הפנתר הוורוד

הוכתר על ידי השבועון "טיים" כמעצב התעשייתי המפורסם ביותר ביבשות אמריקה | צלם: סטודיו קארים ראשיד
הוכתר על ידי השבועון "טיים" כמעצב התעשייתי המפורסם ביותר ביבשות אמריקה | צלם: סטודיו קארים ראשיד

מעצב העל הצבעוני קארים ראשיד עובד על שלושה מיזמים חדשים ישראלים - פרויקט נדל"ן במנהטן המיועד למשקיעים מישראל, מלון בוטיק בתל אביב וקעקוע של תל אביב על גופו. ריאיון עם האיש והצבע הוורוד

88 שיתופים | 132 צפיות

כשהיה בן חמש למד קארים ראשיד לצייר בית בפרספקטיבה. הילד היצירתי בחר לצייר את חלונות המבנה דווקא אליפטיים ולא מרובעים. אביו, שהיה המנחה שלו בציור, אמר לו "זה בסדר, אתה יכול לעשות כל מה שאתה רוצה". "זו בדיוק הדרך שבה גידלו אותי", הוא אומר בשיחה עמו, "וזו לדעתי הסיבה לכך שהגעתי לאן שהגעתי".
מלון Nhow בברלין

כאשר המילים הללו באות מפיו של מי שעיצב עד כה יותר מ־3,000 מוצרים; שעם קהל לקוחותיו נמנים החברות והתאגידים הגדולים בעולם; שזכה ביותר מ־300 פרסים; שעובד ביותר מ־35 מדינות; שעבודותיו מוצגות באוספים הקבועים של המוזיאונים והגלריות הנחשבים ברחבי העולם ושהוכתר על ידי השבועון "טיים" כמעצב התעשייתי המפורסם ביותר ביבשות אמריקה – אפשר לומר בביטחון שמדובר באגדת עיצוב מהלכת.
ראשיד, אישיות מעניינת וצבעונית (תרתי משמע) ידוע בחיבתו העזה לצבעים ובעיקר לצבע הוורוד. הדבר מתבטא בעבודותיו וגם באופן לבושו. בחודש שעבר ביקר בישראל לרגל השקת Hap Five Pleasure ו־HAP 6 – שני פרויקטי נדל"ן במנהטן המיועדים למשקיעים מישראל. ראשיד מופקד על תכנון חזות הבניינים והחללים הפנימיים שלהם.
פרוייקט Hap5 המיועד לישראלים, ראשיד מופקד על תכנון חזות הבניינים והחללים הפנימיים שלהם

מהי פילוסופיית העיצוב שלך?
"אני מאמין ב'עיצוב דמוקרטי' – עיצוב נגיש להמונים. במשך זמן רב מדי עיצוב היה נחלתן של השכבות האמידות בלבד, אולם העולם כפי שאנו רואים אותו כיום משתנה. היוקרה החדשה היא פחות פורמלית. אני יכול לספק יוקרה בצורה כלכלית בעזרת חומרים אחרים ולהגיע לעיצוב יוקרתי בייצור המוני. עיצוב נועד לכולם וזה מה שיהפוך את העולם למקום טוב יותר.

מאמין ב'עיצוב דמוקרטי' – עיצוב נגיש להמונים

אמנים ומעצבים צריכים ליצור בתוך המציאות היומיומית וכחלק בלתי נפרד ממנה. אני רוצה לגעת בחייהם של כמה שיותר אנשים. אני מאמין גדול בעיצוב העתיד באמצעות התמקדות בהווה ובנושאים המעסיקים אותנו עכשיו. בעיצוב תעשייתי המטרה צריכה תמיד להפוך אובייקטים לרלבנטיים לזמננו במקום להשאירם אייקונים עיצוביים בלבד. כאשר מביטים כל הזמן לאחור אי אפשר להתקדם".

