איך מתמודדים עם נשירת שיער?

נשירת שיער | צילום: Shutterstock
נשירת שיער | צילום: Shutterstock

לנשירת שיער אצל נשים יש סיבות רבות, מעונת מעבר, דרך חוסר בוויטמינים ועד למצבי לחץ. איך מתמודדים עם נשירה והאם תכשירים למיניהם עוזרים?

88 שיתופים | 132 צפיות

כוכבת הטלווזיה האמריקאית ריקי לייק העלתה באחרונה פוסט נוגע ללב שחושף משהו עימו התמודדה לאורך כל חייה הבוגרים. לא מדובר ביציאה מהארון או דיכאון, אלא… תראו בעצמכן. לייק העלתה תמונה שלה בשיער קצוץ וכתבה: "אני, משוחררת וחופשייה. קודם כל אני לא חולה, אני לא סובלת ממשבר אמצע החיים או ממשבר נפשי, למרות שאני סובלת, וסבלתי מעל 30 שנה. סוף סוף אני מוכנה לחשוף את הסוד שלי". לייק לקחה נשימה עמוקה וכתבה "אני מתמודדת עם נשירת שיער במשך כל חיי הבוגרים".

View this post on Instagram

Liberated and Free, Me. First things first, I am not sick. (THANK GOD.) I am not having a mid-life crisis. nor am I having a mental breakdown, though I have been suffering. Suffering mostly in silence off and on for almost 30 years. AND I am finally ready to share my secret. Deep breath Ricki…. Here goes….. I have been struggling with hair loss for most of my adult life. It has been debilitating, embarrassing, painful, scary, depressing, lonely, all the things. There have been a few times where I have even felt suicidal over it. Almost no one in my life knew the level of deep pain and trauma I was experiencing. Not even my therapist/s over the years knew my truth. I know that by sharing my truth, I will be striking a chord with so so many women and men. I am not alone in this and my goal is to help others while at the same time unshackle myself from this quiet hell I have been living in. Ever since I played Tracy Turnblad in the original Hairspray back in 1988 and they triple-processed and teased my then healthy virgin hair every 2 weeks during filming, my hair was never the same. (Yes, that was all my own hair in the film.) From Hairspray to Hairless. 🙁 In my case, I believe my hair loss was due to many factors, yo-yo dieting, hormonal birth control, radical weight fluctuations over the years, my pregnancies, genetics, stress, and hair dyes and extensions. Working as talent on various shows and movies, whether DWTS or my talk show, also took its toll on my fine hair. I got used to wearing extensions, really just over the last decade. All different kinds, tried them all, the ones that are glued on, the tape-ins, the clip ins, and then into a total hair system that I hated, and finally to a unique solution that really did work pretty well for me for the last 4 or 5 years. I tried wigs on a few occasions but never could get used to them. It all felt fake and I was super self-conscious and uncomfortable. I’ve been to many doctors, gotten steroid shots in my head, taking all the supplements and then some. My hair would recover and then shed again. It was maddening. To read more: please go to my Facebook page. ❤️

A post shared by Ricki Lake (@rickilake) on

"זה היה מביך, כואב, מפחיד, מדכא, בודד, הכול יחד", היא מוסיפה. "כמה פעמים חשתי אובדנית בגלל זה. כמעט אף אחד בחיי לא ידע את גודל הכאב והבדידות שחוויתי בגלל זה. אפילו הפסיכולוג שטיפל בי לא ידע. אני יודעת שבזה שאני מדברת על זה אגרום להרבה גברים ונשים לתחושת הזדהות. אני לא לבד בזה והמטרה שלי היא לעזור לאחרים ובאותה עת לשחרר את עצמי מהגיהינום השקט שחוויתי. מאז ששיחקתי את טרייסי תורנבלאד במחזמר המקורי "היירספריי" משנת 1988 ובצילומים משכו את השיער שלי ומתחו אותו על בסיס קבוע, את מה שהיה השיער הבתולי והיפה שלי, השיער שלי לא חזר לעצמו. במקרה שלי אני מאמינה שהנשירה נגרמה מתמהיל של כמה גורמים: דיאטות יו יו, הפרעות הורמונליות שנגרמו מגלולות למניעת היריון, ההריונות שלי, גנטיקה, מתח, צביעת שיער ותוספות שיער. העבודה היומיומית כטאלנט גבתה מחיר מהשיער שלי. בעשור האחרון התרגלתי לתוספות שיער, ניסיתי את כולן: אלה שמדביקים, אלה בעלות מדבקות טייפ, בעלות קליפים שנתפסים בשיער, ואפילו ניסיתי פאות אבל לא הצלחתי להתחבר לזה. קיבלתי זריקות סטרואידים לקרקפת, הייתי אצל רופאים, קיבלתי תוספי תזונה, השיער שלי היה משתקם ואז שוב נושר".

