טראנס תוצרת עצמית

תשכחו מכל מה שראיתם על היפנוזה בסרטים, מדובר בטכניקה פשוטה ובטוחה לשיכוך כאבים, להתמודדות עם חרדות ועוד. איך עושים זאת?

88 שיתופים | 132 צפיות

לכל אחד מאתנו יש זיכרון מיסטי בנוגע לנפלאותיה של היפנוזה, שמבוסס על סצנה מסרט הוליוודי או ממופע קוסמות. מופעי בידור שבהם מכניסים אנשים לטראנס היפנוטי אסורים בישראל מ-1984, מאז נחקק "חוק ההיפנוזה".

כיום מורשים לעסוק בהיפנוזה רק פסיכולוגים, רופאים ורופאי שיניים, לשם אבחון או טיפול פסיכולוגי או רפואי, מחקר מדעי או רענון זיכרון בעת חקירה משטרתית. למרות חוק זה, הסרטים והמופעים הללו הטביעו את חותמם ורבים עדיין מאמינים שאדם מהופנט אינו שולט במעשיו ושאפשר לנהוג בו כחומר ביד היוצר לטוב ולרע.

היפנוזה מגבירה את השליטה עצמית

על אף ההתקדמות בחקר המוח המדענים אינם מבינים באופן מלא את מנגנון ההיפנוזה, אבל ברור שמדובר בכלי מדהים. היפנוזה מקצועית בכלל והיפנוזה עצמית בפרט נועדו להגביר את השליטה העצמית במחשבות, בתחושות, ברגשות ובהתנהגות.

במהלך הטראנס אפשר להשפיע על תגובות אוטומטיות של הגוף כגון לחץ הדם או קצב הלב. ואולם, כדי לבטוח בהיפנוזה יש תחילה להבין את המצב התודעתי המיוחד הזה.

ד"ר מאיר נעמן, פסיכולוג קליני בכיר, מורשה ומומחה להיפנוזה קלינית, מנהל המכון "נעמן התמודדות והיפנוזה" ויו"ר האגודה הישראלית להיפנוזה לשעבר, מסביר: "אף שלא ברור אילו חלקים במוח פעילים במצב היפנוטי, מחקרים מראים כי טיפול באמצעות היפנוזה יוצר שינוי של ממש וכי הוא יעיל לשיכוך כאבים, לשליטה בכעסים, להתמודדות עם חרדות, עם פחדים ועם מתחים, לגמילה מהתמכרויות, להכנה ללידה ולפרוצדורות רפואיות, לטיפול בטראומה, לשיפור הביטחון העצמי ועוד.

המצב ההיפנוטי הוא מצב תודעתי מיוחד, ששני מאפייניו העיקריים הם רגיעה עמוקה (כתנאי מסייע, אם כי לא הכרחי) ובעיקר מיקוד גבוה של הקשב. לדוגמה, ידוע שספורטאים נעזרים רבות בהיפנוזה לשיפור הישגיהם, והם בוודאי אינם במצב של הרפיה בעת פעילותם הספורטיבית. בחיי היומיום אנחנו קשובים בעיקר לחלק המודע של תודעתנו, אבל בתהליך היפנוטי אפשר להשפיע באופן ישיר ומהיר על התת מודע על פי רצוננו ובחירתנו בעזרת מסרים והשאות (סוגסטיות)".


בסרטים ההיפנוזה מופיעה כמשהו מאיים שעושים עם שעון

מצב של נים לא נים

"ערות ושינה אינם שני מצבים דיכוטומיים, כי אם שני מצבים הנמצאים על רצף", מסביר ד"ר נעמן. "מצב של ערות מלאה מתאפיין בפעילות של גלי ביתא במוח. לקראת שינה, כאשר המוח בהתרגעות, אנחנו עוברים ממצב של גלי ביתא לגלי אלפא שהם גלי התרגעות והרפיה. לקראת הירדמות, עם הכניסה להרפיה עמוקה יותר, גלי האלפא מתחלפים באופן הדרגתי בגלי תטא, ואז יש גלישה למצב שינה המתאפיין בגלי דלתא.