איך ניגשת לתכנון שני הפרויקטים הללו במנהטן?
"אני חש בדיוק אותה תשוקה כאשר אני מתבקש לעצב עט, תכשיט, בקבוק בושם, ספל קפה או בקבוק אלכוהול וכאשר אני מתבקש לעצב שטיח, חיפוי רצפה, רהיט או עיצוב פנים. אני יכול לעצב חוויה אנושית הוליסטית מהמיקרו אל המקרו. בפרויקט הבניינים הזה אני יכול להכניס כל מה שעיצבתי עד כה: החל ממתגי החשמל בדירות דרך המטבח ועד לידיות הדלתות וחדרי השירותים. אין הרבה מעצבים בעולם שעיצבו בתים וגם את כל מה שיש בהם. אני גם נוקט בגישה מעט שונה כאשר מדובר באדריכלות, שכן אני שואב מניסיוני כמעצב מוצר".
איך אתה מגדיר עיצוב טוב?
"אנחנו אולי לא שמים לב לכך, אך מדי יום אנו באים במגע עם 624 אובייקטים: מיטה, רצפה, משקפיים, טלוויזיה, טלפון, צלחת, כוס, ספר ועוד עוד. כשחושבים על זה, נראה כי אנו מקבלים את העולם סביבנו כדבר מובן מאליו, אולם הפוטנציאל של האובייקטים הללו להשפיע על חיי היומיום שלנו ולהיטיב אותם הוא עצום. עיצוב הוא תוצאה ישירה של חיי היומיום. אובייקט שמצליח להיטיב את החוויה האנושית היומיומית מתאים להגדרה הזו. אני סבור שקיים כעת טרנד המנסה להתרחק מכל הארכיטיפים המקובלים והעייפים או המינימליזם המנוכר והקר".
אובייקט שמצליח להיטיב את החוויה האנושית היומיומית

האם יש לך העדפה לאחד מתחומי העיצוב שאתה עוסק בהם, עיצוב מוצר ואדריכלות?
"אני מאוד אוהב את תחום עיצוב המוצר כי אני יודע שלכל אובייקט שאני מעצב יש פוטנציאל ליצירת קשר עם הצרכן הסופי והוא יכול לגרום לו הנאה על בסיס יומיומי. כאשר אני מעצב בית מלון אני אוהב את התחושה שיש לי חלק ביצירת חוויה עצומה בחייהם של אנשים. בחללים הציבוריים שאני מעצב אני יודע שאנשים לא רק מתבוננים בעיצובים שלי אלא יש להם גישה אליהם, הם שוקעים בהם ומתערבים באופן פיזי בקונספטים שלי".


"אני מאוד אוהב את תחום עיצוב המוצר כי אני יודע שלכל אובייקט שאני מעצב יש פוטנציאל ליצירת קשר עם הצרכן הסופי והוא יכול לגרום לו הנאה על בסיס יומיומי"

איזה מוצר או פרויקט אהובים עליך במיוחד?</div>

"זו אחת השאלות שחוזרות על עצמן באופן טבעי, ובדרך כלל אני מנסה להתחמק מתשובה ואומר שהפרויקט הנוכחי הוא תמיד האהוב ביותר, אבל האמת היא שאני יכול גם לראות משהו שעשיתי לפני 15 שנה ולהתחיל להעריך אותו מחדש. כמו רוב האמנים אני נוטה להיות ביקורתי מאוד כלפי עבודות שלי".
אילו חומרים אהובים עליך?
"אני משתמש בפלסטיק ברבים מהעיצובים שלי כי זה חומר בעל איכויות נפלאות, ויש כאלה שמכנים אותי בשל כך 'נסיך הפלסטיק'. נוסף לכך, כדי ליצור אובייקטים דמוקרטיים זולים, פלסטיק הוא כמעט הכרחי והשימוש בו מאפשר לעיצובים שלי להיות נגישים יותר בשוק.
בעזרת טכנולוגיות חדשות ותוכנה אני יכול ליצור איתו צורות אורגניות שמעולם לא היו קיימות קודם לכן. יחד עם זאת, אני עובד עם הרבה חומרים אחרים: זכוכית, עץ ואבן וגם סגסוגת של מתכות. אני מאוד מתעניין בפולימריים מתכלים ובפולימרים העשויים ממקורות מתחדשים שבכוחם להפחית את השימוש העולמי בנפט".

