אופנה

מה המחיר האמיתי של שופינג בזול? הדברים שברשתות לא רוצים שתדעו

חלון ראווה | צילום: shutterstock.com
חלון ראווה | צילום: shutterstock.com

גוצ'י, ורסאצ'ה ועוד מותגי יוקרה נפרדים מהפרוות ומהעור ומסמנים גם לרשתות המהירות את הטרנד הגדול של 2018: מוסריות ומודעות. אז איך עושים שופינג בלי לפגוע בסביבה ובלי לוותר על הסטייל? המדריך השלם לפאשניסטה המוסרית, עם כל הטיפים שיעזרו לך לקנות רק מה שאת באמת צריכה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

"אף אחד לא צריך לסבול בגלל אופנה", אני עונה בכל פעם שמישהו שואל אותי למה אני מתנגדת לקנייה ברשתות הזולות. אופנה צריכה לגרום אושר, והיא בהחלט עושה זאת, הבעיה היא שמדובר באושר רגעי לאדם אחד, בעוד שבקצה השני של כדור הארץ אדם או בעל חיים אחר נאבק על חייו. שני הצדדים של המטבע הזה ידועים למרבית הצרכנים, אז למה זה עדיין נמשך? כי אם החצאית הזאת עולה רק 30 ש"ח, למה שלא אקנה עוד אחת ואוסיף גם זוג מכנסיים? הרשתות המהירות אומנם הפכו את רכישת האופנה לזולה יותר, אבל מישהו משלם מחיר יקר על ה"זול" הזה.

הנושא של אופנה אתית הפך מדובר בשנה האחרונה, נידון בכנסים מקצועיים בתעשייה, הפך לטרנדי ובעקבות כך גם בתי האופנה מבינים שעליהם לשנות את הדרך שבה הם מייצרים בגדים. המילים קיימות, אקולוגי, ירוק, ממוחזר, אתי, ו"יוצר בתנאי סחר הוגן" הפכו לגיזת הזהב של כל יצרן בגדים, וגם מותגים בינלאומיים מקפידים לייצר לפחות קולקצייה אחת כזו ש"תכשיר" אותם בעיני הצרכן. תוכנית התחקירים "המערכת" בהגשת מיקי חיימוביץ' פתחה את העונה האחרונה בתחקיר מקיף, מרתק ומטריד על תעשיית האופנה והנזקים שהיא מסבה לכדור הארץ, והעלתה אותו לתודעה גם בישראל.

זה לא באמת עור, זה טבעוני: תצוגתאופנה של המעצבת פטימה דניאלסון, מתוך האירוע Designer For Tommorow בתמיכתה של המעצבת הטבעונית סטלה מקרטני | צילום: Getty Images for P&C and Fashion ID
זה לא באמת עור, זה טבעוני: תצוגתאופנה של המעצבת פטימה דניאלסון, מתוך האירוע Designer For Tommorow בתמיכתה של המעצבת הטבעונית סטלה מקרטני | צילום: Getty Images for P&C and Fashion ID

>> כך התאהבה מלאכית ויקטוריה'ס סיקרט במותג בגדי ים ישראלי

מה בעצם הבעיה עם רכישת בגדים זולים ברשתות מהירות?

מהי אופנה מוסרית? אופנה שאף אחד לא נפגע בתהליך הייצור שלה, לא אנשים, לא בעלי חיים ולא כדור הארץ. ההיבט המוסרי מתייחס לשימוש בפרוות ובעורות ולסבל הגדול שנגרם לבעלי החיים. בשנה האחרונה הכריזו מותגים רבים על הפסקת השימוש בפרוות, בהם ורסאצ'ה ובית האופנה גוצ'י, (שיפסיק סופית להשתמש בפרוות בסוף 2018), שנוסד ובנה את שמו סביב השימוש הרב בפרוות. הטענה היא שהיום הטכנולוגיה כל כך מפותחת שאין סיבה לגרום סבל לבעלי החיים. גם המותגים מייקל קורס, טומי הילפיגר וארמני הצהירו הצהרות דומות ועשו צעד קטן למחנה סטלה מקרטני, המעצבת הטבעונית שלא משתמשת בכלל בחומרים מבעלי חיים ועומדת בראש החזית לפיתוח פתרונות טכנולוגיים, כמו כותנה וצמר אורגניים ופוליאסטר ממוחזר. יש רבים שמברכים על היוזמה של גוצ'י וקורס וטוענים שאנחנו לקראת מהפכה טובה באופנה. מנגד, יש האומרים שזהו מהלך צבוע שמטרתו לקבל כותרות, הרי בתי האופנה ממשיכים למכור עורות ובעלי החיים ממשיכים לסבול.

