מקודם

טיפול ‬מנצח ‬כדרך ‬לצמיחה ‬והתחלה ‬חדשה

רונית חיימוב זילברמן | צילום: סם יצחקוב
רונית חיימוב זילברמן | צילום: סם יצחקוב

ראיון ‬עם  ‬רונית ‬חיימוב ‬זילברמן - ‬פסיכותרפיסטית ‬ועובדת ‬סוציאלית, ‬מייסדת ‬המרכז ‬לפסיכותרפיה ‬אינטגרטיבית ‬לטיפול ‬בחרדות ‬טראומה ‬וחולי ‬כרוני - ‬"‬הדרך ‬של ‬רונית"

88 שיתופים | 132 צפיות

״האני מאמין שלי: שניתן להגיע לריפוי, בעולם שופע גישות טיפוליות, במקום לעשות אן דן דינו, חשוב להבין בצורה מושכלת, איזו גישה תתאים לאיזה מטופל, מתי, ואיך לשלב בין הגישות!״

ספרי לנו על המרכז ״הדרך של רונית" ומה ייחודו?
״אני רונית בת 46, אמא ל-2 בנים מקסימים בגילאי 13 ו-17, תל אביבית born and raised אך גדלתי גם בחו"ל. אבי היה שליח באיים הקריביים, ולאחר סיום לימודי עבודה סוציאלית עבדתי בלונדון, בשירות למען הילד עם נוער בסיכון, ואף איחוד ילדים שננטשו כפליטים עם משפחות במדינה אחרת. בארץ עבדתי כעובדת סוציאלית במערכת הציבורית. עשיתי תואר ראשון, תואר שני, ואפילו התחלתי דוקטורט עד שהבנתי שהאקדמיה מרתקת אך תיאורטית ומנותקת מהשטח. התחלתי ללמוד פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ואחר כך פסיכותרפיית מיינדפולנס ו-nlp וכל שלל הגישות, למדתי מא-ת, עד שהבנתי שיש רק שיטה אחת נכונה והיא לשלב בין השיטות ולהתאים את הטיפול באופן אישי למטופל״. 

היום יש הרבה מטפלים ומאמנים ששומעים חרדות וטראומה, כולל טראומות מיניות ומצבי חולי ונמנעים מלטפל, אך המציאות הינה שאלו ההפרעות הנפוצות ביותר בדור ה-z ובכלל בישראל ובעולם המערבי, במיוחד כעת בתקופת הקורונה, רק שהרבה פעמים מטפלים מנסים להתאים את המטופל לשיטה בה התמחו. 

אצלנו מתאימים את השיטה למטופל ומטפלים במגוון רחב של  12 שיטות טיפוליות. המטרה לא להבטיח שרביט קסמים שלא עובד לאורך זמן, אלא טיפול יעיל, מוכח מחקרית, ומותאם אישית. יש הרבה שיטות טובות, אך לא כל שיטה מתאימה לכל מטופל. 

אנו מלמדים איך לזהות לפי 6 מנגנוני ההישרדות האישיותיים המנהלים אותנו, בחרדות וטראומה:

fight flight freeze faint fawn fratenise: הלוחם, הבורח, הקופא, המעלף, המתנחמד / מרצה והמתאחד. איזה מנגנון מנהל את המטופל ואיך לשחרר את המטופל מהמנגנון שלו. לכולנו יש את כל 6 המנגנונים, אך יש אחד או שניים דומיננטיים יותר, ובמקום להיות נוקשים אנו צריכים להיות גמישים, ולדעת לבחור את המנגנון המתאים פר סיטואציה. 