הווידוי המרגש של לייק מאיר בעיה מביכה ולא מדוברת מספיק – איבוד שיער אצל נשים. במידה מסוימת כולנו סובלות מנשירת שיער. אחרי הלידה יש נשירת שיער מוגברת וגם עונות השנה משפיעות על זה. אבל איך נדע אם נשירת השיער שלנו היא טבעית ומתי כדאי להתחיל לטפל בה? האמת היא שברוב המקרים לא מדובר במשהו שאמור להטריד יותר מדי, אבל במקרים אחרים, כשאתן מרגישות שהנשירה היא כבר עניין יוצא דופן, כדאי לבחון את הרגלי החיים שלכם ואולי לשקול טיפול בעניין. הינה כמה דברים שחשוב לדעת כדי לבדוק מדוע השיער נושר ומה לעשות במקרה כזה.

>>טורקיה הפכה למכה של השלות השיער, ולא רק

לחץ, תזונה ומחסור בוויטמינים

באופן נורמלי אנחנו מאבדים מדי יום כמאה שערות אבל הגוף מחדש אותן על-ידי צמיחה מחדש. עם זאת, ישנם מקרים שבהם נושרות מהראש הרבה יותר ממאה שערות ביום, ואז צריך לבחון מה מקור הבעיה.

שיער הראש מיוצר בזקיקי השיער המצויים בקרקפת, ולכל שערה יש מחזוריות משלה. יש את שלב הצמיחה ומאוחר יותר שלב המנוחה. בשלב הזה בעצם השיער יכול לנשור. אצל אדם ממוצע, כ-80 -90 אחוז מהשערות נמצאות בשלבים של צמיחה, לכן הנשירה מתרחשת בעצם לאורך כל השנה. עונות המעבר, עם זאת, הן תקופות מועדות לפורענות בכל הנוגע לנשירת שיער ויכול להיות שבהן תהיה נשירה מוגברת. כעת השאלה היא האם הנשירה ממנה אתן סובלות היא נורמלית, או שמא נדרשת כאן התערבות רפואית או תרופתית.

לפני שאתן ניגשות לבית המרקחת הקרוב ושמות את מבטחכן בתכשיר התורן שמבטיח הצמחת שיער, כדאי לבדוק כמה דברים: ראשית, איכות וחוזק השיער שלנו מושפעים במקרים רבים מהתזונה היומיומית ומהסטרס שבו אנחנו מצויות. פציעה, ניתוח, גירושין, דיאטת כסאח ומחסור בוויטמינים יכולים לגרור אחריהם נשירת שיער.

פעמים רבות הנשירה לא תופיע מיד אלא כמה חודשים אחרי אותו אירוע טראומטי או מלחיץ. בשלב הזה אולי כבר לא זוכרות את העניין אבל הגוף מאותת, באמצעות מצב השיער, שהוא עדיין לא חזר למסלול הרגיל. אם אתן נמצאות בטווח של חצי שנה מהאירוע, אין מה להיות מודאגות מהנשירה, היא תיפסק בקרוב. בינתיים חבל על הכסף שתשקיעו בתכשירים.

לא רק טראומות עלולות להוביל לנשירת שיער מוגברת, גם מחסור בוויטמינים חיוניים יכול להוביל לכך. בדיקת דם פשוטה תגלה האם גופכן מתמודד עם חוסרים בברזל, בוויטמין B12 ובחומצה פולית. אם התשובה לשאלות האלו היא חיובית, סביר להניח שהדבר יבוא לידי ביטוי גם באובדן שיער מוגבר.

תרופות, הורמונים ומתיחת השיער לקוקו

היריון הוא אומנם סיבה למסיבה אבל מבחינת גוף האישה לעיתים מדובר בטראומה לא קטנה. לאורך חודשי ההיריון גוף האישה הורמונלי יותר ומשמעות הדבר היא, בין היתר, גם יותר זקיקי שערה הנמצאים בשלב הצמיחה. לאחר הלידה, כאשר כמות ההורמונים מתאזנת, כמות גדולה של זקיקי שיער נכנסת למצב של מנוחה, והדבר בא לידי ביטוי בנשירה במהלך החודשים הראשונים שלאחר הלידה.