הגברת הטבעונית הראשונה של עולם האופנה: המעצבת סטלה מקרטני | צילום: Christopher Polk/Getty Images
הגברת הטבעונית הראשונה של עולם האופנה: המעצבת סטלה מקרטני | צילום: Christopher Polk/Getty Images

 

האיש מאחורי החלטת המותג להיפרד מהפרוות, המנהל האמנותי של גוצ'י אלסנדרו מיקלה | צילום: Pietro D'Aprano/Getty Images
האיש מאחורי החלטת המותג להיפרד מהפרוות, המנהל האמנותי של גוצ'י אלסנדרו מיקלה | צילום: Pietro D'Aprano/Getty Images

 

בלה חדיד לובשת מעיל דמוי פרווה של המעצבת הישראלית מאיה רייק למותג marei1998


צער בעלי עובדים זרים

צד אחר של ההיבט המוסרי מתייחס לשימוש של רשתות האופנה בכוח עבודה זול. בנובמבר האחרון מצאו לקוחות זארה באיסטנבול פתקים בבגדים שקנו, בהם היו כתובים מסרים כמו "אני הכנתי את הפריט שאתם עומדים לקנות, אבל לא שילמו לי עבורו". את הפתקים החדירו עובדים של "בראבו טקסטיל", יצרנית חיצונית שעבדה עם הקונגלומרט ונסגרה בין לילה אחרי שהבעלים של החברה נעלם בפתאומיות והשאיר 155 אנשים ללא הכנסה. העובדים הקימו אתר וקראו ללקוחות להצטרף, שם התברר שלא קיבלו שכר במשך חודשים, וגם לא פיצויים.

בבנגלדש, למשל, עובדים 3 מליון איש בתחום האופנה, 85 אחוז מהם הן נשים העובדות 10־12 שעות ביום עבור סכום הנע בין 24 ל־34 יורו לחודש. חלק מהעובדים במדינות העולם השלישי הם צעירים בני 14. רשתות רבות אחרות חוטאות בנושא הזה. למעשה קשה לחשוב על חברה אחת שלא פוגעת במישהו בזמן שהיא מייצרת אופנה, אך קשה לחשוב על חברות בתחומים נוספים שלא עושות כך.

ארגון הגג Fashion Revolution פועל ב־100 מדינות ומנוי חינמי חודשי אליו במייל יספק לכם הסברים וסרטונים קצרים ומושקעים לגבי מה שתוכלו לעשות למען האופנה והאנשים שמאחוריה. חשוב לזכור שמחיר פריט מגלם בתוכו את החומרים, שכר העובדים, שכירות החנויות, הפרזנטור, שלטי החוצות, תקציב הפרסום ועוד. אם טי שירט עולה 19.90 ש"ח זה כנראה בא על חשבון מישהו, והמישהו הזה הם העובדים.

נשים תופרות במפעל בצפון קוריאה | צילום: Carl Court/Getty Images
נשים תופרות במפעל בצפון קוריאה | צילום: Carl Court/Getty Images

גשם של פלסטיק

הרשתות משתמשות בחומרים המכילים כימיקלים רעילים לצביעה ועיבוד. זה המקום לדבר על אחד הטרנדים הלוהטים כיום: פלסטיק שקוף. קשה היה לפספס אותו על המסלולים של שאנל, מיו מיו וברברי. זהו אחד הטרנדים היפים, אבל פלסטיק אינו מתכלה, ומליוני הזיופים הזולים יישארו הרבה אחרינו. סביבת המפעלים, בדרך כלל במזרח הרחוק ובמדינות ערב, מזוהמת לחלוטין, החומרים פוגעים במשאבים הטבעיים של כדור הארץ. המים מזוהמים ומזהמים את הצמחים, בעלי החיים אוכלים את הצמחים המזוהמים, ובני האדם אוכלים את אותם בעלי החיים.