למשל: לוחמים רבים מוצאים בני/בנות זוג מתנחמדים בחייהם, או קופאים, ואז אחד שולט והשני מוותר על עצמו בשביל האחר, וכל מערכות היחסים שלנו, החוויות שלנו, והיכולת לזהות איזה ארגז  כלים יתאים לאיזה מטופל, מאוד חשובים
להצלחה של הטיפול, וחשוב לעשות אינטגרציה בין השיטות ולהגיע להצלחות טיפוליות. אני מאמינה שבהחלט אפשר לרפא גם מקרים פסיכיאטרים קשים,  הדרך לזהות את המנגנון ולהבין שהגוף והנפש הם אותה מערכת. חשוב לומר שהמנגנון הוא פיזי, כשאנו מרגישים מאויימים בין איום רגשי או פיזי, אמיתי או מדומה, המוח נכנס לפעולה, החמצן עוזב את המוח ועובר לשרירים, על מנת שנוכל לרוץ מהר יותר אם צריך לברוח, להכות חזק יותר, או אם צריך לקפוא. 

אם כל אלו לא עוזרים נעמיד פני מת או נתנתק רגשית, ולעיתים הבטחון הוא במספרים מנגנון המתאחד או המתנחמד, אך המנגנון הוא פיזי לגמרי, ולכן כדי לעבור תהליך טיפולי מרפא, צריכים לעבוד עם הגוף והנפש יחדיו. דוגמה: רק לפני שנה אנשים נלחמו ב׳סופר׳ על כל אלכו-ג׳ל האחרון עד חורמה, זה מנגנון פיזי. כדאי להיות שקולים ולהחזיר את החמצן למוח. כדי שתהיה מחשבה קוהרנטית צריך לזהות את מנגנון ההישרדות שמנהל את השיטה המתאימה למנגנון ולעבוד: גוף – נפש. חשוב לבדוק חושית מה ירגיענו ויווסת חושית, לקחת 5 דברים ויזואלים, 4 שמיעתיים, 3 תחושתיים, 2 של ריח ו-1 של טעם שמרגיעים. לנשום עם ילדים דרך הפרחת בועות סבון, וליצור סביבה רגועה ובטוחה בבית או אפילו פינה שקטה.

צילום: freepik
צילום: freepik

המרכז שלנו מחולק למרכז הכשרתי למטפלים:
מסלול הדגל – לימודי הפסיכותרפיה האינטגרטיבית לטיפול בחרדה, טראומה וחולי כרוני, שהן ההפרעות הנפוצות היום בארץ ובעולם. 

המרכז הטיפולי – המטפל טיפול אינטגרטיבי ממוקד, במקרים מורכבים שלא צלחו טיפולים קודמים, גם לאחר אשפוזים פסיכיאטרים, ואז צוות מטפלים מטפל בהם במגוון שיטות ועוטפם לפי מנגנון ההישרדות שמנהל אותם  ואת תקיעותם. 

מהו מודל ה׳אני מאמין׳ שלך להחלמה וכיצד זה בא לידי ביטוי מבחינת הטיפול?
הטיפ הכי חשוב: שגוף ונפש הינם אותה מערכת. אי אפשר לעבוד רק עם הגוף או רק עם הנפש, צריך לשלב. בחרדות, טראומה ומצבי חולי, הגוף מדבר אלינו ואנו לא מקשיבים לו. חשוב לעבוד עם הגוף ולשאול מה הוא מנסה לומר לי? ולמשאב את עצמנו לתת מענה לצרכים הפיזיים והרגשיים שלא קיבלו מענה: מנוחה, הגנה, נשימה, רוגע. 

חשוב מאוד לא להימנע מדברים, כשאנו נמנעים ממשהו: מדאיג/ מפחיד/ מלחיץ, אנו רק מדחיקים את הבעיה ואז החרדה מתפרצת, הסימפטומים הפיזיולוגיים מתגברים, ואנו מוחלשים. קשה להימנע מהימנעות, ולכן מתאימים את הטיפול למטופל באופן אישי. כל מטפלות המרכז, מאוד מודעות ליחסים של מטפל מטופל, יחסי העברה, ויודעות להתמודד עם המורכבות בתהליך הטיפולי, ההתלבטויות והקשיים, מה שנקרא בשפה המקצועית: ״התנגדויות״. 

