כאב ראש אחד גדול – חלק ב'

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
88 שיתופים | 132 צפיות

לחלק א'»

אבחון וטיפול מונע

אחד הטיפולים המוצלחים ביותר לכאבי ראש הוא הטיפול הארומטי. מומלץ לטפל בכאבי ראש בעזרת שמני מנטה, סנדולווד, לבנדר ואקליפטוס

פרופ' הראל מתארת מקרה של ילדה בת ארבע שהתלוננה במשך כחודש על כאבי ראש שהעירו אותה משנתה בלילה ולעיתים היא אף הקיאה בבוקר. הגננת סיפרה שהילדה אינה מתנהגת כרגיל ומרבה לבכות ללא סיבה. בהתייעצות עם רופא הילדים הופנתה הילדה בדחיפות לביצוע בדיקת סי.טי ראש, שבה נמצא גידול בגומה האחורית של המוח. פרופ' הראל מדגישה שזהו מקרה קיצוני, וכי ברוב המקרים של כאבי ראש אין מדובר במחלה קשה, אלא בבעיה קלה שיכולה להיפתר על ידי אבחון וטיפול נכון. עם זאת, החשש מפני אפשרות קיצונית כזו מעוררת בהורים רבים התלבטות לנוכח תלונות של הילד על כאבי ראש, ולא אחת הם לא יודעים איך להתייחס לתלונות של ילדיהם: האם לרוץ לרופא ולבקש בדיקת ראש דחופה או להמליץ לילד לחזור להכנת שיעורי הבית (ולא לתרץ ב"כאבי ראש").

פרופ' הראל נותנת כמה קווים מנחים שעשויים לסייע להורים להחליט איך להתייחס לתלונות:

הטיפול בהתקף של כאב ראש תלוי בסוג הכאב [אילוסטרציה: ASAP Photos]

הטיפול בהתקף של כאב ראש תלוי בסוג הכאב [אילוסטרציה: ASAP Photos]

צורת התגובה לכאב הראש משתנה בהתאם לגיל. בעוד שילדים גדולים ומתבגרים יתלוננו ואף יצביעו על מיקומו, הפעוטות אינם מסוגלים לתאר כאב ראש במילים, ורק מהתנהגותם אפשר להסיק שיש בעיה: הם חסרי שקט, נוטים לבכות לעיתים קרובות, מעדיפים חדר חשוך, משפשפים את העיניים ואת הראש כל הזמן, או מקיאים בלי סיבה הנראית לעין. אין צורך לבצע הדמיות ראש בכל מקרה, ולעיתים תיאור התסמינים על ידי ההורה והילד ובדיקה כללית ונוירולוגית עשויים להספיק לאבחון הבעיה.

אבחון הסיבות לכאבי ראש דומה במקצת לעבודת בלשות. הרופא יבקש מההורים ומהילד לתאר את כאבי הראש בפרטי פרטים, כדי לנסות לזהות אם יש גורם נפוץ שמעורר את הכאבים. ניתן לסייע לרופא על ידי ניהול יומן עם רישומים של כל התקף, מתי קרה, כמה זמן נמשך, מה עשה הילד בשעות שקדמו להתקף (כולל הרכב ארוחות) וכדומה. הרופא יעשה בדיקה נוירולוגית כדי לשלול בעיות תנועה, קואורדינציה ותחושות היכולות לגרום לכאבי ראש.

אם ידוע שיש לילד נטייה לכאבי ראש אפשר לנקוט בטיפול מניעתי. יש להימנע מגורמים מעוררי התקף, כמו מאכלים מסוימים (בעיקר גבינה צהובה או שוקולד), ולהקפיד על שינה מספקת. עשויה לסייע גם פעולה להפחתת לחץ נפשי, הנגרם במקרים רבים מקשיים לימודיים או חברתיים בגן או בבית הספר.

אבחון של קשיי למידה או בעיות הסתגלות יכול לתרום רבות לטיפול בכאב הראש. נמצא כי שיעור ההתקפים וחומרתם ירד בכ-50 אחוזים אצל ילדים שנבדקו על ידי רופא וקיבלו הסברים שהרגיעו אותם ואת הוריהם.

דיקור סיני קיצר את משך כאבי הראש ואת עוצמתם [אילוסטרציה: ASAP Photos]

דיקור סיני קיצר את משך כאבי הראש ואת עוצמתם [אילוסטרציה: ASAP Photos]

טיפול תרופתי מונע

במקרים מסוימים מומלץ גם טיפול תרופתי מונע, המבוסס על טיפול יומיומי בהתאם לחומרת ההתקפים, תדירותם והשפעתם על פעילות הילד בבית הספר ופעילויות אחרות. סוג התרופות ייקבע על ידי הרופא המטפל. נמצא שגם לטיפולים התנהגותיים כמו ביופידבק, מדיטציה או היפנוזה עצמית ישנה השפעה מניעתית, אך טיפולים אלה מתאימים לילדים מגיל שבע או שמונה.

הטיפול בהתקף של כאב ראש תלוי בסוג הכאב. בארץ נמצאות בשימוש התרופות דרלין, פרפנולול ואחרות. במרכז הרפואי "מיו קליניק" בארצות הברית משתמשים בתרופות מוטרין, אדויל, טיילנול ואחרות המסייעות נגד כאבי ראש מתונים ולעיתים אפילו נגד מיגרנות. לא מומלץ לתת אספירין לילדים לפני גיל 16, מפני שבמקרים נדירים הוא עלול לגרום לתסמיני לוואי קשים ואפילו קטלניים.

