המטבח המודרני: כשהחומר והעיצוב מרגישים טבע

אם יש חלל אחד שמספר את סיפורו של הבית המודרני – זה המטבח. ממרכז טכני לבישול הוא הפך לזירה עיצובית, רגשית וטכנולוגית כאחד. "המטבח כיום מבטא את השינוי התרבותי שאנחנו חווים בשנים האחרונות: חיבור מחודש לטבע, חיפוש אחר חומרים נעימים למגע, ומודעות הולכת וגוברת לסביבה" מסבירה יעל מוסקוביץ', סמנכ"לית השיווק של ניגא שף FOR HOME.
"הטרנדים הבולטים לשנה הקרובה מדברים בשפה טבעית וחושית – משטחי עץ ואבן במרקמים מוחשיים, גוונים חמים ומעושנים, ועיצובים שקטים שמשדרים רוגע והרמוניה. אבל מאחורי המראה האורגני הזה עומדת חדשנות טכנולוגית מתקדמת במיוחד: חומרים עמידים יותר, נקיים יותר, וברי־קיימא" מסבירה מוסקוביץ'.
“הצרכן של היום מבקש חיבור לטבע בלי להתפשר על נוחות ועמידות,” אומרת גל נרדי, סמנכ"לית השיווק של למינם. לדבריה, “הקולקציות החדשות שלנו נולדו מתוך ההבנה הזו – הן מתכתבות עם מרקמים טבעיים, ויחד עם זאת הגרניט פורצלן שומר על עמידות גבוהה בפני חום, שריטות ולחות. המטבח הוא לב הבית, והוא חייב להיות גם יפה וגם חכם מבחינה חומרית”.
“החדשנות של למינם נובעת מהיכולת שלנו לקחת את הפורצלן ולדחוף אותו לגבולות חדשים של עיבוד, גמישות ויישום. לדוגמא, שיתוף הפעולה עם אנדראה פדריצ’י ממחיש את זה בצורה מובהקת: עם פיתוח טכנולוגיית twO by Laminam, המאפשרת ייצור משטחי פורצלן דקיקים בעובי של 2 מילימטרים בלבד, שניתן לעבד ולכופף ברדיוס קטן של עד שלושה מטרים. זו קפיצת מדרגה אמיתית – גם מבחינה עיצובית וגם מבחינת קיימות – כי היא מאפשרת שימוש בפחות חומר ואנרגיה, בלי לוותר על חוזק, עמידות ודיוק אסתטי. בעיניי זו מהפכה שמגדירה מחדש את הדרך שבה אנחנו חושבים על חומר במטבח”.
ואכן, תחושת הטבע חוזרת – אך הפעם דרך חומרים שמסוגלים לעמוד בקצב החיים המודרניים. גם בתחום הפורנירים ניכרת פריצת דרך, כשהטכנולוגיות החדשות מאפשרות לדמות את מראה העץ האמיתי מבלי לכרות עצים. כפיר אביגד, מנכ"ל D-BOX, שמפיץ בישראל את EGGER, מתאר זאת כ"מהפכה שקטה": “ה־Eco-Fornir של מציע חוויה אמיתית של עץ – גם למראה וגם למגע – אבל בתהליך ייצור ירוק שמפחית משמעותית את הפגיעה בסביבה. מדובר בחומר שמצליח להיות גם יפה, גם פרקטי וגם אחראי – וזה הכיוון שהעולם הולך אליו”.
לדבריו "בישראל עדיין קיימת נטייה להיצמד לחומרים מסורתיים כמו פורניר אמיתי, סנדוויץ' או צביעה בתנור – מתוך מחשבה שהם מסמלים איכות. בפועל, החומרים המודרניים שמיוצרים באירופה, כמו EGGER, כבר מזמן עברו אותם: הם עמידים יותר, נראים טוב יותר ומכבדים את הסביבה. מי שמאמץ את הגישה הזו מגלה שמטבח יכול להיות גם יפה וגם חכם לאורך שנים.”
מוסקוביץ' מוסיפה “המטבח הביתי כבר לא נמדד רק ביופי או בגימור – אלא ביכולת שלו לשמור על איכות החיים שלנו. הצרכנים היום רוצים לדעת שהאוכל שהם מכינים נשמר בערכים התזונתיים שלו, שהתנור שלהם צורך פחות אנרגיה, ושהמדיח חוסך מים. זו לא טרנד חולף – זו תפיסה חדשה של בישול חכם ובריא, שמציב את האדם והסביבה במרכז.”
“אנחנו רואים שינוי אמיתי בתפיסת הצרכן הישראלי – הוא לא מסתפק יותר במטבח ‘יפה’. הוא רוצה מטבח שעובד בשבילו, כזה שתומך באורח חיים מאוזן ומודע. אנשים מבשלים להנאה, לאירוח, וגם מתוך אחריות לעצמם ולסביבה. הם מחפשים מערכות שעוזרות להם לחיות טוב יותר – לא רק לבשל טוב יותר” מסכמת מוסקוביץ'.