מקודם

לימודי משפחה: יש דבר כזה

משפחה עם תואר. צילום: pexels
משפחה עם תואר. צילום: pexels

כיום התא המשפחתי הרבה יותר מגוון מהעבר וישנו צורך במחקרים מדעיים בנושא כדי להתאים את התאוריות לזמנים המודרניים. מאמר זה יתעמק בלימודי משפחה, מדוע הם נחוצים ומה נותן תואר שני של לימודי משפחה

88 שיתופים | 132 צפיות

מהם לימודי משפחה?

לימודי משפחה נלמדים במשך שנתיים כאשר בשנה הראשונה ובסמסטר הראשון בשנה השנייה ישנם לימודים תיאורטיים העוסקים בסוגיות חברתיות, שיטות מחקר, מעגלים משפחתיים, אבהות ואימהות חדשה, בסיס לייעוץ זוגי ומשפחתי, משפחה, מגדר ועבודה ועוד. בסמסטר השני של השנה השנייה ניתן לבחור 2 קורסים כמו: התמודדות עם אובדן, יעוץ אישי וקבוצתי, חוקי האימוץ, סמכות הורית וכדומה ובמקביל עושים פרקטיקום של 80 שעות וסמינר. למעשה, הלימודים עוסקים בהתמודדות של משפחות ביחסים של התא המשפחתי בין בני זוג לילדיהם ובין הילדים לבין עצמם, הקשיים וההשפעות הסביבתיות והחיצוניות של המשפחה כמו: מצב כלכלי, סמכות הורית לצעירים ולמתבגרים, גיבוש הזהות העצמית, גוננות יתר וכיוצא בזה, על מנת לשפר את היחסים ואיכות החיים של המשפחות. ניקח לדוגמא ילדים בגיל הרך הבודקים את גבולות הוריהם המתקשים להעמיד גבולות. יועץ משפחתי יעניק להם את הכלים והמיומנויות להתמודדות עם אתגרים מסוג זה. חוץ ממשפחות נורמטיביות מי עוד זקוק לייעוץ משפחתי?

ייעוץ משפחתי בעתות משבר

הייעוץ המשפחתי נועד לפתור דילמות בחיי השגרה גם למשפחות חד הוריות או חד מגדריות, בשונה מהעבר שבו מרבית ההתייחסות הייתה למשפחות נורמטיביות. בנוסף ישנה נחיצות לייעוץ משפחתי גם בקרב משפחות שבהן ישנו משבר המוביל לשינוי כמו: גירושין, מוות במשפחה, זוגיות פרק ב', מעבר לדיור מוגן, יציאה לפנסיה וכדומה. ניקח לדוגמא משפחה בה האם חלתה ונפטרה. המשפחה תזדקק לטיפול פסיכולוגי, אך לא תמיד תירתם לכך ותעדיף ייעוץ משפחתי פרטני כדי לעבור את המשבר ולקבל חלופות שיעזרו להם בהתמודדות החדשה. בלימודי התואר השני הסטודנטים יתמודדו בסטאז' עם משפחות נורמטיביות או משפחות מסוג אחר במחלקת הרווחה של אחד מהגופים הציבוריים וילמדו לאבחן ולבדוק האם ניתן לתת טיפול או להעביר את הטיפול לרשויות אחרות שיתנו מענה מעמיק יותר לסוגיות שאובחנו.

עשינו תואר שני בלימודי משפחה ומה עכשיו?

בסיום התואר השני הסטודנטים יקבלו תעודת מומחה בייעוץ משפחתי ויוכלו לטפל במשפחות נורמטיביות, בזוגות, משפחות חד הוריות או חד מגדריות בארגונים פרטיים או ציבוריים כמו: מחלקת הרווחה בעיריות או במועצות מקומיות, מתנסים והשירות הפסיכולוגי או במתן ייעוץ פרטי. באקדמית מתקיים יריד תעסוקתי בכל שנה, בו הסטודנטים יכולים להגיש קורות חיים ולנסות להתקבל למקצועות השונים ובפרט לייעוץ משפחתי. ניתן גם להתמחות במסגרת הלימודים באיזון עבודה – משפחה כדי להעמיק את הידע בנושא של משפחות וההתמודדויות שלהן. מומחים בתחום יוכלו לעסוק כיועצים משפחתיים בחברות כמו אלו שבהן יתמחו בלימודים: חברות הייטק, גופים מסחריים, בנקים וכדומה.