מקודם

פסיכולוגיה וסוציולוגיה – הדומה והשונה

צילום: pixabay
צילום: pixabay

פסיכולוגיה עוסקת בתורת הנפש וסוציולוגיה עוסקת במדעי החברה. הכתבה תציג מה הדומה והשונה בשני המקצועות הללו וכיצד הם מתחברים יחד

88 שיתופים | 132 צפיות

מהי פסיכולוגיה?

פסיכו = נפש, לוגיה = תורה. מכאן שפסיכולוגיה עוסקת בנפש האדם, ברגשות שלו וביחסים שלו עם הזולת. למעשה כל המעשים של האדם נובעים מרגשות כיוון שלא ניתן להפריד אותן מהאדם שהוא יחידה אחת, ולכן עליו מוטלת האחריות על ההתנהגות שלו. 

מהי סוציולוגיה?

סוציו = חברה, לוגיה = תורה. העיסוק בתורת או מדעי החברה היא עיסוק ברגשות האדם ומעשיו כלפי החברה מסביבו ומכאן שהיחסים שלו עם הזולת נובעים מהנפש. בשונה מהפסיכולוגיה מדובר על יחסים בין אנשים המושפעים מהקבוצות אליהם הם משתייכים. כלומר, מדע זה חוקר חברה מסוימת ואת יחסי הגומלין בין האנשים הנמצאים בה.

דומה ושונה בין פסיכולוגיה וסוציולוגיה

גם הפסיכולוגיה וגם הסוציולוגיה חוקרות את ההתנהגות האנושית אך בניגוד לסוציולוגיה, הפסיכולוגיה עוסקת ביחידים ובקבוצות מצומצמות ואילו הסוציולוגיה עוסקת ברובד נרחב יותר. ביחד עם זאת, לימודי פסיכולוגיה תמיד יעסקו גם בחלק הסוציולוגי מכיוון שלחברה יש השפעה על פעולות האדם כיחיד. שילוב שני התחומים הללו ילמד אותנו על תהליכים התנהגותיים וחברתיים. כלומר, כאשר מבינים תהליכים תרבותיים וחברתיים ניתן גם להבין תהליכים פסיכולוגיים ולטפל ביחידים.

שילוב בין פסיכולוגיה לסוציולוגיה

שילוב מדעי סוציולוגיה ומדעי פסיכולוגיה עוסק בהשפעת החברה על האדם כיצור אינדיבידואלי. למשל, כיצד יש כוח לקבוצה חברתית פוליטית להשפיע על נפשו של האדם כדי שיפעל בצורה קיצונית. מה מתחולל בנפשו, האם יש לו קונפליקטים מול הקבוצה והאם שינוי חברתי יטיב עימו או להיפך. כלומר, מתמקדים בהבנת הרגשות של האדם ומערכות היחסים שלו המשפיעות על התנהגותו. בהתאם לגישה של הסוציולוג או הפסיכולוג, ישנם לדוגמה סוציולוגים המאמינים שהתנהגות האדם נובעת מערכים קולקטיביים שמעצבים את הנפש שלו ולא רק תוצאה של הרגשות האינדיבידואלים שלו. כאשר יש התנגשות בין מנגנוני ההגנה של נפש האדם הוא מבטא כעסים על מנת להגן על האיום הקיים. כעסים אלו מופנים לזולת או לחברה עצמה. מכאן שתת המודע הוא ענין קולקטיבי. ניתן לפרש זאת מנקודת מבט שתורת הנפש, הפסיכולוגיה היא חלק מהמבנה הקולקטיבי שאותו חוקרים הסוציולוגים ולפיכך השילוב בין שני המקצועות בהחלט מלמד על תפיסה עם מאפיינים דומים וביחד עם זאת שונים.

שינויים פסיכולוגיים המשפיעים על החברה

טיפול פסיכולוגי יכול לשנות את התפיסה של האינדיבידואל ביחס לחברה בה הוא נמצא. כלומר, יש לאדם סיפור חיים המלווה בליקויים נפשיים שיש לטפל בהם על מנת להגיע לרווחה. השינוי שמביא איתו הטיפול לא רק שישפיע על האדם אלא גם על החברה. לסיכום, נפש האדם כחלק מחברה תהיה זו שעליה יתבונן הסוציולוג כאשר הוא חוקר חברה ומכאן הקשר ההדוק בין שני המקצועות.