למיגרנה יקבל הילד תרופות מרשם מהרופא. חלק מהן מיועדות לטיפול בהתקף וחלקן ניתנות על בסיס יומי כדי למנוע התקפים. הטיפול התרופתי שונה מילד לילד, ויש להתייעץ עם הרופא המטפל והרוקח לפני מתן התרופה.

ד"ר פול פישר, מומחה לנוירולוגיה של ילדים באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית, ממליץ על אצטואמינופנון או איבופרופן במקרים של התקפי מיגרנה או כאבי מתח, כאמצעי להקלה על הכאבים. עם זאת, הוא מזהיר כי שימוש בתרופות עלול בסופו של דבר להגביר את שכיחות כאבי הראש ועוצמתם. יש להגביל את השימוש בתרופות לפעמיים עד שלוש בשבוע. יש להשתמש בתרופות אלה רק עד שמאבחנים את הגורמים לכאבי הראש.

שיטה טבעית נוספת היא עיסוי ראש [אילוסטרציה: ASAP Photos]

שיטה טבעית נוספת היא עיסוי ראש [אילוסטרציה: ASAP Photos]

טיפול ללא תרופות

רצוי לנסות שילוב של טיפולים כדי להקל על כאבי ראש, במיוחד על כאבים המתמשכים או במקרים שהטיפולים שנעשו לא הועילו. אחד הטיפולים המוצלחים ביותר לכאבי ראש הוא הטיפול הארומטי. מומלץ לטפל בכאבי ראש בעזרת שמני מנטה, סנדולווד, לבנדר ואקליפטוס. שמנים אלו, בנפרד או בשילוב אחדים מהם, עשויים להקל משמעותית על כאבי ראש. מזליפים חמש-שש טיפות מאחד השמנים לקערה קטנה עם מים חמים, טובלים מטלית במים, סוחטים ומניחים במקום הכואב.

טיפול טבעי אחר לכאבי ראש הוא התעמלות. ידוע שפעילות גופנית סדירה עוזרת לאנשים להתמודד עם כאב, במיוחד לסובלים מכאבי ראש. מחקרים מצאו שפעילות גופנית מתונה, כמו הליכה, בזמן התקף מיגרנה מקלה על הכאב. מומחים מסבירים שפעילות גופנית עוזרת לשחרר אנדורפינים – משככי הכאב הטבעיים של הגוף.

שיטה טבעית נוספת היא עיסוי ראש. יש כאלה שעיסוי סביב הרקות מסייע להם להקלת הכאב. עיסוי עדין על הקרקפת עוזר לשחרר כאבי ראש מסוג מתח. אפשר לשלב בעיסוי ראש עיסוי סביב הצוואר, כיוון שהמתח סביב הצוואר הוא לעיתים הגורם לכאבי ראש.

זקוקים לעזרה בנושאי הורות?

בכאבי ראש שנגרמים על ידי כאבים בסינוס מומלץ לחמם מעט חומץ בקערה עם מים, לשים על הראש מטלית של התערובת ולנשום את האדים בנשימות עמוקות. האדים מסייעים לשחרר את הסינוס ולהקל על הכאב. גם עיסוי עדין סביב האף והרקות מסייע. על הסובלים מהתכווצויות רציניות בצוואר לבצע תרגילי התעמלות לפי המלצות של פיזיותרפיסט.

מחקר גרמני על טיפול באקופונקטורה (דיקור סיני) עם לייזר נגד כאבי ראש בקרב ילדים התפרסם בסוף 2008 בכתב העת היוקרתי "Pain". במחקר, שנערך על ידי שמונה רופאי ילדים וקלינאים, נמצא כי הטיפול קיצר את משך כאבי הראש ואת עוצמתם. המחקר התבסס באופן מוחלט על תורת הרפואה הסינית המסורתית. לפי מסקנות החוקרים, טיפול באקופונקטורה עם לייזר יכול לספק תועלת משמעותית לילדים עם כאבי ראש.

במרכז לרפואה סינית קלאסית בישראל עושים טיפולים במחטי דיקור לילדים עם כאבי ראש. לדבריהם, בטיפול בילדים עד גיל שמונה לא חייבים לדקור, אלא מספיק ללחוץ או לעסות את נקודות הדיקור. הטיפול לפי הרפואה הסינית מתבצע בהתאם למקור הכאב. לאחר תחילת הטיפול, כאשר הילד בוטח במטפל, ניתן באופן הדרגתי ואם יש צורך, לשלב גם דיקור בנקודות הרלוונטיות.

לסיכום:
לא נעים לשמוע ילד שמתלונן על כאבי ראש. לא צריך להתעלם מכך, אך גם לא להיות בפאניקה, אלא לגשת לייעוץ מקצועי. תרופות פותרות בעיות לטווח קצר, אך אם יש בעיה מתמשכת יש ללמוד לחיות עימה ולהשתמש יותר בכלים של רפואה משלימה, כדי להימנע מתופעות הלוואי של התרופות.

הכותבת היא מהנדסת כימית ומייעצת בנושאי בריאות, סביבה וטוקסיקולוגיה

<p>מתוך: מגזין הורים וילדים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה