מקודם

מהו הסדר איזון משאבים?

צילום: freepik
צילום: freepik

עוד לדיני משפחה אסתר שלום מסבירה כל מה שצריך לדעת על הסדר איזון משאבים

88 שיתופים | 132 צפיות

הסדר איזון משאבים הינו הסדר שעוסק באופן חלוקת הרכוש בין בני זוג שנישאו לאחר יום 1.1.1974 וזאת בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג. 

אופן חלוקת הרכוש בין בני זוג שנישאו לפני 1.1.1974 או בין בני זוג ידועים בציבור, ייעשה לפי הלכת השיתוף, שהינה הלכה פרי הפסיקה. 

הסדר איזון המשאבים קובע באופן כללי כי חלוקת הרכוש בין בני זוג לאחר יום 1.1.1974 תיעשה עם פקיעת הנישואין שלהם עקב גירושין או מוות של אחד מהם, וזאת באופן שוויוני (כלומר, חצי-חצי), ולמעט במקרה שבו הם ערכו הסכם ממון או הסכם גירושין שקובע הסדר אחר, או במקרה שבו בית המשפט הורה אחרת. 

במסגרת הסדר איזון המשאבים יש להעריך את השווי של כלל הנכסים שבני הזוג צברו במהלך חיי הנישואים, בין יחדיו ובין בנפרד, ושם כך ניתן להיעזר במקרה הצורך ברו"ח או אקטואר. לאחר מכן יש לנכות משווי זה את סך כל החובות שבני הזוג צברו במהלך חיי הנישואים שלהם ולצורך מימון הצרכים של משפחתם, ולחלק את היתרה (ככל שישנה כזו) שווה בשווה בין שני בני הזוג. במידה שנוצר הפרש כלשהו לטובת אחד מבני הזוג, כלומר, שיש לו עודף נכסים לעומת הנכסים של בן הזוג השני, עליו להעביר לו את ההפרש באופן שיצור שוויון ביניהם וזאת באמצעות תשלום כספי או העברת חלק מהנכסים שלו אליו. 

על אילו נכסים יחול הסדר איזון המשאבים 

הסדר איזון המשאבים חל באופן כללי על כל הנכסים שבני הזוג צברו במהלך הקשר שלהם, כולל נכסים שנרשמו רק על שם אחד מהם, ולרבות פיצויי פיטורים, תשלומי פנסיה או הפרשות לקופת גמל, קרנות השתלמות, נכסי קריירה ומוניטין שכל אחד מהם צבר במהלך עבודתו, ועוד. 

במקרה שמדובר בנכס שרשום רק על שם אחד מהם, למשל, דירת המגורים של בני הזוג או חשבון בנק שרשומים רק על שם אחד מבני הזוג, הסדר האיזון יחול גם עליו במידה שבן הזוג השני הוכיח קיומה של כוונה ליצור שיתוף לגביו מצד בן הזוג שהנכס רשום על שמו. 

נכסים שאינם ברי איזון. הסדר איזון המשאבים לא יחול על נכסים מסוימים ששייכים רק לאחד מבני הזוג, שמכונים "נכסים שאינם ברי איזון", כך שהם יישארו בבעלותו הבלעדית של כל אחד מבני הזוג, מבלי שהם יחולקו ביניהם שווה בשווה. 

הנכסים שאינם ברי איזון כוללים את הנכסים הבאים:

(1) נכסים שכל אחד מהצדדים צבר עוד לפני הנישואין ונכסים שכל אחד מהצדדים קיבל במתנה או בירושה במהלך הנישואין, וזאת למעט במקרה שהצד השני הוכיח קיומה של כוונת שיתוף לגביהם. לדוגמא, אם מדובר בדירה שאחד הצדדים רכש עוד לפני הנישואים, אך שניהם התגורר בה יחדיו במהלך הנישואים והצד השני גם השקיע באופן מהותי בשיפוצים שלה שהשביחו את ערכה באופן משמעותי, או במקרה שהצד בעל הדירה השכיר אותה לאחר הנישואין והכניס את דמי השכירות שהתקבלו עבורה לחשבון הבנק המשותף של שני הצדדים, וכדומה. 