בנוסף לכך, גם נטילה קבועה של תרופות (גלולות, תרופות למניעת קרישת דם למשל) עלולה ליצור נשירה מוגברת. הפסקה של הגלולות, מחזור חודשי לא סדיר וכן עודף או תת פעילות של בלוטת התריס – כל אלה יכולות להיות סיבות לכך שהשערות נפרדות מכן לשלום.

עוד בענייני הורמונים: בעוד שגברים מתקרחים כתוצאה מגנטיקה, לחץ או שילוב בין השניים, אצל נשים גיל המעבר הוא שלב מועד לפורענות. הפסקת המחזור וההפחתה המשמעותית שהעניין גורר בהפרשת הורמון האסטרוגן, הן תופעות המובילות להפיכת השיער לדליל ודק. במשך הזמן השיער הזה עתיד לנשור, ותחתיו לא יצמח שיער חדש. כיוון שכך, כ-15 אחוז מהנשים עלולות לסבול בגיל מבוגר מהתקרחות.

אם אתן בעלות שיער ארוך ומותחות אותו מדי בוקר בחוזקה לקוקו הדוק שאיתו אתן מסתובבות כל היום, יכול להיות שזה הגורם לנשירה המוגברת. רקדניות רבות, למשל, סובלות מנסיגה של קו השיער מהמצח אחורנית בשל מתיחה יומיומית של השיער. אגב, גם סלסול, שטיפה, פן והחלקות כימיות שעובר השיער עלולים לגרום להיחלשות זקיקי השערה ולנשירה מוגברת.

מתיחה יומיומית של השיער לקוקו הדוק עלולה לגרום לנשירה. צילום: Shutterstock
מתיחה יומיומית של השיער לקוקו הדוק עלולה לגרום לנשירה. צילום: Shutterstock

אז מה עושים?

ישנה אמונה תפלה לפיה חפיפת השיער על בסיס יומי מובילה לנשירה מוגברת. מחקרים מראים כי אין אמת בדבר. ההיפך הוא הנכון. חפיפה מידי יום מותירה את הקרקפת נקייה משומנים ומאפשרת צמיחה בריאה של השיער. מי שחופפת פעם או פעמיים בשבוע לא צריכה להתרגש מכמות גדולה של שערות שנשטפות לאמבטיה. אלו הן השערות שנשרו לאורך השבוע אך נתפסו בין השערות האחרות. כעת, כשהראש נקי, הן נופלות.

שינוי בהרגלי התזונה יכול להועיל גם הוא לבריאות השיער. ישנם מזונות שיכולים בהחלט לסייע בהפיכת השיער לחזק יותר ועמיד יותר ולהפוך את הנשירה לנחלת העבר. כך למשל, שומנים ואומגה 3 הנמצאים בדגי סלמון, טונה, הליבוט, סרדינים וזרעי פשתן הם מקור מצוין לחומרים אלו. בנוסף, גם מזונות עתירים בחלבון יכולים לסייע לחיזוק השערה מפני שהחלבון מכיל חומצות אמינו. עוף, מוצרי חלב, ביצים וכן דגנים ואגוזים יכולים לספק לגוף את חומצות האמינו הדרושות לו. קטניות, פירות וירקות יספקו לגוף את המינרלים הדרושים.

חדשות לבקרים מגיע לשוק תכשיר חדש, כימי או טבעי, המבטיח לעצור את הנשירה המוגברת. מומלץ לבדוק היטב ולהתייעץ עם מספר רופאים מומחים לפני שאתן מחליטות איזה טפול נדרש, אם בכלל. אחרי הכול, יכול להיות שאיבוד השיער שמלחיץ אתכן הוא לא יותר מאיתות של הגוף שתאטו לרגע ותספקו לו את החומרים הדרושים לו לתפקוד מקסימלי. אם בכל זאת החלטתן לצרוך תכשיר זה או אחר, חשוב לבדוק מהם תופעות הלוואי הנלוות, כדי שלא תגיעו למצב שבו השיער חזק יותר אבל חלק אחר בגוף שילם על כך מחיר.