איך למצוא עבודה אחרי גיל 45

צילום מסך מתוך הסדרה "האישה הטובה"
צילום מסך מתוך הסדרה "האישה הטובה"

המטרה: למצוא עבודה אחרי גיל 45. האמצעי: מראה, מצלמה ופרופיל פעיל בכל רשת חברתית אפשרית

88 שיתופים | 132 צפיות

את מכתתת רגלייך לסדרת ראיונות אינסופית, ובמקרה הטוב מקבלת מדי פעם תשובה חיובית. כעת עלייך להכריע בסוגיה הרת גורל – האם להתפשר על תפקיד מעט פחות בכיר מזה שכיוונת אליו או להסתכן ולהמר על כך שמעבר לפינה מחכה לך עבודת החלומות, עם משכורת מתגמלת ומכונת קפה שטוחנת פולים במטבחון? לצערנו הרב חיפוש עבודה מתנהל בשיטת הטינדר. במקום לעיין בכל האופציות ולבחור בנחת את המוצלחת והמתאימה ביותר, שיטת המאצ'ים האכזרית מאלצת אותנו לבחון כל אפשרות בנפרד, בזו אחר זו, ולבחור נקודת יציאה טובה דיה.

נשים מבוגרות נמצאות בהצטלבות של שני צירי אפליה: אפליה מגדרית ואייג'יזם. כך, רבות מוצאות את עצמן ממתינות לנצח בתחנה שברחוב תקרת הזכוכית פינת הלא־רלוונטיים

לחפש עבודה זו משימה לא פשוטה, לחפש – ולמצוא – עבודה אחרי גיל 45 עלולה להיות משימה בלתי אפשרית. המסע בעקבות הג'וב הבא יכול להתיש כל אחת, אולם תארי לעצמך שעלייך להתחבב על סוכני משרות אוטומטיים באתרים, לטבוע בערמות מיילים ולשכתב בפעם האלף את קורות החיים שלך, כשאת יודעת שיש לך סיכוי נמוך פי כמה וכמה למצוא משרה שהולמת את ניסיונך המקצועי ושהשכר שיוצע לך יהיה נמוך מזה שאליו את רגילה.

>> איך להמציא את עצמך מחדש בעבודה
>> כך תבחרי את הקריירה שמתאימה לך

נשים מבוגרות נמצאות בהצטלבות של שני צירי אפליה: אפליה מגדרית ואייג'יזם. כך, רבות מוצאות את עצמן ממתינות לנצח בתחנה, נו, זו שברחוב תקרת הזכוכית פינת הלא־רלוונטיים. דו"ח שירות התעסוקה לשנת 2018 התייחס בין היתר לגילאי השמה ועל פיו 27 אחוז ממי שהושמו בהצלחה במשרה חדשה היו בני 35־44, לעומת 10 אחוז בלבד בגילאי 55־64.

שלומית גרינבום, מנהלת שלוחת מודיעין בעמותת 50 פלוס מינוס, חוותה על בשרה תקופת אבטלה ארוכה והיום היא מסייעת לנשים (וגם לגברים) בפלח הגילאים הזה למצוא משרה ולהיאבק באפליה מול מעסיקים. יש לה כמה טיפים שיכולים להועיל לכל מי שנקלע למבוי סתום.

קורות חיים

"לא מומלץ לציין גיל ו/או שנת לידה בקורות החיים – בדיוק כמו שאנחנו לא ממליצים לציין מצב משפחתי, מספר ילדים וכו', אבל במידה ועולה שאלה בריאיון העבודה לגבי הגיל יש לומר את האמת. אפשר לענות בצורה יצירתית, למשל, "אני בת 60 עם 40 שנות ניסיון".

שאלות גילניות

"מומלץ להתחמק מהן באלגנטיות ולתת תשובה השוללת את הסטראוטיפ ומחזקת את התאמתנו לתפקיד. באופן כללי, כדאי להדגיש שהגיל הוא גם יתרון ולא רק חיסרון. אפשר להדגיש בפני המעסיקים שיש לגיל גם יתרונות: עובדים מבוגרים הם יציבים ולא מוטרדים מטרדות של צעירים כמו ילדים ומילואים, יש להם הרבה ניסיון, והם משרים אווירה רגועה. גם הם נחוצים לעסק או לחברה. שנות ה־50 וה־60, גם בקרב גברים וגם בקרב נשים, הן השנים הכי פנויות לעבודה. לשמחתנו, חברות מתחילות להפנים את זה. אל על, למשל, מקבלת כיום לעבודה דיילות בגילאים מבוגרים, הם אפילו פרסמו אצלנו משרות. הם מחפשים את הנשים המבוגרות משום שהן בעלות ניסיון, יכולת בין אישית גבוהה, שירות לקוחות מעולה ויכולת לטפל במצבים מורכבים. בנוסף, הן משמשות עוגן לצוות משום שהן יציבות לטווח הארוך, בניגוד לצעירים שבאים לשנה שנתיים וממשיכים הלאה".

