דקירה קטנה וזה עובר

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

דיקור בטן הוא טכניקה עתיקת יומין ברפואה הסינית שמטרתה להשיג איזון התורם לריפוי הגוף. מדובר בשיטה פשוטה יחסית למטפל וידידותית למטופל שמביאה תוצאות במהירות. הכל על השיטה

88 שיתופים | 132 צפיות

לא רבים יודעים זאת, אבל בעזרת דיקור בבטן אפשר לטפל ביעילות מרבית במגוון בעיות. הפעם הראשונה שבה נחשפתי לטכניקה של דיקור בטן הייתה במהלך סדנה קצרה שהעביר טוביה סקוט בנושא, במסגרת הקונגרס לרפואה סינית.

טוביה סקוט, מטפל ומרצה ברפואה סינית מסורתית, מרכז המגמה לרפואה סינית בקמפוס ברושים ומייסד המרכז הישראלי לדיקור בטן, הסביר כי באזור הבטן והטבור אפשר למצוא נקודות דיקור שמשפיעות על כל הגוף.

הסוד לריפוי: איזון

הסינים מיפו נקודות דיקור על גבי הבטן, וכיוון שצירוף כל הנקודות הללו מזכיר מפה של צב השוכב על גבו, שיטה זו נקראת "דיקור צב". בדומה לדיקור אוזן, דיקור כף יד ורפלקסולוגיה, דיקור בטן יכול להשפיע על האיברים השונים בגוף, על מרידיאנים ועל מפרקים. שיטה זו מבוססת על הרפואה הסינית, אך בניגוד אליה היא אינה מחפשת אבחנה, אלא מאזנת את הגוף מתוך אמונה כי הגוף ידע לרפא את עצמו.

בתחילת דרכה הייתה הרפואה הסינית יותר מוכוונת לאיזון הגוף, ואילו צמחי המרפא היו יותר מוכוונים לטיפול ייעודי במחלות. עם השנים גם הרפואה הסינית החלה להתמקד יותר באבחון מחלות ובמצבים פתולוגיים.

"הרפואה הסינית מבוססת על התפיסה הדאואיסטית שאומרת שגוף מאוזן יכול לטפל בעצמו. דיקור בטן שם דגש על תפיסה זו, ולכן כשמחזקים את הגוף על ידי חיזוק הצ'י המקורי, יש לגוף מספיק אנרגיה כדי לרפא את עצמו", מסביר סקוט. המשמעות היא שאין צורך באבחנה, כי מטרת הטיפול אינה לטפל בבעיה זו או אחרת, אלא לאזן את הגוף כולו ולסמוך עליו שירפא את עצמו לפי הצורך".

בבטן הרכה

במהלך השנים ביקר סקוט פעמים רבות בסין והרחיב שם את השכלתו הרפואית. "נחשפתי לשיטה זו בשנת 2000 במהלך ביקור בסין", הוא מספר. "אחת הרופאות בבית החולים שבו ביקרתי עבדה לפי שיטה זו והתחלתי להתעניין בה". לאחר ששמע ממטופלים אחדים על התוצאות הטובות שהושגו באמצעות השיטה, החליט ללמוד אותה בעצמו והקדיש כל נסיעה שלו לסין לשם כך. "בטיפול של דיקור בטן, משלבים בין תיאוריה עתיקת יומין לתיאוריה מודרנית. בכל ביקור בסין למדתי עוד חומר תיאורטי, פיתחתי הבנה עמוקה יותר ורכשתי מיומנויות דיקור רלוונטיות לטיפול בשיטה זו.

"אפשר להשפיע על הגוף גם דרך האוזן, כפות הרגליים וכפות הידיים, אבל הבטן היא מרכז הגוף, ובסינית קוראים לה Dan Tien, המקום שיש לו שליטה על כל מערכות הגוף. כפי שהעובר מקבל את ההזנה הדרושה לו דרך הטבור, כך לפי התפיסה הטאואיסטית הבטן נותרת מרכז העניינים גם לאחר הלידה", אומר סקוט.

"עוד דרך להשתמש בדיקור בטן היא לטפל באזור מסוים בגוף דרך אזור ההשתקפות שלו בבטן. לפי גישה זו, כל איברי הגוף משתקפים בבטן בנקודות מדויקות באופן שמאפשר טיפול בהם באמצעות דיקור בבטן; דיקור של הראש בנקודת ההשתקפות שלו בבטן ישפיע על הראש, וכך גם דיקור בנקודת ההשתקפות של כל אזור אחר בגוף (עמוד שדרה, רגל, מרפק וכדומה). זהו טיפול יחסית פשוט. כל מי שעוסק ברפואה סינית יכול ללמוד זאת בסדנה בת 12-10 שעות", הוא מסביר.