המהפנט יודע לכוון את המטופל ל'חלון ההזדמנויות' שבין גלי אלפא לגלי תטא, כלומר למצב של רגיעה עמוקה לפני שזו הופכת לשינה. היפנוזה היא מצב של נים ולא נים. אחדים מתארים אותה כניתוק מהמציאות וחזרה אליה, מעין 'מודעות מרחפת'. אחרים מספרים שהם שומעים מה קורה בחוץ אבל דרך מיסוך כלשהו, כאילו הם לא שם.

"במצב כזה, של נים ולא נים היפנוטי, התודעה – בעיקר החלק הלא מודע שלה – מוכנה לקבל השאות, סוגסטיות. השאות הן מסרים מילוליים, הכוללים הצעות לפעולה, לתחושה או להדמיה, במטרה לחולל בעזרתן שינוי. ההשאות יכולות להיות מסרים מילוליים פשוטים (לדוגמה, 'מחר משעה שמונה בבוקר אחדל לעשן' או 'כשאתעורר ארגיש נינוח, בטוח בעצמי ומלא באנרגיות חיוביות') וגם מעין מנטרות שהמהפנט מציע למתהפנט לשימושו האישי, כשירצה לשחזר לבד את התחושה ההיפנוטית ולשלוט בהתנהגות, בתחושה או במחשבה.

ההשאות היעילות והמתאימות ביותר להיפנוזה עצמית הן ההשאות הוויזואליות. למשל, אם אתם מהפנטים את עצמכם במטרה להיגמל מעישון, אחרי שאתם נכנסים להרפיה עמוקה דמיינו סיגריה במצב מעורר גועל, למשל בתחתית האסלה בשירותים ציבוריים (אל תקמצו בפרטים המגעילים). כאשר תעלה בעיני רוחכם תמונתה המגעילה של הסיגריה היא תעורר בכם דחייה, וכך תדכא את הרצון לעשן גם כאשר תצאו מהטראנס ההיפנוטי".


לדמיין הרגשת נינוחות, ביטחון עצמי ואנרגיות חיוביות

שינוי באמצעות השאות

לאחר הכניסה לטראנס ההיפנוטי ההשאות יכולות להתחיל לעשות את השינוי המבוקש. השאות יכולות להיות גם מנטרות קצרות המנוסחות באופן קצר וברור בזמן הווה. בעת טראנס היפנוטי אפשר לחזור על המשפט הקצר שעליו חשבתם שוב ושוב. עם זאת, בדרך כלל התת מודע שלנו מושפע יותר ממסרים ויזואליים ולכן עדיף להיעזר בהשאה ויזואלית לגבי הבעיה שעמה מתמודדים.

מבחן הלימון
כדי לבדוק עד כמה אתם סוגסטבילים להיפנוזה, נסו לבצע תרגיל מחשבתי פשוט. עצמו את העיניים והיכנסו בדמיונכם אל מטבח ביתכם. הריחו בדמיונכם את הריחות האופייניים למטבח המוכר, הביטו מסביב וודאו שהכל מונח במקומו. צעדו אל מקום אחסון הלימונים וקחו לימון. קרבו את הלימון אל אפכם והריחו אותו, מששו את קליפתו המחוספסת והביטו בצבעו הצהוב. קחו סכין וחתכו את הלימון לארבעה חלקים. הכניסו רבע לימון אל פיכם ונגסו בו. הרגישו את עסיסו ניגר על הלשון. מה אתם חשים? מחקרים מראים כי אנשים שחשו טעם לימוני חמוץ על לשונם יהיו קרוב לוודאי סוגסטבילים להיפנוזה.

