הצבע עושה את ההבדל

אחד הכלים החשובים ביותר של המעצב הוא הידע להשתמש בצבעים. מערכת גוונים אחת יכולה ליצור חלל חם, גדול ומלא אור, והשנייה תיצור חלל קטן, קריר ומסקרן
כשמדברים על צבע, חשוב לדעת שאנחנו מדברים בעצם על אשליה. אם מביטים בתפוח ירוק, מאמינים שהתפוח הוא ירוק. למעשה, לתפוח אין בכלל צבע משלו! מה שאנחנו רואים זה רק אפקט של צבע.
אור השמש עשוי מגלים שונים ומגוונים. לכן, אם בוחנים מבחינה מדעית את הצבע, מגלים שהאור הלבן מורכב מכל הגוונים שמוכרים לעין האנושית וגם כאלו שאינם נראים, כאשר לכל צבע אורך גל או תדר משלו. תופעה זו מכונה ה"ספקטרום". התפוח נראה לנו ירוק, כיוון שהוא בולע את כל הגוונים האחרים מתוך האור הלבן ומחזיר רק את הגוון הירוק. יותר מזה: למעשה כל עין שונה בצורתה וקולטת בצורה אחרת את ה"ירוק" של התפוח. לכן ניתן להבין שההנאה מצבע היא לגמרי סובייקטיבית ואין שני אנשים שרואים אותו צבע במדויק!
הגלגל מסתובב
גלגל הצבעים הוא למעשה פרישה של הספקטרום בצורה של דיסק. בגלגל הצבעים אנחנו יכולים לראות את צבעי היסוד, שהם הגוונים שלא ניתן לייצר בשילוב של גוונים נוספים. אלו הם האדום, הצהוב והכחול. צבעי המשנה נוצרים למעשה באמצעות שילוב בין צבעי היסוד, וכך אנו מקבלים גוונים בסגול, כתום וירוק.
מכאן השילובים הולכים ומתרחבים לאחר שאנו עושים חיבור בין צבעי היסוד והצבעים המשניים. לדוגמא, שילוב בין כתום לצהוב יוצר כתום צהבהב והשילובים הולכים ואוספים דרגות נוספות ככל שנמשיך לערבב בין הגוונים.
שני אלמנטים נוספים שמתבטאים בגלגל הצבעים הם השחור ולבן. למעשה, כל הגוונים יחד נותנים את הצבע הלבן, והיעדר צבעים מוחלט נותן לנו את הצבע השחור. הערבובים בין צבעי היסוד לבין הלבן והשחור מקנים גם הם שינויים בערך של הצבע. בעברית אנו קוראים לכך גוון, אך באנגלית המונחים מדויקים יותר: שילוב עם לבן נקראTINT ושילוב עם שחור נקראSHADE . לדוגמה, ורוד הואTINT , ואילו גוון של אדום ובורדו נקרא אדוםSHADE .
אסטרטגיה צבעונית
לכל סגנון יש את אבני היסוד שלו. כמו בשפה העברית שמורכבת מאותיות עם צלילים שחוזרים על עצמם, כך גם בכל סגנונות הקיימים בעולם ישנן אבני יסוד שחוזרות על עצמן. המעצב מחליט על מערכת גוונים שעובדים יחד בכל המישורים של החלל כדי ליצור תמונה שלמה.
כלומר, אם מדובר בשימוש בגוונים כמו קרם, כסוף ושחור, ייתכן שהקירות יהיו בגוון קרם, קיר אחד יקבל צבע כסוף ויהיה גם שטיח שחור. מבחינת הריהוט, הגוונים הללו יתבטאו בריהוט המשלב שחור וכסוף, ספה בגוון קרם, כאשר וילונות ואביזרי נוי ותאורה יתמכו אף הם במערכת הגוונים הזאת.
לפניכם כמה טכניקות ליצירת חללים בעלי עוצמה
אחד ויחיד – ניתן ליצור מראה דרמתי מאוד רק עם גוון אחד: הקירות, הרצפות, הריהוט והאביזרים מקבלים את אותו הגוון וכל המשחק ביניהם נעשה על ידי שינויים בטקסטורה, כמו שימוש בטקסטורה מבריקה לצד טקסטורה מחוספסת. הצבע הנפוץ ביותר למשחק מסוג זה הוא הלבן והתוצאה בדרך כלל יוצרת חלל גדול ומואר.
חלל מסוג זה מרגיש מצד אחד מאוד טהור ונקי ותמיד יעשה רושם קלאסי, אך מצד שני הוא עלול להרגיש קר ומנוכר, עם תחושה של אמנזיה, מעבר לקושי בשמירה על רמת הניקיון הגבוהה שנדרשת כאן. ייתכן שאפקט כזה עדיף לשמור לחללים קטנים, כמו חדרי אמבטיה ושירותים. בכל מקרה, בעיצוב בגוון אחד כיף מאוד לעבור על הכללים ולהכניס פריט בודד קטן בצבע נגדי כדי לעורר את הצופה ולשבור את המונוטוניות.
שילובים מונוכרומטיים – מדובר בשילובי גוונים שמבוססים על צבע אחד. אפשר לקחת כל צבע ולהוסיף לו שחור או לבן. לדוגמא, אפשר ליצור מערכת גוונים על ידי שימוש רק בירוק עז, ירוק בהיר, לבן ירקרק, ירוק כהה ושחור עם נגיעה של ירוק. ניתן לפזר אותם על כל החלל, ובאופן מאוד פשוט יש מערכת גוונים. אם התוצאה הסופית נראית נוקשה מדי, אפשר לשבור את הכלל ולהכניס צבע מנוגד שמאיר ומעורר.
