המעצב אריק בן שמחון על שוק היוקרה: הם קונים תחושת שייכות

בעיצומה של תקופה כלכלית וביטחונית סוערת, שוק דירות היוקרה בישראל נותר כמעט חסין בפני טלטלות. בעוד ששוק הנדל״ן נבלם וירידות חדות נרשמו כמעט בכל פלחי השוק, דווקא קצה הפירמידה – דירות היוקרה – ממשיך לשגשג. לפי סקירת אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מספר העסקאות בדירות שמחירן עולה על עשרה מיליון שקל דווקא עלה, כאשר תל אביב, ירושלים והרצליה ממשיכות להוביל את רשימת העסקאות.
על רקע המציאות הכלכלית המאתגרת, נדמה ששוק היוקרה פועל על פי כללים אחרים. מי שפועל בו מדבר פחות על מחירים ויותר על ערכים – איכות חיים, יציבות, שקט נפשי והשקעה במקום שמרגיש כמו בית אמיתי. המעצב אריק בן שמחון, מהשמות המזוהים ביותר עם עולם עיצוב בישראל, מסביר שהתופעה הזו כמעט מתבקשת. “לקוחות של יוקרה לא קונים רק קירות או נוף לים,” הוא אומר, “הם קונים תחושת שייכות, שלווה, מקום שמגדיר מי הם. זה לא נדל״ן – זה רגש.”
לדבריו, שוק היוקרה הוא לא רק הגדרה של מחיר אלא קטגוריה כלכלית־תרבותית בפני עצמה. “כשאנחנו מדברים על יוקרה, אנחנו לא מדברים רק על אפס נוסף בתג המחיר. אנחנו מדברים על פלח שוק שמונע מערכים של יציבות וביקוש קשיח – לקוחות שברובם אינם מושפעים מתנודות ריבית, ממבצעי קבלנים או מתמריצים ממשלתיים. הם רואים בנדל״ן יוקרתי נכס עוגן, כזה ששומר על ערכו גם בתקופות של חוסר ודאות. לכן הוא כמעט לא נפגע, ואפילו צומח כשהשוק הכללי מתכווץ.”
בן שמחון עצמו חתום על כמה מהפרויקטים היוקרתיים והמדוברים בישראל, ביניהם פנטהאוז שנמכר לאחרונה ב־43 מיליון שקל בפרויקט פארק בבלי בתל אביב – אחת העסקאות הגבוהות בארץ בשנים האחרונות. הדירה, שתוכננה על ידי האדריכלית גל נאור, עוצבה על ידי בן שמחון עד לפרט האחרון – מהחלוקה הפנימית ועד בחירת הבדים, הרהיטים והאומנות. “זו לא הייתה רק דירה,” הוא אומר, “זה היה חלום מרחף בשמיים. היה חשוב לי לשמור על חום ואנושיות גם בגובה 44 קומות. היוקרה מבחינתי מתחילה דווקא בנגיעה האנושית – איך אדם ירגיש כשהוא נכנס הביתה.”
דווקא תקופות של חוסר יציבות מגבירות את הצורך הזה בבית כמקום מפלט. “בימים כאלה אנשים מבינים עד כמה חשוב להם להרגיש מוגנים. הם רוצים לדעת שיש להם מרחב שבו הכול מדויק, מתוכנן ונעים. בית שמאפשר להם לנשום.” בן שמחון מספר שבפרויקטים האחרונים שלו, שנמכרו במחירים שהגיעו לעשרות מיליוני שקלים, ניכר שינוי בתפיסת היוקרה: “העושר נהיה שקט יותר. פעם רצו להראות כוח – היום רוצים להרגיש נוחות. עץ, פשתן, אבן טבעית, פליז מוברש – חומרים שמייצרים חום ואינטימיות.”
גם השוק הבינלאומי נוכח כאן יותר מתמיד. תושבי חוץ מצרפת, מארצות הברית ומבריטניה ממשיכים לרכוש דירות יוקרה בישראל, בין אם כהשקעה ובין אם מתוך רצון לשמור על נוכחות בארץ. “עבור רבים מהם, זה מעבר לעסקה כלכלית,” אומר בן שמחון, “זה חיבור רגשי לישראל. הם רוצים להיות חלק ממנה, גם אם מרחוק.”
השפה העיצובית של היוקרה משתנה, והיא מציעה גישה מקומית ואותנטית. “יש משהו בעיצוב הישראלי שהוא מאוד אנושי,” אומר בן שמחון. “אנחנו משלבים בין ים לאור, בין טבע לפונקציונליות. גם כשמדובר ביוקרה – היא תמיד חמה יותר, פחות מנוכרת.”
הוא מדגיש כי יוקרה אמיתית איננה רק עניין של תקציב. “היא נמדדת בדיוק, בשקט, בהרמוניה. יוקרה הפכה אולי לסמל של ביטחון. לא ביטחון פיננסי בלבד. היוקרה לא מתנצלת. פעם היא דיברה בקול רם, היום היא לוחשת, אבל הרבה יותר חזק.”