מדברת לעצמך? אל דאגה, את לא משוגעת

לדבר עם עצמך | אילוסטרציה: Gemini
לדבר עם עצמך | אילוסטרציה: Gemini

מחקר חדש מגלה שדיבור עצמי אינו סימן לבעיה נפשית, אלא כלי טבעי שעשוי לעזור לנו לארגן את המחשבות, להפחית מתח ולקבל החלטות רגועות יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

אם מצאת את עצמך אומרת בקול "איפה שמתי את המפתחות?" או "אני יכולה לעשות את זה", אין סיבה לדאוג. מתברר שדיבור עצמי הוא תופעה טבעית, ואפילו עשוי להועיל.

חוקרים מאוניברסיטאות מישיגן, ברקלי ודנוור מצאו שדיבור עצמי מסייע לארגן מחשבות, להתמודד עם מצבים יומיומיים ולהפחית מתח, ולא נמצא קשר בינו לבין בדידות, מצוקה נפשית או מאפייני אישיות כמו נרקיסיזם.

המחקר, שפורסם בכתב העת  Scientific Reports, עקב במשך שבועיים אחר 208 משתתפים ובחן כיצד דיבור עצמי קשור להתמודדות עם לחץ ולמצב הרגשי.

אחד הממצאים המעניינים שנמצאו קשור לטכניקה שנקראת "ריחוק פסיכולוגי". במקום לחשוב "אני לא אצליח", החוקרים ממליצים לנסות לדבר אל עצמך כאילו היית חברה טובה, או אפילו להשתמש בשם הפרטי שלך. למשל: "נועה, קחי נשימה. את יודעת להתמודד עם זה". לדבריהם, שינוי קטן כזה בניסוח מאפשר להסתכל על המצב מבחוץ, מפחית הצפה רגשית ועוזר לקבל החלטות שקולות יותר.

גם הפסיכולוג הכלכלי יורן קלטר מסביר שלא רק עצם הדיבור חשוב, אלא גם האופן שבו אנחנו מדברות אל עצמנו. לדבריו, שפה תומכת ומעודדת יכולה להגביר את תחושת המסוגלות, בעוד שביקורת עצמית מתמשכת עלולה דווקא להגביר לחץ ונטייה להיכנס למעגל של מחשבות שליליות.

החוקרים מציינים שדיבור עצמי מלווה אותנו כבר בילדות, אז ילדים משתמשים בקול רם כדי להנחות את עצמם במהלך משחק או פתרון בעיות. בבגרות השיח הזה הופך בדרך כלל לפנימי, אבל הוא עשוי לחזור ולהישמע בקול דווקא ברגעי לחץ, בזמן נהיגה, בישול, סידור הבית או הכנה למשימה חשובה.

המסר שעולה מהמחקר פשוט: לא עצם הדיבור לעצמך הוא החשוב, אלא התוכן שלו. אם במקום ביקורת והאשמה תנסי לדבר לעצמך באותה חמלה שבה היית מדברת לאדם קרוב, ייתכן שלא רק תרגישי רגועה יותר, אלא גם תחשבי בצורה בהירה יותר ותתמודדי טוב יותר עם אתגרי היום־יום.