מקודם

טיסה לחו"ל בהיריון: כל מה שחשוב לדעת על ביטוח הנסיעות

ביטוח נסיעות לחול בהריון | צילום: FREEPIK
ביטוח נסיעות לחול בהריון | צילום: FREEPIK

כמה שקלים נוספים ליום ותוכלי לנסוע לחו"ל בראש שקט גם בהיריון. וגם: האם לידה במטוס באמת נותנת טיסות לכל החיים לתינוק?

88 שיתופים | 132 צפיות

הימים בהם היריון מנע מאיתנו לעשות פעילות ספורטיבית, לרכוב על אופניים וגם לטוס לחו"ל – ביזנס או פלז'ר – חלפו מזמן ואף התהפכו מאז היוצרות, ההמלצות והמאמרים. כלומר, במהלך היריון תקין ממליצים הרופאים דווקא לבצע פעילות ספורטיבית מותאמת ובעיקר להמשיך וליהנות מהחיים במהלכו. יותר ויותר נשים טסות לחו"ל במהלך ההיריון, רק שבעניין זה חשוב לרכוש ביטוח נסיעות מותאם ולוודא שאנחנו מכוסות ומבוטחות לכל מקרה שעלול להתרחש. 

כל חברות הביטוח נערכו כבר מזמן לביטוח נסיעות של הריוניות, לכל אחת מהן ההגבלות שלה, ההרחבות והתוספות שלה אך כולן דורשות שקיפות מלאה מצדנו ומסירת הפרטים הנכונים והמאומתים בכדי לקבל את הפיצויים וההחזרים הכספיים כשמשהו חלילה אכן קורה במהלך הנסיעה וקשור בהיריון. כל זה נשמע קצת מאיים, אבל לא מדובר בתוספת גבוהה למחיר של ביטוח נסיעות רגיל. בד"כ זה עניין של כמה שקלים נוספים ליום, בנוסף לשקלים הבודדים של פוליסת הבסיס.

באופן עקרוני, לקראת כל טיסה – ביזנס או פלז'ר – חשוב להצטייד בביטוח נסיעות שמכסה הוצאות רפואיות בחו"ל, שהן כידוע עניין יקר במיוחד. ביקור אצל רופא יכול להתחיל בכמה מאות שקלים, ביקור בבית חולים ואף אשפוז עלול להגיע לאלפים ואף למאות אלפי שקלים. ביטוח נסיעות לחו"ל, לעומת זאת, עולה כמה שקלים ליום ושווה כל שקל של שקט נפשי. 

היריון או לא היריון, כדאי לבדוק מהו גובה הכיסוי בעבור הוצאות רפואיות בחו"ל ולעשות סקר שוק בין כמה חברות ביטוח בכדי לבחור את הפוליסה המתאימה ביותר והאטרקטיבית מבחינת עלות הפרמיה. כשזה מגיע להיריון, על אחת כמה וכמה וזאת משום שאנחנו נדרשות לרכוש אי אלו הרחבות לכיסוי הביטוחי שיסופק גם בעבור מצבים או סיבוכים שקשורים בהיריון עצמו. שבוע ההיריון משחק תפקיד משמעותי מבחינת הביטוח כך ששווה לתת על כך את הדעת. 

נתחיל בחברות התעופה עצמן – אלו יאשרו לכל הריונית בהיריון רגיל ללא סיכון לטוס עד לשבוע ה-36, שכן בשבוע זה מתחיל הסיכוי ללידה ואנחנו וגם חברת התעופה לא רוצות שזה יקרה במהלך הטיסה, על אף השמועה הזדונית כי אירוע כזה יאפשר לנו ולוולד לטוס בחינם לכל החיים באותה חברה. זה שקר גס. פייק ניוז כמו שאומרות. 

חברות הביטוח מצידן מחלקות את ההיריון לשלושה חלקים ומתאימות את הפוליסה לפי תקופת ההיריון. זאת כשמדובר בהיריון רגיל שאינו נחשב להיריון בסיכון. התקופה הראשונה היא עד שבוע 12. תקופה בה אנחנו לא נדרשות לרכוש הרחבות נוספות ובדרך כלל לא ניתקל בהגבלה כלשהי על הפוליסה. התקופה השנייה היא זו שבין שבוע 12 ל-32, שאז עדיין נוכל ליהנות מביטוח נסיעות, אך לא זה הבסיסי, אלא נידרש לרכישת הרחבות נקודתיות הקשורות בהיריון ולמצב של סיבוכים או לידה מוקדמת. התקופה השלישית מתחילה בשבוע ה-32 שאז אינן מאפשרות חברות הביטוח לרכוש פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל ולהיות מבוטחות לכל דבר ועניין שקשור בהיריון. בכל אופן, רוב הרופאים אינם ממליצים על עליה למטוס החל משבוע 30. 