משתמש בפלסטיק ברבים מהעיצובים שלו
כיצד משתלב נושא הקיימות בעבודותיך?
"'יום כדור הארץ' נוסד בשנת 1971 במונטריאול והפך לחלק מההתבגרות שלי ולכן תמיד יש לו מקום בלבי. עבורי אין מדובר במשהו חדש. גדלתי ולמדתי בסוף שנות ה־70 וראשית שנות ה־80 בקנדה וחלק מהחינוך שקיבלתי שם היה לשלב עיצוב בדרך שתכבד את הסביבה, בין אם מדובר בחומרים ממוחזרים או תכנון בניינים בקונספט של שימור אנרגיה וטכנולוגיה 'ירוקה'. שימוש בחומרים לא רעילים ומתכלים הוא נושא שחשוב לי מאוד. אני סבור שאנשים נוטים כיום לחוסר רשמיות, לעיצוב דמוקרטי, לניידות ולקלות. הצרכן החדש יודע יותר, מועצם ומשכיל מבעבר. עיצוב הוא כבר חלק מחיי היומיום".
מה השתנה לדעתך בעולם העיצוב בעשור האחרון ומה מאפיין את העיצוב העכשווי?
"ראשית עיצוב הפך סוף סוף לנושא ציבורי וכולם מתעניינים בו. בעבר הוא היה כאמור נחלתן של קבוצות בודדות בלבד. כיום יש נטייה לעיצוב נגיש יותר לכולם, עיצוב בר קיימא ועיצוב בהשראת טכנולוגיות מתקדמות במטרה ליצור שפות חדשות ומופעים שיעודדו התנהגות אנושית טובה יותר. אני סבור שבסופו של דבר הכל יהיה עכשווי יותר, טכנולוגי יותר ופונקציונלי יותר ובעיקר אסתטי מאוד! אנחנו צריכים לייפות את העולם ותחום העיצוב הוא התחום העוסק ביופי ובחוויה אנושית טובה יותר".
עד כמה חשובה לך חדשנות?
"עלינו להתבונן אל העתיד כדי לראות שינוי וחדשנות. דווקא במאה הנוכחית אנו עדים לניסיונות רבים עד כדי אופנה חדשה של ניסיונות חפירה וגילוי ב'כספות' העבר, הרבה יותר מאשר בשנות ה־80 הפוסט מודרניסטיות. נדמה כאילו ההיסטוריה נחשפת בפנינו בקצב מטורף ואנו ממשיכים לסרוק את העבר כדי לחשוף את הכל, את הטוב ואת הרע".
עלינו להתבונן אל העתיד כדי לראות שינוי וחדשנות

והבחירה בצבעוניות עזה ובעיקר בוורוד?
"אנשים נוהגים לראות צבע כמשהו מלאכותי, אך לאורך ההיסטוריה צבעים היו בכל מקום. אני אוהב צבעוניות ואינני פוחד ממנה – אני משתמש בה כאמצעי להעברת רגש באובייקטים הסובבים אותו, בחללים שלנו, כדי לעורר לפעולה, להשפיע, לגרום לנו לשאול שאלות ולאתגר. אני אוהב ורוד וצבעים זוהרים – צבעים בעלי חיוּת ואנרגיה של העולם הדיגיטלי שלנו. אינני מסוגל להבין מדוע אנשים רוצים לחיות בעולם מונוכרומטי".
אוהב ורוד וצבעים זוהרים – צבעים בעלי חיוּת ואנרגיה של העולם הדיגיטלי שלנו

אתה נוהג לקעקע על גופך את שמות הערים בעולם שהשאירו עליך את חותמן, מתי יתווסף גם קעקוע של תל אביב?
"אני מתכנן להוסיף קעקוע של תל אביב לאוסף הקעקועים שלי כאשר מלון הבוטיק שאני מתכנן ייפתח בה בעוד כחצי שנה".