מה החידוש שהינך מביאה במרכז שלך?
העבודה עם מנגנוני ההישרדות והתאמת השיטה הטיפולית לפי מגוון שיטות נרחב. בהרבה מסגרות אינטגרטיביות, משלבים רק בין 2-3 שיטות, ואילו אנו משלבים בין   12 גישות. ואני שמחה לראות שבשנה שנתיים האחרונות מרכזים נוספים מבינים שזו הדרך הראויה לטפל. אנו גם מערכתיים, חשוב לזהות איזה מ-6 מנגנוני ההישרדות מנהלים לא רק אותנו, אלא גם את כל מערכות היחסים שלנו. יש אנשים שיוציאו מאיתנו את המיטב, ויש שיוציאו את הגרסה הכי גרועה שלנו, ה-psycho-bitch:

מי ומה מוציא מאיתנו את החוויה שאנו מאויימים וצריכים להיכנס עכשיו למנגנון הישרדותי, ואיזה מנגנון משתלט עלינו. לעיתים האיום הוא רגשי, למשל אם הוא לא הוריד את האסלה, הוא לא אוהב ומכבד אותי, ולעיתים האיום פיזי. האני מאמין שלי שניתן להגיע לריפוי בעולם מלא שפע גישות טיפוליות. במקום לעשות אן דן דינו, חשוב להבין בצורה מושכלת איזו גישה תתאים לאיזה מטופל, מתי? ואיך לשלב  בין הגישות.

האם את עובדת על פי מודל טיפולי מובנה? ספרי על 12 שיטות הטיפול?
״בהחלט, המודל מזהה מנגנון הישרדות, מתי נתקע, סביב איזו תקופה ואירוע, מילדות ועד בגרות, להתאים את השיטה הטיפולית למנגנון, לעבוד גם עם המערכת המשפחתית ולראות מה זה מאפשר בתוך המערכת. למשל: כשיש חרדה לילד,  זה מאפשר לו לא להתבגר,  דבר שלמרות הקושי יכול גם לאפשר למשפחה לא להכיר בהתבגרות מינית למשל, ואז למרות הסבל, החרדה גם מאפשרת משהו בתוך המשפחה.

בורחים מהרגש – לעשייה – אם לא אתייחס למנגנון ההישרדות אני עלולה לעבוד עם גישה טרנדית שתתקע את המטופל, למשל: לא מסוגלים רגע לשבת בשקט. כשאין מה לעשות חודרות מחשבות שליליות ומתחיל הכאב. עם אישיות בורחת איני יכולה לטפל בשיטה הקוגניטיבית התנהגותית, למשל: כי הוא יעשה את המטלות הטיפוליות – מתוך עשיה: doing ולא מתוך למידת העצמי האותנטי: being, ואז בעצם הוא כאילו יהיה המטופל המושלם בקליניקה, כי הוא עושה את כל המטלות, אך זה לא מחלחל פנימה. הבורח צריך להפוך מ-humen doing ל-humen being.  

״אצלנו מתאימים את השיטה למטופל, ומטפלים במגוון של 12 שיטות טיפוליות. המטרה לא להבטיח שרביט קסמים, אלא טיפול יעיל, מוכח מחקרית, ומותאם אישית. יש הרבה שיטות טובות אך לא כל שיטה מתאימה לכל מטופל״

 

הגישות הנלמדות והקיימות במרכז: NLP, CBT, SE, MINDFULNESS PE, EMDR, IEMT, DBT, SFT – טיפול מבוסס מובחנות וראויות, הגישה הדינמית, ההתייחסותית, ההקשרית, סכמה תרפיה. 

אנו מתאימים את חליפת הטיפול למטופל באופן אישי ועושים אינטגרציה בין כלים.

