעות שינה: ילדים המתקשים להירדם, ישנים יותר מדי או פחות מדי – מועדים לכאבי ראש. כדאי להרגיל את הילדים ללכת לישון ולהתעורר בשעות קבועות. לילד מומלצות שמונה עד עשר שעות שינה בלילה.
התייבשות: יש לדאוג שהילד ישתה ארבע עד שמונה כוסות מים ביום, בהתאם לגודלו ולגילו.
דילוג על ארוחות: על הילד לאכול שלוש ארוחות מאוזנות ביום, בוקר, צהריים וערב. בין הארוחות אפשר לאכול פירות או חטיף. גם מזון מעובד המכיל מונוסדיום גלוטמט או קפאין עלול לגרום לכאבי ראש.
בעיות עיניים: יש לערוך לילד בדיקת עיניים, משום שילדים הסובלים מבעיות עיניים עלולים לפתח כאבי ראש במאמץ למקד את הראייה.
פעילות מעבר ליכולתיו של הילד: תוכנית קדחתנית של לימודים וחוגים עלולה לגרום ללחץ אצל הילד ובעקבותיו לכאב ראש.

סיבה אחרת יכולה להיות מתח בבית הספר או נסיבות חברתיות. ייתכנו כמובן גם סיבות רפואיות, כמו התקררות עם חום, זיהום ויראלי, בעיות עיניים, אף ואוזניים, כאבי שיניים, שיעול, רעב, תרופות ומאמץ יתר. אולם כאבי הראש עלולים להיות גם תסמין של מחלות חמורות הנגרמות על ידי זיהום של קרום המוח המקיף את המוח וחוט השדרה (דלקת קרום המוח גורמת לכאבים חזקים). כמו כן הם יכולים לנבוע ממיגרנות – כאבי ראש חוזרים ומתמשכים, תורשתיים בדרך כלל.

האגודה האמריקאית לכאבי ראש מחלקת את הכאבים הללו לכאבים עיקריים ומשניים. כאבי ראש עיקריים מופיעים מעצמם ללא שום קשר לבעיות אחרות, וכוללים מיגרנות וכאבים עם התכווצויות. כאבי ראש משניים נגרמים מסיבות כמו חבלות ראש או זעזוע מוח, בעיות בכלי הדם, תופעות לוואי של תרופות, זיהומים בראש או בכל מקום אחר בגוף, סינוסיטיס וגידולים. גורמים סביבתים כמו שינוי של מזג אוויר, ריחות, רעש ותאורה מסנוורת עלולים אף הם לגרום לכאבי ראש. כמו כן, מונוסודיום גלוטמט הוא מרכיב נפוץ במזון מעובד המוכר כגורם שעלול לעורר כאבי ראש.

פרופ' ליאורה הראל, מומחית לרפואת ילדים וסגנית מנהל מחלקת ילדים ג' בבית החולים "שניידר" בפתח תקווה, מסבירה שכאבי ראש אצל ילדים ומתבגרים עלולים להיגרם גם מיתר לחץ דם, אפילפסיה או הפרעות פסיכיאטריות, במיוחד מדיכאון של גיל הילדות. כאבי ראש שהם תוצאה של דיכאון מלווים לרוב בתסמינים נוספים כמו תיאבון ירוד, קשיי שינה ועצירות. ברוב המקרים כאבי ראש אצל ילדים אינם מצביעים על מחלה חמורה, אך אין תחליף לייעוץ רפואי מקצועי.

מיגרנה היא הפרעה רפואית העוברת בתורשה [אילוסטרציה: ASAP Photos]

מיגרנה היא הפרעה רפואית העוברת בתורשה [אילוסטרציה: ASAP Photos]

מיגרנות וכאבי מתח

ילדים סובלים מאותם סוגים של כאבי ראש כמו מבוגרים, אך התסמינים עלולים להיות שונים. למשל, מיגרנה אצל מבוגרים מורגשת לרוב רק בצד אחד של הראש, בעוד שאצל ילדים היא מופיעה משני צידי הראש. מיגרנה היא הפרעה רפואית העוברת בתורשה ביותר משני שליש מהמקרים. מיגרנה מוגדרת ככאבי ראש מחזוריים המתרחשים במרווחים של ימים, שבועות או חודשים. לעיתים (אך לא תמיד) מתקיים דפוס של ההתקף. למשל, בנות עלולות לקבל את ההתקף בסמיכות למחזור החודשי.

מתי לפנות לרופא?