הכינו את התמונה שאותה תרצו לדמיין מבעוד מועד. ראו את התמונה בעיני רוחכם בפרטי פרטים במועד כלשהו לפני הכניסה למצב ההיפנוטי. את התמונה הזו אפשר לדמיין זמן רב לפני ההיפנוזה. כאשר תחליטו להיות תחת השפעה של היפנוזה עצמית, לאחר האינדוקציה של ההיפנוזה, כלומר לאחר הכניסה לטראנס ההיפנוטי, העלו בדמיון את התמונה. במצב כזה היא תגרום לשינוי.

טכניקה מעניינת נוספת נקראת "כפפת הקסם". לאחר הכניסה למצב ההיפנוטי דמיינו שכף יד ימין שלכם מאולחשת. אינכם חשים בה מגע ואינכם חשים את השפעת הטמפרטורה החיצונית עליה. געו בעזרת כף היד המאולחשת במקום הזקוק לשיכוך כאב והאלחוש יועבר אליו.

מה ההבדל בין היפנוזה למדיטציה ולדמיון מודרך?
"להיפנוזה ככלי טיפולי יש מטרה החורגת מהרגעה ומהרפיה בלבד", מסביר ד"ר נעמן. "היפנוזה נועדה בעיקר ליצירת שינוי בתחושות, ברגשות ובהתנהגויות לטווח ארוך ומתמשך. הבדל אחר מתבטא בכך שבטראנס ההיפנוטי יש פוטנציאל לחוויה עמוקה יותר מזו של מדיטציה או של דמיון מודרך. הבדל נוסף ומהותי ביותר הוא שבהיפנוזה נעשה שימוש נרחב בהשאות ליצירת שינויים על פי צורכי המתהפנט, בהנחיית המהפנט המקצועי. ההשאות בהיפנוזה עצמית הן מעין הצעות עצמיות שיכולות לגרום לשינוי, נפשי או גופני.

ההשפעה היא כה עמוקה עד כי אפשר במצב ההיפנוטי לשכך כאב בעת לידה או בעת טיפול שיניים, להסדיר את פעילות מערכת העיכול או לעורר סלידה מעישון סיגריה. במצב של דמיון מודרך או מדיטציה השאות אלה אינן מחוללות שינוי דומה. איש עוד לא עבר טיפולי שיניים כואבים במיוחד או ניתוח כירורגי בעודו שקוע במדיטציה, אך רבים עברו טיפולי שיניים וניתוחים תחת היפנוזה".

מהפנט ומתהפנט: מי שולט במי?

"יש מיתוס, שאולי הוא תולדה של מופעי בידור, שבהם המהפנט גורם לאנשים לעשות דברים מגוחכים לשם שעשוע. רבים מאמינים שבמצב של טראנס היפנוטי אדם מאבד את השליטה העצמית שלו ונתון להשפעתו המוחלטת של מישהו אחר. כל היפנוזה היא היפנוזה עצמית, ובעת היפנוזה אנחנו רק מעוררים את הכישרון האנושי והטבעי שלנו להתהפנט. אי אפשר לגרום לאדם השרוי בטראנס לעשות דברים בניגוד לרצונו, כי הוא למעשה בוחר להיות במצב ההיפנוטי".

אפשר לא להתעורר מהטראנס ההיפנוטי?
"אי אפשר להיתקע במצב היפנוטי. כיוון שכל היפנוזה היא היפנוזה עצמית, המתהפנט יכול להחליט כמה זמן לשהות במצב הזה ומתי להפסיקו. במהלך הטראנס המתהפנט מודע למתרחש סביבו והוא יכול לצאת מהמצב הזה בכל עת, כשהוא מרגיש שהתכנים אינם מתאימים לו או כשהוא כבר אינו זקוק למצב זה.