בתוך החלוקה הזאת ישנה גם התייחסות ספציפית לגבי היריון של עובר אחד או מרובה עוברים. החלוקה הנ"ל מתייחסת להיריון של עובר אחד. בהיריון מרובה עוברים, חברות הביטוח מקצרות את התקופה בה אנחנו יכולות לרכוש ביטוח עד לשבוע 23. לאחריו לא יסכימו רוב חברות הביטוח לבטח את ההיריון. 

בנוסף, קיימת הגבלת גיל לרכישת ביטוח נסיעות לחו"ל להריוניות. רוב חברות הביטוח אינן מבטחות הריוניות בקבוצת גיל שמעל 40 משום שהוא נחשב להיריון בסיכון גבוה. יציאה לחו"ל בהיריון וללא ביטוח היא סיכון גבוה מדי שאף אחת מאתנו לא רוצה לקחת. 

משבוע 12 ואילך מתייחס הביטוח לתרחישים ולסיבוכים שונים שקשורים בהיריון, לכל חברה הרחבות נקודתיות וסעיפים ברורים לגבי אותם סיבוכים ותרחישים וחשוב לבדוק אותם חזור ובדוק ולהבין בדיוק מה אנחנו רוכשות, מפני מה אנחנו מכוסות והאם מצוינות החרגות בפוליסה ומהן. כיסוי לנשים בהיריון אינו כולל כמובן בדיקות היריון שגרתיות בחו"ל, אלא רק מצבים שנדרש טיפול רפואי. אגב, הכיסוי הרפואי הבסיסי בטיסות לחו"ל מכסה בעבור מקרים בהן גילינו את ההיריון במהלך השהות בחו"ל, עד שבוע 12.  

בכל רכישה של ביטוח נסיעות לחו"ל, כל מבוטח ומבוטחת נדרשים למלא שאלון רפואי מפורט על פיו מתמחרת חברת הביטוח את הביטוח שלנו. בשאלון הזה חובה עלינו לציין אם אנחנו בהיריון וכיצד הוא מוגדר (רגיל/ בסיכון/ מרובה עוברים וכו'). אם בחרנו מסיבה כלשהי להעלים מידע כזה מחברת הביטוח, לא נהיה מכוסות בעבור הוצאות הקשורות בסיבוכים בהיריון אם התרחשו בחו"ל. 

בעת רכישת ביטוח טיסה בהיריון, בהתאם לשבוע ההיריון והגדרתו, כפי שהצהרנו בשאלון הרפואי, נקבל את דרישות חברת הביטוח להרחבות שאנחנו צריכות לרכוש והן כוללות פינוי רפואי במקרה הצורך, כיסוי ללידה מוקדמת או ללידת פג, טיפול ליולדת או לילוד במקרה הצורך ועוד. חשוב לבדוק מהו גבוה גבול האחריות במקרים כאלה, הוא מצוין בפוליסה באופן ברור. 

לסיום, כמה טיפים חשובים לקראת הטיסה – ראשית, עדיף להימנע מטיסות ארוכות בשבועות ההיריון המתקדמים. זה נכון שכבר מזמן הופרכו הטענות לפגיעה בעובר בשל הפרשי לחץ אוויר, אך כן מדובר על סיכוי להיווצרות קרישי דם בשל הישיבה הממושכת במטוס. כדאי לקום מפעם לפעם, להתמתח ולבצע פעילות גופנית קלה בכדי לשמור על זרימת הדם בגוף, שווה לבקש מהדיילים מקום ישיבה נוח ורצוי במעבר כדי לאפשר לך להתהלך, להתמתח וגם לקום לשירותים מבלי להטריד את שאר יושבי השורה. וכמו בכל יום, אבל קצת יותר משום שהאוויר במטוס יבש יותר, בקבוק מים צמוד הוא הכרח. 

נחתת? היריון הוא לא מחלה ושאף אחד לא יגיד לנו אחרת. ובכל זאת, צריך לזכור לנוח גם בעת השהות בחו"ל, גם אם זה אומר פחות מוזיאון אחד ביום. תחזרי אליו ביחד עם הילדים, בפעם הבאה. נסיעה נעימה.