במרבית המקרים כאבי ראש אצל ילדים אינם מצביעים על בעיה רצינית. עם זאת, חשוב לפנות לרופא במקרים הבאים:

  • הכאב חוזר לפחות פעם בחודש.
  • הילד אינו מסוגל ללכת לבית הספר וחלה הידרדרות בלימודים.
  • הכאב מופיע אחרי מכה בראש או חבלה אחרת.
  • כאב ראש תוך כדי שיעול.
  • כאב ראש המעיר את הילד משנתו.
  • כאב ראש המופיע מוקדם בבוקר, עם או בלי הקאות.
  • עלייה בתדירות הכאבים ובחומרתם.
  • כאב ראש המלווה בפרכוס.
  • סימנים נוירולוגיים מלווים: שיתוק בצד אחד, ראייה כפולה או לא ברורה, סחרחורות, הפרעה תחושתית או הפרעה בשיווי משקל.

 

מיגרנה אצל ילדים יכולה להימשך עד 72 שעות. שינה או טיפול רפואי עשויים לקצר את משך ההתקף. הכאב מתחיל בדרך כלל בצד אחד של הראש, ועשוי להשתנות מהתקפה אחת לאחרת. אצל ילדים הוא עשוי להתחיל משני צידי הרקות, ולעיתים קרובות המיגרנה שלהם מלווה ברטט שרירים או בשרירים תפוסים בזמן הכאבים.

כאב המיגרנה מדורג כמתון עד חמור והוא מתחזק בהדרגה בעת פעילות. הכאב עשוי להיות חזק כל כך עד שקשה להמשיך בשיגרה. ההתקף מלווה בדרך כלל בבחילות, הקאות וכאבי קיבה ומתאפיין באי סבילות לרעש. הכאבים עשויים להיפסק במנוחה או בשינה. הילה ((Aura או הפרעה חולפת בראייה יכולה להופיע אצל חלק מהילדים בין חמש ל-60 דקות לפני ההתקף. לעיתים יופיעו טשטוש בראייה, הבזקי אור, כתמי צבע ואפילו סחרחורות.

לדברי פרופ' הראל, מיגרנה אצל ילדים שונה ממיגרנה אצל מבוגרים. ההתקפים אצלם קצרים יותר, ולא תמיד מתקיימת התמונה הקלינית הטיפוסית. אצל ילדים מופיעות לעיתים גם תסמונות שאינן מתבטאות בכאבי ראש, כמו התקפים חוזרים של הקאות או התקפים חוזרים של חוסר יציבות, המצביעים על כך שהילד יפתח מיגרנות בעתיד.

הסיבה למיגרנה אינה ידועה. עד לאחרונה היתה מקובלת תיאוריה שהתופעה קשורה להתכווצות ואחר כך להתרחבות של כלי הדם, אך תיאוריה זו אינה מסבירה את כל התסמינים. ההשערה הרווחת כיום היא כי מדובר בבעיה תפקודית באזורים מסוימים בגזע המוח.

כאבי ראש מסוג עומס-מתח (Headaches Tension Type) הם סיבה שכיחה לכאבי ראש של ילדים ומתבגרים בגיל בית ספר. לעיתים קשה להבדיל בין סוג זה של כאב ראש לבין מיגרנה, ויש הרואים בכאבי ראש הנובעים ממתח ובמיגרנה ביטויים שונים של אותה מחלה. הכאב מתואר ככאב עמום, לוחץ, לרוב באזור האחורי של הראש. התסמינים כוללים לחץ משני צידי הראש, ועלולים להימשך מחצי שעה עד כמה ימים. בניגוד למיגרנה, לכאבים אלה אין רקע תורשתי משפחתי.

מיגרנות וכאבי מתח עלולים להתחיל להופיע בתדירות גוברת והולכת. אם הילד סובל יותר מחצי חודש של כאבי ראש במהלך שלושה חודשים, הדבר נחשב לכאב מתמשך (כרוני). מצבים כאלה עלולים להיגרם על ידי לקיחת תרופות נגד כאבים, אפילו תרופות ללא מרשם.

כאבי ראש מהתכווצויות (Cluster) אינם נפוצים אצל ילדים. בדרך כלל מופיע כאב חד ודוקר בצד אחד של הראש, הנמשך פחות משלוש שעות.