(2) כספי גמלת ביטוח לאומי שמשולמים לאחד מבני הזוג.

(3) כספי גמלה או פיצויים בגין נזק גוף או מוות שמשולמים לאחד מבני הזוג. 

כיצד ניתן לחרוג מהסדר איזון המשאבים 

כאמור, הסדר איזון המשאבים קובע באופן כללי שחלוקת הרכוש בין בני זוג תיעשה באופן שיוויוני. אולם, ניתן לחרוג מהסדר זה ולקבוע שחלוקת הרכוש לא תיעשה באופן שיוויוני, וזאת במקרה שבו הצדדים ערכו מיוזמתם הסכם ממון או הסכם גירושין שקובע הסדר אחר, או במקרה שבו בית המשפט הורה אחרת לפי בקשת אחד מהם במסגרת תביעה לחלוקת רכוש.  

כלומר, שני בני הזוג יכולים להסכים לערוך יחדיו הסכם ממון או הסכם גירושין שקובע הסדר חלוקה אחר של הרכוש שלהם. עם זאת חשוב להיות מודע לכך שעל מנת שהסכם זה ייכנס לתוקף, יש לאשר אותו באמצעות בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, שייאשרו את ההסכם רק לאחר שהם בדקו ששני בני הזוג חתמו עליו מרצונם החופשי, שהם מבינים היטב את תוכנו ומשמעותו, ושהוא לא מקפח חלילה את אחד מבני הזוג ו/או את ילדיהם. במדיה שההסכם אושר כאמור, אישור זה גם יקנה לו תוקף של פסק דין, כך שבמידה שהוא יופר חלילה ניתן יהיה לאכוף אותו כשם שאוכפים פסק דין, ולרבות באמצעות לשכת ההוצל"פ. 

לחלופין, במידה שאין הסכם כזה בין הצדדים, כל אחד מהם יכול לעתור לבית המשפט ולבקש ממנו להורות על חלוקה לא שיוויונית של הנכסים, וזאת במידה שקיימות נסיבות שמצדיקות זאת. מדובר, למשל, במקרים בהם  אחד מבני הזוג פעל בחוסר תום לב והבריח נכסים או שהוא הסתיר מבן זוגו הכנסות כלשהן, או כאשר אחד מבני הזוג התנהג כלפי בן הזוג השני לאורך זמן באלימות פיזית ו/או נפשית, או כאשר קיימים פערים משמעותיים בכושר ההשתכרות של בני הזוג, כך שאחד מהם צפוי להשתכר באופן גבוה בהרבה ביחס לשני, וכיו"ב. 

מועד ביצוע הסדר איזון המשאבים 

כפי שצוין לעיל, ניתן לערוך את הסדר איזון המשאבים ולחלק את הרכוש בין בני הזוג רק כאשר הנישואים שלהם הגיעו לקיצם וזאת עקב גירושין או פטירה של אחד מהם. זאת, בשונה מהלכת השיתוף שמאפשרת לחלק את הרכוש המשותף גם לפני שהקשר הזוגי הגיע לקיצו. 

יחד עם זאת, סעיף 5א לחוק יחסי ממון מאפשר לבית המשפט להורות במקרים מסוימים על הקדמת ביצוע הסדר איזון המשאבים גם לפני הגירושים ומתן הגט וזאת למשל כאשר חלפה לפחות שנה מיום פתיחת הליך הגירושין או מיום פתיחת הליך תביעה לחלוקת הרכוש בין הצדדים, או כאשר קיים קרע מהותי בין הצדדים שנמשך לפחות 9 חודשים. ניתן להורות על קיצור התקופות הללו כאשר מדובר במקרים של אלימות במשפחה. 

פנו אל עורכת הדין אסתר שלום, האמונה על ניהול תיקי משפחה מורכבים ובעלת ניסיון משמעותי בייצוג ידועים בציבור וקבלו תמיכה וייעוץ מקצועי!

יודגש כי המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ובכל עניין בנושא מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום.

עו״ד אסתר שלום
דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204
טלפון: 052-970-6731

https://ester-law.co.il