קריירה

איך להמציא את עצמך מחדש בעבודה

ויקטוריה בקהאם. גם המציאה את עצמה מחדש | צילום: Matt Winkelmeyer/Getty Images
ויקטוריה בקהאם. גם המציאה את עצמה מחדש | צילום: Matt Winkelmeyer/Getty Images

המטרה: להישאר רלוונטית בשוק העבודה המשתנה במהירות. האמצעי: חזון, גמישות מחשבתית ומסמך וורד. המדור יצא להמציא את עצמו מחדש אבל בינתיים שומר על הדיי ג'וב

88 שיתופים | 132 צפיות

דווקא בעיצומה של חופשת הלידה השנייה, כשהיא מתקרבת לגיל 40 ויש לה לכאורה כל מה שהיא צריכה בחיים – קריירה מתגמלת, זוגיות יציבה ושני ילדים, הרגישה קרן ליטני שהיא חייבת לחשב מסלול מחדש מתוך חשש שבלי לשים לב תמצא את עצמה לא רלוונטית. 

ליטני השאירה מאחוריה 12 שנות עבודה כשכירה בהייטק ויצאה למסע מלא עליות ומורדות, עד שב־2012 הקימה את סושלייז, קהילה של יזמות טכנולוגית. היום היא מייעצת לארגונים בנושא חדשנות ומרצה מבוקשת בכנסים ובפורומים עסקיים ולפני שנתיים אף הוזמנה להרצות בנושא ב־TEDx אילת. המסע שעברה ליטני מתנקז כעת אל ספר הביכורים שלה "עידן היוצרים".

היזמית קרן ליטני: "היום מעסיקים מפטרים במהירות, אנשים כבר לא יכולים להיתקע במקצוע ולצפות שהוא יפרנס אותם לכל החיים"

״קצב השינויים הטכנולוגיים מואץ מאוד והמעסיקים מפטרים באופן מהיר יותר ומציעים פחות ביטחון תעסוקתי", היא אומרת. "חוקי המשחק השתנו, אנשים כבר לא יכולים להיתקע במקצוע ולצפות שהוא יפרנס אותם לכל החיים".

קרן ליטני | צילום: מיכל בנדק
קרן ליטני | צילום: מיכל בנדק

איך אפשר להישאר רלוונטית במקום העבודה במצב כזה?
"להישאר רלוונטית זה אומר לאמץ למידה כדרך חיים – לנסות לחשוב כמו יזמית ולהעלות רעיונות, להיות אקטיבית ולהתעקש על ההתפתחות התעסוקתית שלך, כלומר, לא לחכות שיתנו לך קידום אלא לבקש קידום. להמציא את עצמך מחדש בתוך הארגון זה תמיד טוב. השאלה אם הארגון מספיק גמיש כדי לאפשר לך להתפתח".

ואם אני מחליטה לפרוש כנפיים ולהפוך לבוס של עצמי?
"הזמן הנכון להקים את העסק הוא כשאת יודעת בדיוק מה את רוצה. תהליך החיפוש יכול להיות ארוך, אז אם את שכירה אל תמהרי לצאת לעצמאות. נסי לפתח את הרעיון קודם כול בתור תחביב".

את בניית העסק ממליצה ליטני להתחיל מיצירת חזון ברור. "זה עידן שבו הכלכלה היא כלכלת מוניטין", היא אומרת. "לכן אני מציעה לא לחכות שיהיה עסק, אלא לעשות חשיבה פנימית ופשוט לשבת לכתוב בגוף שלישי על קובץ וורד 'מי אני': מה ההכשרה שלי, מה המוטיבציה שלי, מה העסק שלי עושה. בכתיבה בגוף שלישי יש משהו שמשחרר מעכבות, תחשבי על מודל תמחור לכל המוצרים והשירותים שאת יכולה להציע, תרכשי דומיין עם השם שלך גם אם עדיין אין לך צורך בו, תקימי אתר וחשבונות עסקיים באינסטגרם ובפייסבוק גם אם את רק בשלב שבו את מדמיינת". 

הפסקתי לדמיין, התחלתי לפעול. מה עכשיו?
"שיווק נכון זה דבר קריטי, בעיקר לעצמאים. צריך לדעת איך לספר את הסיפור של המותג. אפשר לעשות את זה לבד ואפשר להיעזר בשירותים חיצוניים, בעזרת קורסים מקצועיים שמלמדים איך לעבוד ברשתות החברתיות או בעזרת תוכניות מוסדרות יותר, למשל כמו זו של מעו"ף. זו תוכנית שממומנת ברובה על־ידי המדינה, ובמסגרתה לומדים איך לעשות תוכנית עסקית". 

מובן שלא תמיד הכול הולך חלק. ליטני עצמה כמעט חזרה בתחילת הדרך פעמיים להיות שכירה רק כדי להבין שוב ושוב שזה לא מתאים לה יותר. העסק התפתח לאט ובן זוגה הביע התנגדות למהלך הפתאומי, מה שהוביל למשבר בנישואין. 

"במקרה כזה אני מציעה ללכת למפגשים שעוסקים באותו עולם תוכן ולחפש מנטורים. צריך למצוא עוגנים. לי היו חברות טובות שתמכו והגיעו איתי לכל האירועים", היא אומרת, "העיקר לא לפחד".