בנעליו: ראיון עם מנכ"ל לאפייט

"כשעסקים משפחתיים מצליחים ליצור תחושת שייכות בקרב כל העובדים, קורה משהו טוב". רפי בלס, הבעלים של רשת נעלי לאפייט הוותיקה מספר על עסקים, נעליים, משפחה ומה שביניהם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

פורסם במגזין אטמוספירה

עסקים משפחתיים, בעיקר אלה המצליחים, נוטים לתת הרגשה שיש בהם -מלבד תמהיל נכון שמתקיים בדרך כלל -גם איזו נוסחה סודית, מין קסם. אולי זה בגלל ש"הבית" וה"עסק" באמת מתערבבים, אולי זו ההתלבטות אם לקרוא לבוס "אבא", ואולי כי זה לא תמיד פשוט להיות משפחה – לא כל שכן לעבוד עם משפחה.

אבל דווקא מול רפי בלס, ה"אבא" של רשת נעלי לאפייט, העניין הזה נראה ברור כל כך: "כשעסקים משפחתיים מצליחים ליצור תחושת שייכות ומשפחתיות בקרב כל העובדים, קורה משהו טוב".

רפי בלס | צילום: יח"צ
רפי בלס | צילום: יח"צ

 

ביניים: שותפים להחלטות

את רשת הנעליים הוותיקה שעברה מאב לבנו, ולפני שנים הצטרף לשורותיה גם הדור השלישי, הקים ויקטור בלס, אביו של רפי, שעם לקוחותיו נמנתה, למשל, גם אשת הנציב הבריטי. תחילה נקראה החנות שברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב "נעלי בלס" וכבר אז מכרה בעיקר נעלי נשים שיובאו מאיטליה. לימים, ובהשראת בית הכלבו הפריזאי גלרי לאפייט, שונה שמה ל"לאפייט".
רפי הצטרף לביזנס עוד כשהיה חייל: "זה מה שעשיתי כל חיי למעשה. אני האיש שנולד עם הנעל ביד", הוא אומר בחיוך. אבל כשהוא נכנס לתמונה הוא הביא איתו כנראה גם רוח חדשה של תעוזה, כי אז נוספה החנות בגן העיר, שלימים הפכה לחנות הדגל של הרשת.

הסיפור חזר על עצמו כמה שנים אחר כך, כשבלס שאל את בניו, אליק ושלומי, אם ירצו להצטרף אליו: "אמרתי להם שאם זה מוצא חן בעיניהם, אז נמשיך ונפתח עוד חנויות. אבל אם לא -אסתפק בשתיים שיש". הבנים החליטו שכן – אליק אחראי על העובדים ועל שיווק הסחורה בתוך הרשת, ושלומי בעיקר על מערך המחשוב.
היום מונה רשת לאפייט שמונה חנויות המאכלסות אוסף מגוון במיוחד של נעליים לנשים ולגברים והמוטו הוא נעליים המתאפיינות באיכות, בנוחות ובאופנתיות – ממיטב מעצבי העל באיטליה.

ווינדו שופינג בלאפייט | צילום: שי יחזקאל
ווינדו שופינג בלאפייט | צילום: שי יחזקאל

 

איך זה עובד?

"אנחנו נוסעים יחד לאיטליה ארבע פעמים בשנה לתערוכות נעליים בינלאומיות ושם מזמינים את מיטב הקולקציה האיטלקית. יש לנו כ-40 יצרנים, שהפכו עם השנים לחברי משפחה, ומכל אחד אנחנו לוקחים את מה שהוא הכי טוב בו. לפעמים אנחנו מחליטים יחד על שינוי כזה או אחר כדי להתאים את האופנה האירופית ללקוחה שלנו בישראל. קורה גם לא פעם שאנחנו מעלים תמונה לווטצאפ של כולם, כולל כל העובדים, כדי להתייעץ לגבי דגם מסוים".

מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל
מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל

 

קבוצת ווטצאפ של ההנהלה והעובדים?

"בהחלט. יש לנו 50 עובדים וכולנו יחד מגובשים מאוד. יש כאן מוכרות שעובדות ברשת עשרות שנים. אנחנו משקיעים בסדנאות ובהעשרת העובדים, בערבי גיבוש, עורכים מפגשים עם ההנהלה ותחרויות תגמול. הכל פה בגובה העיניים, כי אני חושב שזה חלק בלתי נפרד מיצירת מקום עבודה טוב, שבסופו של דבר גם מקרין ללקוחות".

מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל
מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל

 

ביניים: איכות נטולת פשרות

אז משפחתיות, כבר אמרנו, היא לגמרי שם המשחק. חמישה ילדים יש לרפי ולינה בלס (בעלת משרד יחסי ציבור גדול). הבנים כבר בעסק, התאומות הצעירות (26) אלינור ואליאנה מככבות בקטלוג הרשת, ואילו הבת האמצעית לימור היא זמרת ויוצרת. אביה של לינה, אגב, היה יצרן נעליים בעצמו, וכך השניים נפגשו: רפי הגיע בשליחות אביו למפעל של בן עוזי, אביה של לינה וכל השאר, כמו שאומרים, היסטוריה.

מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל
מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל

 

מי הלקוחה שלכם?

"הלקוחה שלנו מחפשת איכות נטולת פשרות. היא מחפשת נוחות ושירות וגם יודעת שהסיכוי לראות מישהי אחרת נועלת את אותן נעליים הוא אפסי, שכן אנחנו מביאים רק שמונה עד עשרה זוגות מכל דגם. הקונה הישראלית מתוחכמת, היא נוסעת הרבה לחו"ל, מכירה אופנה ומודעת למחירים, אבל בסופו של דבר בוחרת לקנות כאן. גם בגלל המגוון וגם בזכות השירות והאחריות".

בשנים האחרונות נוספו לקולקציית הנעליים גם תיקי ומעילי עור "כדי להשלים את הטוטאל-לוק האיטלקי".
אחד החידושים של החורף הזה בלאפייט הוא שיתוף פעולה מעניין עם מותג התכשיטים מיכל נגרין, שעיצב עבור הרשת תכשיטים המיועדים לקישוט מגפיים ומגפונים.

מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל
מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל

 

איך שומרים על הצלחה שנים רבות כל כך?

"אני לא בטוח שאני יודע את התשובה המדויקת, אבל אולי זה שילוב בין כמה דברים. אוסף נעליים שאין לו מתחרים כל כך, הצביון המשפחתי, ובעיקר חוויית קנייה ושירות יוצאי דופן. לזה ללא ספק יש השפעה מכרעת, והדבר בא לידי ביטוי במועדון פעיל של 40 אלף לקוחות נאמנות, כמו גם לקוחות שהן כבר דור שלישי. הסבתא, האמא ועכשיו גם הנכדה".

כשאני שואלת אותו מה ימליץ למי שרוצה להיכנס לעסקי הנעליים הוא עונה בחיוך שנעליים זה עסק מסובך, אבל מצד שני, לו עצמו אין התלבטות -הוא אוהב את מה שהוא עושה ועדיין מתרגש לפתוח את הקופסאות כשמגיע המשלוח מאיטליה.
לעובדה שבימים אלה נבחנת האפשרות להרחיב את הרשת גם אל מעבר לים הוא אומר: "אם אהיה בטוח שהשירות, רמת הידע והניסיון שאותם חרתנו על דגלנו יבואו לידי ביטוי בפתיחה של סניפים נוספים בארץ ובעולם, אשקול את העניין".

מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל
מתוך קטלוג החורף של לאפייט | צילום: שי יחזקאל