הכל על אנמיה

איה הוד מסבירה מהי אנמיה ושוברת את מיתוס תוספי הברזל

88 שיתופים | 132 צפיות

מאוד אופייני שיש איחור במחזור החודשי אצל נשים עם חסר בברזל. הגוף בגלל חסר בברזל, לא יכול להרשות לעצמו איבוד דם

מהי אנמיה? כמה סוגי אנמיה קיימים ואיך נעשה האבחון? מה הסימפטומים? מה אופן הטיפול והאם יש לו תופעות לוואי? האם ברזל בתוספים הוא הכרחי או יעיל לאורך זמן? ואם כן – מתי? אנסה לענות על כל השאלות.

מהי אנמיה?

אנמיה מכונה גם "חסר דם" והיא מתבטאת בירידה ברמת ההמוגלובין ותאי הדם האדומים. בגוף מתקיים הומיאוסטסיס (שמירה של המערכת על יציבות ואיזון פנימיים): תאי דם אדומים (RBC) נוצרים כל הזמן במקביל למוות של תאי דם "זקנים" בני 120 ימים. כשתהליך זה יוצא מאיזון נוצרת אנמיה.

תאי הדם האדומים וההמוגלובין שבתוכם, אחראים על נשיאת החמצן בגוף, כאשר מתקיים חוסר או פגיעה בייצורם, תהיה ירידה באחוז החמצן בדם ובעיה באספקת החמצן לאיברי הגוף והמערכות השונות. עוד מעט נרד לשורש העניין, ננסה להבין יותר ונגדיר את סוגי האנמיה הקיימים.

קיימות מספר דרכים שיכולות להביא למצבים אנמיים:

  1. מצבים בהם יורד או נפגע הייצור של כדוריות הדם האדומות ו/או ההמוגלובין.
  2. מצבים בהם יש הרס מוגבר שלהם.
  3. מצבים בהם ישנו איבוד דם.
  4. מצבים בהם גדלה דרישת הגוף לברזל (הריון, הנקה, תינוקות, מתבגרים) ואין השגחה על תזונה בריאה שתספק אותו.

פגיעה בייצור יכולה להיות תוצאה של חסר במרכיבים בדם (ברזל, B12, חומצה פולית) ואף עקב מחלות. הרס הכדוריות, אף הוא יכול להיות ביטוי של מחלות, אך גם כתוצאה מגורמים אחרים כגון עירוי דם (ראה בהמשך). אנמיה מאיבוד דם יכולה להתרחש כתוצאה מדימום פנימי – כמו דימום במערכת העיכול כתוצאה משימוש בתרופות או סרטן למשל, או חיצוני – כאיבוד דם בניתוח, פציעה, טחורים, דימום מחזורי, אחרי לידה ועוד.



הברזל חשוב מאוד לנשים בהריון ולנשים מיניקות. אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS

הברזל חשוב מאוד לנשים בהריון ולנשים מיניקות. אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS

אילו סוגי אנמיה קיימים?

אנמיה מיקרוציטית / היפוכרומית
אנמיה על רקע חוסר ברזל – ברזל חיוני לייצור של ההמוגלובין. כאשר חסר ברזל מתרחשת פגיעה בייצור ההמוגלובין ולכן, מראה כדוריות הדם האדומות באנמיה מסוג זה, יהיה חיוור וגודלן יהיה קטן. בבדיקות דם הדבר יבוא לידי ביטוי בערכים נמוכים של MCV המייצג את הנפח הממוצע של כדורית הדם האדומה. ברוב המקרים זה יקרה בשל חוסר בברזל, אך לא בהכרח.

הסיבות לחוסר ברזל יכולות להיות רבות. למשל, חוסר בתזונה, מחלות זיהומיות שעשויות לפגוע בזמינות של ברזל, בעיה של ספיגה על ידי הגוף – למשל במצבי סטרס, בפעילות גופנית עצימה, בצליאק ומחלות מעי דלקתיות ועוד.

