צילום אסף פינצ'וק עיצוב ואדריכלות פנים שרון אלמוג
צילום אסף פינצ'וק עיצוב ואדריכלות פנים שרון אלמוג
88 שיתופים | 132 צפיות

אם נלך לטיול בדפי ההיסטוריה אפופי הריחות, הצבעים, התבלינים והירקות, נגיע אל אותם מטבחים רחבי ידיים ששייכים לבעלי אחוזות. אותם מטבחים שכמו לקוחים מתוך תמונה רומנטית, הסתתרו בבתי אחוזה מרשימים שהיו ממוקמים בכפרים ציוריים בטוסקנה, בפרובנס, באנגליה וכדומה. מדובר במטבחים כבדים ופונקציונליים, אך גם במטבחים מרשימים ומאוד איכותיים. 

כל אזור והמאפיינים הייחודיים לו

אותם מטבחים היו בנויים מחומרים טבעיים והכילו עיצובים מרשימים. כל אזור וקווי העיצוב הייחודיים לו. העיצוב הטוסקני כלל הרבה עץ וקירות אבן. העיצוב הפרובאנסי כלל גוונים בהירים ועליזים. העיצוב הטוסקני כלל גימורים גסים, בריקים וריצוף טרקוטה וכדומה. עם זאת, כיום כאשר מדברים על העיצוב הכפרי של פעם, לכולם ברור שמדובר בעיצוב יוקרתי איכותי, למרות שבפועל העיצוב אינו שאף להיות ראוותני, אלא בעיקר שימושי – ביקש לשרת את הדורות הבאים באותה רמה גבוהה של איכות. 

עיצוב פנים ליאל דניר צילום אלעד שריג
עיצוב פנים ליאל דניר צילום אלעד שריג

מטבח כחול לבן בשנותיו הראשונות

אם נבחן את מצב המטבחים בראשית ימי המדינה, נגלה שלא יוקרה ולא עיצוב שיחקו תפקיד. אין להתעלם מהעובדה שרבים בארץ הם דור שני של ניצולי שואה – רבים הגיעו ארצה רק עם הבגדים שלגופם והמסורת של עבודה בעץ הושארה מאחור. לרבים לא רק שלא היה מטבח יוקרתי, אלא בקושי מטבח משלהם. באותם ימים של קום המדינה שלל משפחות חלקו מטבח משותף וכל רכישה של כוס או צלחת הצריכו שיקול כלכלי. עם השנים המצב השתנה. אנשים החזיקו מטבח משלהם ואף התייחסו לשיקולים עיצוביים. התעשייה שלטה וחומרים מתועשים נכנסו למשוואה, כך שמהר מאוד אנשים חיפשו לשנות סטטוס – ביקשו מטבחים חדשים והעדיפו את המראה המתועש, מודרני, מבריק ונקי.

הכמיהה לחזור למקור 

עם זאת, אם נקפוץ להווה, נמצא שבשנים האחרונות משהו השתנה. אנשים מבקשים לחזור למקור. רבים מבקשים איכות לצד אותנטיות. דווקא כיום יש רצון להתרחק מאותו עיצוב מתועש וקריר, וכן להכניס הביתה חמימות, נשמה וטבע, במיוחד כשמדובר באזור בבית שבו יושבים ביחד, מבשלים וחולמים. 

צילום סטודיו עודד סמדר אדריכלות ועיצוב פנים עינב גלילי
צילום סטודיו עודד סמדר אדריכלות ועיצוב פנים עינב גלילי

עם כל הכבוד לחומרים המתועשים

כיום אנשים מבינים מחדש מה שרבים הבינו הרבה לפניהם, אי שם בשלל מחוזות ציוריים. מטבח כפרי הוא מטבח יוקרתי, מרהיב ומעוצב. עם כל הכבוד לחומרים החכמים והמתועשים, אין כמו להכניס הביתה עץ גושני בעל מרקם ייחודי. בעולם שבו הכול קורה כ"כ מהר ושבו ניתן לשכפל בקלות כל דגם, אנשים מחפשים את היצירה החד פעמית, את האמירה האישית. 