שיווק עצמי

"לצערנו, הצטנעות מוגזמת היא תכונה שמאפיינת נשים רבות. כל מחפשת עבודה צריכה להכניס לעצמה לראש – לא לפסול שום הזדמנות ולהתגאות ביכולות שלה. אין מה לעשות, מי שרוצה עבודה, צריכה לשווק את עצמה בצורה נאותה ואסרטיבית וזה משהו שרוכשים עם הניסיון. כשאני חיפשתי עבודה ישבתי עם עצמי ועשיתי חזרות מול המראה ומול המצלמה. ביקשתי מאחרים שיעשו איתי סימולציות. יש נשים שמגיעות אלינו אחרי שמעולם לא עברו ריאיון עבודה. אגב, ניתן להגיע לעמותה ולהתאמן איתנו, ללא תשלום".

"הצטנעות מוגזמת היא תכונה שמאפיינת נשים רבות. כל מחפשת עבודה צריכה להכניס לעצמה לראש – לא לפסול שום הזדמנות ולהתגאות ביכולות שלה"

רשתות חברתיות

"כל מי שמחפשת עבודה חייבת להשתמש ברשתות החברתיות. אנחנו ממליצים להיכנס לכל הקבוצות הרלוונטיות בפייסבוק – היום בכל אזור בארץ יש קבוצת דרושים מקומית, ויש גם קבוצות ייעודיות למשרות למבוגרים כמו הקבוצות "עבודה לבני/בנות 40+" ו"בני 50+ מייצרים מקומות עבודה". צריך להקדיש לזה זמן, ללמוד מה קורה שם, להבין מה מעסיקים מחפשים ולנסח מודעה משלך שמפרטת מי את ומה את מחפשת. את המודעה הזו תפרסמי בקבוצות, בעמוד האישי ובוואטסאפ תוך בקשה אישית מאנשי הקשר שלך שיעבירו הלאה. במגזרים מסוימים חשוב להשתמש בלינקדאין בנוסף. מי שלא מתמצאת בפלטפורמה יכולה לקחת קורס קצר בנושא".

השלמת השכלה

"נשים רבות מגיעות אלינו לאחר תקופות ארוכות של פסק זמן, שבמהלכן הקריירה למעשה נעצרה. בינתיים השוק השתנה ולפעמים המקצוע עצמו השתנה. לא צריך לעשות עוד תואר כדי לחזור לעניינים – יש המון קורסים, חלקם אפילו חינמיים, למשל במרכזי השכלה למבוגרים, שמאפשרים להתעדכן במגמות העכשוויות בעולם המקצועי שלך ולרענן את הכישורים. מהניסיון שלנו, זה יכול להיות מאוד משמעותי להשלמת החור בקורות החיים".

לשנות כיוון

"במקרים מסוימים אנחנו ממליצים על הסבה מקצועית: כעיקרון אנחנו לא בעד הסבה מקצועית כפתרון קל למי שמתקשה לפרוץ קדימה בתחום המקצועי שלו, מפני שהסבה מקצועית מחזירה את המועמד/ת לתפקיד התחלתי וזוטר והיכולת שלו/ה לצמוח חזרה מוגבלת מאוד לאור הגיל המבוגר. עם זאת, ישנן סיבות שמצדיקות הסבה מקצועית: אם ההתפתחות המקצועית בתחום חסומה או הסבה לתחום מתפתח שהמועמד/ת מגלה בו עניין או שיש לו זיקה אליו. מבוגרים רבים בוחרים ללמוד מקצוע חדש או לנצל את הכישורים שיש להם מהקריירה המקצועית שלהם כדי להקים עסק קטן. יש מקצועות פופולריים במיוחד שמתאימים לקריירה שנייה כמו למשל רפואה אלטרנטיבית, מורי דרך, תיווך נדל"ן. ישנם מחפשי עבודה שאנחנו ממליצים להם להשתלב במגזר השלישי, במשרות בעמותות ומלכ"רים, שהם ידידותיים למבוגרים. אפשר גם ללכת על האפיק העצמאי. מורות למשל יכולות להקים עסק לשיעורים פרטיים".

התנדבות כמנוע לתעסוקה

"אנחנו תמיד ממליצים לאנשים שלא עבדו הרבה זמן למצוא לעצמם מסגרת התנדבות עד שימצאו עבודה. זה עדיף מאשר לשבת בבית בחיבוק ידיים, זה מרענן את קורות החיים ועשוי להבשיל למשרה משום שזה מעיד על כשירות וזמינות לעבודה בהווה. צריך לבחון את הצעות ההתנדבות דרך הפוטנציאל שיש להן לקדם אותנו לעבודה העתידית, בעיקר מומלץ להשתלב בעבודה שבה אפשר לצבור ניסיון תעסוקתי רלוונטי לתחום שבו מעוניינים לעבוד בהמשך".

>> כל מה שרצית לשאול בענייני עבודה ולא היה לך את מי