המשקה שיסייע בהגנה על דרכי הנשימה

תה ירוק | צילום Shutterstock
תה ירוק | צילום Shutterstock

הסבתות לא היו זקוקות למדע כדי לדעת שתה חם או מרק חם טובים נגד מחלות, אבל לטובת מי שכן, שורה של מחקרים מאשרים את תכונותיו הטובות של התה הירוק

88 שיתופים | 132 צפיות

מחלות מדבקות שנגרמות על ידי וירוסים איימו מאז ומתמיד על הבריאות העולמית של האנושות והן גורם משמעותי לתמותה ברחבי העולם. וירוסים אחראים לא רק על זיהומים אקוטיים חריפים כמו שפעת וקורונה, אלא גם על זיהומים ממושכים כמו הפּטיטיס. כדי למנוע מחלות ויראליות נדרש פיתוח וגילוי של תרופות וחיסונים ספציפיים, והמחקר והמדע הרפואי אכן שוקדים על תגליות כאלו ברחבי העולם. בינתיים אנו נדרשים לנקוט בנהלי התנהגות, היגיינה, תזונה ופעילות גופנית שיסייעו לנו להימנע מהדבקה או חלילה במצב של הדבקה, להחלמה מהירה ביותר מזיהום ויראלי כזה.

>> כל הכללים שחשוב לדעת על אחסון מזון

רכיבים ביו-אקטיביים מגינים עלינו

עולם הצומח הוא עולם חשוף ביותר לווירוסים, חיידקים ופטריות, כמו גם לזיהום, קרינה, חומרים כימיים, מכרסמים ומזהמים. ועם זאת צמחים מגלים עמידוּת רבה ביותר מול הסכנות האלו.
מחקר רב מתרכז כיום ברכיבים ביו-אקטיביים צמחיים הקרויים פיטוכימיקלים. אלו הם רכיבי ההגנה של הצמחים מפני איומים סביבתיים שונים כמו גם מפני וירוסים, ומה שמעניין במיוחד זו העובדה שהם מקנים את אותה הגנה גם לבני אדם.
השפעות אלו זוהו עוד ברפואה המסורתית של העולם הישן והיו בשימוש לריפוי מחלות זיהומיות ודלקות. אולם כיום, עם התפתחות המחקר המדעי, רבים מן הרכיבים הצמחיים הללו בודדו ונבדקו במעבדות כדי להבין את מנגנון פעילותם כנגד הווירוס.
מחזור ההתרבות של הווירוס נחלק למספר שלבים: היצמדות, חדירה שלו לחומר הגנטי האנושי בתא, שכפול החומר הגנטי של הווירוס, הדבקה, שכפול והתרבות וחוזר חלילה. כל זה מתרחש בתוך הגוף שלנו. כל מנגנון אנטי-ויראלי שמסוגל לעצור את אחד מהשלבים האלו, ישפיע על יכולת ההדבקה וההתפרצות של הנגיף.

שתייה של משקה חם בלגימות קטנות יכולה לתרום להגנה על הגוף מפני חדירת וירוסים

כאשר מחברים בין חוכמת הרפואה המסורתית לבין הוכחות המדע, ניתן לראות כי כבר לפני מאות שנים נחשב התה הירוק לתרופה כנגד מחלות רבות. עולם המדע שצפה בממצאים של הרפואה העממית וכן בהתנהגויות של אוכלוסיות הצורכות תה ירוק כדרך חיים, ייחד מחקרים חדשים לגילוי ההשפעות האנטי-ויראליות של תה ירוק, לרכיבים הפעילים בו ולמנגנונים הייחודים שלו.
אז הנה כמה ממצאים מדעיים על אודות תה ירוק וההשפעות האנטי-ויראליות שלו. נדגיש רק שהמחקרים שלהלן לא נעשו כמובן על וירוס הקורונה, שהוא וירוס חדש.

אם שותים לא נדבקים? נדבקים פחות!

מידע ראשוני לגבי השפעת צריכת תה ירוק על הידבקות במחלות ויראליות כמו שפעת מגיע אלינו ממחקרים אפידמיולוגיים; מחקר שפורסם בירחון המדעי The Journal of Nutrition עקב אחר 2,663 תלמידי בית ספר יסודי ביפן בתקופה שבה הייתה מגפה כללית ורחבה של שפעת ברחבי יפן. הילדים נשאלו באמצעות שאלונים לגבי צריכת תה ירוק ותחלואה, ונבדקה אצלם נוכחות נוגדנים המצביעים על הדבקה בשפעת.

נמצא כי צריכה של 1 עד 5 כוסות ביום של תה ירוק הקטינה בכ-50% את ההדבקה בשפעת בקרב ילדי בית הספר היסודי, כלומר תרמה למניעה של הדבקה בשפעת.
מחקר קליני נוסף נערך על 197 עובדי בריאות יפנים בבתי אבות. אלה קיבלו במשך 5 חודשים טיפול  מניעתי ברכיבים פעילים המצויים בתה ירוק: קטכינים ותיאנין, ואילו קבוצת הביקורת קיבלה טיפול בפלצבו (דמי). נמצא כי צריכה של קטכינים ותיאנין, הרכיבים הפעילים בתה ירוק, יכולה להיות יעילה במניעה של דלקות על רקע של שפעת וכן בקיצור משך הזמן הנדרש  להחלמה מלאה.