אופנתי, אבל מזיק: טרנד הפלסטיק בתצוגת מיו מיו סתיו-חורף 2016-2017 | צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images
אופנתי, אבל מזיק: טרנד הפלסטיק בתצוגת מיו מיו סתיו-חורף 2016-2017 | צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images

אז איך להפוך לפאשניסטה מוסרית? המדריך המלא

שלב 1: סדרי את הארון
להפוך לפאשניסטה מוסרית אין פירושו להפסיק לקנות בגדים, אלא לקנות בצורה מודעת. תחילה עליך לאמץ הנחת יסוד בסיסית: אני לא קונה סתם, בגלל חשק רגעי. דרך מצויינת להתחיל היא פשוט לעשות סדר בארון. את יכולה להזמין מסדרת ארונות מקצועית שתעזור בסידור ארונותייך ותתן טיפים מקצועיים.

שני אפרים (36), מבאר יעקב, הקימה לפני שלוש שנים את העסק שלה "מסודרים", המתמחה בסידור הבית והארונות, והיא חלק מתחום שהולך וגדל לפי דרישה. בין לקוחותיה נמצאים בן אל תבורי, יובל שרף, יעל פוליאקוב, אביבית בר זוהר ושלום מיכאלשווילי.
"כשאני עושה סינון בארון של לקוחה, אנחנו זורקות בממוצע 20 אחוזים מהבגדים בארון" מספרת אפרים, "כמעט תמיד אני מוצאת כפילויות של פריטים, לפעמים זה רק פריט דומה, אבל הרבה פעמים זה אותו פריט בדיוק מאותו המותג".

את זורקת הרבה בגדים שלא נלבשו?
"המון, לפחות שמונה אחוזים מכלל הבגדים שנזרקים. הרבה פעמים, כשאני מסדרת יחד עם הלקוחה, היא מופתעת למצוא פריטים שהיא בכלל לא זוכרת שקנתה".

מה הטעויות הכי נפוצות שאת מוצאת?
"גרביים וטי שירטס לבנות. יש ארונות שאני מוצאת בהם 80־100 חולצות לבנות".

יש לך כמה טיפים שיעזרו להתמקד?
"קודם כל לא לפחד להיפטר מבגדים, מה שלא לבשת שנתיים – זה הזמן להעיף החוצה. לפני שאת טסה לחו"ל או מתכננת מסע שופינג תעברי על הארון שלך, תראי מה יש לך ומה אין, ככה תמנעי מכפילויות ולא תקני סתם דברים".

מה המחיר לסידור ארונות?
"180 ש"ח עבור שעת סידור שבה מגיעות שתי בנות לסדר".

כך עושים את זה הלכה למעשה:
הוציאי את תוכן הארון וחלקי את הבגדים לשלוש קבוצות: כאלה שלבשת יותר מעשר פעמים, כאלה שלא לבשת לפחות שנתיים, וכאלה שנשארו עם הטיקט וכנראה לא נלבשו מעולם. לא תאמיני כמה כאלה יש לך.
אחרי שהבנת מה נשאר ומה הולך, בחני את הפריטים שהחלטת להשאיר בארון, קחי דף ועט ורשמי מה באמת חסר לך.
אחרי שהכנת את הרשימה, חכי עם הנסיעה לקניון הקרוב, קודם כל עלייך להיפטר מהבגדים המיותרים. הנה כמה פתרונות יצירתיים לבגדים שאת לא רוצה.

לא לפחד להיפטר מבגדים: מסדרת הארונות שני אפרים | צילום: סיון פרג'
לא לפחד להיפטר מבגדים: מסדרת הארונות שני אפרים | צילום: סיון פרג'


שלב 2: היפטרי מבגדים מיותרים
תרומה:
תוכלי לתרום את הבגדים שאת לא רוצה לארגונים כמו פתחון לב, לתת, ויצ"ו, במבילי (ארגון הפועל למען עובדים זרים) ובית השנטי המסייע לנוער במצוקה. מצאי את היעד המתאים לך ולאני מאמין שלך.

