הורה נבוכים: 7 טיפים להתמודדות עם פתיחת שנת הלימודים

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

1 בספטמבר 2020 הולך להיות שונה מכל מה שהכרנו. אז איך בדיוק זה הולך לעבוד ואיך נעבור את זה בשלום ובקלות?

88 שיתופים | 132 צפיות

החופש הגדול הביא להאטה כמעט מוחלטת של קצב החיים של ילדינו, ושל קצב הלב שלנו ההורים. אחרי ששרדנו בגבורה את יולי־אוגוסט גרסת קורונה 2020, מגיעה המכה הכואבת הבאה: פתיחת שנת הלימודים. לפי המתווה שהציג שר החינוך יואב גלנט, הלימודים לילדים בגילים שונים יורכבו מתמהיל של לימודים פרונטליים ולימודים אונליין, במינון משתנה לפי הגיל. השאיפה היא שילדי הגנים יגיעו למסגרות כרגיל, ילדי כיתות א'־ד' יתבקשו להגיע לחמישה ימי לימודים, תלמידי ה'־ו' ילמדו לפחות יומיים פרונטלית והשאר בזום, ותלמידי ז'־י"ב ילמדו רק מהבית, אך יש יסוד סביר להניח שגם התוכנית הזאת עוד תשתנה במהלך שנת הלימודים. זהו הקו שהתווה משרד החינוך, אולם בפועל כל רשות מקומית קיבלה החלטות בהתאם לצרכיה ומשאביה, כך שבפועל הורים ביישובים השונים יכולים למצוא את עצמם קמים בבוקר לתרחישים שונים לחלוטין.

"תקופת הקורונה אינה תורמת לחזרה לשגרה. דבר אינו ברור וקבוע וכדאי לדבר על כך עם הילדים. צריך להסביר להם שאף שדברים עדיין אינם ברורים, החזרה לשגרה היא הכרחית ולא משנה איך בדיוק מתנהלת הלמידה", אומרת מרין ליבמן, פסיכולוגית קלינית ומנהלת תחום ילדים ונוער במרכז ד"ר טל, שעוסקת בין השאר גם בקשיים במעברים. ביקשנו מליבמן לצייד אותנו בכלים לכל תרחיש אפשרי.

>> החזרה לגן בצל מגפת הקורונה ומגפת ההתעללות בגנים

שלום כיתה א'

האתגר: תלמידי כיתה א' נאלצים לצעוד לבד את צעדיהם הראשונים לכיתה, כאשר התמונה עם הילקוט הגדול מדי תצולם מחוץ לשער בית הספר. ההורים לא יוכלו להגיע לכיתה בימים הראשונים ללימודים, ולהפוך את החלל המאיים והמרגש למעט פחות מפחיד.

טיפ: "כדאי לנהל הרבה שיחות עם הילדים ולדבר על התקופה המורכבת, על המגבלות הרבות שאנחנו חווים בחיי היומיום כבר כמה חודשים ועל כך שהמגבלות ימשיכו לחול גם במהלך הלימודים. חשוב לדבר על כך שעצוב מאוד להורים שהם לא יכולים ללוות את הילד לכיתה בימים החשובים הללו, ולנסות לחשוב יחד איתו מה יעזור לו ומה יקל עליו את הכניסה לכיתה. אולי לקבוע להיכנס עם עוד חבר, או אולי לבקש מהמורה ללוות אותו לכיתה".

קפסולה רב פעמית

האתגר: ילדי היסודי עשויים למצוא את עצמם מפוצלים לקפסולות של עד 18 תלמידים בכיתה, כשהם יושבים בשולחנות נפרדים ושומרים על ריחוק חברתי. חלקם אולי אף יתבקשו לעטות מסכות. המשמעות: יותר נהלים ומשמעת, פחות אינטרקציה חברתית.

טיפ: "חשוב להסביר לילדים שגם ההורים מתקשים להסתגל ומתקשים לעכל את מה שקורה. דרך השיתוף בחוויה של ההורים ובפשרות שהם נאלצים לעשות, אפשר לגייס את הילדים להבין שגם עליהם לעשות פשרות, שבפועל יתבטאו בפחות מגע ישיר עם חבריהם, פחות משחקים בחצר ונהלים נוקשים יותר בכיתה. אין טעם להתנצל או להצטדק בפני הילדים, זה לא יעזור. מה שחשוב הוא דווקא לעודד אותם להבין שמדובר במציאות חיצונית שאינה בשליטתנו ועלינו לנסות ולהפיק את המיטב מהמצב הנתון".

ריצה למרחקים ארוכים

האתגר: חלק מהתלמידים צפויים ללמוד יומיים בבית הספר ושלושה ימים מרחוק. ככל הנראה תלמידי כיתות ז'־י"ב לא יבואו כלל לבתי הספר. הורים רבים תוהים כיצד נכון ליצור שגרת לימודים לימים שיבלו בבית, ועד כמה נכון שהורים יתערבו ויפקחו על הלימודים.

