"משפיעניות בתחת שלי": דורין אטיאס בסך הכל אמרה את האמת

דורין אטיאס | צילום: שי יחזקאל
דורין אטיאס | צילום: שי יחזקאל

דורין אטיאס צלבה את משפיעניות הרשת וצעקה בקול את מה שרבות מאיתנו חושבות אבל כבר מסוממות מדי מתוכן שיווקי. כי לתרבות הזו יש מחיר, והוא גבוה בהרבה מזה של הקרמים שהן מנסות למכור לנו

88 שיתופים | 132 צפיות

אנחנו מוצפות. הגענו למצב שמרוב עצים אי אפשר לראות את היער, אלא אם הוא מגיע עם קוד קופון בתוספת הבטחה לעור פנים זוהר יותר ולגזרה חטובה יותר. אתמול דורין אטיאס הצליחה לשבור את הגלגל ושלפה אותנו מהטראנס העמוק שנכנסנו אליו בחסות משפיעניות הרשת.

>> משפיעניות הורות הן כוכבות הרשת החדשות. האם הן עוד יהרסו לנו את החיים?

אטיאס התארחה בפודקאסט של "הפודיום" וצעקה בקול שהמלכות הן עירומות. היא דפקה חתיכת מניפסט ותקפה בחריפות את תרבות משפיעניות הרשת שחדרה לנו למרחב החברתי ולמרחב האינסטגרמי (שהיום הם היינו הך), בלי לייפות את הדברים: "קורים דברים גדולים בעולם, הפיכה משטרית, בעיות בנייה בתל אביב, מערכות יחסים בין אנשים, לדבר ת'אמת, לבוא נקי – זאת השפעה. את קוראת לעצמך משפיענית? איפה אתם בזמן אמת חוץ מלזיין לאנשים את הארנק? רק קודי קופון, אתן מוכרניות הכי זולות, אתן לא משפיעניות, להשפיע זה דבר גדול. אפס אחריות כלפי אנשים שחושבים שהם צריכים קרם לחור של התחת ב-700 שקל".

"כל הסיפור הזה של המשפיעניות, הן גם מעזות לקרוא לעצמן בשמות כל כך מפוצצים", המשיכה אטיאס, "איפה אתן כשצריך אתכן? זה ידוע שאנשים שיש להם חצי מיליון עוקבים – אנשים רוצים לשמוע את דעתם. יש לנו אחריות כלפי העתיד של הילדים שלנו… עכשיו יגידו 'לא רוצה התערבות פוליטית'. אני אכבד את זה, אבל אל תקראי לעצמך משפיענית נשמה. את סוחרת בשוק".

יגידו המשפיעניות שאטיאס שמה להן רגל, פוגעת להן בפרנסה, אבל פייר, אטיאס אומרת את האמת – גם אם לא נעים לשמוע אותה. תרבות משפיעניות הרשת הגיעה לנקודת רתיחה – הן בקרב האושיות עצמן והן מהצד שלנו, מי שצורכות את התכנים האלה אבל כבר מסוממות ממנות יתר ברמה שפוגעת לנו בתפיסת המציאות. לאחרונה נדמה שהיקום המקביל של משפיעניות הרשת מתחיל לקרוס לתוך עצמו. לראייה, אדל בספלוב שהבעירה את הרשת עם קמפיין העגלות שלה, וחטפה מטחים של ביקורת אחרי שלחצה לעוקבות על כל הכפתורים הלא נכונים. בספלוב עפה על הגזרה שלה חצי שנה אחרי הלידה ורצתה למכור עגלות לאימהות טריות בבגד גוף צמוד וחושפני ובנעלי עקב, בלי לחשוב על הדימוי הבעייתי ועל הציפייה החברתית הבלתי אפשרית שהיא מייצרת. עכשיו משפיעניות הרשת שעל הגריל הן מעיין אדם ודניאל עמית, שנקלעו לביף סוער ברשת. הראשונה הואשמה על ידי השנייה בניסיון לסחוט ממותגים אקסטרה הנחות לעוקבות שלה, ועל הדרך נחשפנו לעולמן התחרותי, היצרי והדורסני של משפיעניות הרשת.

>> אדל בספלוב: "אני מרגישה הכי פצצה בעולם. מי שלא טוב לה, מוזמנת להוריד עוקב"

אטיאס עלתה על זה, ושמה את האצבע על אחת הבעיות העיקריות – הטרמינולוגיה. שפה כידוע יוצרת מציאות, והמציאות שלנו כל כך דפוקה בדיפולט, שבמקרה הזה – זה להוסיף חטא על פשע. סוגיית האחריות האישית, המוסרית, הגיעה לשיא ההתלקחות, וזה הזמן לפקוח עיניים ולשאול מי הן כל אותן משפיעניות? מי הכתיר אותן לכאלה ומה זה בכלל אומר? אטיאס מדברת גם על ריקון התוכן מהמושג הזה "השפעה", על הזילות וההשטחה של השיח. במובן הזה, משפיעניות הרשת בהחלט משפיעות – ולא בקטע טוב בכלל. נכון, חלקן מנצלות את הבמה האינטרנטית בשביל לייצר שיח חברתי, פוליטי, תרבותי, אבל רבות מהן בהחלט הפכו את הפרופיל שלהן לערוץ הקניות – כפי שניסחה זאת אטיאס. אגב, זה לגיטימי וזאת זכותן להתפרנס על גב העוקבות שלהן, אבל איפה עובר הגבול?

"כל אחת שילדה נהיית מומחית לילדים. כל אחת שמבשלת נהייתה מומחית להקרמות צ'יזבורגר. יש זילות למומחים. היום מי שמומחה הוא טמבל", אומרת אטיאס, "כל אחת שיש לה מעל איקס עוקבים אין לה כלום באינסטגרם חוץ ממכירה – ואנשים קונים. משפיעניות בתחת שלי, רוכלות בשוק. די כבר עם זה".

לפי כמויות התגובות והלייקים שקיבלה אטיאס לסרטון שהעלתה באינסטגרם, נראה שלקול השפוי שהיא באה לייצג – יש ביקוש לא פחות מאשר לקרם פנים בהנחה של 15 אחוז. אי אפשר כמובן להפיל את כל האחריות על המשפיעניות והמומחיות מטעם עצמן, האחריות היא גם עלינו – המושפעות. במציאות שכמה שהיא מורכבת – ככה היא הולכת ומתרדדת, מפתה להיסחף בזרם האסקפיסטי והכביכול לא מזיק הזה. אבל בסוף גם לזה יש מחיר, ועליו אי אפשר לקבל שום הנחה.