למעשה אפשר להדגים את אי היכולת להיתקע במצב היפנוטי באמצעות מצבים היפנוטיים יומיומיים. כאשר אנחנו שקועים בסרט, אנחנו נמצאים למעשה במצב היפנוטי. האם לעד נחיה במוחנו את עלילת הסרט ללא יכולת להשתחרר? כמובן שלא. לפעמים כבר במהלך הסרט נצא מהמצב ההיפנוטי, אם למשל האדם היושב לידינו יאכל פופקורן ויפריע לנו".

הרפיית "סריקה"
הרפיה זו תוכל לסייע במצבים קלים של מתח.
1. נשמו 3 נשימות רגילות, ושימו לב לאוויר הקריר יחסית שאתם שואפים לעומת האוויר החם שאתם נושפים החוצה. הרפו את השרירים ושחררו את המתח שהצטבר בהם.
2. שאפו אוויר פנימה וסרקו בדמיון את שרירי הפנים, הצוואר, הכתפיים והזרועות. בעת נשיפת האוויר החוצה, דמיינו כיצד משתחרר כל המתח מהשרירים הללו.
3. שאפו אוויר פנימה סרקו בדמיון את שרירי החזה, הריאות והקיבה. בעת נשיפת האוויר החוצה, דמיינו כיצד משתחרר כל המתח מהשרירים הללו.
4. שאפו אוויר פנימה וסרקו בדמיון את שרירי המותניים, הירכיים והרגליים. נשפו אוויר החוצה, ודמיינו כיצד משתחרר כל המתח מהשרירים הללו. לוו את הנשיפות ואת שחרור המתח במילת הרפיה פנימית מתאימה כמו "רוגע", "שלווה", "הרפיה" וכדומה.

יש סכנה בהיפנוזה?
"לטיפול בהיפנוזה אין כל תופעות לוואי. הוא נחשב לטיפול בטוח מאוד. הבעיה מתחילה כאשר מטופלים בהיפנוזה אצל גורם לא מקצועי ולא מורשה כדי להתמודד עם בעיה שזקוקה למענה רפואי, פסיכיאטרי או פסיכולוגי מעמיק. למשל, כאשר מנסים לפתור כאב שיניים רק באמצעות היפנוזה בלי לטפל בשן החולה או כשמנסים להקל את כאב בטן בעוד המקור לכאב הוא מחלת מעיים לא מטופלת, ההיפנוזה לא תועיל.

היפנוזה יכולה לסייע בהתמודדות עם הבעיה בתנאי שהמטופל מקבל את הטיפול הפיזיולוגי או הפסיכולוגי ההולם. זו הסיבה שבעטיה חוק ההיפנוזה מאפשר רק לרופא, לפסיכולוג או לרופא שיניים לטפל בהיפנוזה, ורק במקרים שבהם הבעיה המטופלת קשורה לתחום ההתמחות שלהם. רופא שיניים לא יוכל להפנט אדם הסובל מחרדות כלליות, ורק גינקולוג יוכל להפנט יולדת בחדר הלידה. הסיבה לכך היא שדרוש איש מקצוע מיומן שידע להבחין בין מצבים המתאימים לטיפול בהיפנוזה ובין אותם מצבים בהם אי אפשר להסתפק בהיפנוזה או להיעזר בה".

כל אחד יכול להתהפנט?
"ליכולת להתהפנט קוראים גם סוגסטביליות. סוגסטביליות היא כישרון אנושי ולכן כל אדם יכול להתהפנט, אבל יש כישרוניים יותר וכישרוניים פחות. רק 5%-10% מהאוכלוסייה ניחנים בסוגסטביליות גבוהה, ואילו 10%-15% מתקשים בכך. כל השאר נמצאים על רצף מסוים של סוגסטביליות. לפעמים זה גם תלוי במהפנט ובטכניקות שהוא משתמש בהן. ייתכן כי תצליחו להתהפנט בעזרת איש מקצוע אחד, אך לא בעזרתו של אחר".