מכירה: תוכלי למכור פריטים שנשארו עם הטיקט או במצב חדש דרך מיזם האופנה MINE, המתווך בין מוכרים לקונים. שם תוכלי גם לרכוש מותגי יוקרה במתכונת יד שניה בעד 70 אחוזי הנחה. "המטרה היא לגרום לאנשים להבין שאין שום בעיה ולא צריך להתבייש ללבוש יד שנייה, אנחנו רוצים להפוך את החשיבה הזאת למיינסטרים" מסבירים גיא אקרמן ושרון שסטוביץ־ברק בעלי MINE בשיחת טלפון. המיזם הושק לפני קצת פחות משנה וכיום מונה מאות פריטים.
כשהקמתם את המיזם, האם אופנה מוסרית הייתה אחד השיקולים שלכם?
"בהחלט, אנחנו מאמינים שהעתיד הוא במיחזור והחלפת בגדים. אנחנו רוצים לגרום לאנשים להבין שלא משנה אם מישהו לבש את הבגד בעבר".

מִחזור: עוד פתרון יצירתי לבגדים שאתן לא רוצות. ישנם עשרות ערוצי יוטיוב המלמדים איך לשדרג פריטים ישנים: איך להפוך חצאית למכנסיים או גופיה לחולצה, איך לשנות גזרות ואיך לעצב מחדש. כדאי לבדוק את Creamy Trends או Beauty Fashion, יש להם מאות אלפי מנויים והם מסבירים איך להפוך בגדים ישנים לטרנדים הכי חמים.

מסיבות החלפת בגדים: מספיק שתקישי את הצירופים האלו בגוגל או בפייסבוק ויתגלו בפנייך עשרות איוונטים. מסיבות החלפת בגדים הן טרנד לוהט בימים אלה. מי שמגיעה מביאה איתה בגדים במצב טוב, ומחליפה את בגדיה עם האורחות. תוכלי למצוא מסיבות מתוחכמות הכוללות גם שירותי סטיילינג תמורת תשלום סמלי.

"אנחנו מאמינים שהעתיד הוא במיחזור והחלפת בגדים", גיא אקרמן ושרון שסטוביץ'-ברק, בעלי מיזם האופנה MINE | צילום: סיון פרג'
"אנחנו מאמינים שהעתיד הוא במיחזור והחלפת בגדים", גיא אקרמן ושרון שסטוביץ'-ברק, בעלי מיזם האופנה MINE | צילום: סיון פרג'

שלב 3: שופינג!

עלייך לקנות בצורה מודעת, לעבוד עם הרשימה שהכנת, להבין מה את באמת צריכה ורק אז לקנות. גם אם את רואה פריט שמוצא חן בעינייך, חשבי: האם תלכי איתו יותר מעשר פעמים?

הגבלת פריטים: ישנה שיטה לפיה עלייך להגביל את מספר הפריטים בארון ל־33 בלבד, וכל פעם שנכנס בגד אחד, אחר צריך לצאת. המשתמשות בשיטה טוענות שככה קל להחליט מה ללבוש והן מוצאות שילובים יצירתיים.

יד שניה: מלבד מיזם האופנה MINE, ישנו מיזם אינטרנטי נוסף שנקרא Da Klozet אשר בחר בקפידה 50 נשים עם סטייל משובח, שמוכרות את אוצרות ארונותיהן. בנוסף ישנן לא מעט חנויות של בגדי יד שנייה שבהן תוכלי למצוא פרטי וינטג' או מותגי יוקרה, בהן: אצטרה של אדריאן (במרכז המסחרי בכפר שמריהו) בה תוכלי למצוא מותגי יוקרה כמו קנזו, מוסקינו וז'אן פול גוטייה; אדרת בבוגרשוב, תל אביב, המציעה פריטי יד שנייה זולים במיוחד, וחיפוש קצר בגוגל יביא אותך לעשרות תוצאות נוספות. בחלק מהחנויות אפשר לעשות מנוי, המאפשר לך להביא פריט, לקבל זיכוי ולקחת פריט אחר במקומו, ממש כמו בספרייה.