ניתן להשפיע על הגוף גם דרך האוזן, כפות הידיים וכפות הרגליים, אבל הבטן היא מרכז הגוף

מיפוי בעזרת סרגל

כל פי שיטה זו, כל שכבה בעור משפיעה על רקמה אחרת. דיקור של שכבת העור העליונה באזור הבטן, למשל, ישפיע על מערכת השריר-שלד, דיקור בין העור לשכבה השומנית ישפיע על המרידיאנים ודיקור עמוק שעובר את השכבה השומנית ונכנס לשריר ישפיע על האלמנטים (מים, עץ, אש, אדמה או המתכת) ועל האיברים הפנימיים.

סקוט מסביר כי אף שאין צורך באבחנה כדי לטפל ביעילות, יש לרכוש מיומנות ברמה גבוהה כדי לדקור את שכבת העור הרצויה. המיפוי של הגוף על פני הבטן חייב להיות מדויק, ומשתמשים לשם כך בסרגל. מודדים לפי פרמטרים קבועים ואז אפשר לקבוע היכן ממוקמת הברך, למשל. דרך גירוי העור עם המחט מגרים את האזור בגוף שעליו רוצים להשפיע. "מבחינה מדעית, גילו כי אזור הבטן התחתונה פועל כמו המוח, ויש קשר ישיר בין שני האזורים. לא סתם קוראים לאזור ה'מוח השני', גם הודות להשתקפות וגם הודות לפעילות שמתרחשת בו".

סקוט מסביר שמבחינת עצבוב והובלת אינפורמציה עצבית ורגשות, יש באזור הבטן יותר רצפטורים מאשר בעמוד השדרה. נתון נוסף שמצאו הוא שכמות נכבדת מהחומרים שהגוף מפריש לטובת ריפוי עצמי מיוצרים באזור הבטן, ולכן דיקור האזור הזה מעודד הפרשת חומרים החיוניים לתהליכי ריפוי.

הכל התחיל מכאב גב

הידע של איזון הגוף דרך אזור הבטן קיים אלפי שנים, אך לקח הרבה מאוד זמן עד שיישמו את התיאוריה הלכה למעשה. בשנות ה-90 רופא סיני בשם ד"ר בו (Bo) מבייג'ינג היה הראשון לפתח את השיטה, ולאחר מכן המשיכו רופאים סינים אחרים בפיתוחה. ד"ר בו החליט לנסות את השיטה כשהתקשה לטפל בהצלחה במטופל עם בעיות גב. לאחר שרופאים שונים לא הצליחו להקל את הכאב של אותו מטופל, חשב ד"ר בו שאם יטפל דרך הצד הנגדי לגב, כלומר דרך הבטן, הוא יוכל להשיג תוצאות טובות. הוא גם סבר כי כיוון שבגב עובר ה-GV (המרידיאן החוצה האחורי), אפשר יהיה להשפיע על הצד האחורי דרך ה-CV (המרידיאן החוצה הקדמי).

תוצאות הטיפול היו מרשימות. ד"ר בו החליט לפתח את השיטה ולטפל דרך הבטן גם באזורים נוספים בגוף. "דיקור הבטן הפך לפופולרי בסין במהלך שנות ה-90 וזאת משתי סיבות: אפשר לטפל בכמה בעיות באותו הזמן, הודות לאיזון הגוף ולטיפול הספונטני בבעיות שזיהה המטפל, וזהו דיקור 'ידידותי' יחסית, שאינו מגייס את הצ'י ולכן הוא פחות מורגש. הוא מתאים במיוחד למי חושש מדיקור ומשימוש במחטים".

סקוט מסביר ששיטת דיקור הבטן מתאימה לחלק גדול מהבעיות שבעטיין אנשים פונים לדיקור רגיל, כגון מחלות כרוניות, בעיות פתולוגיות של האיברים הפנימיים, בעיות במערכת השריר-שלד ועוד. אפשר לשלב עם הטיפול בדיקור בטן גם טיפול ברפואה סינית קלאסית, כלומר לשלב דיקור בשאר חלקי הגוף. "הדיקור הזה פחות מורגש פיזית ולכן אנשים פחות רגישים אליו, והוא משיג תוצאות מהירות יותר. עם זאת, אם לא רואים תוצאות בטווח הקרוב, אפשר לעבור לדיקור רגיל. כיום דיקור בטן הוא הבחירה הראשונה שלי", מסכם סקוט.