כאבי ראש אלו נובעים הישארות זמן רב באותה תנוחה [אילוסטרציה: ASAP Photos]

כאבי ראש אלו נובעים הישארות זמן רב באותה תנוחה [אילוסטרציה: ASAP Photos]

כאבי ראש כרוניים

ד"ר אלמזוב מסבירה שכאבי ראש התוקפים ילדים יכולים לנבוע מסיבות שונות הדורשות דרכי טיפול שונות. מחקרים רפואיים מתקדמים בתחום הנוירולוגיה מעלים נתונים חדשים בנושא האבחון, התופעה והטיפול.

התגובה הראשונה של ההורים לכאבי ראש כרוניים היא בדרך כלל להשקות את הילד במים ולתת לו משכך כאבים. לרוב הכאב עובר, אך הוא עלול לחזור לאחר זמן מה. הורים נוטים להיבהל מתלונות חוזרות ונשנות של ילדים על כאבי ראש ולחשוש מכך שהילד סובל ממחלה קשה, ואפילו חלילה מגידול בראש.

לפי התפישה החדשה, ניתן לסווג כאבי ראש אצל ילדים לשלוש קבוצות עיקריות:

  1. כאבי ראש המופיעים על רקע מחלה חריפה כלשהי, לרוב מחלות זיהומיות (ויראלית או חיידקית), או במקרה של הרעלה מחומרים רעילים או נטילת מינון יתר של תרופה. כאבים אלה עוברים כשהילד מחלים מהמחלה העיקרית.
  2. כאבי ראש שהם תוצאה של מחלה במוח עצמו – דלקת קרום המוח (Meningitis), דלקת ברקמות המוח (Encephalitis) או גידול במוח. כאבי ראש מקבוצה זו מופיעים בקרב ילדים במקרים נדירים.
  3. כאבי ראש כרוניים – כאבי הראש הנפוצים ביותר בקרב ילדים. הם חוזרים בתדירות משתנה, ללא מחלה מובהקת ברקע, כשהילד לכאורה בריא פיזית. קבוצה זו כוללת שתי צורות עיקריות של כאבי ראש: מיגרנה, וכאבי ראש שעד כה נקראו כאבים כתוצאה מלחץ וממתח נפשי.

 

כאבים קלים ומתונים אצל ילדים קטנים קשים לאבחון מכיוון שהם מתקשים להסביר מה הם מרגישים. אם הכאבים חזקים הילדים יהיו עצבניים מאוד ולעיתים נראה גם בכי והקאות.

ילדים מעל גיל 10 מפתחים בדרך כלל כאבי ראש מסוג מתח. הכאב מתואר כמו סרט שנמתח חזק מסביב לראש. הילד עלול לחוש שהשרירים של הצוואר כואבים ונוקשים. כאבים אלה מתפתחים במשך היום ומתחזקים לקראת הערב.

כאבים מהסינוס מופיעים רק בצד אחד של הראש, כאשר מרכז הכאב הוא במצח והוא יורד לכיוון האף וקרוב לעיניים. כאבי ראש מתונים שמקורם בהצטננות ובחום חולפים עם ירידת החום.

כאבי ראש הנגרמים מבעיות ראייה מלווים בהרגשה של לחץ בעיניים, והופכים לקשים יותר בעת קריאה.

כאשר כאבי הראש הם חריפים ומלווים בחום גבוה, אדישות וצוואר נוקשה, הם עלולים כאמור להצביע על דלקת קרום המוח, שעלולה להיות קטלנית אם אינה מטופלת מיד.

כאבי ראש בשכיחות נמוכה לא צריכים להדאיג [אילוסטרציה: ASAP Photos]

כאבי ראש בשכיחות נמוכה לא צריכים להדאיג [אילוסטרציה: ASAP Photos]

 

כאבי ראש הנגרמים מגידולים במוח או מזיהומים במוח עשויים להיות מתונים עד חריפים. במקרים הנדירים של גידול בראש, הילד עלול לסבול מחולשה בצד אחד של הגוף, בעיות ראייה, פרכוסים, בעיות דיבור ולמידה והקאות. כאבי הראש הופכים חריפים יותר ככל שהזמן חולף, ולרוב הם חריפים יותר בבוקר ומשתפרים במהלך היום. תרופות אינן מסייעות במקרים אלה.

כאבי ראש כתוצאה ממכה מופיעים באופן פתאומי ועלולים להיות מלווים בבחילות, הקאות, בלבול, אישונים שלא מגיבים לאור, איבוד הכרה ואף שינוי באישיות. עם זאת, יש לזכור כי כאבי ראש יכולים להופיע גם ללא סיבה מיוחדת.

בחלק השני של הכתבה: על אבחון כאבי ראש אצל תינוקות.