דור הדוט קום

האם פעוטות באמת צריכים להשתמש במחשב?

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

זה קרה לפני כמה שנים, כשבתי הבכורה הייתה בת שנה וחצי. ישבנו לנו בגינה השכונתית עם דלי וכף ובנינו ארמונות בחול. אחד מילדי השכונה הצטרף אלינו ובעקבותיו הגיעה גם אמו. באופן טבעי התפתחה בינינו שיחת אמהות שגרתית במטרה לבחון אם הדשא של השכן ירוק יותר.

"הבן שלי רק בן שנה וכבר שולט במחשב", סיפרה לי בגאווה. "הוא יודע להפעיל בכוחות עצמו את המחשב, וכשמחברים לו את המקלדת של הילדים, הוא לא מפסיק לדפוק מרוב התלהבות. ואיך מתקדמת הבת שלך? האם יש לה תוכנות מועדפות?" פנתה אליי אותה אמא בעניין. "מממ… " גוש של בושה חסם את גרוני. "היא מעולם לא שיחקה במחשב", לחשתי בקול מבויש. המבט המזועזע שהופיע בעיניה הוכיח לי שאכן נתפסתי בקלקלתי.

בין שתרצו ובין שלא, חיינו מתנהלים בסביבה ממוחשבת. עובדה זו מניעה הורים רבים לרכוש לילדיהם את מיטב התוכנות ולעשות הכול כדי שהזאטוטים ישלטו ברזי המחשב כבר בגיל ינקות.

דווקא בימים אלה, שבהם הכול אפשרי, כדאי שנעצור לרגע ונשאל את עצמנו מהם היתרונות ומהם החסרונות של המחשב, מהי תרומתו האמיתית להתפתחותם התקינה של ילדינו ואם לא עדיף לקחת אותם במקום לשעה קלה לארגז החול.

לצעוד עם הקדמה

"למחשב ולעבודה השוטפת איתו יש יתרונות רבים", מסביר אסף קפון, מנהל מכירות ושיווק "קומפי ישראל". "מחקרים שנערכו בתחום מוכיחים שילדים הנחשפים לסביבה אינטראקטיבית הם ילדים שיתמודדו טוב יותר עם דרישות המודרניזציה ויפתחו מיומנויות למידה גבוהות יותר. לכן, כהורים החיים במאה ה-21 אנו מחויבים להעניק לילדינו את האיזון הנכון בין פעילויות ביתיות לפעילויות בחוץ ולהקנות להם את הכלים והמיומנויות הדרושים לפיתוח תקשורת בין-אישית טובה, תוך שימוש בעזרי לימוד ומשחק.



"שימוש חכם בטכנולוגיה מתקדמת יכול להוות כלי משמעותי ברכישת מיומנויות אלו. המטרה שלנו היא לחשוף את המוחות הצעירים לסביבה אינטראקטיבית עשירה, לעודד את סקרנותם ולחשוף אותם לחוויה של לימוד מעשיר ומהנה, אשר תאפשר להם לפתח יכולות ודפוסי חשיבה חדשים.

קיים כיום בשוב מגוון רב של תוכנות לילדים המסייעות לפיתוח מיומנויות שונות דוגמת מוטוריקה עדינה, תיאום עין-יד, אינטליגנציה רגשית, תפיסה חזותית ומרחבית, חשיבה יצירתית, אוצר מילים ושפה ואפילו רכישת נורמות חיוביות וכללי התנהגות מקובלים".

לומדים בלי להרגיש

"הורה לילדים בגיל הרך רוצה שכבר בשלב מוקדם של ההתפתחות יוכלו ילדיו להפנים מושגים שונים כמו צבע וצורה, יפתחו מודעות פונולוגית, יעשירו את אוצר המילים שלהם ועוד", מסבירה אביבה גיטאית, דוקטורנטית באוניברסיטת בר אילן במחלקה לפיתוח והערכה של תוכניות לימודים.