אאוטלטים: באאוטלטים תוכלי למצוא פריטים מעונות קודמות בהנחות מטורפות של 20־70 אחוז. כשאת בחו"ל חפשי את האאוטלט הכי גדול והכי שווה.
גם בארץ ישנם כמה מתחמי אאוטלט כמו מתחם בית טפר בתל גיבורים 5, תל אביב, בו אפשר למצוא חנויות של רונן חן, חגית טסה וסיגל דקל, מתחם האאוטלט ברחוב מדינת היהודים בהרצליה פיתוח ועוד. גם לענקית מותגי היוקרה פקטורי 54 יש אאוטלט לא רע המציע מותגים כמו מארק ג'ייקובס, מייקל קורס, אלכסנדר וונג ועוד, הוא נמצא בצומת ביל"ו וגם בחנות האונליין.

סיילים: אומרים שהסייל הוא חברו הטוב של האדם, ועדיין – לא צריך לקנות רק בגלל שיש סייל. בכיכר המדינה ישנן חנויות כמו אמור, מאדאם דה פומפידור או הלגה עיצובים המציעות עד 70 אחוז הנחה על פריטים. אפשר למצוא שם מציאות מטורפות.

מעקב צמוד: עוד שיטה היא לעקוב אחרי פריטים באתרים מחו"ל כמו Net-a-Porter, SSENSE או Mythreresa. השיטה היא לפתוח שם משתמש באתר ולהכניס כל פריט שמוצא חן בעינייך לווישליסט. ברגע שהמחיר של הפריט שאת רוצה ירד, את תקבלי התראה למייל. האתרים מאפשרים לראות כמה יחידות נשארו מכל פריט, כך תוכלי להחליט אם כדאי לקנות או לחכות שהמחיר ימשיך לרדת. כך השגתי את חולצת החלומות שלי של Vetements ב־100 דולר במקום 800.

הכותבת לובשת חולצה של VETEMENTS חורף 2016, שעלתה לה רק 100 דולר (במקום 800!) | צילום: אסף ליברפרוינד Thestreetvibe
הכותבת לובשת חולצה של VETEMENTS חורף 2016, שעלתה לה רק 100 דולר (במקום 800!) | צילום: אסף ליברפרוינד Thestreetvibe


שלב 4: היי צרכנית מודעת

לפני שאת קונה נסי לבדוק איפה הבגדים מיוצרים, לאיזה תאגיד שייכת החברה ואל תתביישי לשאול בחנות. נכון, רוב הסיכויים שהמוכרים לא יידעו לענות לך, אבל אם רבות כמוך ישאלו בזו אחר זו – המוכרים יעבירו את השאלות למנהלים בדרגים הגבוהים יותר ולאט לאט הם יתחילו להבין שהצרכניות אינן תמימות כבעבר. תוכלי לקבל עוד מידע רלוונטי באתר הארגון Revolution Fashion, כולל מידע על ההיבט המוסרי וכוח העבודה הזול. הארגון העולמי  Anti Fur Coalition, כולל מידע על השימוש בפרוות בתעשיית האופנה. האתר haklinika.com כולל מידע על ההיבטים האקולוגיים.

הדרך להיות צרכנית מוסרית מתחילה בתוכך, זאת אומרת בארון שלך | צילום מסך מהסדרה "סקס והעיר הגדולה"
הדרך להיות צרכנית מוסרית מתחילה בתוכך, זאת אומרת בארון שלך | צילום מסך מהסדרה "סקס והעיר הגדולה"

עוד 6 טיפים שיהפכו אותך לפאשניסטה חכמה

1. לקנות בגדים בצורה מודעת ומאופקת, אך ורק כשבאמת צריך.

2. לשמור על סדר בארון ולדעת אילו פריטים יש בו כדי להימנע מכפילויות.

3. לצמצם ככל האפשר את הקנייה ברשתות הזולות, לטובת תמיכה בעסקים ובמעצבים קטנים.

4. לפני שרוכשים פריט, לעצור ולהבין איפה הוא יוצר והאם נעשה בתנאי סחר הוגן.

5. לא לקנות עורות ופרוות, ואם כן רק יד שנייה.

6. אל תעצרי באופנה ועברי גם לטיפוח- קני מוצרים אורגניים וידידותיים לכדור הארץ.