כשחסר ברזל, הגוף עושה קודם שימוש במאגרים שלו הנמצאים בכבד, בשירירים, ובטחול. כשהמאגרים נגמרים, הגוף מעלה פי שלוש את יכולת הספיגה של הברזל במערכת העיכול, אך מפה הדרך לאנמיה היא קצרה.

אנמיה מקרוציטית / מגלובלסטית / היפרכרומית
אנמיה על רקע חוסר B12 ו/או חומצה פולית – נפח כדוריות הדם האדומות – MCV גדול מהנורמה וצבען בדרך כלל כהה יותר. ויטמין B12 וחומצה פולית הכרחיים לייצור תקין של תאי דם אדומים. סיבות אפשריות לחסר בשני מרכיבים אלו יכולות להיות, בעיות ספיגה, מחסור תזונתי, אלכוהוליזם, פגם גנטי. גורמים המפריעים לספיגה ופעילות חומצה פולית יכולים להיות: עישון, תרופות מסוימות, גלולות למניעת הריון ועוד.

אנמיה המוליטית
הרס או התפרקות לא נורמלית של כדוריות הדם האדומות לפני הזמן. קצב ההתפרקות שלהן גדול מקצב הייצור ונוצר חסר בכדוריות דם אדומות. הגורמים לה יכולים להיות נרכשים או גנטיים. הרס כדוריות דם אדומות יכול להתרחש אף כתוצאה ממחלות אוטואימוניות – כמו זאבת (לופוס), אך כאן קשה לומר האם זהו גורם נרכש או גנטי.

אנמיה ים-תיכונית
טלסמיה אלפא או בטא (אנמיה ים-תיכונית), היא מחלה תורשתית הנובעת מפגיעה בייצור ההמוגלובין.

אנמיה חרמשית
אנמיה זו נובעת מפגם גנטי הגורם לייצור לא תקין של המוגלובין ותאי דם אדומים בצורת חרמש. צורה זו, גורמת להם להצטבר ולהתאגד ובכך לשבש את הזרימה התקינה של הדם. צורת החרמש אף מגדילה את הנטייה שלהם להמוליזה (התפרקות, הרס הכדורית והתפזרות התוכן שלה).

אנמיה ממארת
ישנם מקרים בהם מתרחשת פגיעה בייצור תאי דם אדומים על רקע מחלות כגון אנמיה ממארת, לויקמיה וליקויים בלשד העצמות.

אנמיה עקב בעיות כלייתיות
כאשר יורדת רמת החמצן בגוף מתרחשת תגובת פיצוי מיידית וטבעית של הורמון האריתרופואטין המיוצר בכליות. הורמון זה, מתוקף תפקידו, אחראי לייצור כדוריות דם אדומות על ידי גירוי של מח העצם. בעיה כלייתית, עלולה ליצור מצב של חוסר באריתרופוייטין (מצב זה עלול לקרות גם במצבים ממאירים או כתוצאה מטיפול כימותרפי) ועקב כך נוצרת אנמיה. ישנן תרופות הניתנות במצבי אנמיה בחולי כליה ומטופלי דיאליזה, המגרות את הורמון האריתרופואיטין לפעולה.

אנמיה אפלסטית
מתבטאת בירידה מאוד גדולה של כל סוגי תאי הדם הנוצרים במוח העצם (טסיות, אדומים, תאים לבנים).



במצבים תורשתיים וחמורים כמו אנמיה חרמשית, טלסמיה, מחלות אוטואימוניות ניתנים עירויי דם. אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS

במצבים תורשתיים וחמורים כמו אנמיה חרמשית, טלסמיה, מחלות אוטואימוניות ניתנים עירויי דם. אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS

אבחנה

באבחון אנמיה על סוגיה השונים, מחפשים בבדיקות דם אחר מספר פרמטרים עיקריים:

  • רמת האריתרוציטים (RBC)
  • נפחן הממוצע של כדוריות הדם האדומות
  • רמת ההמוגלובין
  • המטוקריט – מדד המורה לנו איזה אחוז מנפח הדם, תופסים התאים האדומים.