"אולם, רוב רובם של ההורים נמצאים מחוץ לבית במשך שעות ארוכות, ולכן אני בהחלט חושבת שמחשב הנו כלי שיכול לסייע להם להעביר לילדיהם שפע של מושגים בצורה מושכלת המתאימה לגילם ולרמת ההתפתחות שלהם. בעזרת המחשב יכול הילד ללמוד מגוון רחב של נושאים, החל בצבעים וצורות, דרך אבחנה בין פרטים ובין קטן לגדול, וכלה במנייה, הכרת המספרים ועוד. במהלך עבודתו מקבל הילד חיזוקים חיוביים על הצלחות ומילות עידוד במקרה של אי הצלחה.

לומדות מומלצות לילדים

  • צעדים ראשונים (קומפי) – משחק מחשב המאפשר לילדים התנסות עצמאית במחשב וחשיפה ראשונית למושגי יסוד. מגיל 12 חודשים.
  • הבית שלי (קומפי) – המשחק מספק לקטנטנים הזדמנות לחקור את הסביבה הביתית שלהם באמצעות משחק ושירים.
  • עולמו של דובי (מט"ח) – סדרת לומדות המאפשרת לבצע את הצעדים הראשונים במחשב באופן ידידותי, בהתאם לרמת הקואורדינציה של הילד. לגילאי 2-5.
  • גורדי בגן הפלאים (קומפדיה) – תוכנה ובה משחקי חשיבה לפיתוח היכולת הפסיכומטרית. לגילאי 2-5.
  • צורות וצבעים (קומפדיה) – משחק מהנה ומאתגר במסגרתו לומדים הילדים להכיר ולזהות את הצורות והצבעים השונים. כל זאת באמצעות צביעה, שירה ומשחקי הפעלה משעשעים ברמות קושי מדורגות. לגילאי 2-4.5.
  • בלוני אותיות (קומפדיה) – לומדה העורכת לילדים היכרות עם אותיות הא'-ב' בדרך חווייתית של משחקים. לגילאי 3-6.

"המשחק במחשב מאפשר לילדים ללמוד בדרך עקיפה, תוך כדי משחק. ישנם משחקי מלחמה שונים, למשל, המערבים לימוד חשבון. הילד צריך לפתור תרגילים, כשכל תרגיל שהוא פותר נכונה מוסיף לו נקודות בקרב. יתרון נוסף שקיים בלומדות של ימינו הוא העובדה שברבות מהן מותקנת מערכת בקרה שבאמצעותה יכול ההורה לעקוב אחרי ההתקדמות של ילדו. הוא יכול לראות במה ילדו שיחק, באילו תחומים התקשה, במה הוא השתפר וכדומה".

לומדים דרך ההתנסות

"מחשבים הם חלק מהעולם שסובב אותנו", מדגישה עפרה רזאל, אחראית לסדרה "יש לי סוד" של מט"ח וכיום מנהלת אתר האינטרנט החדש "הסוד של מיה" של מט"ח. "כמו שאנו שמים לתינוקות מובייל ואוניברסיטה כדי לעזור להם להתפתח, כך אפשר לערוך לילדים הכרות קרובה עם מחשב כבר בגיל הרך.

בשונה מטלוויזיה, בזמן השימוש במחשב הילד אינו בוהה במסך בחוסר מעש, אלא חייב להיות פעיל ולגרום לדברים לקרות. במקלדות המיועדות לגיל הרך, למשל, הילד הוא המפעיל. הוא לומד שאם הוא עושה משהו מסוים, יש לכך תגובה מיידית. בהתחלה הילד דופק על המקלדת בחוסר הבחנה ובהתאם – קורים דברים אקראיים על המסך.

לאט-לאט הוא לומד ללחוץ על כפתורים ומקשים מסוימים. הוא לומד שאם הוא רוצה לשמוע את השיר על הגשם, הוא צריך ללחוץ על המקש הכחול וכדומה.

