נא לבקש סליחה!

יום כיפור הוא הזדמנות מצוינת לבקש סליחה מהחברים, מהמשפחה או אפילו מהבוס. זכרו, לטעות זה אנושי, לבקש סליחה זה אלוהי; לפניכם כמה כללים שיקלו על המשימה. סליחה כהלכה

88 שיתופים | 132 צפיות

כולם רוצים להתחיל את השנה החדשה בחיוך, עם קריצה אופטימית ותקווה לשנה טובה ומתוקה יותר. אך כדי להתחיל באמת מחדש ולפתוח דף חלק, לבן וזך, חשוב לא פחות לפשפש בארסנל הפנימי ולהתנקות מכל יסורי המצפון שלנו.

על מנת שנוכל לזכות בשלווה הפנימית הנכספת, עלינו לדעת גם לבקש סליחה לעתים. כן, לא מספיק לדרוש אותה מאחרים או לצפות להגעתה מקרובים; עלינו להתבונן היטב פנימה, לנסות לאמץ זווית אובייקטיבית ולפעמים לבקש בעצמנו סליחה.

אז איך מבקשים סליחה?

הבשורות הטובות הן שיום הכיפורים הגיע ותוכלו לנצל את השעה הנפלאה הזו לבקש סליחה. הבשורות הפחות טובות הן שלעתים מדובר במאמץ אנושי ולא פשוט בכלל.

אז רגע לפני ששינסתם מותניים, בלעתם שאריות אגו והחלטתם להציף את הכל מחדש ולבקש סליחה מהזולת, יש כמה כללים חשובים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון. ולא, התנצלות בפייסבוק, ב- SMS או ציוץ-סליחתי בטוויטר, למשל, לא נחשבים.

  • כלום לא מובן מאליו – משפחה וחברים תחילה: חשוב לבקש סליחה בראש ובראשונה מקרובי משפחה ומחברים קרובים. אין לקחת כמובן מאליו שאמא, אחות או חבר קרוב יסלחו לנו בכל מקרה – גם אם לא נבקש מהם סליחה במפורש.
  • העיקר הכוונה: הדבר החשוב ביותר הוא הכוונה. ללא כוונה אמיתית לא תצליח בקשת הסליחה ואף ייתכן כי תגרום ריחוק וניכור. אם באמת באתם לבקש מחילה, נסו לוותר על הכבוד ועל המחסומים שלכם ולהתחבר למהות האמיתית של הסליחה וההתנצלות – הודו בטעות שלכם והביעו חרטה מעומק הלב.
  • בארבע עיניים: לאלה מכם שרוצים להביא מתנה או לשלוח פרחים כדאי לזכור כי אלו אינם בקשת הסליחה האמיתית. הסליחה האמיתית תהיה תמיד זו הנאמרת בארבע עיניים ומכל הלב.
  • באינטימיות המתבקשת: הסליחה חייבת להיות אישית, שמית ומכוונת לאדם שבו פגענו. חשוב לשמור על קשר עין עם מקבל הסליחה. קשר עין מעיד על הכוונה והכנות שבדברים שלכם.
  • אין פג תוקף: לעתים בקשת הסליחה באה לאחר זמן רב, שבמהלכו נשכחו הנסיבות והפרטים של הסכסוך או הפגיעה. חשוב להסביר ולהזכיר את הרקע ואת הסיבות לבקשת הסליחה.
  • חישבו קדימה: לאחר הסליחה צרפו גם הבטחה שלא להעליב או לפגוע יותר, לא להתנהג שוב בצורה לא הולמת וכדומה. הבטחה זו מעידה שלמדתם מן הטעות וכי לא תחזרו עליה.

הכללים באדיבות תמי לנצוט ליבוביץ – יועצת תדמית ונוהג בינלאומי, ומחברת רב-המכר: "הקוד IBL – קוד התדמית הנימוס והנוהג בארץ ובעולם"