TouchWood – (טאצ'ווד מטבחים כפריים) כשמסורת חומריות ואהבה באים לידי ביטוי במטבח

אצלנו תמצאו מטבחים כפריים שמביא עמו מסורת של עשייה שעוברת מאב לבן, שמקרין חום טבעי, שמהווה יצירה ייחודית, שמזכיר מחוזות מרהיבים, שמצליח ללא מילים לספר מהי המהות של משפחה ושיש מאחוריו סיפור ונשמה, הוא המטבח שהופך ליותר ויותר פופולארי כיום. כיצד ניתן להסביר זאת? מבינים שגם חומר לכאורה פשוט (חומר שהאדמה מצמיחה והגשם משקה) הוא חומר יוקרתי, במיוחד כשעומדת מאחוריו חברת מטבחים שמאמינה בנגרות קלאסית, שאוהבת את התחום ושמחזיקה בניסיון עשיר, ממש כמו חברת טאצ'ווד מטבחים כפריים – TouchWood.

מטבח הוט קוטור

ממש כפי שאנשים יודעים להעריך אופנת הוט קוטור שנתפרה באופן אישי (BESPOKE KITCHEN הינו הביטוי הנכון בתחום המטבחים), ממש כפי שאנשים מעריכים שיש טבעי שאין שני לו וממש כפי שאנשים מעריכים תכשיט שעוצב בידי צורף באופן פרטני, כך גם אנשים מבינים שמטבח מעץ מלא ושכולל שיטות עבודה מסורתיות הוא מטבח איכותי ומוערך – מטבח יוקרתי.

צילום סטודיו עודד סמדר עיצוב פנים דניאל זריהן בייצ'ר
צילום סטודיו עודד סמדר עיצוב פנים דניאל זריהן בייצ'ר

פחות שנותן הרבה יותר

מכאן שאם רק לפני כמה שנים אנשים שחיפשו מטבח יוקרה בעיקר התכוונו למטבח מודרני תעשייתי, הרי שכיום אנשים מבינים שגם מטבחים כפריים יכולים בהחלט להיות גם מטבחי יוקרה. ניתן לומר שהשתרשה ההבנה שהגענו לעידן שבו הטכנולוגיה בשיאה. ניתן ללחוץ על כפתור ולקבל מוצרים. ניתן להנדס חומרים חזקים ומרשימים. ניתן למנף איכויות רצויות וכדומה. עם זאת, לצד הלהט הגדול שמובילה הטכנולוגיה, אנשים מבקשים לקחת צעד אחורה ולחוש יותר נינוחים – מחפשים פתרונות יותר פשוטים, אך לא פחות איכותיים. 

נגרות אמיתית – עבודה עם חומרים טבעיים בשיטות עבודה מסורתיות 

נוסף לכל זאת, אין להתעלם מהעובדה שמאחורי העשייה המרשימה אין נוסחה ממוחשבת, אלא ידע מעשי שעובר בין הדורות. יש קסם בחיבורים החכמים ובכלי העבודה שדורשים עבודת כפיים (נגר שהוא בעל מקצוע ולא מיכון הייטק) .הוכחה נוספת לכך שכיום יש חיבור מאוד גדול לעבודה עם עץ בארצנו הקטנה, באה לידי ביטוי בכמות הסדנאות ובתי הספר שצצים בתחום. אנשים כמהים למגע עם העץ, וכך נולד לו תחביב חדש ומבורך בארצנו, עבודה עם עץ טבעי. 

צילום אלעד שריג
צילום אלעד שריג

אז כן, בשנים האחרונות השתנתה התפיסה. מטבח כפרי ללא ספק מקבל יותר ויותר פופולריות.

חברת טאצ'ווד מטבחים כפריים (Touchwood) שמתמחה בתחום מעמידה לרשותכם 3 דורות של נגרים שמביאים ידע רב בעבודה ידנית, אמונה בתהליך וכמובן אינספור תוצאות מרהיבות שרק גורמות לרצות להיכנס למטבח ולהתחיל להעמיד סירים.

מטבח כפרי – לא עוד פס ייצור, אלא מטבח אמתי עם נשמה.