טיפ: "עם כל הרצון הטוב מורה לא יכולה להיות אחראית על תהליך הלמידה של 30 ילדים, בטח לא על תהליך למידה מרחוק. שיתוף פעולה של הורים ומערכת החינוך הכרחי. ניסוח הסכם של ההורים עם הילד בנוגע לזכויות וחובות בבית יכול להועיל. אפשר לקבוע שהילד מצדו יתחייב להשתתף בשיעורים מבלי להתווכח, וההורים מצדם מתחייבים לא להציק לו בשעות אחרות של היום. לגבי למידה מרחוק, חשוב שההורים יעמדו על שמירה על זמני הכניסה לזום, שיסבירו לילד כמה זה חשוב, שזו למידה לכל דבר, שיציעו לילד לדמיין שהוא בעצם יושב עכשיו בכיתה יחד עם כל הילדים ולומד".

מחוץ למסגרת

האתגר: לפי המתווה הכללי ילדי החטיבות והתיכונים בכיתות ז' ו־י' ייכנסו לכיתות חדשות בזום בלבד, עם ילדים שאינם מכירים. למצוא את מקומך החברתי בכיתה חדשה היא משימה מאתגרת דיה, למצוא את המיקום המתאים לריבוע שלך בין שלל הריבועים בזום ולרכוש חברים חדשים בלי מפגש יומיומי – זו משימה מפחידה הרבה יותר.

טיפ: "כדאי לשוחח עם הילדים על החששות שלהם ולנסות לחשוב על דרכים להתגבר עליהם. עדיף לשקף לילד שההורה מסכים עמו בנוגע לקושי לתקשר עם הסביבה באמצעות הזום, ושההורה מבין את תחושת הריחוק שנוצרת – בעיקר בעת כניסה לכיתה חדשה. עם זאת מאחר שכרגע זו הדרך להתחיל את שנת הלימודים, חשוב לא להיכנע לחששות ולהנמיך פרופיל, אלא לקחת חלק פעיל, להשתתף בשיעורי הזום וליזום קשרים חברתיים, אחרת הילדים ירגישו עוד יותר מבודדים ומחוץ לעניינים".

רוך וקושי

האתגר: תקופת הקורונה עלולה להציף קשיים רבים: חברתיים, נפשיים ולימודיים. ילדינו עלולים לחוש קשיים שלא חשו בעבר, ולפנות אלינו בבקשת עזרה בסיטואציות שבהן לא נתקלנו בגלגול הקודם של חיינו. הורים רבים נקרעים בין הרצון להפגין הבנה, ולבין החשש לשדר לילד שהקשיים אכן גדולים ומשמעותיים.

טיפ: "חשוב שההורים יידעו לתת תוקף לחוויה הרגשית של הילדים ולאפשר להם חוויה של נראות. כלומר, להראות להם שמה שהם חושבים ומרגישים חשוב לנו ההורים ולא לבטל את רגשות התסכול שלהם. לא כדאי לומר לילדים – 'עזבו שטויות, מה אתה מתרגשים?' וכו', אלא 'אני מבין מדוע אתה מרגיש מתוסכל, אבל חמוד שלי, אין לנו ברירה'. אם יזלזל ההורה ברגשותיהם של ילדיו, הילדים יתכנסו בתוך עצמם ויפסיקו לשתף את ההורים ברגשותיהם. הם ילמדו שאין טעם לשתף את ההורים כי הם לא מבינים אותם".

שיעור חברה

האתגר: לרובנו יש חברה שלא חשוה כמה זמן נפריח זו לעבר זו "חייבות להיפגש מתישהו" ונדחה את הפגישה המיוחלת, בסופו של דבר עדיין נרגיש קרובות. אבל בניגוד למבוגרים, ילדים עוד לא פיתחו את היכולת הזאת. היות והשנה רוב הילדים ילמדו מרחוק לפחות חלק מהזמן, וכתוצאה מכך האינטראקציות החברתיות שלהם יצטמצמו, החברויות שרקמו עלולות להתפרק וילדינו עלולים למצוא עצמם בבידוד, ולא בגלל הקורונה.

טיפ: "אפשר לחשוב על עבודות בזוגות דרך הזום או על קיום דיונים קבוצתיים בזום, ולעודד את הילדים לתקשר עם חבריהם טלפונית. כדאי לעודד מפגשים של אחד על אחד בשעות אחר הצהריים במידת האפשר, כדי לנסות להפחית את תחושת הבדידות של הילדים. אין מה לעשות, בזמנים כאלה גם פעילות ברשתות החברתיות עשויה להפחית את תחושת הבדידות".

שיעור לחיים

האתגר: אפילו אנשי משרד החינוך מעידים שהלמידה מרחוק הרבה פחות אפקטיבית. ההשכלה של ילדינו עלולה להיפגע.

טיפ: "על ההורים מוטלת כעת אחריות רבה יותר על תהליך הלמידה של ילדיהם. אין ברירה אלא לקבל את המציאות החדשה הזאת. ההמלצה האישית שלי היא שצוותי בית הספר יכינו תוכנית ללמידה ביתית מעבר לשעות הלימודים, שתוכל לשמש את ההורים כדי לשמר הרגלי למידה ולאפשר התקדמות והתפתחות".