חוקרים את "החיסון הירוק" – מהם הרכיבים הפעילים?

תה ירוק הוא מקור צמחי לאלפי רכיבים פעילים בעלי פעילויות מגוונות: נוגדות חמצון, אנטי-חיידקיות, אנטי-ויראליות, מטבוליות ועוד. מחקר מעבדתי שפורסם במגזין המדעי Molecules התרכז בקבוצה ייחודית לצמח התה ובמנגנונים המעניקים לה יכולת לעכב פעילות וירוסים. מדובר ברכיבים צמחיים הקרויים קטכינים, שהמפורסם בהם הוא ה-ECGC, וכן ברכיב נוסף – התיאנין. הווירוסים העיקריים שנחקרו הם וירוס השפעת ומשפחת הווירוסים מסוג הרפס. הממצאים המעניינים הצביעו על השפעות של רכיב התה הירוק EGCG על וירוסים אלו  בעזרת מנגנונים שונים: החל מעיכוב יכולת ההדבקה של הווירוס לתאים שונים בגוף, מניעת ספיגתו של הווירוס לתאי הגוף, פירוק הווירוס על ידי אנזימים בגוף, וגם השפעה של עיכוב החלוקה של הגנום הוויראלי. רק ככה כנראה, באמצעות מגוון של מנגנונים, ניתן לעצור את הווירוס. 

הווירוס לא אוהב את התה שלו… חם?

כולנו מכירים את התרופות של סבתא, אלו שהשתמשו בהן עוד לפני שכל המדענים נולדו. ללא ידע רפואי לגמו חליטות צמחים עשירות בוויטמין C, טבלו במי מעיינות חמים, שתו מים חמים, ובלעו את הפניצילין היהודי – מרק עוף חם – כדי לטפל בבעיות של דרכי נשימה עליונות במצוות האמא היהודייה, או את זה היפני – התה הירוק – שעליו נאמר: "אם קר לך – תה יחמם אותך, אם אתה רותח מחום הוא יקרר אותך, אם אתה מדוכא הוא יעודד אותך, ואם אתה נרגש הוא ירגיע אותך", כדבריו של ראש ממשלת בריטניה במאה ה-19, וויליאם יוארט גלדסטון.
אז לפני שתגידו "תספרי לסבתא", בואו נפזר את האדים מאחורי ההמלצה לשתות משקה חם כדי להילחם בדלקות ויראליות בדרכי הנשימה וכדי למנוע אותן.
שאיפה של מעוררי מחלה (פתוגנים) שונים כמו וירוסים היא אחת הדרכים הוויראליות לחדור לגופנו ולגרום לזיהומים של דרכי הנשימה העליונות והתחתונות. לאף תפקיד חיוני בקו ההגנה הראשון כנגד חדירה זו. הנזלת (מוקוס) שכולנו מכירים היא חלק ממערך ההגנה שתפקידה לפרק, למנוע מגע, לשמש מחסום ולפלוט החוצה את הפתוגנים החודרים. הוצאת הנזלת החוצה יחד עם הווירוסים מונעת חדירה מזהמת מהאף לדרכי הנשימה.
מחקר ייחודי בדק את ההמלצות של הסבתא האומרות "תשתה  משהו חם", ומציעות לנו תה חם ומרק צח בתור תרופות מוכחות למניעה של זיהומים. המחקר הוכיח ששתייה של מרק חם בלגימות קטנות היא המהירה ביותר לייצר את הנזלת המגנה מפני הווירוסים בהשוואה למים חמים ומים קרים. שתיית מים קרים אף הקטינה את מהירות המוקוס בחלל האף. מחקר דומה נעשה גם בתה חם והראה תוצאות זהות לגבי השפעת הטמפרטורה על מהירות המוקוס. מחקר זה מסכם: שתייה של משקה חם בלגימות קטנות יכולה לתרום להגנה על הגוף מפני חדירה של פתוגנים כמו וירוסים, וכך להקטין את הסיכון להדבקה של דרכי הנשימה העליונות.

ולסיכום, בזכות רכיבים פעילים מסוג קטכינים ותיאנין, שתייה בלגימות קטנות של תה ירוק/ מאצ'ה חם לפחות פעם ביום, וכחלק מתזונה עשירה בירקות ופירות, קטניות, אגוזים ודגי ים כמקור לאומגה 3, היא-היא 'החיסון הירוק' שלנו, עכשיו בימי הקורונה וגם בימים טובים ושגרתיים יותר.

* האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ולהקפדה על הוראות משרד הבריאות בימים אלה.

>> 7 צמחי מרפא שישדרגו לכן את החיים