סימפטומים

הסימפטומים שחווים באנמיה הם בעצם הביטוי של הירידה באספקת דם וחמצן לאיברי הגוף. ירידה זו גורמת לעייפות, חיוורון, חולשה, פלפיטציות, קוצר נשימה, כאבי ראש, סחרחורת, קשיי ריכוז, חוסר שקט ועצבנות, בחילות, חוסר תיאבון, קור בכפות הידיים והרגליים, ירידה בתפקוד מערכת החיסון ובמתאמנים אחד הדברים הראשונים שקורים הוא קושי לבצע או לסיים אימונים וירידה ברמת הכושר. כאשר ישנה פגיעה בזרימת הדם, אברים רבים עשויים להינזק.

מאוד אופייני שיש איחור במחזור החודשי אצל נשים עם חסר בברזל. הגוף בגלל חסר בברזל, לא יכול להרשות לעצמו איבוד דם. ולכן, יש איחורים במחזור או שעוצמת הדימום נחלשת ומספר ימי הדימום מתקצר.

טיפול קונבנציונלי

ברוב המקרים הטיפול מתאים את עצמו לגורם, אך לא תמיד מקפידים ושמעתי על מקרים שרופאים רשמו טיפול בברזל לפני שנבדקה סיבת האנמיה.

הטיפול הקונבנציונלי באנמיה מחוסר ברזל הוא מתן תוספת ברזל. אותו הדבר נעשה כאשר הגורם הוא חוסר ב- B12 וחוסר בחומצה פולית – נותנים תוספים של B12 וחומצה פולית. בחוסר בהורמון אריתרופוייטין נותנים תחליף של ההורמון. אם קיים דימום חיצוני עוצרים אותו ואם יש דימום פנימי יש למצוא את המקור ולעצור אותו כמה שיותר מהר. במצבים תורשתיים וחמורים כמו אנמיה חרמשית, טלסמיה, מחלות אוטואימוניות ניתנים עירויי דם. טיפול באנמיה אפלסטית יכול לכלול השתלת מח עצם.



תוספי הברזל עושים עבודה טובה בהחלט, אך האם זה פותר באמת את הבעיה? אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS

תוספי הברזל עושים עבודה טובה בהחלט, אך האם זה פותר באמת את הבעיה? אילוסטרציה: ASAP | PHOTOS

הסתכלות נטורופתית

ידוע שברזל מאוד חיוני לגוף, הוא חשוב מאוד לתינוקות, לנשים בהריון ולנשים מיניקות. כאשר מדובר באנמיה מחוסר ברזל, מטפלים רבים, בדיוק כמו הרופאים, עושים את הטעות הנוראית וממליצים מעבר לשינוי התזונתי, על תוספי ברזל בכדורים או בנוזל כזה או אחר. ברוב המקרים, תוספי הברזל עושים עבודה טובה בהחלט (ויש את תוצאות בדיקות הדם להוכיח זאת), אך עולה השאלה – לכמה זמן? האם זה פותר באמת את הבעיה? והאם בדיקות הדם תמיד משקפות את מה שאנו מרגישים בפועל?

פורום תזונה טבעית

רוצים להתייעץ בנושא תזונה נכונה? היכנסו לפורום תזונה טבעית »

ישנו אחוז מסוים באוכלוסיה שנוטל ברזל בתוסף ואין שום שיפור במצבו. חשוב במצבים אלו מיד לעשות את כל הבדיקות האפשריות כדי לשלול איבוד דם פנימי או מחלה כלשהי. אך מה עושים אם הבדיקות כולן יוצאות תקינות? איני סבורה שמינון כפול של ברזל יסייע כאן.

בחלק השני של הכתבה: מה יחסה של הנטורופתיה לאנמיה? האם יש קשר לצמחונות ואיך אפשר לטפל?»