"אנס אחד ביום": פרויקט חדש מנסה לרכז את כל אנסי ישראל לרשימה שחורה אחת

אנס אחד ביום | מתוך האתר של "זצ"
אנס אחד ביום | מתוך האתר של "זצ"

"הם טורפים, הם מסוכנים ואנחנו לא ניתן להם להישכח". פרויקט חדש מציף בכל יום סיפור ותמונה של אנס מורשע אחר, כדי שאף אחד ואחת מאיתנו לא ייפגע שוב

88 שיתופים | 132 צפיות

גם ב-2021, גם אחרי מהפכת ME TOO, תרבות האונס עדיין רווחת, משפיעה על תפיסות של ילדים, ילדות, גברים ונשים, ואף מובילה לכך שאונס היא עדיין תופעה רווחת, הרבה יותר מאשר המקרים המדווחים בתקשורת או אפילו למשטרה. מערכת אתר "זצ" יצאה בפרויקט חדש שבא להילחם בתופעה הזאת, בכל יום הם מעלים לאתר שלהם סיפור ותמונה של אנס שהורשע, על מנת לעשות לו שיימינג ברשתות ולחשוף את הציבור לשמות האנסים וכן למקרי אונס רבים ומזעזעים שלא תמיד מקבלים במה תקשורתית.

"האנסים מחכים לרגע שבו יוכלו שוב להסתובב חופשיים בלי שאף אחד ידע או יכיר במסוכנות שלהם. המשטרה אולי מפקחת, אבל לפעמים אפילו השכנים הקרובים לא יודעים מי הוא הדייר החדש. בשביל זה אנחנו פה, עם הרשימה השחורה של האנסים. נפרסם כל יום שם אחר ואת הסיפור שמאחורי הרשעתו, ונרכז את כולם במקום אחד כדי שלא ישכחו אף פעם מי הם אותם אנשים שפירקו לרסיסים חיים של כל כך הרבה נשים". זה ההסבר האידאולוגי שפותח את הפרויקט באתר זצ.

ב"זצ" שמו לעצמם למטרה לא רק לסקר את השיח החברתי אלא גם לקחת חלק בהובלת קמפיינים חברתיים ומהלכים אקטיביסטיים ולכן מלבד לערוצי תוכן הם מפעילים גם פלטפורמת מימון המונים, שירותי לובינג, יח"צ ועזרה משפטית למטרות חברתיות. בנוסף, באתר מתפרסם "וואטספ האדום", אליו נפגעות מינית יכולות לשלוח הודעת וואטספ, לספר את סיפורן ולקבל עזרה. "מבחינתנו החשיבות של הפרויקט כבר מוכיחה את עצמה" מספר מולי ארי, ממייסדי קבוצת "זצ", "כבר אתמול פנתה אליי אישה שהאנס יניב נחמן פנה אליה דרך אפליקציה ורק בזכות הפרסום שלנו היא יודעת להיזהר ממנו. מבחינתנו השגנו את המטרה".

"המטרה היא שהסיפורים לא ישכחו", מוסיפה ליאת ברטוב שיזמה את הפרויקט, "הרבה פעמים מקרי האונס נשארים מתחת לשטיח, ולא מפורסמים כלל בכלי התקשורת. בתור אחת שאוספת את הסיפורים לאתר, כואב לי לראות איך סיפורי אונס קשים לא קיבלו אפילו כותרת באף אתר חדשות. מה שמיוחד באתר שלנו הוא שאנחנו נותנים במה לסיפורי האונס לא משנה מתי, וכלי התקשורת בוחרים לספר את סיפורי האונס רק כשאין להם דברים מעניינים לפרסם. מה שאנחנו רוצים לעשות הוא לעלות על פני השטח את כל הסיפורים, להדגיש את הכמות הגדולה של המקרים הללו שזה מה שמזעזע בעיקר, ואולי גם להשפיע על כלי התקשורת שלא ישכחו את הסיפורים האלה, ויפרסמו אותם ביחד עם כל הכותרות שהם מגדירים כחשובות. הרי הסיפורים המזעזעים לא נגמרים. רק לפני כמה ימים כתבתי על גבר שאנס ילדה בת 10 באכזריות. בנוסף סיפור שנגע בי מאוד והעציב אותי הוא על בחור שישב ליד בחורה שהייתה שיכורה מאוד בבר והברמן ביקש מהבחור לעזור לה למצוא מונית, ובמקום לעזור לה הוא אנס אותה בין השיחים".

את מאמינה שאנחנו בדרך לשינוי?
"אני חושבת שאנחנו בעידן של שינויים מאוד משמעותיים. תנועת ME TOO היתה השיא שהתחיל לחולל את ההבנה שנשים הן לא חפץ לסיפוקו של גבר וכמה שזה נשמע לנו מובן מאליו, יש הרבה דברים שצריכים להשתנות בתודעה שלנו כחברה כדי שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם, וכדי שלא יהיו קורבנות אונס נוספים".

>> עדי לאון ממשיך להרעיל לנו את העולם. זה חייב להיפסק

צילום מסך אתר זצ
צילום מסך אתר זצ