מהי טכניקת ההירגעות והאם היא מתאימה לכל אחד?
״אנו משתמשים במושג משאב. משאב הוא כל דבר פנימי או חיצוני שעוזר לנו להרגיש בטוחים, רגועים ומאוזנים. נשימות יכולות להיות משאב, אך הן גם יכולות לעשות ההיפך, ולעורר.לפעמים צריך לקרקע ע״י לחיצה על הברכיים. אנו עובדים הרבה עם ויסות חושי, מוצאים משאב לכל אחד מ-5 החושים. אני למשל יכולה לברר אם מטופל יעדיף קור או חום, אור בוהק או רך, מוזיקה כזו או אחרת, ריחות, טעמים, תחושות מסויימות. יצירת קשר עין יכולה להיות משאב או ליצור דחק,
וכן כל טכניקת הרגעה של דמיון מודרך. לכל אדם יש משאבים הקיימים בו מלידתו, רק סביב אירועים קשים, המשאבים נעשים לא נגישים לו. תפקידנו למצוא את המשאבים ולהנגישם למטופל״.

מהי דרכך להוביל אנשים לחולל שינוי בחייהם?
״האמת שאין טיפול דומה למשנהו, יש מטופלים שעוברים טיפול אינטנסיבי אצל מספר מטפלים במרכז: טיפול פסיכותרפיה גופנית, טיפול IEMT     וטיפול עמוק דינמי-התייחסותי, סכמה תרפיה וכד׳. יש מטופלים שיש להם מטפלת יחידה, אני לעיתים יוצאת עם מטופליי מחוץ לקליניקה, מתמודדת איתם יחד בקשיים ובפחדים, למשל: מפגש בים כשצריך משאב חזק של הטבע, או בפאב כשיש חרדה חברתית. אני גם פעמים רבות עושה מפגשים מערכתיים עם בני המשפחה, גם כשהטיפול בעיקרו פרטני. חשוב להכיר את המערכת, לייצר הבנה ותמיכה״.  

צילום: freepik
צילום: freepik

מה הכי חשוב להצלחת התהליך?
״מצד המטופל: כנות, שיתוף פנימי ושיתוף פעולה.
מצד המטפל: להבין שאפשר לעבוד רק עם מה שיש, לא עם מה שאין, ויחד עם זאת חשוב שהמטפל יהיה יותר חזק מהסימפטומים של המטופל, בנוסף הטיפול צריך להיות נטול אג'נדה. הרבה פעמים מטפלים שואלים שאלות ויש להם כבר את התשובה ״הראויה״ בראש. חשוב לא להוביל מטופלים לתשובה שאנחנו רוצים לשמוע״. 

מה היית רוצה לשנות בתחומך, בשנה החדשה?
״רוצה ליצור פחות נוקשות ושמרנות בעולם הטיפול. לצערי האקדמיה ממשיכה ללמד תיאוריות שהיום הן פחות רלוונטיות, במיוחד בעולם שזז מבינאריות לא-בינאריות. הייתי רוצה שעולם הטיפול יהא נטול פוליטיקה, אך הדרך עוד ארוכה, והייתי רוצה שמטופלים יקבלו את הטיפול המיטיב ביותר אישית עבורם, גם אם זה לא בהכרח הטיפול שאותו מטפל פרטני הכי התחבר אליו״.

היכן נראה אותך בעוד 5 שנים?
״מרכז גדול, הרבה מטפלים שעברו  את ההכשרה שלנו ומטפלים בשיטה. אשפוזית למטופלים המורכבים, והכרה של מערכות ציבוריות בצורך לעבוד כך ולא בגג 2-3 שיטות, ואולי להשפיע על המערכת האקדמאית.  האמת שאני כבר רואה שהמערכת מתחילה לייצר תוכניות יותר אינטגרטיביות  וזה מעלה בי  חיוך״.

טל: 052-3634674 | ronithaimoff.co.il | |ronitsway@gmail.com | פייסבוק ואינסטגרם: RonitsWay