"ככל שמתקדמים בגיל וברמת השליטה במחשב, אפשר להגיע לעוד ועוד התנסויות חדשות ומעניינות. אין ספק שהילדים של היום מתקדמים מאוד. אם פעם לא רצינו לתת לילד צעיר להתעסק עם עכבר מתוך מחשבה שזוהי מיומנות מורכבת מדי, כיום ירד גיל השימוש בעכבר לגיל 3, וכל זאת בזכות הגיל הצעיר שבו ניגשים למחשב. עם זאת, חשוב להקפיד שהזמן מול המחשב יהיה זמן איכותי. חשוב שהילד לא רק ישחק אלא גם ילמד".

מחשב או גינה?

"את המקלדת הראשונה המיועדת לתינוקות רכשנו כשיהלי הייתה בת שנה", מספרת איריס כהן מגבעתיים. "כהורים לילדה שתגדל במאה ה-21 חשנו כי מחובתנו לפתח אצלה כבר מגיל צעיר מיומנויות שימוש במחשב. כיום אני יכולה בהחלט להעיד שיהלי נהנית מכל רגע של משחק במחשב וכבר למדה צורות, צבעים וגדלים. אני ממליצה בחום לכל הורה שמעוניין לקדם את ילדו לאפשר לו גישה למחשב כבר מגיל צעיר".

"אני דווקא סבורה כי השימוש במחשב בגיל צעיר כל כך אינו הגיוני", מצטרפת לשיחה רונית איצקוביץ מראשון לציון, אמא לרון בן השנתיים. "מעולם לא חשתי צורך להתקין לרון מחשב עם תוכנות לילדים. אני מאמינה שלכל דבר יש זמן והמחשבים בהחלט יכולים לחכות. אני מעדיפה שרון יבלה בגינה ולא מול מסך המחשב".



כלי יעיל, אבל…

בימינו מחשבים הם סמל הקדמה", אומרת אורית מילשטיין, מנחת הורים במכון אדלר ויועצת משפחתית. "זהו כלי יעיל הפותח בפנינו עולמות חדשים ובמקביל גם מפתח קואורדינציה וחשיבה. אולם, כמו כל דבר, גם כשמדובר בשימוש במחשב, הכול תלוי במינון ובאיזון.

אם אנחנו מחזירים את הילד מהגן ב-16:30 והוא יושב ומשחק במחשב עד שעת ארוחת הערב, מבחינתי זה לא נכון ואפילו עצוב. אסור שהמחשב יהווה תחליף למשחק בפאזלים, להרכבת לגו ולכל אותם משחקים המפתחים את המוטוריקה העדינה ואת המוטוריקה הגסה".

"בעיניי המחשב הוא כלי חינוכי ומלמד, כלי שיכול להיות מעשיר ומועיל כבר בגיל הרך", אומרת אורית גורדון, מנחת קבוצות ומרכזת פעילויות במרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים.

"בעזרת המחשב הילד רוכש מיומנויות רבות, אולם אם המחשב הופך להיות מעין בייביסיטר של הילד, אז יש לי סימני שאלה לגבי מידת הצורך בו. אני מתנגדת לכך שהורים שולחים את הילדים לשחק במחשב כיוון שהם מתקשים למצוא עיסוק משפחתי משותף. המחשב אינו יכול לבוא במקום פיתוח יחסים חברתיים נורמליים.

אני גם מתנגדת לכך שילדים מגיעים אחר הצהריים לחבר ומייד כולם מתיישבים מול המחשב ומתחילים לשחק. מבחינתי, המשחק הטבעי והמשחק הדרמטי בין הילדים חשוב הרבה יותר מאשר הבילוי מול המחשב.

"למרות שהמחשב הוא כלי זמין, אני בהחלט חושבת שיש להשאיר מקום וזמן להעצמת יחסים שאינם קשורים אליו. המפתח לכך הוא מינון נכון והצבת גבולות ברורים. גם אם יש הורים וילדים שבוחרים לשחק יחד במחשב, חשוב שהפעילות סביבו לא תהיה הפעילות המשפחתית העיקרית אלא רק חלק מזמן האיכות המשותף.