שטח ניטרלי – ישנן מערכות גוונים שאינן נמצאות בתוך מרבית גלגלי הצבעים. אלה הן מערכות הגוונים הניטרליים. מדובר בשחור, לבן ואפור או גוונים שנראים כמעט ללא צבע – האוף ווייט למיניהם, שבהם קיימת רק נגיעה קטנה של צבע בתוך הלבן. הניטרליים משתלבים בינם ללא קושי, אבל ניתן לשלב אותם גם עם גוונים אחרים. הדוגמא הקלאסית האהובה במיוחד על מעצבים היא שחור, לבן, אפור ואדום.
ניגודים נמשכים – בהסתכלות על גלגל הצבעים ניתן לראות כי מול כל גוון קיים, ניתן לבחור גוון נגדי הנמצא במרחק של 180 מעלות ממנו. התוצאה היא שילוב של ניגודים שמשלימים אחד את השני. שילוב כזה הוא תמיד מוצלח והתיאוריה העומדת מאחורי הרעיון היא שהעין זקוקה לגיוון ומתעייפת מהר אם אין נקודות להשוואה.
דוגמא יפה לכך ניתן לראות בחלוקים הירוקים של מנתחים בבית החולים שנועדו ליצור ניגוד לצבעי הדם של החולים ולשמור על ערנות עיניו של המנתח. בסביבה הפחות דרמתית של הבית, השימוש בגוונים בעלי ניגוד חזק מעוררת את החושים. ניגודים נפוצים הם שחור-לבן, אדום-ירוק, צהוב-כחול וכתום-סגול. הבעיה היחידה של שימוש המבוסס רק על ניגודים היא שהתחושה בחדר עלולה להיות מעט "קופצנית" ולא תאפשר מנוחה לעין. לכן, לא מומלץ להשתמש בניגודים בחדרי שינה בכלל ובחדרי תינוקות בפרט.
משפחות – כל שניים או שלושה צבעים שצמודים זה לזה בגלגל הצבעים, באים מאותו משפחה. לדוגמא אדום, כתום וצהוב, שייכים לאותה משפחה. צהוב, ירוק וכחול, אף הם משפחה. השימוש בטכניקה זאת מבטיח הרמוניה, כוון שכולם מדברים באותה שפה. הבעיה היחידה, כמו בכל המשפחות הטובות, היא ששילוב כזה עלול ליצור הרגשה של מחנק וחוסר חופשיות. כדי להמעיט את התחושה הזו אפשר לשלב גוון מנוגד ליצירת חופש ועניין.
60-30-10- כלל אצבע לערבוב צבעים שקל לעשות בו שימוש הוא העיקרון של 10, 30 ו-60 אחוז, שיחד מרכיבים את כל החלל. כלומר, אם מסתכלים על החלל, ה-100 אחוז הוא כל מה שרואים: רצפה, קירות, תקרה, חלונות, דלתות, ריהוט, תאורה, אביזרים, ריפודים ודברי חשמל. השלב הבא הוא לבחור שלושה צבעים, לדוגמא, כחול, לבן וסגול, מתוכם צריך להחליט איזה מהם יהיה הצבע העיקרי (60 אחוז), איזה המשני (30 אחוז) ואיזה יהיה הדגש (10 אחוז). עדיף שצבע הדגש יהיה כהה יותר או בולט יותר מהאחרים.
כל משחק בין הגוונים כחול, לבן וסגול, לפי העיקרון 60-30-10, ייתן חלל אחר מעוצב ויפה, אך עם אופי שונה. לדוגמא, חלל עם קירות כחולים, ספות לבנות וכריות קטנות בסגול עז, ירגיש אחר מחלל עם קירות סגולים, ספות כחולות וכריות קטנות בלבן. מי שמתקשה לחלק את החלל שלו לשלושה גוונים, יכול לעשות חלוקה נוספת ולחלק את ה-10 אחוזים לשני חלקים של 5 אחוזים או לחלק את ה-30 אחוז לשני חלקים של 15 אחוז, אבל חשוב לשמור על מבנה הכלל של צבע עיקרי, משני וצבע דגש.
חם-קר – לכל גוון יש טמפרטורה משלו והשפעתו חזקה כל כך, עד שניתן לרמות את הגוף ולגרום לו לחשוב שהחדר חם או קר יותר. ניתן לחלק את הצבעים לשתי קבוצות: הגוונים החמים, שהם אדום, כתום וצהוב והצבעים הקרים, שהם כחול, תכלת וטורקיז. הירוק על גווניו הצהובים נחשב לגוון חם, והגוונים הכהים שמכילים אחוז יותר גבוה של כחול, נחשבים למקררים.
בתוך הבית ניתן להשתמש בטמפרטורת הצבע על מנת ליצור תחושה של מזג נעים. בחדרים שפונים לכיוון דרום, בהם רוצים ליצור תחושה של חדר קריר, ניתן לצבוע בגוונים קרים. לעומת זאת, מומלץ לצבוע חדרים שאינם מקבלים שמש או סובלים מתחושה של קור או לחות, בגוונים חמים. חשוב לדעת שהגוונים החמים משדרים אווירה יותר דינמית ושמחה והגוונים הקרים הם יותר רציניים ונינוחים.
בחלק ב' של הכתבה: טיפים לשילובי צבעים מוצלחים ושימושים שונים בצבע ליצירת אשליה של חדר גדול או קטן יותר, לתיקון פגמים ועוד»
הכותבת היא מעצבת פנים ויועצת פנג שוואי
מתוך: מגזין נישה
לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה