התינוק לא רוצה לישון? טיפים שישפרו לו ולך את החיים

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

כל הורה לתינוק יודע ששינה טובה היא לרוב רק חלום רחוק. פנינו למומחית וקיבלנו כמה כלים שיעזרו להשיג שינה איכותית לתינוק - ולהורים

88 שיתופים | 132 צפיות

אין אמא צעירה שלא מכירה את הסיטואציה הבאה, חזרת מבית החולים עם תינוק זעיר, ההתרגשות והאנדרנלין מתחילים לשקוע והעייפות מתחילה להזדחל. הקושי להישאר ערה בלילה על מנת לטפל בתינוק, הצורך "להרדים" אותו שוב ושוב על הידיים, עם בקבוק, בקפיצות על כדור פיזיו, בנדנוד בעגלה ובכלל בכל האמצעים ההופכים לכשרים ומקדשים את המטרה- שהדרדק ירדם ואת תוכלי לעצום עין.

>> הילדים לא מתעוררים בבוקר? כך תרגילי אותם לשגרת בוקר רגועה

תינוק חדש שמגיע הביתה מציב אתגרים רבים בפני ההורים הצעירים, ואחד המשמעותיים שבהם הוא השינה. הורים רבים מוטרדים מכך שתינוקם לא ישן מספיק, ולא בכדי. השינה מאפשרת התרחשות תהליכים מוחיים משמעותיים ולכן היא חשובה במיוחד לרך הנולד. השינה מקדמת את ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק דרך תפקידה ביצירת למידה וזיכרון, היא מאפשרת את הגדילה שלו באמצעות הפרשת הורמון גדילה והיא אף משמעותית למצב הרוח ותחושת הנינוחות של התינוק.

תינוקות שונים זה מזה במספר שעות השינה שהם זקוקים לו. ככלל ההמלצה עד גיל שלושה חודשים הינה שינה של 11-19 שעות ביממה, לאחר מכן עד גיל שנה מתרחשת ירידה וההמלצה היא 10-18 שעות ביממה ובין שנה עד שנתיים ההמלצה עומדת על 9-16 שעות ביממה. חשוב להבין שגם אם תינוקכם ישן פחות מהמומלץ, אין זו סיבה לדאגה כל עוד התינוק עירני ורגוע לאורך היום ומתפתח היטב.

כמה טיפים של אלופים שיסייעו לתינוקך לישון שינה מתוקה:

מחושך לאור

מלטונין, ההורמון המעודד שינה, מופרש במוחנו בעת החשכה. הקפידי על חשיפה לשמש ולתאורה הטבעית לאורך היום ועל חשיפה לחושך לאורך הלילה. כעת, בשעון החורף מחשיך בחוץ כבר בשעה 17:00 ולכן חשוב לאפשר לחושך להיכנס הביתה ולהמעיט ככל הניתן בתאורה מלאכותית בשעות אלו. בנוסף, מומלץ שתחשפי את התינוק לאור הטבעי שנכנס מהחלון בשעות הבוקר ולאורך תנומות היום שלו.

התינוק מסמן כשהוא עייף ולא השעון

תינוקך יודע לאותת לך מתי זקוק  לשינה. סימני העייפות משתנים מילד לילד, אך העיקריים שבהם: אדמומיות סביב הגבות או העין, בהיה למרחק ושפשוף עיניים או אוזניים. כאשר את מבחינה בסימני עייפות, השכיבי את תינוקך לישון. אין זה משנה אם חלף רק זמן קצר מהתנומה הקודמת או שזהו לא זמן נוח עבורך. סמכי על מוחו של תינוקך שיודע טוב יותר ממך מתי הוא זקוק לשינה.

טקס שינה

אני ממליצה לערוך טקס שינה קצר ביותר שמורכב ממספר פעולות חזרתיות שמסמלות את בוא ההשכבה. כך, תינוקך יוכל להתכונן ולחוש נינוח לקראת ההשכבה. כדאי אף לנתק את המקלחת מטקס השינה, לרב היא מאד מגבילה את ההורים ולא מאפשרת התנהלות נינוחה בהתאם לשעות העייפות של התינוק. בנוסף, היא עלולה להיות בעלת השפעה מעוררת עבור חלק מהתינוקות. במקום זאת, תוכלי להמציא דקלום או לשיר שיר או אפילו להיפרד מהחפצים בחדר (לילה טוב לבובה, לילה טוב לארון וכד') ואז להשכיב את תינוקך.

רוגע

כדי להירדם ולשקוע לשינה מתוקה, אנחנו והתינוקות שלנו זקוקים לרוגע. אני ממליצה שטקס השינה וכל הזמן הקודם להשכבה יהיה רגוע ככל הניתן, דברי בקול שקט ומרגיע, המנעי מצעצועים מאירים ורועשים מאד והכניסי את כל הבית למצב של רוגע. כך, כשתגיעו למיטה יהיה קל יותר לתינוקכם לשמור על הרוגע הדרוש לו על מנת להירדם.

סיוע מינימאלי

ככלל, ככל שאנחנו מסייעות לתינוקנו להירגע (אם זה באמצעות נדנוד בידיים, מתן בקבוק, נוכחות או כל סוג אחר של סיוע), סביר להניח כי הוא יצפה לקבל סיוע דומה כאשר הוא מתעורר לאורך הלילה. באופן טבעי, תינוקות ומבוגרים מתעוררים לאורך הלילה בין מחזורי השינה. עבור רובנו, משמעות ההתעוררות היא סיבוב לצד השני, סידור השמיכה על גופנו וחזרה מהירה לישון, כך אנחנו אפילו לא זוכרות בבוקר שהתעוררנו. עם זאת, עבור תינוק שמאמין כי הוא זקוק לנדנוד בידיהם של הוריו על מנת להירדם, התעוררות בלילה משמע שכעת דרוש סיוע דומה על מנת להירגע ולחזור לישון. על כן, אני ממליצה לאפשר לילדך להירגע בדרך הנוחה לו וכאשר הוא רגוע, להוריד את הסיוע הניתן לו בהדרגה. כך, אט אט תוכלי להגיע למצב שבו הוא משתמש בפחות ופחות סיוע אקטיבי מצידך, על מנת להיות רגוע במיטתו ולשקוע לשינה נעימה ומתוקה.

הכותבת, ליאת עזריה-אהרונוביץ' היא פסיכולוגית המלווה הורים בתהליכי שינה, גמילה מטיטולים

ליאת עזריה-אהרונוביץ' | צילום: באדיבות המצולמת
ליאת עזריה-אהרונוביץ' | צילום: באדיבות המצולמת