ניתן בהחלט לשבת מול המחשב, להרכיב יחד פאזלים, לצבוע יצירה וליהנות יחדיו, אולם הדגש הוא על מינון נכון. אין תחליף ליחסים הבין-אישיים והקרובים בין הילד להורה שלו, ואת הקשר הזה מומלץ מאוד לעשות ללא תיווך של כלי עזר כגון מחשב".

ומה עם האינטרנט?
גורדון: "האינטרנט הוא כלי מדהים ומעשיר אם יודעים להשתמש בו בצורה נכונה. ברשת יש המון אתרים חיוביים, מהנים ומעניינים ובהחלט רצוי לחשוף את הילדים שלנו לתחומי עניין שונים. אולם, חשוב שכבר מגיל צעיר נסביר להם מהם כללי הבטיחות ברשת, מה מותר ומה אסור לעשות ומה עלול לסכן אותם.

ככלל, אני ממליצה להציב את המחשב בחדר המשפחה ולא בחדרו של הילד, כי אחרת נראה את הילד שלנו רק בזמני הארוחות ולא ממש נדע מה הוא עושה ועם מי. כמו כן, בהחלט הייתי מגבילה את זמן המחשב, ממש כפי שאנחנו משתדלים להגביל את זמן הטלוויזיה. ואם אנחנו כהורים רוצים שהילדים שלנו ילמדו דברים מועילים, כדאי שנקדיש זמן מתאים למציאת אתרים הולמים עם תכנים המתאימים לגילם.

בגילאים מבוגרים יותר בבית הספר היסודי, כאשר ילדים כבר משתתפים בצ'טים למיניהם, הייתי ממליצה לבדוק לאילו אתרים הם נכנסים ואף להתעניין מדי פעם – עם מי דיברת? באיזה אתר אתה גולש? ישנה חשיבות רבה לנוכחות של ההורה ולהתעניינות שלו בקשר ילד-מחשב".

גיטאית: "מחקרים שנערכו בתחום הוכיחו, כי כאשר הורה יושב עם ילדו מול המחשב ועורך עבורו פעילויות תיווך והסבר, העבודה תהיה הרבה יותר אפקטיבית מאשר במצב שבו הילד יושב לבדו ומתמודד עם אותן שאלות ובעיות. כולכם בוודאי מכירים את הספרים האינטראקטיביים.

מבחינתי, מצב שבו ההורה יושב עם ילדו ליד המחשב ושניהם מקשיבים לסיפור, מעירים הערות, מגלגלים קדימה ואחורה ומחליפים דעות וחוויות, שווה ערך בעיניי להקראה של ספר רגיל בידי ההורה. אולם, חשוב להדגיש כי האיזון בין הפעילויות הנו הדבר החשוב מכול".

"מוצר עובר דרך ארוכה מאוד בדרך למימושו", מסבירה רזאל. "אנשי תוכן ואנשי פדגוגיה חושבים על רעיון, חוברים לאנשי טכנולוגיה ובודקים איתם כיצד ניתן לממשו. לאחר מכן מגיע תורם של הגרפיקאים, המתכנתים, השחקנים שמקליטים את קולותיהם, בחירת האפקטים והתאמתם לתוכנה, בדיקה עם ילדים והכנסת שינויים בהתאם ובקרת איכות. רק בסוף התהליך הארוך הזה המוצר יוצא לקהל.

לכן, כשהולכים לרכוש לומדה או משחק מחשב כלשהו, ההורים צריכים להקפיד שהמוצר שהם רוכשים אכן מתאים. כדאי מאוד לקבל המלצות מחברים, אבל אם נמצאים בחנות ומסתכלים בקופסאות סגורות, כדאי ללכת על מוצרים של חברות מוכרות. חשוב גם לבחור תוכנה מוכרת המאושרת על ידי משרד החינוך".

מתוך: מגזין הורים וילדים
לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

הכתבות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter ובפייסבוק