מקודם

מהן השנים המעצבות ביותר בהתפתחות ילדים?

להיות חלק מהעתיד של הקטנטנים. צילום: pexels
להיות חלק מהעתיד של הקטנטנים. צילום: pexels

התינוק גדל ומתחיל לתפוס את האם כנפרדת ממנו. לאט לאט האנשים שסביבו מתחילים לקבל משמעות מיוחדת. התקופה הזו היא רגישה במיוחד, ויכולה לעצב את הילד בשנים שלאחר מכן

88 שיתופים | 132 צפיות

בתקופה הזו נבנים במוחו דפוסים שונים, הוא מתחיל לפתח את תפיסת עולמו הראשונית באמצעות הכלים המוגבלים שיש לו בתחילת הדרך. הקשרים החברתיים עם בני גילו מתחילים להשפיע עליו, וכך גם הקשר עם האב, האם והמחנכים. בתקופה הזו הגננת יכולה להיות הגורם המסייע בהתפתחות הרגשית של הילד או גורם מעכב. הכירו את תפקידן של הגננות בגיל החשוב הזה.

תפקיד ההורים בגיל הרך

לאור החשיבות הגבוהה שיש למלווים את הילד בגיל הרך על עיצוב המחשבה, הערכים והאספקטים הפיזיים, לא ניתן להמעיט בחשיבות הזמן עם ההורים. אמנם, לרובם אין את ההכשרה המקצועית כדי לסייע להתפתחות הילד, אך יש באפשרותם להעניק את המעטפת הרגשית החמה שתישאר עם הילד לכל חייו.

אם תחשבו על החוויות שאתם זוכרים מתקופת הילדות, תגלו את המקומות שבהם הן ההורים והן האנשים המשמעותיים בחייכם היו שם עבורכם. תזכרו, בוודאי, גם את המקומות שבהם חשתם פחד, חוסר בטחון או התמודדתם עם אתגר שהיה נראה לכם גדול מדי.

בתקופה הזו יש גם חשיבות עצומה לגננת המלווה אתכם בתהליך ההתפתחות. נעמוד בקצרה על התפקידים שהיא ממלאת בגיל זה, ומדוע כה חשובה ההכשרה המקצועית לגננות?

תפקיד הגננות במאה הנוכחית

גן הילדים הוא המקום בו הילדים מבלים את רוב שעות היום שלהם ושם מתרחשים מפגשים משמעותיים עם ילדים אחרים וכמובן גם עם הצוות החינוכי. לגננת תפקיד חשוב, היא זו שתקבע את היכולת של הילד להתמודד עם גבולות, להתמודד עם המילה "לא" ולבחון את סביבתו בצורה בטוחה מתוך סקרנות. לכן, כאשר לומדים חינוך לגיל הרך, מגלים את הדרכים הנכונות לסייע לילד לגלות בעצמו את העולם.

ההורים, בשנים האחרונות (מלבד בתקופת הסגר בחודשים אלה), נמצאים בדרך כלל זמן רב מחוץ לבית. הם עובדים, יוצאים לחוגים ולבילויים והזמן שיש לילד במחיצתם קצוב. הגננת, לעומת זאת, נמצאת עם הילד במשך שעות רבות ביממה, ומהווה מקור לפיתוח התשתית הפיזיולוגית והקוגניטיבית של הילד.

בגן הוא לומד ערכים, שליטה רגשית ומתחיל להתמחות במגוון רחב של פעולות קוגניטיביות. הוא מתחיל לגלות את סביבתו גם בצורה פיזית ומתפתח בצורה מוטורית. בגיל הזה מתגלים גם לא מעט ילדים עם צרכים מיוחדים, המגלים כי המסגרת הרגילה מאתגרת עבורם, והם זקוקים ליד מכוונת או לליווי אישי יותר בביצוע פעולות הדורשות מוטוריקה עדינה או מאתגרות מבחינה קוגניטיבית. הגננות הלומדות חינוך לבעלי צרכים מיוחדים, מוכשרות בליווי של הילדים הללו.

לסיכום, למרות התפיסה השגויה לעתים של הגן כמערך של "שמרטפות" בלבד בזמן שההורים עובדים, קיימת חשיבות עצומה לקשר בין הגננת לילד בגיל הרך. קשר זה ישליך במידה רבה על הערכים שיפתח, ועל הבריאות הרגשית כמו גם היכולות הקוגניטיביות והבטחון העצמי של הילד. את כל זאת ניתן ללמוד במסגרת תואר מתאים המכשיר את הגננות לטיפול בגיל הרך.